REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy; od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w problematyce prawa pracy oraz zagadnieniach kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy; autor wielu komentarzy, artykułów i porad z zakresu prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony danych osobowych
Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada? / Fot. Fotolia
Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik do spraw bhp powinien posiadać odpowiednie uprawnienia do pracy na tym stanowisku. Kontrola PIP może jednak wykazać brak wymaganych kwalifikacji. Kto odpowiada za brak stosownych uprawnień - pracodawca czy pracownik?

PROBLEM

Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika – pracodawca czy pracownik?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Zarówno w przypadku, gdy pracodawca przyjął pracownika ds. bhp do pracy bez uprawnień, jak i wtedy, gdy nastąpiła ich utrata w trakcie zatrudnienia, odpowiedzialny za zaistniałą sytuację jest pracodawca. Pracownik jest natomiast odpowiedzialny w przypadku, gdy na etapie naboru lub uzupełniania wymagań kwalifikacyjnych posłuży się podrobionymi lub przerobionymi dokumentami potwierdzającymi wymagane kwalifikacje, wprowadzając tym samym pracodawcę w błąd.

UZASADNIENIE

Osobą odpowiedzialną za stan bhp w zakładzie pracy jest pracodawca (art. 207 § 1 Kodeksu pracy). Ponosi on odpowiedzialność w pełnym zakresie. W związku z tym należy przyjąć, że w tym zakresie nie mają znaczenia obowiązki i odpowiedzialność pracowników, którym powierzono zadania z zakresu służby bhp (jak również osób wykonujących te zadania, które nie są pracownikami zakładu pracy).

W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie stanu bhp w zakładzie pracy pracodawca nie może bronić się argumentując, że zadania z zakresu bhp powierzył właściwym osobom – niezależnie od tego, czy są one pracownikami, czy osobami spoza zakładu pracy.

REKLAMA

Polecamy Komplet: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry + Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń + INFORorganizer - abonament 12 miesięcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W omawianej sytuacji pracownik może nie mieć odpowiednich uprawnień z kilku powodów, tj.:

  • nie miał uprawnień od samego początku,
  • utracił uprawnienia w trakcie zatrudnienia,
  • posłużył się nielegalną dokumentacją (nie posiadając tym samym uprawnień).

W pierwszej z powyższych sytuacji pracodawca na etapie naboru na stanowisko pracownika ds. bhp powinien oczekiwać przedłożenia stosownych dokumentów potwierdzających wymagane kwalifikacje w tym zakresie (wymagania kwalifikacyjne). Brak ich przedłożenia powinien stanowić okoliczność dyskwalifikującą, powodującą niemożność zatrudnienia kandydata na stanowisku ds. bhp. Zatem pracodawca, który nie dopełnił należytej staranności i na etapie przyjmowania kandydata do pracy nie zażądał okazania dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zakresie bhp, ponosi pełną odpowiedzialność za dopuszczenie do pracy osoby, która nie posiadała wymaganych kwalifikacji.

Zadaj pytanie na FORUM

W sytuacji gdy pracownik ds. bhp utracił uprawnienia w trakcie trwania stosunku pracy, nie powinien pełnić obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Taki przypadek może mieć miejsce, gdy np. pracownik bhp nie uzupełni wymagań kwalifikacyjnych wynikających ze zmiany przepisów. Pracodawca powinien na bieżąco monitorować m.in. kwestie badań okresowych czy uprawnień pracowników – w tym z zakresu bhp. Należy zatem uznać, że w przypadku, gdy utrata uprawnień nastąpiła w trakcie zatrudnienia, pracodawca będzie odpowiedzialny za fakt, że w ramach nadzoru nie dopilnował kwestii uzupełnienia przez pracownika wymagań kwalifikacyjnych, doprowadzając tym samym do sytuacji, w której obowiązki pracownika ds. bhp pełniła osoba bez uprawnień.

Pracownik zatrudniony na stanowisku ds. bhp nie uzupełnił w terminie do 1 lipca 2013 r. wymagań kwalifikacyjnych w związku ze zmianą przepisów. W takim przypadku obowiązkiem pracodawcy było odsunięcie pracownika od wykonywanej pracy z uwagi na brak odpowiednich uprawnień. Kontynuowanie świadczenia pracy przez osobę bez wymaganych uprawnień w zakresie bhp obciąża pracodawcę.

W praktyce może mieć miejsce sytuacja, w ramach której pracownik aplikujący na stanowisko ds. bhp przedstawi jako dowód spełniania wymagań kwalifikacyjnych podrobione lub przerobione dokumenty. Wówczas obok odpowiedzialności z tytułu dopuszczenia do pracy pracownika bez uprawnień dochodzi kwestia odpowiedzialności karnej za posługiwanie się nielegalną dokumentacją. W takim przypadku trudno przyjąć, że pracodawca będzie odpowiedzialny za dopuszczenie do pracy pracownika, który posłużył się doskonale przerobionymi lub podrobionymi dokumentami. Pracodawca bowiem nie jest najczęściej w stanie ustalić autentyczności i prawdziwości danych zawartych w dokumentach, które spełniają wymagania formalne. Należy uznać, że w tej sytuacji nie można zarzucić pracodawcy naruszenia należytej staranności.

Kontrola warunków pracy prowadzona przez służbę bhp

W razie uzasadnionego podejrzenia przez pracodawcę, że ma do czynienia z nielegalną dokumentacją, powinien on zawiadomić o tym fakcie policję. Pracodawca będący instytucją publiczną ma obowiązek prawny złożyć w takim przypadku zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Jeżeli zatem kontrola PIP wykazała, że Państwa pracownik nie posiada odpowiednich uprawnień w zakresie bhp, to inspektor pracy może ukarać Państwa mandatem karnym za brak w firmie służby bhp.

Podstawa prawna:

  • art. 207, art. 23711 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 208
  • § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy – Dz.U. Nr 109, poz. 704; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 246, poz. 2468

Więcej przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>>

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS ogłasza: od stycznia 2026 r. ZUS rozszerza tą usługę. Co, kiedy i dla kogo?

Chcesz sprawnie załatwić sprawę w ZUS? Zarezerwuj wcześniej wizytę w ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia 2026 roku rozszerza usługę w swoich placówkach i zachęca klientów do kontaktu online. Na co można liczyć?

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

REKLAMA

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

REKLAMA

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA