Jak młodzi ludzie postrzegają równość w pracy?
REKLAMA
REKLAMA
Pokolenie Z w obronie kobiet
“Chciałabym, żeby każda kobieta mogła czuć się tak pewnie na swoim stanowisku jak czuje się każdy mężczyzna” - mówi jedna z bohaterek spotu. Z wyznań reprezentantek generacji Z płynie wniosek, że w polskich firmach wciąż zdarzają się zachowania dyskryminacyjne w stosunku do kobiet, na przykład komentarze związane z wyglądem fizycznym lub podtekstem seksualnym. Według badań aż 42,6% Polek spotkało się w pracy z umniejszaniem kompetencji zawodowych ze względu na płeć[1]. Młode dziewczyny sprzeciwiają się także nierównym wynagrodzeniom. Luka płacowa w Polsce, tzw. Gender Pay Gap w 2020 r. wynosiła 14,7% - o tyle wyższe było przeciętne miesięczne wynagrodzenie mężczyzn od wynagrodzenia kobiet[2]. Na uwagę zasługuje fakt, że w naszym kraju kobiety stanowią 43% wszystkich managerów, co jest najwyższym wynikiem w regionie, jednak wśród wyższej kadry zarządzającej to tylko 15%.[3] Największa luka występuje u przedstawicieli władz publicznych, managerów i specjalistów. Postmillenialkom marzy się świat, w którym kobieta jest postrzegana na gruncie zawodowym wyłącznie przez pryzmat swoich kompetencji i talentu oraz wynagradzana na równi z mężczyznami. Chętnie zobaczyłyby też kobietę na pozycji rządzącej.
REKLAMA
Równi?
W kolejnym spocie tytułowe Zetki wypowiadają się na temat równości w kontekście orientacji seksualnej. Polska zajmuje niechlubne ostatnie miejsce wśród państw Unii Europejskiej w Tęczowym Rankingu ILGA-Europe, który ocenia równe traktowanie osób LGBT+[4]. Potwierdzają to bohaterowie kampanii twierdząc, że jeszcze nie w każdej firmie i zawodzie mogą czuć się swobodnie, bez uprzedzeń kolegów bądź szefa dotyczących osób nieheteronormatywnych. Podkreślają jednak także, że tematyka różnorodności i inkluzywności w polskich firmach staje się coraz bardziej powszechna i lepiej zarządzana. Wspomniane zostają m.in. takie rozwiązania jak warsztaty antydyskryminacyjne. Firmy, które otwarcie akceptują pracowników LGBT+, są bez wątpienia bardziej atrakcyjne dla młodego pokolenia. Z punktu widzenia pracodawcy polityka braku otwartości jest też po prostu nieopłacalna. Dyskryminacja tej grupy pociąga za sobą szereg konsekwencji ekonomicznych: m.in. większe koszty opieki zdrowotnej dyskryminowanej mniejszości, dysproporcje w wynagrodzeniach czy emigrację potencjalnych, utalentowanych pracowników do bardziej tolerancyjnych państw. Według szacunków w Polsce może to przekładać się na straty finansowe rzędu nawet 9,5 mld zł,[5].
Temat traktowania osób LGBT w środowisku pracy wciąż budzi kontrowersje. Szczególnie młodzi ludzie, tolerancyjni i otwarci są wyczuleni na wszelkie zachowania o charakterze dyskryminacyjnym - mówi Artur Leśniak - Marketing Manager RocketJobs.pl.
Tą kampanią chcemy zachęcić pracodawców do tworzenia takiej atmosfery, w której jego pracownicy i pracowniczki będą czuć się dobrze i bezpiecznie. Przedstawiciele pokolenia Z to już prawie 6 mln Polaków. To duża i ważna grupa kształtująca przyszłość rynku pracy w Polsce, której potrzeb i oczekiwań musimy być świadomi - dodaje.
[1] „Gender Gap po polsku” przeprowadzonego w 2020 roku przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research
[2]https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/roznice-w-wynagrodzeniach-kobiet-i-mezczyzn-w-polsce-w-2020-roku,12,3.html
[3] https://300gospodarka.pl/analizy/polska-marnuje-potencjal-kobiet-nasz-pkb-moglby-byc-o-9-wyzszy
[4] Rainbow Europe 2021, https://www.ilga-europe.org/rainboweurope/2021
[5] Raport Open for Business, https://biznes.newseria.pl/news/dyskryminacja-osob-lgbt,p71037972
Źródło: RocketJobs
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat