REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telephone screening, czyli rekruterskie sito na kandydatów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Rutkowska-Mól
ARM - Angielski, Rekrutacja, Możliwości
Telephone screening, czyli rekruterskie sito na kandydatów/fot. Shuttertosck
Telephone screening, czyli rekruterskie sito na kandydatów/fot. Shuttertosck
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Składając aplikację o pracę do dużej firmy musimy liczyć się z tym, że zanim poznamy przyszłego szefa, przyjdzie nam najpierw przekonać do siebie rekrutera zarządzającego danym procesem kwalifikacyjnym. Jak to zrobić i czego unikać podczas wstępnego „przesiewu” telefonicznego?

REKLAMA

Procesy rekrutacyjne w korporacjach są zazwyczaj wieloetapowe. Oznacza to nie tylko ilość spotkań i różnorodność zadań, które czekają na kandydatów, ale przede wszystkim to, że najczęściej prowadzą je wyspecjalizowani do tego rekruterzy, zatrudnieni, by odciążyć w tym obowiązku management. Szczególnie na początku procesu większą część pracy wykonuje wyłącznie rekruter, po to, by wybrać dla managera zatrudniającego tylko najlepsze aplikacje.

REKLAMA

Gdy w firmie pojawia się wolna posada, poszukujący pracowników manager tworzy jej opis i udaje się do rekrutera, by omówić najważniejsze wymagania. Zamieszczenie stanowiska w internecie, przeglądanie aplikacji, wstępna selekcja i zapraszanie na telephone screening to działania, w które manager zatrudniający często w ogóle się nie angażuje. Przeglądając napływające na ogłoszenie aplikacje lub wyszukując kandydatów np. na LinkedIn, rekruter tworzy sobie „long” listę osób, do których wykona telefon i przeprowadzi tzw. „screena”, czyli wstępny wywiad telefoniczny, który ma na celu zweryfikowanie najważniejszych informacji i potwierdzenie danych zawartych w CV. Po kilku takich telefonach tworzona jest „short” lista, składająca się z około 3-5 najlepszych kandydatów i to ich nazwiska dopiero są udostępniane managerowi wraz z feedbackiem i ewentualnymi zastrzeżeniami.

REKLAMA

Co zrobić, żeby się na tej liście najlepszych znaleźć? Przede wszystkim nie bagatelizować roli rekrutera. W mojej pracy wielokrotnie zdarzało się, że kandydat był przez telefon opryskliwy, próbował udowodnić, ze nie znam się na jego dziedzinie i pokazywał swoje zniecierpliwienie faktem, że nie rozmawia od razu z przyszłym szefem. Po takim zachowaniu ciężko liczyć na dojście do dalszego etapu, a nawet jeśli ze względu na świetne doświadczenie decydowałam się przesyłać managerowi taką aplikację, to zawsze zaznaczałam moje odczucia i uwagi.

Mimo, iż jest to „tylko” wstępna rozmowa telefoniczna, należy się do niej również przygotować. Już w momencie składania aplikacji warto poczytać o firmie, pomyśleć, co jest w niej interesującego i dlaczego akurat to stanowisko jest godne uwagi. Motywacja jest bardzo ważna! Brak jakiejkolwiek refleksji w tym temacie jest od razu zauważalny. Nie ma sensu powielać standardowych frazesów typu „bo to duża i znana firma”, lecz zastanowić się nad bardziej osobistym uzasadnieniem.

Dodatkowo, warto się nastawić na opowiadanie, a nawet wyjaśnianie tego, co znajduje się w CV. Rekruter nie musi wiedzieć, jakie dokładnie obowiązki wykonuje się na każdym ze stanowisk, nawet jeśli ich tytuły są jednoznaczne. A czasem fakt, że drąży temat, mimo, iż ma życiorys przed nosem, oznacza, że chce sprawdzić komunikatywność, chęć do rozmowy, wyczuć, czy kandydat podchodzi do swojej pracy z pasją po sposobie, w jaki o niej opowiada.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Rabaty do – 50%
Zmiany 2019 - podatki, rachunkowość, prawo pracy

Wybierz pakiet najlepszy dla siebie >>

Ostatnim, kluczowym aspektem telefonicznego screeningu, jest pytanie o oczekiwania finansowe. Wskazane jest podawanie konkretnych i w miarę realistycznych przedziałów z lekkim polem do negocjacji. Rekrutując na rynki zagraniczne miałam obowiązek dokładnie wypytywać o obecne wynagrodzenie, nawet ze szczegółami dotyczącymi benefitów, bonusów, dodatków rodzinnych. Większość rozmówców chętnie się dzieliła tymi informacjami. W Polsce nadal zadawanie tego pytania jest rzadko praktykowane, dlatego sądzę, iż tym bardziej rozmowa o oczekiwaniach powinna być szczera po obu stronach. Warto się również zastanowić, co zrobić, jeśli rekruter od razu poinformuje, że te wymagania są powyżej skali oferowanej przez firmę. Czy w takim razie zgodzić się pracować za mniej? Czy wtedy starczy motywacji, by wstać rano i być usatysfakcjonowanym comiesięcznym stanem konta? I choć sprawy finansowe nie powinny być jedyną przesłanką do zmiany miejsca pracy, to mimo wszystko dla większości osób jest to jednak kluczowa sprawa. Rzeczowa rozmowa na ten temat już na początku procesu jest dużą oszczędnością czasu dla obu stron, gdy okazuje się, że nie dadzą rady w tej kwestii dojść do porozumienia.

Telephone screening może być przepustką do bezproblemowego procesu kwalifikacyjnego, który otwiera wiele nowych możliwości. Nawet jeśli na to konkretne stanowisko nie uda się dostać, rekruterzy często tworzą swoje bazy talentów, zapisując nazwiska najbardziej komunikatywnych i zmotywowanych kandydatów, a w przyszłości kontaktują się z nimi jak tylko pojawi się podobny wakat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA