| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Ochrona indywidualna

Soczewki kontaktowe w całości sfinansowane przez pracodawcę na podstawie przepisów bhp są zwolnione z podatku – indywidualne stanowisko fiskusa

Aktualizacja: 30.11.2010

Wartość soczewek kontaktowych korygujących wzrok jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli wyniki badań pracownika wykażą konieczność ich stosowania przy obsłudze monitora ekranowego i będzie to świadczenie w całości sfinansowane przez pracodawcę – uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 września 2010 r. (nr IPPB2/415-599/10-4/MK1). Jednak zwolnieniem nie jest objęty zwrot kosztów zakupu soczewek na podstawie faktury wystawionej na pracownika. »

Okulary do pracy przy komputerze

Aktualizacja: 28.10.2010

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który stwierdził, że należy mu się zwrot kosztu zakupu okularów do pracy przy komputerze. Czy rzeczywiście taki obowiązek wynika z przepisów prawa? Jeśli tak, to do jakiej kwoty? Czy pracodawca ma zwracać koszty całych okularów, czy np. tylko za oprawki? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę? »

Czy prace konserwacyjne przy wózku widłowym może wykonywać operator?

Aktualizacja: 26.10.2010

Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych? »

Na jakie normy dotyczące oświetlenia stanowisk pracy należy powoływać się podczas pomiarów oświetlenia?

Aktualizacja: 22.10.2010

Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia? »

W jaki sposób powinny być przeprowadzane pomiary hałasu?

Aktualizacja: 19.10.2010

W zakładzie pracy wprowadzono nową technologię wytwarzania wiążącą się z dużym natężeniem hałasu. Przez kogo i w jaki sposób powinny być przeprowadzone pomiary natężenia hałasu na poszczególnych stanowiskach? »

Przyjazne warunki pracy

Aktualizacja: 20.10.2010

Pomieszczenie pracy biurowej to miejsce, w którym wykonywana jest praca, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty konieczne do jej wykonywania. »

Czy przepisy dotyczące wymagań dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą laptopów?

Aktualizacja: 08.09.2010

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu? »

Praca przy komputerze - wymagania bhp

Aktualizacja: 08.09.2010

Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy. »

Kto powinien pełnić nadzór nad obiektami budowlanymi?

Aktualizacja: 25.08.2010

Na terenie przedsiębiorstwa jest kilka budynków, nad którymi nadzór sprawuje dział techniczny, natomiast nadzór warunków bhp w przedsiębiorstwie sprawuje firma zewnętrzna. W ramach kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy specjalista bhp wskazał w protokole pewne nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego budynków. Dotyczyły one również braku książki obiektu budowlanego w jednym z budynków. Czy działanie inspektora mieściło się w ramach jego kompetencji, jeżeli za budynki te odpowiedzialny jest dział techniczny, zatrudniający specjalistów z uprawnieniami budowlanymi? »

Czy prace konserwacyjne przy urządzeniach dźwigowych powinny być wykonywane przez dwie osoby?

Aktualizacja: 17.08.2010

Pracownicy działu technicznego w administracji wykonują prace konserwacyjne dźwigów osobowych. Czy prace te powinny być wykonywane przez dwie osoby? Jakie przepisy regulują zasady bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych przy konserwacji tego typu urządzeń? »

Odpowiedzialność za wykroczenia na terenie zakładu pracy

Aktualizacja: 03.08.2010

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca? »

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie

Aktualizacja: 26.07.2010

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom? »

W jaki sposób ustalić wysokość ekwiwalentu za używanie i pranie odzieży roboczej

Aktualizacja: 22.07.2010

W naszej firmie w dziale produkcji pracownicy używają własnej odzieży jako roboczej. Chcielibyśmy im to zrekompensować wypłacając ekwiwalent. W jaki sposób ustalić wartość ekwiwalentu za używanie odzieży roboczej będącej własnością pracownika oraz za pranie tej odzieży? Czy pracownicy muszą przedstawiać faktury lub rachunki potwierdzające ich wydatki z tego tytułu? Czy takie ekwiwalenty mogą być również przyznane zleceniobiorcom i czy będą zwolnione z podatku dochodowego i składek oraz czy będą stanowiły koszty uzyskania przychodu pracodawcy? »

Czy wydatki na zakup odzieży roboczej są opodatkowane i oskładkowane

Aktualizacja: 18.06.2010

Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu? »

Metody i sposoby ograniczania oraz eliminowania ryzyka zawodowego wynikającego z pracy z czynnikiem chemicznym

Aktualizacja: 17.06.2010

Zagrożenia wynikające ze stosowania preparatów i substancji chemicznych należy ograniczać i eliminować zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, aby zapewnić skuteczne zmniejszanie szkodliwego oddziaływania tych czynników na organizm człowieka. Tylko ten pracownik służby bhp, który zna i umie zastosować dostępne środki redukujące ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, może proponować pracodawcy rozwiązania w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w firmie. »

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »