REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy; od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w problematyce prawa pracy oraz zagadnieniach kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy; autor wielu komentarzy, artykułów i porad z zakresu prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony danych osobowych
Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada? / Fot. Fotolia
Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik do spraw bhp powinien posiadać odpowiednie uprawnienia do pracy na tym stanowisku. Kontrola PIP może jednak wykazać brak wymaganych kwalifikacji. Kto odpowiada za brak stosownych uprawnień - pracodawca czy pracownik?

PROBLEM

Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika – pracodawca czy pracownik?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Zarówno w przypadku, gdy pracodawca przyjął pracownika ds. bhp do pracy bez uprawnień, jak i wtedy, gdy nastąpiła ich utrata w trakcie zatrudnienia, odpowiedzialny za zaistniałą sytuację jest pracodawca. Pracownik jest natomiast odpowiedzialny w przypadku, gdy na etapie naboru lub uzupełniania wymagań kwalifikacyjnych posłuży się podrobionymi lub przerobionymi dokumentami potwierdzającymi wymagane kwalifikacje, wprowadzając tym samym pracodawcę w błąd.

UZASADNIENIE

Osobą odpowiedzialną za stan bhp w zakładzie pracy jest pracodawca (art. 207 § 1 Kodeksu pracy). Ponosi on odpowiedzialność w pełnym zakresie. W związku z tym należy przyjąć, że w tym zakresie nie mają znaczenia obowiązki i odpowiedzialność pracowników, którym powierzono zadania z zakresu służby bhp (jak również osób wykonujących te zadania, które nie są pracownikami zakładu pracy).

W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie stanu bhp w zakładzie pracy pracodawca nie może bronić się argumentując, że zadania z zakresu bhp powierzył właściwym osobom – niezależnie od tego, czy są one pracownikami, czy osobami spoza zakładu pracy.

REKLAMA

Polecamy Komplet: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry + Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń + INFORorganizer - abonament 12 miesięcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W omawianej sytuacji pracownik może nie mieć odpowiednich uprawnień z kilku powodów, tj.:

  • nie miał uprawnień od samego początku,
  • utracił uprawnienia w trakcie zatrudnienia,
  • posłużył się nielegalną dokumentacją (nie posiadając tym samym uprawnień).

W pierwszej z powyższych sytuacji pracodawca na etapie naboru na stanowisko pracownika ds. bhp powinien oczekiwać przedłożenia stosownych dokumentów potwierdzających wymagane kwalifikacje w tym zakresie (wymagania kwalifikacyjne). Brak ich przedłożenia powinien stanowić okoliczność dyskwalifikującą, powodującą niemożność zatrudnienia kandydata na stanowisku ds. bhp. Zatem pracodawca, który nie dopełnił należytej staranności i na etapie przyjmowania kandydata do pracy nie zażądał okazania dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zakresie bhp, ponosi pełną odpowiedzialność za dopuszczenie do pracy osoby, która nie posiadała wymaganych kwalifikacji.

Zadaj pytanie na FORUM

W sytuacji gdy pracownik ds. bhp utracił uprawnienia w trakcie trwania stosunku pracy, nie powinien pełnić obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Taki przypadek może mieć miejsce, gdy np. pracownik bhp nie uzupełni wymagań kwalifikacyjnych wynikających ze zmiany przepisów. Pracodawca powinien na bieżąco monitorować m.in. kwestie badań okresowych czy uprawnień pracowników – w tym z zakresu bhp. Należy zatem uznać, że w przypadku, gdy utrata uprawnień nastąpiła w trakcie zatrudnienia, pracodawca będzie odpowiedzialny za fakt, że w ramach nadzoru nie dopilnował kwestii uzupełnienia przez pracownika wymagań kwalifikacyjnych, doprowadzając tym samym do sytuacji, w której obowiązki pracownika ds. bhp pełniła osoba bez uprawnień.

Pracownik zatrudniony na stanowisku ds. bhp nie uzupełnił w terminie do 1 lipca 2013 r. wymagań kwalifikacyjnych w związku ze zmianą przepisów. W takim przypadku obowiązkiem pracodawcy było odsunięcie pracownika od wykonywanej pracy z uwagi na brak odpowiednich uprawnień. Kontynuowanie świadczenia pracy przez osobę bez wymaganych uprawnień w zakresie bhp obciąża pracodawcę.

W praktyce może mieć miejsce sytuacja, w ramach której pracownik aplikujący na stanowisko ds. bhp przedstawi jako dowód spełniania wymagań kwalifikacyjnych podrobione lub przerobione dokumenty. Wówczas obok odpowiedzialności z tytułu dopuszczenia do pracy pracownika bez uprawnień dochodzi kwestia odpowiedzialności karnej za posługiwanie się nielegalną dokumentacją. W takim przypadku trudno przyjąć, że pracodawca będzie odpowiedzialny za dopuszczenie do pracy pracownika, który posłużył się doskonale przerobionymi lub podrobionymi dokumentami. Pracodawca bowiem nie jest najczęściej w stanie ustalić autentyczności i prawdziwości danych zawartych w dokumentach, które spełniają wymagania formalne. Należy uznać, że w tej sytuacji nie można zarzucić pracodawcy naruszenia należytej staranności.

Kontrola warunków pracy prowadzona przez służbę bhp

W razie uzasadnionego podejrzenia przez pracodawcę, że ma do czynienia z nielegalną dokumentacją, powinien on zawiadomić o tym fakcie policję. Pracodawca będący instytucją publiczną ma obowiązek prawny złożyć w takim przypadku zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Jeżeli zatem kontrola PIP wykazała, że Państwa pracownik nie posiada odpowiednich uprawnień w zakresie bhp, to inspektor pracy może ukarać Państwa mandatem karnym za brak w firmie służby bhp.

Podstawa prawna:

  • art. 207, art. 23711 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 208
  • § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy – Dz.U. Nr 109, poz. 704; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 246, poz. 2468

Więcej przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>>

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA