Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
REKLAMA
REKLAMA
Nowe obowiązki informacyjne pracodawcy wobec Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (dalej „PFR”) wynikają z art. 23a ustawy o pracowniczych programach emerytalnych (dalej „ustawa o PPE”). Przepis ten został dodany ustawą z 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 904) i wszedł w życie 1 lipca b.r. Przyjęto w nim, że pracodawca przekazuje PFR oświadczenia o liczbie pracowników i uczestników zatrudnionych u tego pracodawcy według stanu na 1 stycznia i na 1 lipca. Oświadczenie to jest przekazywane do 31 stycznia i do 31 lipca w danym roku kalendarzowym.
REKLAMA
Ważne: Definicje „pracownika” zawarta jest w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o PPE. „Pracownikiem”, w rozumieniu ustawy o PPE, jest:
- osoba zatrudniona, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę,
- osoba zatrudniona na podstawie umowy zawartej w wyniku powołania lub wyboru do organu reprezentującego osobę prawną oraz
- członek rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych,
a jeżeli umowa zakładowa tak stanowi, to także:
- osoba wykonująca pracę nakładczą,
- osoba fizyczna wykonująca pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z art. 750 kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, lub
- członek rady nadzorczej wynagradzany z tytułu pełnienia tej funkcji. [koniec ważne]
Sposób informowania PFR
Omawiane oświadczenie może zostać przekazane PFR elektronicznie, za pomocą specjalnego formularza na stronie: ppe.pfr.pl albo mailowo.
PFR kontaktuje się bezpośrednio z podmiotami prowadzącymi PPE, informując o obowiązku przekazania tego oświadczenia oraz o sposobach jego przekazania. Dane dostępowe do internetowego formularza można otrzymać także kontaktując się z infolinią PFR i podając swój adres e-mail (dane dostępowe zostaną przesłane na adres e-mail wskazany przez pracodawcę). Kolejnym sposobem przekazania oświadczenia do PFR jest przesłanie go na dedykowany adres e-mail: oswiadczenie-ppe@pfr.pl.
W przypadku pytań lub wątpliwości, pracodawcy mogą korzystać z pomocy infolinii PFR, pod numerem: 800 800 120 lub +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).
Skutki spadku partycypacji
W art. 133 ust. 1 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (dalej „ustawa o PPK”) przyjęto, że przepisów tej ustawy może nie stosować podmiot zatrudniający, który w terminie objęcia go przepisami ustawy o PPK (czyli np. w przypadku tzw. podmiotów 250+ 1 lipca 2019 r.) prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia. W razie łącznego spełnienia tych przesłanek, podmiot zatrudniający mógł nie wdrażać PPK, choć oczywiście mógł uruchomić ten program.
Omawiana możliwość niestosowania przepisów ustawy o PPK nie jest bezterminowa. Zgodnie z art. 133 ust. 2 ustawy o PPK, pracodawca prowadzący PPE traci ją począwszy od dnia:
- zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
- ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia,
- likwidacji PPE,
- opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania podmiotu zatrudniającego,
- następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.
W tym ostatnim przypadku chodzi o „osoby zatrudnione” w rozumieniu ustawy o PPK (por. definicja zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 18 tej ustawy).
Uruchomienie PPK
REKLAMA
Jeżeli partycypacja w PPE, według stanu na 1 stycznia lub na 1 lipca, jest mniejsza niż 25% osób zatrudnionych, zwolnienie danego podmiotu zatrudniającego ze stosowania ustawy o PPK przestaje obowiązywać od dnia następującego po tym dniu. Począwszy od tej daty, podmiot zatrudniający jest zobowiązany - w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy (90 dni) - zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK oraz nie później niż na 10 roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK - umowę o zarządzanie PPK.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat