Jakie są zasady organizowania zakładu pracy zgodnie z zasadami BHP?
REKLAMA
REKLAMA
Kwestie te zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
REKLAMA
Przede wszystkim pracodawca jest zobowiązany zapewnić drogi ewakuacyjne ze wszystkich pomieszczeń obiektu budowlanego, w których mogą przebywać pracownicy, umożliwiające szybkie wydostanie się pracowników na otwartą przestrzeń. Drogi ewakuacyjne oraz dojścia do nich prowadzące nie mogą być zastawiane.
Pani Ania rozpoczęła pracę w dużym budynku biurowym jednej z firm na stanowisku specjalisty do spraw BHP. Już pierwszego dnia pracy zauważyła, że korytarze służące do ewakuacji są zastawione przez szafy z dokumentami, które wprawdzie umożliwiają swobodne przejście korytarzem, ale w przypadku ewakuacji zmniejszają przestrzeń niezbędną dla dużej, ewakuującej się grupy osób. Jednym z jej pierwszych zarządzeń było usunięcie wszystkich szaf biurowych z korytarzy.
Porównaj: Napoje dla pracowników
We wszystkich miejscach na terenie zakładu pracy, w których mogą przebywać pracownicy, pracodawca jest obowiązany zapewnić oświetlenie elektryczne w porze nocnej lub jeżeli oświetlenie dzienne jest niewystarczające.
REKLAMA
Pan Adam pracuje w biurowcu, w którym na każdym piętrze znajduje się pokój socjalny, w którym można przygotować sobie obiad. W pomieszczeniach tych znajduje się tylko jedno małe okno, które nie daje wystarczającej ilości światła, nie ma także żadnego oświetlenia elektrycznego. Tak urządzone pomieszczenie nie spełnia podstawowych wymagań BHP i pracodawca będzie musiał ten brak usunąć.
Ponadto, pracodawca jest obowiązany utrzymywać pomieszczenia pracy w czystości i porządku oraz zapewnić ich okresowe remonty i konserwacje w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy. Dodatkowo, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.
Pomieszczenia stałej pracy nie powinny być lokalizowane poniżej poziomu otaczającego terenu.
Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.)
Polecamy serwis: Ubezpieczenia społeczne
W pomieszczeniach pracy należy także zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C.
Rozporządzenie określa także wiele innych obowiązków pracodawcy dotyczących pomieszczeń w zakładzie pracy, do podstawowych należy jednak zaliczyć te omówione wyżej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat