REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy; od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w problematyce prawa pracy oraz zagadnieniach kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy; autor wielu komentarzy, artykułów i porad z zakresu prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony danych osobowych
Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada? / Fot. Fotolia
Brak uprawnień pracownika do spraw bhp - kto za to odpowiada? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik do spraw bhp powinien posiadać odpowiednie uprawnienia do pracy na tym stanowisku. Kontrola PIP może jednak wykazać brak wymaganych kwalifikacji. Kto odpowiada za brak stosownych uprawnień - pracodawca czy pracownik?

PROBLEM

Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika – pracodawca czy pracownik?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Zarówno w przypadku, gdy pracodawca przyjął pracownika ds. bhp do pracy bez uprawnień, jak i wtedy, gdy nastąpiła ich utrata w trakcie zatrudnienia, odpowiedzialny za zaistniałą sytuację jest pracodawca. Pracownik jest natomiast odpowiedzialny w przypadku, gdy na etapie naboru lub uzupełniania wymagań kwalifikacyjnych posłuży się podrobionymi lub przerobionymi dokumentami potwierdzającymi wymagane kwalifikacje, wprowadzając tym samym pracodawcę w błąd.

UZASADNIENIE

Osobą odpowiedzialną za stan bhp w zakładzie pracy jest pracodawca (art. 207 § 1 Kodeksu pracy). Ponosi on odpowiedzialność w pełnym zakresie. W związku z tym należy przyjąć, że w tym zakresie nie mają znaczenia obowiązki i odpowiedzialność pracowników, którym powierzono zadania z zakresu służby bhp (jak również osób wykonujących te zadania, które nie są pracownikami zakładu pracy).

W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie stanu bhp w zakładzie pracy pracodawca nie może bronić się argumentując, że zadania z zakresu bhp powierzył właściwym osobom – niezależnie od tego, czy są one pracownikami, czy osobami spoza zakładu pracy.

REKLAMA

Polecamy Komplet: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry + Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń + INFORorganizer - abonament 12 miesięcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W omawianej sytuacji pracownik może nie mieć odpowiednich uprawnień z kilku powodów, tj.:

  • nie miał uprawnień od samego początku,
  • utracił uprawnienia w trakcie zatrudnienia,
  • posłużył się nielegalną dokumentacją (nie posiadając tym samym uprawnień).

W pierwszej z powyższych sytuacji pracodawca na etapie naboru na stanowisko pracownika ds. bhp powinien oczekiwać przedłożenia stosownych dokumentów potwierdzających wymagane kwalifikacje w tym zakresie (wymagania kwalifikacyjne). Brak ich przedłożenia powinien stanowić okoliczność dyskwalifikującą, powodującą niemożność zatrudnienia kandydata na stanowisku ds. bhp. Zatem pracodawca, który nie dopełnił należytej staranności i na etapie przyjmowania kandydata do pracy nie zażądał okazania dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zakresie bhp, ponosi pełną odpowiedzialność za dopuszczenie do pracy osoby, która nie posiadała wymaganych kwalifikacji.

Zadaj pytanie na FORUM

W sytuacji gdy pracownik ds. bhp utracił uprawnienia w trakcie trwania stosunku pracy, nie powinien pełnić obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Taki przypadek może mieć miejsce, gdy np. pracownik bhp nie uzupełni wymagań kwalifikacyjnych wynikających ze zmiany przepisów. Pracodawca powinien na bieżąco monitorować m.in. kwestie badań okresowych czy uprawnień pracowników – w tym z zakresu bhp. Należy zatem uznać, że w przypadku, gdy utrata uprawnień nastąpiła w trakcie zatrudnienia, pracodawca będzie odpowiedzialny za fakt, że w ramach nadzoru nie dopilnował kwestii uzupełnienia przez pracownika wymagań kwalifikacyjnych, doprowadzając tym samym do sytuacji, w której obowiązki pracownika ds. bhp pełniła osoba bez uprawnień.

Pracownik zatrudniony na stanowisku ds. bhp nie uzupełnił w terminie do 1 lipca 2013 r. wymagań kwalifikacyjnych w związku ze zmianą przepisów. W takim przypadku obowiązkiem pracodawcy było odsunięcie pracownika od wykonywanej pracy z uwagi na brak odpowiednich uprawnień. Kontynuowanie świadczenia pracy przez osobę bez wymaganych uprawnień w zakresie bhp obciąża pracodawcę.

W praktyce może mieć miejsce sytuacja, w ramach której pracownik aplikujący na stanowisko ds. bhp przedstawi jako dowód spełniania wymagań kwalifikacyjnych podrobione lub przerobione dokumenty. Wówczas obok odpowiedzialności z tytułu dopuszczenia do pracy pracownika bez uprawnień dochodzi kwestia odpowiedzialności karnej za posługiwanie się nielegalną dokumentacją. W takim przypadku trudno przyjąć, że pracodawca będzie odpowiedzialny za dopuszczenie do pracy pracownika, który posłużył się doskonale przerobionymi lub podrobionymi dokumentami. Pracodawca bowiem nie jest najczęściej w stanie ustalić autentyczności i prawdziwości danych zawartych w dokumentach, które spełniają wymagania formalne. Należy uznać, że w tej sytuacji nie można zarzucić pracodawcy naruszenia należytej staranności.

Kontrola warunków pracy prowadzona przez służbę bhp

W razie uzasadnionego podejrzenia przez pracodawcę, że ma do czynienia z nielegalną dokumentacją, powinien on zawiadomić o tym fakcie policję. Pracodawca będący instytucją publiczną ma obowiązek prawny złożyć w takim przypadku zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Jeżeli zatem kontrola PIP wykazała, że Państwa pracownik nie posiada odpowiednich uprawnień w zakresie bhp, to inspektor pracy może ukarać Państwa mandatem karnym za brak w firmie służby bhp.

Podstawa prawna:

  • art. 207, art. 23711 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 208
  • § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy – Dz.U. Nr 109, poz. 704; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 246, poz. 2468

Więcej przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>>

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA