| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Szkolenia pracowników jako inwestycja

Szkolenia pracowników jako inwestycja

Inwestycje w rozwój zasobów ludzkich są postrzegane jako najkorzystniejsza lokata kapitału oraz czynnik zwiększający konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednocześnie programy szkoleniowe są bardzo często uważane za źródło marnotrawstwa, ze względu na ich niską efektywność lub brak informacji o wymiernych rezultatach szkoleń. Co zrobić aby proces szkoleniowy był dopasowany do biznesowych potrzeb organizacji, nie narażając jej na niepotrzebne koszty?

Zrealizujmy program rozwojowy

Na etap realizacji szkoleń i działań rozwojowych składa się wiele elementów, związanych z organizacją szkoleń, przygotowaniem materiałów, doborem metod nauczania do odbiorców. Są to zadania realizowane przez działy HR lub wyspecjalizowane jednostki odpowiedzialne za rozwój pracowników firmy. Adresatem tych prac są wszyscy uczestnicy programów rozwojowych, warto zatem zadbać o stworzenie przyjaznego środowiska wpierającego uczenie się, które zachęci pracowników do współudziału w edukacji. Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie i oprogramowanie, które pozwalają na budowanie platform wiedzy.

W bazie wiedzy można opublikować:

  • opis programu rozwojowego
  • cel i elementy składowe programu
  • warunki zaliczenia i harmonogram szkoleń.

Z kolei na portalach udostępnia się materiały umożliwiające samokształcenie, w postaci artykułów wiki, filmów video z wykładami lub studiami przypadków, linków do informacji w sieci oraz lekcji e‑lerningowych.  Dodatkowo otwiera się fora dyskusyjne, pozwalające na wymianę wiedzy w kontekście omawianych zagadnień. Proste nowoczesne platformy szkoleniowe pomagają pracownikom szybko przyswoić wiedzę i podążać za zmianami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceńmy efektywność szkoleń

Ostatnim krokiem procesu szkoleniowego jest ocena efektywności, przynosząca informację czy obrany kierunek rozwoju jest prawidłowy, czy wymaga pewnych korekt lub gruntownych zmian. Efektywność szkoleń mierzona jest na kilku poziomach (4- D.Kirkpatrick, 5- J.Phillips). Bezpośrednio po szkoleniu badamy subiektywne odczucia i emocje związane ze szkoleniem oraz sprawdzamy stopień przyswojenia wiedzy. Następnie badamy czy wiedza i umiejętności nabyte podczas szkolenia są wykorzystywane w codziennej pracy, czyli analizujemy wyniki pracy. Zbadanie efektywności na poziomie wskaźników finansowych, jest badaniem zasadności programu szkoleniowego, jako inwestycji. Na poziomie rezultatów badamy więc wpływ programu szkoleniowego na wynik przedsiębiorstwa. Możemy również określić wymierny wskaźnik (ROI), informujący zarządzających ile uzyskała firma w stosunku do nakładów poniesionych na szkolenia.

Analiza efektywności szkoleń jest prowadzono przez działy HR przy współpracy z uczestnikami, ich przełożonymi oraz trenerami. Miarodajny wynik jest możliwy, gdy otrzymamy pełną informację o wyniku pomiaru na każdym z poziomów. Szybkie zbieranie i analizowane dużej ilości informacji jest możliwe tylko przy wykorzystaniu systemów informatycznych, poprzez:

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »