REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego unikać na rozmowie kwalifikacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Gutowski
Czego unikać na rozmowie kwalifikacyjnej/fot. Shutterstock
Czego unikać na rozmowie kwalifikacyjnej/fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Błędy, których należy unikać podczas rozmowy kwalifikacyjnej to między innymi nieodpowiedni strój czy krytyka byłego pracodawcy. Uniknięcie błędów może zwiększyć szanse na otrzymanie wymarzonej pracy.

Pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej jest najważniejsze. Oczywiście, istotne są umiejętności i doświadczenie, jednak zanim będziemy mieli szansę o sobie opowiedzieć, należy pamiętać o swojej prezencji. Ekspertka zdradza jakich błędów unikać, by zwiększyć swoje szanse na otrzymanie wymarzonej pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Za wcześnie, za późno

Przyjście na rozmowę kwalifikacyjną o wiele za wcześnie oznacza brak umiejętności zarządzania własnym czasem. Natomiast jeśli się spóźnisz, okażesz brak szacunku do rekrutera. Nawet gdy przedstawisz wiarygodne wytłumaczenie i tak pracodawca może uznać je za Twoją wymówkę. Dlatego, kiedy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, odpowiednio zaplanuj swoją podróż i określ czas, byś zdążył na konkretną godzinę, a jeśli będziesz wcześniej, pospaceruj po okolicy, by się rozluźnić i pomyśleć, jakimi osiągnięciami chciałbyś się pochwalić.

Strój i mowa ciała

REKLAMA

Pomimo wciąż zmieniających się modowych trendów pamiętaj, że rozmowę kwalifikacyjną należy traktować jako spotkanie biznesowe. Dlatego, zamiast bluzy załóż schludną koszulę, a dżinsy zamień na eleganckie spodnie czy spódnicę. Klasyczny elegancki wygląd zapewni Ci dobre pierwsze wrażenie i z pewnością zyskasz w oczach przyszłego pracodawcy.

- Prowadząc agencję pracy tymczasowej rekrutuję bardzo wiele osób. Młodzi ludzie kompletnie nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważne jest pierwsze wrażenie. To czy dana osoba przyjdzie punktualnie, czy będzie wyglądać schludnie i będzie kulturalna. To są pierwsze elementy, na które zwraca uwagę rekruter, dopiero później patrzy na CV i umiejętności. Istotna jest także mowa ciała i uśmiech na twarzy. Wiadomo, że rozmowa kwalifikacyjna jest stresująca, szczególnie dla młodych osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Dlatego pamiętajmy o uśmiechu. Strach w oczach kandydata, mina wskazująca na chęć ucieczki, ale również zgarbione plecy pokażą brak pewności siebie, co negatywnie wpłynie na odbiór kandydata w oczach rekrutera – mówi Kamila Gutowski, współwłaściciel agencji pracy tymczasowej Skills Net.

Krytyka byłego pracodawcy

Nigdy nie należy mówić źle o byłym pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Pokażesz wtedy swoją nielojalność oraz niewdzięczność, która również może się objawić w nowej pracy, więc to z pewnością nie zachęci przyszłego pracodawcy, by Cię zatrudnił. Dodatkowo, nigdy nie masz pewności, czy akurat nie są oni dobrymi znajomymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Najlepiej w ogóle nie wypowiadać się o byłym pracodawcy, ani o tym, co nam się nie podobało w poprzedniej firmie. Lepiej mówić o swoich osiągnięciach, realizowanych projektach czy obowiązkach jakie się pełniło – kontynuuje ekspertka.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 – Nowe Wydanie. Praktyczny komentarz z przykładami

Arogancja i brak znajomości firmy

REKLAMA

Choć pewność siebie podczas rozmowy o pracę jest ważna, może często przerodzić się w arogancję. A to żadnemu pracodawcy się nie podoba. Oczywiście należy podkreślać swoje atuty oraz doświadczenie, jednak w subtelny sposób, bez przesadnego przechwalania się. Dodatkowo pamiętaj, by przed wejściem na rozmowę wyłączyć telefon, by nie zadzwonił w najmniej nieoczekiwanym momencie. Kolejną sprawą jest zapoznanie się z profilem firmy, jego historią, a także branżą w jakiej działa i produktami, które oferuje. Dzięki temu pokażesz swoją rzetelność oraz sumienność i to, że przygotowałeś się do rozmowy i zależy Ci na stanowisku. Najgorsze co możesz zrobić to nie sprawdzić do jakiej firmy kandydujesz na stanowisko oraz nie umieć umotywować swojej aplikacji.

Należy pamiętać, że nawet najbardziej kompetentny kandydat może stracić szansę na zatrudnienie, jeżeli źle wypadnie na rozmowie kwalifikacyjnej. Warto poświęcić choć 15 minut przed spotkaniem, by odpowiednio się przygotować i pokazać z najlepszej strony oraz uniknąć powyższych błędów.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA