REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kultura odrzucania kandydatów, czyli mini poradnik dla rekruterów

Anna Rutkowska-Mól
ARM - Angielski, Rekrutacja, Możliwości
Kultura odrzucania kandydatów, czyli mini poradnik dla rekruterów/fot. Shutterstock
Kultura odrzucania kandydatów, czyli mini poradnik dla rekruterów/fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Internet jest niezwykłą skarbnicą wiedzy i możliwości dla osoby poszukującej pracy. Złote rady jak się zachować (bądź nie) podczas rozmowy kwalifikacyjnej można znaleźć za jednym kliknięciem myszki. A czy dla rekrutera równie łatwe jest znalezienie informacji, co powinien a czego nie w kontaktach z kandydatami, szczególnie w tak newralgicznym momencie procesu jakim jest odrzucanie aplikacji?

Każdy etap procesu rekrutacyjnego rządzi się swoimi prawami, ale niewątpliwie mają one wspólny mianownik: wymagają od rekrutera pełnej mobilizacji i obecności w kontaktach z managerami zatrudniającymi i kandydatami. Rekrutowanie na kilkadziesiąt stanowisk w tym samym czasie, wymaga nie tylko elastyczności czy dużych zdolności organizacyjnych, ale przede wszystkim cierpliwości, by do każdej aplikacji podejść z należytym zaangażowaniem i jak najtrafniej ją ocenić pod względem merytorycznym.

REKLAMA

Autopromocja

Czy takie podejście do każdego kandydata jest w ogóle realne? W jaki sposób rekruter powinien odrzucać aplikantów, by okazać im szacunek, ale jednocześnie nie dodawać sobie ogromu pracy?

Dużym udogodnieniem dla zespołów rekrutacyjnych jest posiadanie systemu śledzenia aplikacji (z ang. ATS – application tracking system), do którego spływają życiorysy kandydatów oraz wszelkie potrzebne do kontaktu dane. Taki system jest pomocny przy tworzeniu raportów i wyciąganiu danych liczbowych, gdy jest potrzeba sprawdzenia np. wyników kwartalnych. Jest to również ogromne udogodnienie przy odrzucaniu aplikacji, które już po samych CV i zawartym w nich doświadczeniu nie mają szans w na dalszy etap. Jest to pierwszy moment, kiedy rekruter powinien się starać, by żadnego kandydata nie zostawiać bez odpowiedzi.

Polecamy: Personel i Zarządzanie 

Mając do pomocy ATS, można w łatwy sposób podziękować kandydatowi za zgłoszenie wysyłając grzeczną, wygenerowaną automatycznie templatkę, a nawet zrobić to jednocześnie do kilku osób. Byłoby idealnie, gdyby rekruter miał czas spersonalizować każdego maila i udzielić w nim konstruktywnego feedbacku, jednak realia są takie, że przeglądając dokumenty z – powiedzmy – 40 stanowisk, na które aplikuje od 20 do często nawet i 100 osób, nie sposób ze wszystkimi skontaktować się inaczej niż za pomocą systemu. Jednak nawet taki ogólny email odrzucający jest oznaką szacunku i uwagi ze strony zespołu rekrutacyjnego, a na pewno jest o niebo lepszym rozwiązaniem niż całkowity brak odzewu, co nadal jest niestety nagminne. Dobrze by było, żeby taki email zawierał dane do ewentualnego kontaktu, np. ogólny numer telefonu do zespołu rekrutacyjnego, pod który kandydat może zadzwonić w razie pytań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o odrzucanie kandydatów po telephone screeningu, przydało by się zrobić pewne rozgraniczenie. Gdy od razu po rozmowie telefonicznej rekruter wie, że dana osoba nie ma dalej szans w procesie (brak komunikatywności, motywacji, za duże oczekiwania finansowe etc.), warto (po przeanalizowaniu wszystkich „przescreenowanych” kandydatów) również poinformować taką osobę drogą mailową, że znalazły się lepsze aplikacje na dane stanowisko. Taka komunikacja powinna już być wysłana z osobistej skrzynki rekrutera, by umożliwić łatwy kontakt. Jednak gdy po zaprezentowaniu aplikacji managerowi otrzymujemy na jej temat negatywny feedback, warto byłoby zadzwonić i wyjaśnić kandydatowi dokładnie, dlaczego tak się stało i co może poprawić, by w przyszłości udało się na podobne stanowisko dostać. Rekruter powinien wyegzekwować szczegółową ocenę aplikacji od managera, jeśli ich zdania są podzielone co do danego kandydata. Jeśli istnieje szansa, że otworzy się podobne stanowisko w najbliższym czasie, warto spytać aplikanta, czy życzy sobie utrzymywać kontakt i w razie zainteresowania dodać taką osobę do bazy talentów.

Ci najlepsi, którzy dotarli do etapu rozmów twarzą w twarz (zazwyczaj to 3-4 osoby ze wszystkich aplikacji) powinni dostać złożony i konstruktywny feedback w razie niepowodzenia. Czasem zdarza się, że to sam manager zatrudniający dzwoni do osób, które uplasowały się na podium tuż za zaofertowaną osobą. Brak odzewu ze strony zespołu rekrutacyjnego czy managera zatrudniającego po tym etapie jest jednym z gorszych przewinień w rekrutacji. Co więcej, pisanie bezosobowego maila do kandydatów, którzy starali się o wysokie, specjalistyczne stanowiska, również jest uznawane za faux pas.

Mimo ogromu i tempa pracy rekrutera każda aplikacja powinna być traktowana z szacunkiem i nie pozostawiona bez odzewu. W końcu może zdarzyć się przecież sytuacja, że w niedalekiej przyszłości aktualnie odrzucana osoba znajdzie się w tej samej firmie, a nawet będzie nami zarządzać. Jasne określenie ram czasowych na dostarczenie feedbacku kandydatowi jest także dobrym sposobem, by sprawnie priorytetyzować zadania i uniknąć niepotrzebnych niejasności w razie braku kontaktu kilka dni po rozmowach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA