REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin wynagradzania - najczęściej spotykane błędy

Katarzyna Bartman

REKLAMA

Regulamin wynagradzania zawiera przepisy określające zasady wypłacania wynagrodzenia. Najczęstsze błędy występujące w regulaminach dotyczą niejasno sformułowanych przepisów ustalających stawki wynagrodzeń.

Rozmowa z dr Magdaleną Rycak, prodziekanem Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego oraz kierowniczką studiów podyplomowych Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych na Uczelni Łazarskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

● Czy pracodawca zawsze musi tworzyć regulamin wynagradzania?

– Pracodawcy nie zawsze muszą tworzyć regulamin wynagradzania. Zwolnieni z tego obowiązku są wszyscy ci pracodawcy, którzy zatrudniają poniżej 20 pracowników. Przy czym do tych 20 pracowników wlicza się wszystkich zatrudnionych u danego pracodawcy w ramach stosunku pracy bez względu na wymiar świadczonej pracy. Nieważne jest to, czy aktualnie przebywają oni na urlopach macierzyńskich lub wychowawczych. Należy o tym pamiętać, bo zatrudniając pracownika na zastępstwo za takie osoby, pracodawca może przekroczyć ustawowy limit 20 pracowników i wówczas będzie musiał wydać regulamin wynagradzania.

Do pracowników danego pracodawcy nie są natomiast wliczani pracownicy tymczasowi, którzy nie są pracownikami danego pracodawcy-użytkownika, ale są zatrudnieni w agencji pracy tymczasowej.

REKLAMA

● Jakie grupy pracowników nie mogą być objęte postanowieniami regulaminu wynagradzania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Pracodawcy, którzy zatrudniają członków korpusu służby cywilnej, pracowników urzędów państwowych, pracowników zatrudnionych na podstawie mianowania, powołania, pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania lub powołania w urzędach marszałkowskich, powiatowych oraz gminnych, a także sędziów i prokuratorów, są zwolnieni z obowiązku wydawania regulaminu wynagradzania w stosunku do wyżej wymienionych grup zawodowych. Oznacza to, że grupy te nie są objęte postanowieniami regulaminu wynagradzania.

Natomiast w przypadku pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej, takich jak np. państwowe szkoły wyższe, warunki wynagradzania za pracę określane są w drodze rozporządzenia lub układu zbiorowego pracy.

● Jak należy postąpić w przypadku zbiegu regulacji? Co jest ważniejsze: postanowienia umów o pracę czy regulaminu wynagradzania?

– Jeśli w regulaminie wynagradzania są przewidziane inne warunki wynagradzania, niż to wynika z umów o pracę, to możliwe są dwa scenariusze. Pierwszy jest taki, że pracownik ma korzystniej ukształtowane warunki wynagradzania w umowie o pracę, niż wynika to z regulaminu wynagradzania. W takiej sytuacji stosuje się korzystniejsze postanowienia wynikające z umowy o pracę. Natomiast jeśli w regulaminie wynagradzania warunki wynagradzania będą korzystniejsze dla pracownika niż te wynikające z jego umowy o pracę, wówczas na zasadzie automatyzmu prawnego stosuje te z regulaminu wynagradzania.

Może zaistnieć również taka sytuacja, że u pracodawcy obowiązują postanowienia regulaminu wynagradzania, które są zgodne z postanowieniami zawartymi w umowach o pracę. Wyobraźmy sobie, że w takiej sytuacji pracodawca chce obniżyć wysokość wynagrodzeń pracownikom i w tym celu zmienia regulamin wynagradzania. W nowym regulaminie są mniej korzystne warunki wynagradzania, ale pracowników w dalszym ciągu obowiązują warunki korzystniejsze, wynikające z ich umów o pracę. W takiej sytuacji, jeśli pracodawca nie wypowie warunków zawartych w umowach o pracę lub nie zawrze porozumień zmieniających warunki wynagradzania z pracownikami, to będzie im przysługiwało dotychczasowe wyższe wynagrodzenie. Co warte podkreślenia, omówiona powyżej zasada dotyczy zarówno wynagradzania, jak i innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy.

● Czy pracodawca może zawiesić stosowanie przepisów regulaminu wynagradzania lub odstąpić od jego tworzenia?

– Pracodawca może zawiesić stosowanie regulaminu wynagradzania w całości lub w części na podstawie art. 91 k.p. Jest to dopuszczalne w przypadku uzasadnionym trudną sytuacją finansową. Dodatkowo zawieszenie przepisów regulaminu jest możliwe dopiero po zawarciu odpowiedniego porozumienia z przedstawicielami załogi. O tym, czy sytuacja w przedsiębiorstwie faktycznie jest trudna, rozstrzyga pracodawca, ale działające u niego związki zawodowe lub przedstawiciele pracowników wyłonieni ad hoc mogą się z tym stanowiskiem nie zgodzić. Wtedy porozumienie o zawieszeniu regulaminu nie zostanie zawarte.

Zawieszenie stosowania regulaminu nie może obowiązywać dłużej niż przez okres 3 lat. Takie porozumienie zawarte z pracownikami pracodawca ma obowiązek przekazać właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy. Dla inspekcji pracy może być to sygnał do wszczęcia kontroli z urzędu u takiego pracodawcy.

Odnośnie do niewydawania regulaminu wynagradzania istotne jest to, że jeśli u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, to pracodawca ten ma obowiązek uzgodnić z nią treść regulaminu wynagradzania. Brak takiego uzgodnienia, a ściślej mówiąc, brak zgody ze strony zakładowej organizacji związkowej powoduje automatyczne zablokowanie wydania regulaminu. W takiej sytuacji pracodawca nie ma prawnej możliwości wprowadzenia takiego regulaminu wynagradzania.

● Jakie błędy najczęściej popełniają pracodawcy w regulaminach wynagradzania i jakie mogą być ich następstwa prawne?

– Najczęstsze błędy w regulaminach wynagradzania dotyczą niejasno sformułowanych przepisów regulujących stawki wynagrodzeń przewidzianych na danym stanowisku pracy. Bardzo często pracodawcy mają tendencję do zatajania wysokości zarobków. Nie chodzi przy tym o to, aby z regulaminu wynagradzania dany pracownik mógł się dowiedzieć, jaką konkretną wypłatę otrzymuje jego kolega X lub Y, bo to jest prywatna sprawa tego pracownika. Natomiast pracownik zatrudniony na danym stanowisku ma prawo dowiedzieć się z regulaminu wynagradzania, jakie są stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidziane na danym stanowisku, np. w formie tzw. widełek, czyli „od... do...”. Jeśli przykładowo w danym zakładzie pracy zatrudniona jest sekretarka, to powinna mieć możliwość sprawdzenia, czy jej stawka wynagrodzenia wynikająca z umowy o pracę nie odbiega znacząco od stawek, które są określone w regulaminie wynagradzania. Chodzi o to, aby faktycznie była realizowana zasada równego traktowania pracowników w zatrudnieniu. Oczywiście faktycznie wypłacane wysokości wynagrodzeń sekretarek mogą się od siebie różnić. Ta różnica może wynikać np. z tego, że jedna sekretarka pracowała więcej, a inne mniej albo że jedna ma większe doświadczenie i staż zawodowy lub wyższe umiejętności niż pozostałe. Co do zasady warunki powinny być dla wszystkich pracowników jednak jasne. Jeśli pracodawca nie przestrzega tej zasady, może narazić się na zarzut nierównego traktowania pracowników w zakresie wynagradzania, co może skutkować koniecznością wypłaty odszkodowań pracownikom nierówno traktowanym.

Źródło: kadry.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA