REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Depresja jako powód wypowiedzenia umowy o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
Depresja jako powód wypowiedzenia umowy o pracę. / Fot. Fotolia
Depresja jako powód wypowiedzenia umowy o pracę. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy depresja może być powodem do wypowiedzenia umowy o pracę? Okresowy spadek efektywności pracy może dotknąć każdego pracownika, nawet tego, który dotychczas wzorowo i nienagannie wykonywał swoje obowiązki. Obniżenie jakości i wydajności pracy może być spowodowane przemęczeniem lub problemami osobistymi. Nierzadko jednak okazuje się, że przyczyny tkwią głębiej, gdyż pracownik ma depresję, a taki stan trwa niestety znacznie dłużej niż okresowe załamanie psychiczne.

 Czym jest depresja?

REKLAMA

Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu u osób dotkniętych depresją można zaobserwować takie objawy jak: problemy z podejmowaniem decyzji, spadek koncentracji, utratę wiary we własne siły, spadek zdolności do przeżywania radości, uczucie ciągłego zmęczenia, czy pogorszenie pamięci. Wymienione wyżej objawy w efekcie prowadzą do spadku aktywności życiowej i zawodowej, odbijając się na jakości świadczonej pracy. Spada wydajność i efektywność pracownika, a w pracy pojawia się coraz więcej błędów.

REKLAMA

Niewątpliwie depresja wymaga fachowego leczenia, a właściwą diagnozę może postawić tylko lekarz, lecz pracodawca lub bezpośredni przełożony nie powinien pozostawać obojętny na niepokojące zachowanie podwładnego. Wskazanym byłoby przeprowadzenie z pracownikiem delikatnej rozmowy, która może naświetlić przyczyny nietypowego zachowania. W przypadku krótkotrwałych problemów np. na podłożu rodzinnym rozwiązaniem może być kilkudniowy urlop. Jeżeli jednak rozmowa nie odniesie efektu problemowi należałoby poświęcić więcej uwagi.

Możliwe źródła depresji

Depresja może być skutkiem zdarzeń niezwiązanych ze środowiskiem pracy, nie można jednak wykluczyć, że jej źródło tkwi w występującym w pracy mobbingu, który w przepisach prawa definiowany jest jako działania lub zachowania dotyczące pracownika lub przeciwko niemu skierowane, a polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę jego przydatności zawodowej, a także działania powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu pracowników. Nie można przy tym zapominać, że mobbing może wystąpić nie tylko w relacjach przełożony podwładny, ale również na poziomie pracownik-pracownik.

Zobacz polecany produkt: KODEKS PRACY 2015 z komentarzem (PDF)

Próba rozpoznania, czy powodem depresji pracownika może być mobbing jest o tyle istotne, że jednym z obowiązków pracodawcy jest przeciwdziałanie tego typu praktykom, zaś tolerowanie mobbingu wobec pracownika wiąże się z konsekwencjami finansowymi dla firmy, wynikającymi zarówno ze spadku jakości i efektywności pracy danego pracownika, jak i z powodu ewentualnej konieczności wypłacenia mobbingowanemu pracownikowi odpowiedniego zadośćuczynienia, z tytułu rozstroju zdrowia. Zatem jeżeli powodem depresji pracownika okazałby się mobbing pracodawca powinien w pierwszej kolejności dążyć do zmiany relacji międzyludzkich w środowisku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na FORUM

Powodem depresji mogą być również przyczyny zewnętrzne, nie mające podłoża w środowisku pracy. Pracodawca nie musi ich znać, gdyż należą do sfery dóbr osobistych pracownika, niemniej jednak wiedząc o chorobie pracownika może starć się mu pomóc np. zmieniając okresowo lub na stałe charakter jego pracy. Zmiana warunków zatrudnienia powinna oczywiście odbyć się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Należy, bowiem pamiętać, iż depresja jest schorzeniem, które przebiega z różnym natężeniem, a leczona umożliwia osobie nią dotkniętej normalne funkcjonowanie.

 Wypowiedzenie umowy

REKLAMA

W sytuacji jednak, gdy stan obniżonej przydatności do pracy pracownika nie ulega poprawie, a pracownik świadczy pracę, która wymaga koncentracji, odpowiedzialności, dokładności, pracodawca może podjąć decyzję o wypowiedzeniu umowy o pracę.

W szczególności na takie rozwiązanie mogą decydować się pracodawcy zatrudniający pracownika na stanowisku wymagającym szczególnej sprawności psychofizycznej wymienionym w rozporządzeniu MPiPS z 28 maja 1996 r. w sprawie rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej. U podstaw wypowiedzenia umowy o pracę mogą leżeć także przeciwwskazania lekarza medycyny pracy do wykonywania przez pracownika pracy określonego rodzaju, bądź potencjalne narażenie pracodawcy na szkody materialne.

Należy przy tym pamiętać, że powodem wypowiedzenia umowy nie może być depresja jako jednostka chorobowa, jak bowiem wskazano powyżej, choroba ta może przebiegać z różnym natężeniem, a samo jej wystąpienie nie musi wywoływać negatywnych skutków zawodowych. W uzasadnieniu wypowiedzenia umowy należałoby zatem opisać konkretne zachowania pracownika i uchybienia w jego pracy, skutki tych uchybień i zachowań na gruncie zawodowym, jak również okres ich występowania.  

Zanim jednak pracodawca podejmie radykalną decyzja o rozstaniu się z pracownikiem dotkniętym depresją, w pierwszej kolejności dobrze byłoby rozważyć, czy istnieje możliwość przesunięcia go do innej mniej odpowiedzialnej pracy.

Przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA