REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Candidate Experience krok po kroku

Magdalena Kamińska
Magdalena Kamińska posiada ponad siedmioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie koordynowania procesów rekrutacyjnych na stanowiska średniego i wyższego szczebla. Jej główną specjalizacją są rekrutacji dla branży finansowej, bankowej i IT. Ma duże doświadczenie w prowadzeniu kompleksowych poszukiwań metodą direct search oraz search & selection. Przykładowe zrealizowane rekrutacje: Service Delivery Manager, Analityk Systemowy, Programista Java, C/C++, C#, VBA, .NET, Ruby on Rails, Delphi, PL/SQL, ABAP, Web Developer, Projektant UX, Konsultant SAP, Konsultant Business Intelligence, Administrator Baz Danych Oracle, Tester Oprogramowania, Administrator Serwerów Aplikacyjnych, Ekspert ds. Monitorowania Infrastruktury i Usług IT oraz Zarządzania Konfiguracją, Architekt Systemowy, Magento Developer, Programista Hurtowni Danych/BI, Kierownik Zespołu Kontroli Jakości Danych, Release Manager, Project Manager, ETL Developer, Data Science, Data Analyst
Candidate Experience krok po kroku/shutterstock.com
Candidate Experience krok po kroku/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Candidate Experience to pojęcie od wielu lat znane w branży HR, z powodzeniem wykorzystywane jest przy budowaniu wizerunku marek. Dlatego też w sytuacji silnej pozycji kandydata na runku pracy, stale wzrasta świadomość konieczności zadbania o obszar employer brandingowy firmy, który zaczyna się już na etapie zamieszczenia ogłoszenia o pracę. Jak wygląda Candidate Experience budowany przy współpracy z agencją doradztwa personalnego? Na to pytanie odpowiada Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People.

Dlaczego Cadidate Experience?

Tłumacząc w sposób dosłowny - Candidate Experience to doświadczenie oraz wrażenie kandydata z przebytego procesu rekrutacyjnego. To zestawienie opinii osoby biorącej udział w procesie rekrutacyjnym na temat miejsca, do którego aplikował. Dlatego też odgrywa ważną rolę w procesie budowania wizerunku firmy. Wrażenie, które kandydat wyniesie z rozmowy rekrutacyjnej ma silny wpływ na ocenę danej firmy i to nie tylko w kontekście pracodawcy, ale także np. jako dostawcy usług. Tym bardziej w dzisiejszej sytuacji rynku pracy kandydata.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nasza agencja przeprowadziła badania, których tematem była motywacja do zmiany pracy. Okazało się, że dla blisko 68% respondentów sprawna komunikacja z rekrutrem stanowi o sukcesie całego procesu. Dane te potwierdzają, iż profesjonalne działania agencji są istotne z perspektywy dbania o employer branding firmy – mówi Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników

REKLAMA

Co w sytuacji, w której Candidate Experience budowany jest we współpracy z agencją doradztwa personalnego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agencja vs. kandydat

Rynek kandydata wymusił na pracodawcach i agencjach doradztwa personalnego zmiany w podejściu do rekrutacji. To komfort i zadowolenie kandydata są jednym z głównych założeń całego procesu. Co więcej, rolą agencji jest tworzenie takich warunków, w których kandydat oraz klient są podmiotami równoważnymi, zaś agencja pełni funkcję mostu łączącego obie strony. Wymaga to od agencji rekrutacyjnych zrozumienia potrzeb obu stron oraz zmiany myślenie o istocie ich pracy. Przede wszystkim interakcja z osobą aplikującą na dane stanowisko nie może sprowadzać się do umówienia spotkania z klientem. Koniecznym jest zbudowanie relacji z kandydatem i wzięcie odpowiedzialności za cały proces. Dlatego myślenie o kandydatach w kategorii human resources wydaje się nie mieć już zastosowania. Procesy rekrutacyjne powinny odbywać się w duchu human relations, czyli budowaniu relacji międzyludzkich.

Proces rekrutacyjny a dobre wrażenie

Proces rekrutacyjny jest istotnym elementem budowania wizerunku każdej firmy czy marki, dlatego powinien przebiegać w odpowiedni i zaplanowany sposób. Zrobienie dobrego wrażenia rozpoczyna się już na etapie zamieszczenia ogłoszenia o pracę. W związku z tym firmy prześcigają się w tworzeniu odpowiednich narzędzi pozwalających na zbudowanie pozytywnego doświadczenia kandydata. Z kolei osoby odpowiadające za obszar HR decydują się na przykład na przygotowywanie maili, w których dziękują za przesłanie CV i przejrzyście przedstawiają kolejne kroki procesu. Istotna jest tu również strona wizualna, a także treść, która przedstawia profil pracodawcy. Dzięki tym informacjom kandydat czuje się odpowiednio poinformowany i wie, kiedy może się spodziewać ewentualnego kontaktu ze strony firmy.

Jaką rolę w Candidate Experience odgrywa agencja?

Rolą konsultanta agencji rekrutacyjnej jest szczegółowe poznanie klienta, kultury organizacyjnej firmy, oczekiwań wobec potencjalnych pracowników oraz innych informacji istotnych dla kandydata. Znajomość profilu działalności danej firmy pozwoli znaleźć odpowiednią osobę na dane stanowisko. Jest to fundament, na którym agencja zbuduje Candidate Experience. Już w trakcie pierwszej rozmowy z konsultantem osoba rekrutowana powinna otrzymać informacje o profilu potencjalnego pracodawcy. Dzięki temu na przykład osoby, które nie czują się dobrze w korporacyjnych strukturach nie zdecydują się na wybór miejsca pracy o takim charakterze. Rolą agencji jest, więc znalezienie wspólnego mianownika między klientem i kandydatem, nie zaś fikcyjne dopasowanie obu stron.

Transparentność, czyli jak osiągnąć sukces

Kluczem do uzyskania pozytywnego Candidate Experience jest zachowanie pełnej transparentności przez cały proces rekrutacyjny. Trudno oczekiwać pozytywnej reakcji, gdy ustalenia z pierwszej rozmowy z konsultantem nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Błędnym jest także założenie, że przekazywanie negatywnych informacji o braku zatrudnienia musi skutkować nieudanym Candidate Experience. Należy zadbać o to, aby kandydat oprócz odmowy otrzymał odpowiedni feedback, zawierający konkretne informacje. Dzięki temu będzie mógł wyciągnąć wnioski na poczet przyszłych rekrutacji, a dodatkowo odczuje, że jego aplikacja została poważnie potraktowana – mówi Magdalena Kamińska.

Użycie frazesów oraz brak dokładnych informacji pozostawi negatywne wrażenie oraz poczucie zmarnowanego czasu. W dobie Internetu należy zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ opinie o danym pracodawcy bardzo szybko się rozchodzą. Co więcej – negatywne wrażenie może wpłynąć także na obraz całego sektora. Warto zatem zadbać o obszar Candidate Experience i budować dobre wrażenie o firmie na rynku pracy.

Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People
Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w rekrutacji i doradztwie HR dla polskich i międzynarodowych klientów. Specjalizuje się w rekrutacjach realizowanych dla sektora finansowego z uwzględnieniem bankowości, ubezpieczeń, usług finansowych, corporate finance i konsultingu, na wszystkich szczeblach. Ukończyła Akademię Leona Koźmińskiego na kierunku International Business and Management oraz studia podyplomowe na kierunku HR Business Partner.

O People:

People to firma specjalizująca się w kompleksowej rekrutacji i doradztwie personalnym, która powstała w 1998 roku w Warszawie. Jej założycielami są Lucyna Pleśniar oraz Sebastian Popiel. Misją firmy jest zmiana tradycyjnego podejścia Human Resources w nowoczesne Human Relations, które pozwala na zbudowanie mostu pomiędzy klientami a kandydatami. Ich filarem są pro aktywność, responsywność i skuteczność spojone partnerstwem.

People świadczy usługi w zakresie rekrutacji, outsourcingu procesów oraz pracy tymczasowej. Firma działa
w obszarach: finanse, bankowość, ubezpieczenia, prawo, SSC/BPO, IT, HR, administracja, sprzedaż, marketing oraz obsługa klienta. W ramach spółki Horton International Poland świadczy również usługi executive search.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA