Przekazywanie wynagrodzeń na rachunki bankowe - korzyści dla pracownika i pracodawcy
REKLAMA
REKLAMA
Budowanie społeczeństwa bezgotówkowego wymaga działań nakierowanych zarówno na przedsiębiorców, jak i na konsumentów. Proponujemy, aby obie te grupy były adresatami podejmowanych przez administrację działań w celu wdrożenia rządowej strategii „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Bardzo dobrze wpisuje się w nią ostatnia propozycja dotycząca przekazywania wynagrodzeń na rachunki bankowe.
REKLAMA
Chociaż już dziś blisko 90 proc. wynagrodzeń w ten właśnie sposób jest przekazywane pracownikom, to uważamy za słuszny kierunek propozycje mogące ten wskaźnik zwiększyć. Tym bardziej, że nie mówimy o obowiązku wobec pracowników, a raczej o konieczności świadomej rezygnacji z otrzymywania przelewów, a zatem konieczności zastanowienia się nad swoimi potrzebami i podjęcia przemyślanej decyzji – złożenia oświadczenia o chęci otrzymywania środków w gotówce.
Polecamy książkę: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami
Z punktu widzenia przedsiębiorcy i pracownika
Wprowadzanie rozliczeń pomiędzy pracodawcą a pracownikiem poprzez rachunek bankowy jest korzystne dla wszystkich stron: obniża koszty pracodawcy (do obsługi gotówki potrzebni są pracownicy), zmniejszając jednocześnie obszar do powstawania błędów, zwiększa bezpieczeństwo pracowników, tworząc rejestr wywiązywania się pracodawcy ze swoich zobowiązań, redukuje szarą strefę rozliczeń na rynku pracy.
Dodatkowo, trzeba pamiętać, że „wpuszczanie” środków do obiegu bankowego wpływa korzystnie na rozwój gospodarki – badania jednoznacznie pokazują, że pracownicy wynagradzani poprzez rachunek bankowy bardzo rzadko, po otrzymaniu wypłaty, pobierają całość w gotówce. Wprost przeciwnie, zaczynają posługiwać się bezgotówkowymi instrumentami płatniczymi, doceniając między innymi cechy kart zbliżeniowych. Nie bez powodu Polska jest liderem światowym płatności bezstykowych.
Pojawiają się nowe inicjatywy korzystne dla rynku, jednocześnie nie zmuszające obywateli do określonych zachowań – wymuszanie często skutkuje odmiennymi reakcjami. W przypadku omawianych rozwiązań, konsument ma prawo do decyzji o otrzymywaniu wynagrodzenia w gotówce. Musimy mu pomóc podjąć właściwą decyzję, przedstawiając korzyści, jakie może odnieść i przede wszystkim pokazując zalety płatności bezgotówkowych, będące konsekwencją korzystania z rachunków bankowych. Konsumenci, którzy dziś nie są jeszcze ubankowieni, bardzo szybko docenią zalety kart płatniczych – ich bezpieczeństwo, powszechną dostępność. A realizacja programu powszechnej terminalizacji punktów detalicznych tylko umocni znaczenie bezgotówkowych instrumentów płatniczych.
Warto podkreślić, że wspólne działania podejmowane przez administrację publiczną, banki, organizacje płatnicze, agentów rozliczeniowych, detalistów oraz innych zwolenników bezgotówki przyniosą wymierne korzyści dla gospodarki i dla konsumentów.
Zobacz serwis: Urlopy
Źródło: Business Centre Club
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat