REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin wynagradzania - najczęściej spotykane błędy

Katarzyna Bartman

REKLAMA

Regulamin wynagradzania zawiera przepisy określające zasady wypłacania wynagrodzenia. Najczęstsze błędy występujące w regulaminach dotyczą niejasno sformułowanych przepisów ustalających stawki wynagrodzeń.

Rozmowa z dr Magdaleną Rycak, prodziekanem Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego oraz kierowniczką studiów podyplomowych Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych na Uczelni Łazarskiego.

REKLAMA

REKLAMA

● Czy pracodawca zawsze musi tworzyć regulamin wynagradzania?

– Pracodawcy nie zawsze muszą tworzyć regulamin wynagradzania. Zwolnieni z tego obowiązku są wszyscy ci pracodawcy, którzy zatrudniają poniżej 20 pracowników. Przy czym do tych 20 pracowników wlicza się wszystkich zatrudnionych u danego pracodawcy w ramach stosunku pracy bez względu na wymiar świadczonej pracy. Nieważne jest to, czy aktualnie przebywają oni na urlopach macierzyńskich lub wychowawczych. Należy o tym pamiętać, bo zatrudniając pracownika na zastępstwo za takie osoby, pracodawca może przekroczyć ustawowy limit 20 pracowników i wówczas będzie musiał wydać regulamin wynagradzania.

Do pracowników danego pracodawcy nie są natomiast wliczani pracownicy tymczasowi, którzy nie są pracownikami danego pracodawcy-użytkownika, ale są zatrudnieni w agencji pracy tymczasowej.

REKLAMA

● Jakie grupy pracowników nie mogą być objęte postanowieniami regulaminu wynagradzania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Pracodawcy, którzy zatrudniają członków korpusu służby cywilnej, pracowników urzędów państwowych, pracowników zatrudnionych na podstawie mianowania, powołania, pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania lub powołania w urzędach marszałkowskich, powiatowych oraz gminnych, a także sędziów i prokuratorów, są zwolnieni z obowiązku wydawania regulaminu wynagradzania w stosunku do wyżej wymienionych grup zawodowych. Oznacza to, że grupy te nie są objęte postanowieniami regulaminu wynagradzania.

Natomiast w przypadku pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej, takich jak np. państwowe szkoły wyższe, warunki wynagradzania za pracę określane są w drodze rozporządzenia lub układu zbiorowego pracy.

● Jak należy postąpić w przypadku zbiegu regulacji? Co jest ważniejsze: postanowienia umów o pracę czy regulaminu wynagradzania?

– Jeśli w regulaminie wynagradzania są przewidziane inne warunki wynagradzania, niż to wynika z umów o pracę, to możliwe są dwa scenariusze. Pierwszy jest taki, że pracownik ma korzystniej ukształtowane warunki wynagradzania w umowie o pracę, niż wynika to z regulaminu wynagradzania. W takiej sytuacji stosuje się korzystniejsze postanowienia wynikające z umowy o pracę. Natomiast jeśli w regulaminie wynagradzania warunki wynagradzania będą korzystniejsze dla pracownika niż te wynikające z jego umowy o pracę, wówczas na zasadzie automatyzmu prawnego stosuje te z regulaminu wynagradzania.

Może zaistnieć również taka sytuacja, że u pracodawcy obowiązują postanowienia regulaminu wynagradzania, które są zgodne z postanowieniami zawartymi w umowach o pracę. Wyobraźmy sobie, że w takiej sytuacji pracodawca chce obniżyć wysokość wynagrodzeń pracownikom i w tym celu zmienia regulamin wynagradzania. W nowym regulaminie są mniej korzystne warunki wynagradzania, ale pracowników w dalszym ciągu obowiązują warunki korzystniejsze, wynikające z ich umów o pracę. W takiej sytuacji, jeśli pracodawca nie wypowie warunków zawartych w umowach o pracę lub nie zawrze porozumień zmieniających warunki wynagradzania z pracownikami, to będzie im przysługiwało dotychczasowe wyższe wynagrodzenie. Co warte podkreślenia, omówiona powyżej zasada dotyczy zarówno wynagradzania, jak i innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy.

● Czy pracodawca może zawiesić stosowanie przepisów regulaminu wynagradzania lub odstąpić od jego tworzenia?

– Pracodawca może zawiesić stosowanie regulaminu wynagradzania w całości lub w części na podstawie art. 91 k.p. Jest to dopuszczalne w przypadku uzasadnionym trudną sytuacją finansową. Dodatkowo zawieszenie przepisów regulaminu jest możliwe dopiero po zawarciu odpowiedniego porozumienia z przedstawicielami załogi. O tym, czy sytuacja w przedsiębiorstwie faktycznie jest trudna, rozstrzyga pracodawca, ale działające u niego związki zawodowe lub przedstawiciele pracowników wyłonieni ad hoc mogą się z tym stanowiskiem nie zgodzić. Wtedy porozumienie o zawieszeniu regulaminu nie zostanie zawarte.

Zawieszenie stosowania regulaminu nie może obowiązywać dłużej niż przez okres 3 lat. Takie porozumienie zawarte z pracownikami pracodawca ma obowiązek przekazać właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy. Dla inspekcji pracy może być to sygnał do wszczęcia kontroli z urzędu u takiego pracodawcy.

Odnośnie do niewydawania regulaminu wynagradzania istotne jest to, że jeśli u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, to pracodawca ten ma obowiązek uzgodnić z nią treść regulaminu wynagradzania. Brak takiego uzgodnienia, a ściślej mówiąc, brak zgody ze strony zakładowej organizacji związkowej powoduje automatyczne zablokowanie wydania regulaminu. W takiej sytuacji pracodawca nie ma prawnej możliwości wprowadzenia takiego regulaminu wynagradzania.

● Jakie błędy najczęściej popełniają pracodawcy w regulaminach wynagradzania i jakie mogą być ich następstwa prawne?

– Najczęstsze błędy w regulaminach wynagradzania dotyczą niejasno sformułowanych przepisów regulujących stawki wynagrodzeń przewidzianych na danym stanowisku pracy. Bardzo często pracodawcy mają tendencję do zatajania wysokości zarobków. Nie chodzi przy tym o to, aby z regulaminu wynagradzania dany pracownik mógł się dowiedzieć, jaką konkretną wypłatę otrzymuje jego kolega X lub Y, bo to jest prywatna sprawa tego pracownika. Natomiast pracownik zatrudniony na danym stanowisku ma prawo dowiedzieć się z regulaminu wynagradzania, jakie są stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidziane na danym stanowisku, np. w formie tzw. widełek, czyli „od... do...”. Jeśli przykładowo w danym zakładzie pracy zatrudniona jest sekretarka, to powinna mieć możliwość sprawdzenia, czy jej stawka wynagrodzenia wynikająca z umowy o pracę nie odbiega znacząco od stawek, które są określone w regulaminie wynagradzania. Chodzi o to, aby faktycznie była realizowana zasada równego traktowania pracowników w zatrudnieniu. Oczywiście faktycznie wypłacane wysokości wynagrodzeń sekretarek mogą się od siebie różnić. Ta różnica może wynikać np. z tego, że jedna sekretarka pracowała więcej, a inne mniej albo że jedna ma większe doświadczenie i staż zawodowy lub wyższe umiejętności niż pozostałe. Co do zasady warunki powinny być dla wszystkich pracowników jednak jasne. Jeśli pracodawca nie przestrzega tej zasady, może narazić się na zarzut nierównego traktowania pracowników w zakresie wynagradzania, co może skutkować koniecznością wypłaty odszkodowań pracownikom nierówno traktowanym.

Źródło: kadry.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA