REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieci publicznych służb zatrudnienia

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym z kroków podjętych przez Unię Europejską jest utworzenie sieci publicznych służb zatrudnienia, które stanowią nowe struktury współpracy, mające pomóc państwom członkowskim w dalszym koordynowaniu polityki i walki z bezrobociem. Oficjalna inauguracja sieci publicznych służb zatrudnienia miała miejsce w dniu wczorajszy, 23 września.

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje oficjalną inaugurację sieci publicznych służb zatrudnienia. Są to nowe struktury współpracy mające pomóc państwom członkowskim w dalszym koordynowaniu swojej polityki i walki z bezrobociem. Pozwolą one także wzmocnić ramy europejskiego zarządzania gospodarczego. Zwiększenie wsparcia ze strony publicznych służb zatrudnienia na rzecz młodzieży w państwach członkowskich ma szczególne znaczenie dla praktycznego wdrożenia gwarancji dla młodzieży, które stanowią ambitne reformy w całej UE mające na celu pomóc wszystkim bezrobotnym osobom poniżej 25. roku życia w znalezieniu pracy. Zarząd nowej sieci po raz pierwszy spotyka się dzisiaj w Brukseli.

REKLAMA

Autopromocja

Podstawą funkcjonowania nowej sieci jest decyzja Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie zwiększenia wydajności publicznych służb zatrudnienia poprzez bliższą współpracę, przyjęta w maju 2014 r. (zob.IP/13/544 i IP/14/545), zgodnie z pakietem dotyczącym zatrudnienia z 2012 r..

László Andor, komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego, stwierdził: „Sprawne i wydajne publiczne służby zatrudnienia odgrywają zasadniczą rolę w zapewnianiu szybkiego dostępu do zatrudnienia i szkoleń osobom bezrobotnym w Europie. Nowa sieć przyczyni się do modernizacji i reform w całej UE. W wielu państwach członkowskich konieczna jest także reforma publicznych służb zatrudnienia, by móc skutecznie wdrożyć gwarancję dla młodzieży oraz pomóc młodym bezrobotnym i nieaktywnym zawodowo osobom w znalezieniu pracy lub szkolenia. Nowa sieć to kolejny sygnał, że Europa korzysta ze wszystkich dostępnych narzędzi do walki z bezrobociem”.

Nowa struktura zapewni większe możliwości w zakresie porównywania wyników publicznych służb zatrudnienia względem odpowiednich poziomów odniesienia, określania dobrych praktyk i pogłębiania współpracy, m.in. poprzez wzajemne uczenie się i programy wzajemnej pomocy. Jednym z pilniejszych zadań w ramach sieci jest wymiana wiedzy i najlepszych praktyk w zakresie wdrażania gwarancji dla młodzieży, jako że większość publicznych służb zatrudnienia to wyznaczone krajowe punkty kontaktowe dla tej kluczowej reformy. W wielu państwach członkowskich konieczne jest usprawnienie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia, by móc zapewnić młodym ludziom odpowiednie indywidualne porady na temat możliwości zatrudnienia, kształcenia i szkoleń, które najlepiej uwzględnią ich sytuację i w ciągu czterech miesięcy zaowocują konkretną i dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb ofertą.

REKLAMA

Sieć pomoże również państwom członkowskim lepiej wdrażać zalecenia dla poszczególnych krajów dotyczące publicznych służb zatrudnienia, wydane przez Radę w ramach europejskiego semestru. W 2014 r. takie zalecenie otrzymało 11 państw (Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Węgry, Włochy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Hiszpania). Osoby odpowiedzialne za wyznaczanie kierunków polityki krajowej będą korzystać z fachowej wiedzy udostępnianej w ramach sieci w zakresie projektowania, rozwoju i oceny polityki zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działaniami sieci kieruje zarząd sieci publicznych służb zatrudnienia, w którym zasiadają kierownicy wyższego szczebla z publicznych służb zatrudnienia mianowani przez każde państwo członkowskie i Komisję.

Ze swej strony Komisja ustanowiła sekretariat, którego zadaniem jest wspieranie i ułatwianie prac nowej sieci oraz zapewnienie jej sprawnego funkcjonowania i znaczenia dla polityki.

Kontekst

Obecnie w większości państw członkowskich na nowo określa się rolę publicznych służb zatrudnienia, tak aby przekształcić je w bardziej elastycznych, nowoczesnych i zorientowanych na klienta dostawców usług w celu dopasowania osób szukających zatrudnienia do wolnych miejsc pracy oraz możliwości szkoleniowych. Teraz właśnie nastał właściwy czas na wzmocnienie współpracy między publicznymi służbami zatrudnienia z myślą o wspólnym czerpaniu jak największych korzyści z różnych aspektów współpracy.

Nowoczesne i efektywne publiczne służby zatrudnienia muszą rozwinąć szerszą współpracę z instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi, wzmocnić efekt synergii z partnerami prywatnymi i innymi podmiotami na rynku pracy, zwracać większą uwagę na potrzeby pracodawców i na zdobywanie kompetencji, a także coraz częściej w inteligentny sposób wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne.

Istniejąca od 1997 r. nieformalna grupa ekspertów z europejskich publicznych służb zatrudnienia przedkłada Komisji informacje na temat kwestii związanych z zatrudnieniem.

Nowa sieć zbliża krajowe publiczne służby zatrudnienia i jaśniej określa ich status oraz zadania. Ułatwi to wdrożenie obecnych i przyszłych działań politycznych i sprawi, że sieć będzie uznawana przez wszystkie instytucje i państwa członkowskie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA