REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Candidate Experience krok po kroku

Magdalena Kamińska
Magdalena Kamińska posiada ponad siedmioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie koordynowania procesów rekrutacyjnych na stanowiska średniego i wyższego szczebla. Jej główną specjalizacją są rekrutacji dla branży finansowej, bankowej i IT. Ma duże doświadczenie w prowadzeniu kompleksowych poszukiwań metodą direct search oraz search & selection. Przykładowe zrealizowane rekrutacje: Service Delivery Manager, Analityk Systemowy, Programista Java, C/C++, C#, VBA, .NET, Ruby on Rails, Delphi, PL/SQL, ABAP, Web Developer, Projektant UX, Konsultant SAP, Konsultant Business Intelligence, Administrator Baz Danych Oracle, Tester Oprogramowania, Administrator Serwerów Aplikacyjnych, Ekspert ds. Monitorowania Infrastruktury i Usług IT oraz Zarządzania Konfiguracją, Architekt Systemowy, Magento Developer, Programista Hurtowni Danych/BI, Kierownik Zespołu Kontroli Jakości Danych, Release Manager, Project Manager, ETL Developer, Data Science, Data Analyst
Candidate Experience krok po kroku/shutterstock.com
Candidate Experience krok po kroku/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Candidate Experience to pojęcie od wielu lat znane w branży HR, z powodzeniem wykorzystywane jest przy budowaniu wizerunku marek. Dlatego też w sytuacji silnej pozycji kandydata na runku pracy, stale wzrasta świadomość konieczności zadbania o obszar employer brandingowy firmy, który zaczyna się już na etapie zamieszczenia ogłoszenia o pracę. Jak wygląda Candidate Experience budowany przy współpracy z agencją doradztwa personalnego? Na to pytanie odpowiada Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People.

Dlaczego Cadidate Experience?

Tłumacząc w sposób dosłowny - Candidate Experience to doświadczenie oraz wrażenie kandydata z przebytego procesu rekrutacyjnego. To zestawienie opinii osoby biorącej udział w procesie rekrutacyjnym na temat miejsca, do którego aplikował. Dlatego też odgrywa ważną rolę w procesie budowania wizerunku firmy. Wrażenie, które kandydat wyniesie z rozmowy rekrutacyjnej ma silny wpływ na ocenę danej firmy i to nie tylko w kontekście pracodawcy, ale także np. jako dostawcy usług. Tym bardziej w dzisiejszej sytuacji rynku pracy kandydata.

REKLAMA

Autopromocja

Nasza agencja przeprowadziła badania, których tematem była motywacja do zmiany pracy. Okazało się, że dla blisko 68% respondentów sprawna komunikacja z rekrutrem stanowi o sukcesie całego procesu. Dane te potwierdzają, iż profesjonalne działania agencji są istotne z perspektywy dbania o employer branding firmy – mówi Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników

Co w sytuacji, w której Candidate Experience budowany jest we współpracy z agencją doradztwa personalnego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agencja vs. kandydat

Rynek kandydata wymusił na pracodawcach i agencjach doradztwa personalnego zmiany w podejściu do rekrutacji. To komfort i zadowolenie kandydata są jednym z głównych założeń całego procesu. Co więcej, rolą agencji jest tworzenie takich warunków, w których kandydat oraz klient są podmiotami równoważnymi, zaś agencja pełni funkcję mostu łączącego obie strony. Wymaga to od agencji rekrutacyjnych zrozumienia potrzeb obu stron oraz zmiany myślenie o istocie ich pracy. Przede wszystkim interakcja z osobą aplikującą na dane stanowisko nie może sprowadzać się do umówienia spotkania z klientem. Koniecznym jest zbudowanie relacji z kandydatem i wzięcie odpowiedzialności za cały proces. Dlatego myślenie o kandydatach w kategorii human resources wydaje się nie mieć już zastosowania. Procesy rekrutacyjne powinny odbywać się w duchu human relations, czyli budowaniu relacji międzyludzkich.

Proces rekrutacyjny a dobre wrażenie

Proces rekrutacyjny jest istotnym elementem budowania wizerunku każdej firmy czy marki, dlatego powinien przebiegać w odpowiedni i zaplanowany sposób. Zrobienie dobrego wrażenia rozpoczyna się już na etapie zamieszczenia ogłoszenia o pracę. W związku z tym firmy prześcigają się w tworzeniu odpowiednich narzędzi pozwalających na zbudowanie pozytywnego doświadczenia kandydata. Z kolei osoby odpowiadające za obszar HR decydują się na przykład na przygotowywanie maili, w których dziękują za przesłanie CV i przejrzyście przedstawiają kolejne kroki procesu. Istotna jest tu również strona wizualna, a także treść, która przedstawia profil pracodawcy. Dzięki tym informacjom kandydat czuje się odpowiednio poinformowany i wie, kiedy może się spodziewać ewentualnego kontaktu ze strony firmy.

Jaką rolę w Candidate Experience odgrywa agencja?

Rolą konsultanta agencji rekrutacyjnej jest szczegółowe poznanie klienta, kultury organizacyjnej firmy, oczekiwań wobec potencjalnych pracowników oraz innych informacji istotnych dla kandydata. Znajomość profilu działalności danej firmy pozwoli znaleźć odpowiednią osobę na dane stanowisko. Jest to fundament, na którym agencja zbuduje Candidate Experience. Już w trakcie pierwszej rozmowy z konsultantem osoba rekrutowana powinna otrzymać informacje o profilu potencjalnego pracodawcy. Dzięki temu na przykład osoby, które nie czują się dobrze w korporacyjnych strukturach nie zdecydują się na wybór miejsca pracy o takim charakterze. Rolą agencji jest, więc znalezienie wspólnego mianownika między klientem i kandydatem, nie zaś fikcyjne dopasowanie obu stron.

Transparentność, czyli jak osiągnąć sukces

Kluczem do uzyskania pozytywnego Candidate Experience jest zachowanie pełnej transparentności przez cały proces rekrutacyjny. Trudno oczekiwać pozytywnej reakcji, gdy ustalenia z pierwszej rozmowy z konsultantem nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Błędnym jest także założenie, że przekazywanie negatywnych informacji o braku zatrudnienia musi skutkować nieudanym Candidate Experience. Należy zadbać o to, aby kandydat oprócz odmowy otrzymał odpowiedni feedback, zawierający konkretne informacje. Dzięki temu będzie mógł wyciągnąć wnioski na poczet przyszłych rekrutacji, a dodatkowo odczuje, że jego aplikacja została poważnie potraktowana – mówi Magdalena Kamińska.

Użycie frazesów oraz brak dokładnych informacji pozostawi negatywne wrażenie oraz poczucie zmarnowanego czasu. W dobie Internetu należy zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ opinie o danym pracodawcy bardzo szybko się rozchodzą. Co więcej – negatywne wrażenie może wpłynąć także na obraz całego sektora. Warto zatem zadbać o obszar Candidate Experience i budować dobre wrażenie o firmie na rynku pracy.

Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People
Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w rekrutacji i doradztwie HR dla polskich i międzynarodowych klientów. Specjalizuje się w rekrutacjach realizowanych dla sektora finansowego z uwzględnieniem bankowości, ubezpieczeń, usług finansowych, corporate finance i konsultingu, na wszystkich szczeblach. Ukończyła Akademię Leona Koźmińskiego na kierunku International Business and Management oraz studia podyplomowe na kierunku HR Business Partner.

O People:

People to firma specjalizująca się w kompleksowej rekrutacji i doradztwie personalnym, która powstała w 1998 roku w Warszawie. Jej założycielami są Lucyna Pleśniar oraz Sebastian Popiel. Misją firmy jest zmiana tradycyjnego podejścia Human Resources w nowoczesne Human Relations, które pozwala na zbudowanie mostu pomiędzy klientami a kandydatami. Ich filarem są pro aktywność, responsywność i skuteczność spojone partnerstwem.

People świadczy usługi w zakresie rekrutacji, outsourcingu procesów oraz pracy tymczasowej. Firma działa
w obszarach: finanse, bankowość, ubezpieczenia, prawo, SSC/BPO, IT, HR, administracja, sprzedaż, marketing oraz obsługa klienta. W ramach spółki Horton International Poland świadczy również usługi executive search.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA