REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

Agnieszka Fryc
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy. /Fot. Fotolia
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, będącej organem, którego zadaniem jest egzekwowanie przepisów prawa pracy, poprzez nadzór i kontrolę ich przestrzegania, w tym w szczególności przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej, została uregulowana w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy.

Postępowanie kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy, ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń. Działania kontrolne inspekcji nastawione są przede wszystkim na branże i zakłady pracy, w których występuje zdiagnozowany wcześniej zły stan ochrony pracy.

Autopromocja

Podmioty uprawnione do przeprowadzenia kontroli

Kontrolę przeprowadzane są przez inspektorów pracy, którzy mogą dokonywać kontroli nawet poza granicami Polski, jeśli istniejący tam stosunek pracy podlega przepisom polskiego prawa pracy.

Inspektorzy pracy są uprawnieni do przeprowadzania kontroli przepisów prawa pracy, w tym w szczególności stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli przestrzegania przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, bez uprzedzania i o każdej porze dnia i nocy. Kontrolę przedsiębiorcy jednak, przeprowadza się na mocy upoważnienia do jej przeprowadzania, które wydaje Główny Inspektor Pracy i jego zastępcy oraz okręgowi inspektorzy pracy i ich zastępcy. Kontrola zawsze przeprowadzana jest po okazaniu legitymacji służbowej, potwierdzającej tożsamość i uprawnienia inspektora pracy lub innego upoważnionego pracownika Państwowej Inspekcji Pracy.

Kontrola przedsiębiorcy w szczególnych okolicznościach

Istnieje możliwość przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy bez upoważnienia do jej dokonania, jeśli okoliczności faktyczne przemawiają jej niezwłoczne podjęcie. Należy wówczas dostarczyć upoważnienie niezwłocznie kontrolowanemu, nie później jednak niż w terminie 7 dni.

Zadaj pytanie na: Forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uprawnienia inspektora pracy

Podczas przeprowadzania kontroli, inspektor pracy ma prawo do:

  • swobodnego wstępu na teren oraz do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego,
  • przeprowadzania oględzin obiektów, pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń oraz przebiegu procesów technologicznych i pracy oraz utrwalania ich przebiegu i wyników, za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku,
  • żądania od podmiotu kontrolowanego oraz od wszystkich pracowników lub osób, które są lub były zatrudnione, albo które wykonują lub wykonywały pracę na jego rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, a także osób korzystających z usług agencji zatrudnienia, pisemnych i ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz wzywania i przesłuchiwania tych osób w związku z przeprowadzaną kontrolą,
  • żądania okazania dokumentów dotyczących budowy, przebudowy lub modernizacji oraz uruchomienia zakładu pracy, planów i rysunków technicznych, dokumentacji technicznej i technologicznej, wyników ekspertyz, badań i pomiarów dotyczących produkcji bądź innej działalności podmiotu kontrolowanego, jak również dostarczenia mu próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji, w ilości niezbędnej do przeprowadzenia analiz lub badań, gdy mają one związek z przeprowadzaną kontrolą,
  • żądania przedłożenia akt osobowych i wszelkich dokumentów związanych z wykonywaniem pracy przez pracowników lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy,
  • zapoznania się z decyzjami wydanymi przez inne organy kontroli i nadzoru nad warunkami pracy oraz ich realizacją,
  • wykonywania niezbędnych dla celów kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń sporządzanych na podstawie dokumentów, a w razie potrzeby żądania ich od podmiotu kontrolowanego,
  • sprawdzania tożsamości osób wykonujących pracę lub przebywających na terenie podmiotu kontrolowanego, a także osób korzystających z usług agencji zatrudnienia, ich przesłuchiwania i żądania oświadczeń w sprawie legalności zatrudnienia lub prowadzenia innej działalności zarobkowej,
  • korzystania z pomocy biegłych i specjalistów oraz akredytowanych laboratoriów.

Inspektor pracy ma także prawo do swobodnego poruszania się po terenie podmiotu kontrolowanego bez obowiązku uzyskiwania przepustki i bez przechodzenia przez rewizję osobistą, nawet jeśli takie procedury zostały przewidziane przez wewnętrzny regulamin podmiotu kontrolowanego. Inspektor nie ma obowiązku zawiadamiania podmiotu kontrolowanego o podejmowaniu przez niego czynności kontrolnych, jeśli zawiadomienie to mogłoby mieć wpływ na wynik kontroli. Ma to zapewnić skuteczność podejmowanych przez inspektorów pracy działań.

Obowiązki podmiotu kontrolowanego

Ustawa nakłada również pewne obowiązki na podmiot kontrolowany. Jest on bowiem zobowiązany do współpracowania z inspektorem pracy, poprzez zapewnienie mu warunków umożliwiających zbadanie okoliczności faktycznych w tym stosowanie się do żądań inspektora, mieszczących się w jego kompetencjach.

Polecamy także: Roczna analiza stanu BHP

Protokół kontroli

Wszelkie ustalenia poczynione w czasie przeprowadzonej kontroli, powinny być udokumentowane w formie protokołu. Treść protokołu jest podpisywana zarówno przez inspektora, jak i osobę lub organ reprezentujący kontrolowanego. Kontrolowany ma możliwość zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu w ciągu 7 dni, licząc od dnia przedstawienia mu protokołu, zaś inspektor ma obowiązek zbadać zgłoszone zastrzeżenia. Odmowa podpisania protokołu przez organ lub osobę reprezentującą kontrolowanego, nie stanowi przeszkody do zastosowania przez inspektora odpowiednich środków prawnych. W przypadku nie stwierdzenia uchybień, inspektor dokumentuje ustalenia faktyczne w formie notatki urzędowej.

Wyniki kontroli

Po przeprowadzeniu kontroli, w przypadku stwierdzenia naruszeń przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, inspektor pracy wydaje decyzje, kieruje wystąpienia i wydaje polecenia, nakazujące usunięcie stwierdzonych naruszeń w ustalonym terminie lub zakazujące podejmowania działań zagrażających życiu lub zdrowiu. Inspektor może również za zgodą osoby zainteresowanej, wnieść powództwo do sądu pracy o ustalenie istnienia stosunku pracy.

Zobacz również: Środki ochrony indywidualnej

Decyzje inspektora pracy są wydawane w formie pisemnej, ustnej lub w formie stanowiącej wpis do dziennika budowy. Od pisemnych decyzji przysługuje odwołanie do okręgowego inspektora pracy w ciągu 7 dni, licząc od dnia otrzymania decyzji. Podmiot kontrolowany ma obowiązek informowania Państwowej Inspekcji Pracy o realizacji nałożonej na niego decyzji, z upływem terminów określonych w tejże decyzji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA