REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy służby bhp

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Fryc
Pracownicy słuzby bhp. /Fot. Fotolia
Pracownicy słuzby bhp. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy służby bhp odgrywają istotną rolę w zakładzie pracy. Pełnią oni funkcję doradcze oraz kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, dbając przy tym o warunki pracy, wykonywanej przez pracowników.

Obowiązek utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy ciąży na pracodawcy, który zatrudnia więcej niż 100 pracowników. Pracodawcy, którzy zatrudniają do 100 pracowników, mogą powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Przepisy prawa pracy przewidują również możliwość, w której pracodawca posiadający szkolenia niezbędne do wykonywania zadań należących do kompetencji służby bhp, może wykonywać je samodzielnie. Jest to możliwe w przypadku, w którym pracodawca zatrudnia do 10 pracowników lub do 20 pracowników, jeśli jego zakład pracy kwalifikuje się do grupy działalności z odpowiednio niskim ryzykiem z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

REKLAMA

Autopromocja

Liczba zatrudnionych w danym zakładzie pracy pracowników bhp, jest ściśle powiązana ze stanem zatrudnienia oraz z warunkami pracy i wynikającymi z tego tytułu zagrożeniami. Ustalana jest przez pracodawcę, przy czym w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia od 100 do 600 pracowników, ma dowolność utworzenia wieloosobowej lub jednoosobowej komórki pracowników bhp, a nawet zatrudnienia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze godzin, zaś w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia ponad 600 pracowników, ma obowiązek zatrudnić co najmniej 1 pracownika służby bhp, przypadającego na każdych 600 pracowników, w pełnym wymiarze czasu pracy.

Zadaj pytanie na: Forum - Kadry

Pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy, zatrudniani są na stanowiskach:

  • inspektorów i starszych inspektorów,
  • specjalistów, starszych specjalistów,
  • głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pracownikami służby bezpieczeństwa i higieny pracy mogą być, które spełniają określone wymagania. Dla inspektorów do spraw bhp, stawiany jest wymóg posiadania zawodu technika bezpieczeństwa i higieny pracy. Starszym inspektorem do spraw bhp, może być osoba, która posiada zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w tymże zakresie. Specjalistą do spraw bhp, może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w tymże zakresie oraz co najmniej roczny staż pracy w służbie bhp. Starszy specjalista do spraw bhp, musi spełniać warunek posiadania wyższego wykształcenia o kierunku lub specjalności w zakresie bhp lub studiów podyplomowych w tym zakresie, oraz warunek 3-letniego stażu pracy w tymże zawodzie. Głównym specjalistą do spraw bhp, może być natomiast osoba, posiadające wykształcenie wyższe lub studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Szkolenia bhp

Odpowiednie ustawy przewidują również zróżnicowanie wymogów wobec pracowników bhp, w zależności od tego, czy pracują oni w wieloosobowych czy jednoosobowych komórkach organizacyjnych. Dla pracowników bhp, kierujących wieloosobową komórką organizacyjną, przewidziane zostały takie wymagania, jakie spełniać musi pracownik, zajmujący stanowisko specjalisty do spraw bhp, zaś dla pracowników zatrudnionych w jednoosobowej komórce, przewidziano wymóg spełniania kwalifikacji przewidzianych minimum dla starszego inspektora do spraw bhp.

Aby pracownicy bhp mogli należycie wypełniać swoje zadania, na pracodawcę został nałożony obowiązek przekazywania im informacji, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo pracy oraz na ochronę zdrowia pracowników.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA