REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Edukacja a praca ludzi młodych: ile osób w wieku 15-34 lat pracuje, uczy się, jest w grupie NEET [Badanie GUS]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
młodzi na rynku pracy badanie gus edukacja a praca
Młodzi na rynku pracy: badanie GUS. Edukacja a praca młodych Polek i Polaków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

GUS raz na 8 lat przeprowadza badanie modułowe „Osoby młode na rynku pracy”. Można dowiedzieć się z niego ciekawych informacji, takich jak: ile osób młodych pracuje i uczy się jednocześnie, uczy się, przerywa naukę czy jest w grupie NEET. Co to oznacza? Jakie są przyczyny porzucania edukacji przez Polki i Polaków?

rozwiń >

Młodzi na rynku pracy

Z badania modułowego GUS „Osoby młode na rynku pracy” wynika, że osoby aktywne zawodowo (pracujące i bezrobotne) stanowiły 63,0% ogółu osób w analizowanej grupie wieku 15-34 lata (dla porównania analogicznie wyznaczany wskaźnik dla populacji osób 15-89 lat to 58,5%). Odsetek pracujących w populacji osób w wieku 15-34 lata wyniósł 59,8% (56,8% w całej populacji 15-89 lat). Stopa bezrobocia osób młodych wyniosła 5,1% (czyli była wyższa niż stopa bezrobocia dla ogółu badanych osób w wieku 15-89 lat, która w 2024 r. wynosiła 2,9%).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Należy jednak podkreślić, że aktywność ekonomiczna badanej grupy osób młodych była bardzo zróżnicowana w zależności od szczegółowych grup wieku, co wynika przede wszystkim z kontynuowania nauki oraz procesu przejścia z systemu edukacji na rynek pracy, w tym pierwszych doświadczeń w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy zawodowej. Im starsza grupa wieku analizowanej populacji osób młodych, tym wyższy współczynnik aktywności zawodowej, wyższy wskaźnik zatrudnienia i jednocześnie niższa stopa bezrobocia.

Struktura populacji młodych osób biernych zawodowo (2 927 tys.) według wieku układała się następująco: 58,5% to osoby w wieku 15-19 lat, 23,9% – w wieku 20-24 lata, 9,0% – w wieku 25-29 lat, 8,6% - w wieku 30-34 lata. Ogólnie dla 77,4% osób biernych zawodowo w wieku 15-34 lata przyczyną bierności była podjęta nauka, uzupełnianie kwalifikacji, dla 10,0% – obowiązki rodzinne i związane z prowadzeniem domu (dla kobiet 17,8%), a dla 5,5% – choroba lub niepełnosprawność.

Ważne

Na aktywność ekonomiczną osób młodych istotny wpływ ma fakt czy kontynuują one naukę. Współczynnik aktywności ekonomicznej dla osób młodych jest wyraźnie wyższy w grupie osób nieuczących się i niedokształcających się, w 2024 r. wynosił on 85,8% wobec 34,9% dla osób uczących się w formalnym systemie edukacji lub dokształcających się (poza formalnym systemem edukacji). Taką samą prawidłowość obserwuje się dla wskaźnika zatrudnienia (odpowiednio: 81,1% wobec 33,5%).

Mężczyźni częściej przerywają edukację

Przerwanie edukacji formalnej definiowano w badaniu jako opuszczenie edukacji formalnej bez uzyskania certyfikatu/świadectwa/dyplomu ukończenia danego typu szkoły/kierunku kształcenia. Formalny program edukacji przerwało przynajmniej raz w życiu 586 tys. osób, tj. 7,4% z analizowanej tu populacji 7 902 tys. osób młodych. Częściej zdarzało się to mężczyznom, dla nich odsetek ten wyniósł 8,6%, podczas gdy dla kobiet wyniósł 6,2%. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, program edukacji przerywało 9,1% mieszkańców miast i 5,1% mieszkańców wsi.

REKLAMA

Zdecydowana większość, bo 87,2% z 586 tys. osób przerwało program edukacji jeden raz, natomiast 12,8% przerywało go kilka razy. Częstość kilkukrotnych przerwań programu edukacji była dwukrotnie większa wśród mężczyzn niż wśród kobiet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej osób (348 tys., tj. 59,4%) przerwało formalną edukację na poziomie szkoły wyższej, przy czym aż 275 tys. osób (tj. 79,0%) na poziomie studiów pierwszego stopnia (tj. licencjackich lub inżynierskich), a 71 tys. osób (tj. 20,4%) – studiów magisterskich. Pozostałe osoby przerwały edukację na poziomie studiów doktoranckich (przy czym uzyskane w badanu wartości z uwagi na niską skalę zjawiska zostały wyłączone z dalszej analizy).

Należy zaznaczyć, że spośród 275 tys. osób, które zadeklarowały, że przerwały naukę na etapie studiów licencjackich lub inżynierskich, 33,5% miało już (w momencie badania w 2024 r.) wykształcenie wyższe. Można zatem przyjąć, że osoby te ukończyły inny kierunek studiów. Pozostałe osoby miały (w momencie badania) wykształcenie średnie ogólnokształcące – (40,7%) albo wykształcenie policealne lub średnie zawodowe/branżowe – 25,8%.

Spośród 71 tys. osób, które przerwały naukę na etapie studiów magisterskich (jednolitych lub II stopnia), 42,3% (30 tys.) ukończyło studia magisterskie (na innym kierunku), a 28,2% (20 tys.) ukończyło lub pozostało przy ukończonych studiach licencjackich lub inżynierskich (I stopnia). Pozostali mieli w momencie badania wykształcenie średnie (ogólnokształcące, policealne lub średnie zawodowe).

Dość duża liczba osób (94 tys., tj. 16,0%) przerwała naukę w szkole zasadniczej zawodowej lub szkole branżowej I stopnia, natomiast edukację na poziomie liceum zawodowego, technikum lub szkoły branżowej II stopnia porzuciło 70 tys. osób (tj. 11,9%). Inne poziomy edukacji były porzucane rzadziej.

W przypadku osób, które porzuciły szkołę zasadniczą zawodową lub szkołę branżową I stopnia (94 tys.), 87,2% w momencie badania miało wykształcenie podstawowe lub gimnazjalne, pozostali ukończyli szkołę zasadniczą/branżową I stopnia (o innym profilu) lub zdobyli wykształcenie średnie.

W przypadku 70 tys. osób, które porzuciły liceum zawodowe, technikum lub szkołę branżową II stopnia, 77,1% miało w momencie badania wykształcenie podstawowe, gimnazjalne lub zasadnicze zawodowe/branżowe I stopnia – zatem nie kontynuowały nauki lub do momentu badania jej nie ukończyły, reszta natomiast osiągnęła średnie lub wyższe wykształcenie.

W grupie osób w wieku 25-34 lata częściej odnotowywano przerwania formalnego programu edukacji niż w grupie 15-24 lata. Ścieżka edukacji tych osób była dłuższa niż np. osób w wieku 15-19 lat, stąd częściej mogły zdarzyć się decyzje o zmianie rodzaju szkoły lub kierunków studiów, a także porzucenie ich z różnych powodów. Wzrost zmian takich decyzji zaobserwowano już w grupie osób 20-24 lata.

Przyczyny przerywania edukacji

Najczęstszą przyczyną przerywania/porzucania programu edukacyjnego był sam program edukacyjny, który z różnych względów nie odpowiadał respondentowi. Mogło się zdarzyć, że studia nie odpowiadały zainteresowaniom respondenta lub respondent uznał, że jakość kształcenia była zbyt niska lub że studia nie przynosiły oczekiwanych rezultatów (pod względem treści edukacyjnych lub oczekiwań dotyczących perspektyw na rynku pracy). Tę przyczynę wskazywały również osoby, które uważały studia za zbyt trudne. Wliczały się tu także niezaliczone egzaminy. Do tej kategorii klasyfikowały się także osoby, które zdecydowały, że inny kierunek będzie dla nich bardziej odpowiedni i w kolejnym roku go zmieniły. Taką przyczynę (sam program edukacyjny) wskazało 161 tys. osób, tj. 27,5% wszystkich osób (586 tys.) porzucających dany program.

Kolejną stosunkowo często wskazywaną przyczyną były szeroko rozumiane powody osobiste. Wskazało ją 125 tys. osób, tj. 21,3% porzucających naukę. Zaliczono tu sytuacje, w których respondent zrezygnował np. z danego programu edukacyjnego z powodu konfliktu z nauczycielami lub z innymi uczniami/studentami. Do tej kategorii włączono także odpowiedzi takie jak „nie podobało mi się to” czy „brak motywacji”. Kwalifikowano tu również przypadki porzucenia nauki związane ze zmianą miejsca zamieszkania, które nie zostało spowodowane względami rodzinnymi (np. chęć podróżowania, zwiedzania świata, itp.).

Część osób (96 tys., tj. 16,4%) przerwała kształcenie, ponieważ preferowała pracę. Osoby te znalazły/rozpoczęły pracę lub chciały pracować i szukały pracy.

Dla 36 tys., tj. 6,2% osób przeszkodą w kontynuowaniu nauki i ukończeniu danego programu okazały się szeroko rozumiane względy finansowe, tj. opłaty, materiały do nauki i koszty utrzymania. Uwzględniano tu również także ogólny brak środków finansowych.

Czasem o przerwaniu edukacji decydował stan zdrowia (fizycznego lub psychicznego) lub konieczność opiekowania się dziećmi lub innymi członkami rodziny potrzebującymi opieki. Stan zdrowia wskazało 32 tys., tj. 5,5% osób porzucających dany program edukacyjny, a konieczność sprawowania opieki – 26 tys., tj. 4,4%.

NEET

W tym miejscu warto również wspomnieć o szczególnej grupie osób, tzw. NEET, którą stanowią młode osoby niepracujące, nieuczące się i niedokształcające się (NEET – z ang. Not in Employment, Education or Training). Długotrwała przynależność do tej grupy może prowadzić do niepożądanych skutków społecznych i ekonomicznych i w negatywny sposób wpływać na karierę zawodową, a w konsekwencji prowadzić do bierności zawodowej. W 2024 r. osoby takie stanowiły 10,3% ogółu ludności w wieku 15-34 lata.

Umiejętności wymagane na stanowisku pracy

Osoby biorące udział w badaniu zostały zapytane o to czy umiejętności zdobyte w czasie edukacji odpowiadały tym wymaganym w pracy. Najważniejsze informacje, jakie wynikają z badania to:

  • Biorąc pod uwagę sekcje PKD widoczne jest, że największy odsetek osób z umiejętnościami odpowiadającymi wymaganiom potrzebnym do wykonywania pracy wystąpił w sekcji opieka zdrowotna i pomoc społeczna (85,0%), a następnie w sekcji działalność finansowa i ubezpieczenia (83,5%) oraz edukacja (83,3%).
  • Najmniejszy odsetek osób z umiejętnościami odpowiadającymi wymaganiom w pracy wystąpił w sekcji działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (56,5%), ale w tej sekcji 19,4% osób miało umiejętności wyższe niż wymagane, natomiast niższe od wymaganych były wskazywane bardzo rzadko.
  • Taki sam odsetek osób mających umiejętności wyższe niż wymagane (19,4%) odnotowano w sekcji rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo, natomiast najwyższy taki odsetek wystąpił w sekcji transport, gospodarka magazynowa – 19,7%.

Aktywni zawodowo z wyższym wykształceniem

Spośród osób z wykształceniem wyższym 91,8% było w czasie badania aktywnymi zawodowo. Odsetek ten różnił się w zależności od płci (95,1% mężczyzn i 89,6% kobiet). Kobiety stanowiły przewagę zarówno wśród aktywnych zawodowo (58,2%), jak i biernych zawodowo (75,7%). Odsetek mężczyzn wśród biernych zawodowo (24,3%) był zatem znacznie niższy niż odsetek mężczyzn w ogólnej liczbie osób z wykształceniem wyższym (40,4%), natomiast dla kobiet analogiczny odsetek był znacznie wyższy. Było to spowodowane m.in. tym, że dla 47,8% kobiet biernych zawodowo z wykształceniem wyższym przyczyną bierności były obowiązki rodzinne i związane z prowadzeniem domu.

Ważne

Spośród osób wyższym wykształceniem biernych zawodowo jest więcej kobiet (47,8%) niż mężczyzn (40,4%). Jest to spowodowane obowiązkami rodzinnymi i związanymi z prowadzeniem domu, co zwykle spoczywa na barkach kobiet.

Pobierz pełne badanie GUS »

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

Edukacja a praca ludzi młodych: ile osób w wieku 15-34 lat pracuje, uczy się, jest w grupie NEET [Badanie GUS]

GUS raz na 8 lat przeprowadza badanie modułowe „Osoby młode na rynku pracy”. Można dowiedzieć się z niego ciekawych informacji, takich jak: ile osób młodych pracuje i uczy się jednocześnie, uczy się, przerywa naukę czy jest w grupie NEET. Co to oznacza? Jakie są przyczyny porzucania edukacji przez Polki i Polaków?

Zmiany w systemie ubezpieczeń, to koniec instytucji: CIE. Prezydent podpisał ustawę. Jakie konsekwencje?

Prezydent RP podpisał ustawę uchylającą przepisy o Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Chodzi o ustawę z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ustawa została podpisana w dniu 21 sierpnia 2025 r. Większość funkcji, które miały być realizowane przez odrębny system CIE, zostanie włączona do Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS).

Projekt: Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji. Startuje konkurs

Startuje konkurs „Bezpieczna Uczelnia” - wspólna odpowiedzialność za budowę kampusów wolnych od mobbingu. Projekt „Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji – działania na rzecz wspierania polityki antymobbingowej i działań niepożądanych na polskich uczelniach” ma na celu uzyskanie diagnozy w jaki sposób uczelnie wyższe w Polsce radzą sobie z problemem mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy i nauki. Zadanie finansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i realizowane pod Patronatem Honorowym Głównego Inspektora Pracy oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Czy rodzic dziecka z niepełnosprawnością ma prawo do dłuższego urlopu?

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka nie uprawnia rodzica do dłuższego urlopu wypoczynkowego. Z informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż w najbliższym czasie przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Praca sezonowa za granicą: czy nadal się opłaca?

Tylko 11% polskich pracowników wyjechało w 2025 r. do pracy sezonowej za granicę. Największym motywatorem wyjazdu jest wyższe wynagrodzenie niż otrzymywane w Polsce. Czy jednak taka praca wciąż się opłaca?

Większość profesjonalistów bez podwyżek w 2025 r. Słabe prognozy do końca roku [Raport]

Aż 57% profesjonalistów nie otrzymało podwyżki w 2025 r. i nie spodziewa się wyższego wynagrodzenia do końca tego roku. Przekłada się to na satysfakcję z pracy i zaangażowanie pracowników. Raport bije na alarm.

Formy zatrudnienia oraz podstawowe prawa i obowiązki [umowa o pracę, zlecenie, dzieło]

Zatrudnienie w Polsce opiera się na dwóch odmiennych fundamentach prawnych – prawa pracy i prawa cywilnego. Wybór formy umowy determinuje zakres uprawnień, obowiązków oraz stopień ochrony pracownika. Zrozumienie różnic między umową o pracę a umowami cywilnoprawnymi pozwala być świadomym swoich praw oraz dawać poczucie bezpieczeństwa, zarówno zawodowego jak i finansowego.

REKLAMA

4 najczęstsze błędy pracodawców przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku. Kary od 3 do nawet 50 tys. zł

Drobny błąd może oznaczać dziesiątki tysięcy złotych kary. Jakie są 4 najczęstsze błędy przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku? Grozi za nie kara od 3 do nawet 50 tys. zł. Co zmieniła ustawa, która weszła w życie 1 czerwca 2025 roku?

Praca w Niemczech. Czy coraz mniej atrakcyjna? To zależy dla jakich grup zawodowych

Niemcy stopniowo tracą na atrakcyjności nie tylko dla sezonowych i niewykwalifikowanych pracowników, ale również wysoko wykwalifikowanych specjalistów z Europy Środkowo-Wschodniej. A tych na rynku brakuje. W 2025 roku całkowita liczba otwartych wakatów w Niemczech wzrosła. Według prognoz Federalnej Agencji Pracy, do końca 2025 liczba wolnych miejsc pracy osiągnie około 625 000, a do 2027 roku może przekroczyć 695 000. To sygnał realnego niedoboru siły roboczej na niemieckim rynku.

REKLAMA