REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prace sezonowe a bezpieczeństwo pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Prace sezonowe a bezpieczeństwo pracowników
Prace sezonowe a bezpieczeństwo pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Prace sezonowe zalewają portale z ofertami pracy. Co z bezpieczeństwem pracowników?

Prace sezonowe - bezpieczeństwo pracowników

REKLAMA

Jak wynika z danych portalu Olx.pl, już w maju liczba ofert pracy w gastronomii i hotelarstwie była wyższa o 170 proc. w porównaniu do kwietnia. Przygotowania do sezonu wakacyjnego idą pełną parą – czy jednak pracodawcy są świadomi, że również w przypadku pracowników sezonowych spoczywa na nich szereg obowiązków związanych z bezpieczeństwem pracy, szczególnie w okresie pandemii?

REKLAMA

Zniesienie obostrzeń pandemicznych w Polsce w połączeniu z wciąż obowiązującymi ograniczeniami w podróżach zagranicznych spowodowało, że już 57 proc.* spośród planujących wakacje Polaków chce je spędzić w kraju. Dochodzi zachęta finansowa w postaci bonu turystycznego i w tym momencie ciężko już o wolne miejsca w najpopularniejszych kurortach. Możliwość odrobienia pandemicznych strat dostrzegli już w maju właściciele lokalnych biznesów i aby sprostać pełnemu obłożeniu z odpowiednim wyprzedzeniem rozpoczęli nabór pracowników sezonowych. Oprócz szeregu benefitów – m.in. atrakcyjnych wynagrodzeń sięgających nawet 9 tys. zł miesięcznie, zakwaterowania i wyżywienia - pracodawcy powinni zadbać o jeszcze jeden, kluczowy zwłaszcza podczas pandemii aspekt – bezpieczeństwo pracowników.

Obowiązki bhp niezależnie od rodzaju umowy

REKLAMA

Chociaż powszechnym zjawiskiem jest zatrudnianie pracowników sezonowych na umowy cywilnoprawne – to jednak bez względu na rodzaj zawartej umowy i okres zatrudnienia, podmiot organizujący pracę ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki każdej osobie zatrudnionej. - Przede wszystkim przedsiębiorca ma obowiązek przygotować miejsce pracy w sposób, który wyeliminuje potencjalne zagrożenia, a tym samym ryzyko wypadku. W tym celu ekspert ds. BHP powinien przeprowadzić audyt lokalizacji i wskazać ewentualne obszary wymagające dostosowania do obowiązujących przepisów, a finalnie zalecić konkretne działania gwarantujące bezpieczne i higieniczne warunki pracy – mówi Magdalena Włastowska, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu W&W Consulting.

Natomiast audyt miejsca wykonywania pracy jest tylko jednym z elementów, o którym pracodawca powinien pamiętać przed rozpoczęciem sezonu. Rekomendowane jest również przeszkolenie każdej zatrudnionej osoby z zakresu BHP. – O ile w przypadku pracowników jest to bezwzględny wymóg, tak w przypadku zleceniobiorców jest to wskazane. Szkolenie powinno być ukierunkowane na przekazanie informacji, jak bezpiecznie wykonywać swoje obowiązki, jakie jest ryzyko przy wykonywaniu danych czynności, jak to ryzyko minimalizować – w tym, z jakich środków ochrony indywidualnej korzystać. Nieodzowną składową szkolenia powinna być również tematyka udzielania pierwszej pomocy. Oczywiście zakres wymagań uzależniony jest od branży, w jakiej zatrudnienie znajdzie pracownik sezonowy. Jeśli chodzi o gastronomię czy ogólnie kontakt z żywnością – każda zatrudniona osoba powinna posiadać aktualne orzeczenie sanitarno-epidemiologiczne. W przypadku pracy przy różnego rodzaju maszynach – należy zweryfikować konieczność posiadania specjalistycznych pozwoleń bądź uprawnień do ich obsługi. Oczywiście dużym ułatwieniem w tym temacie są raporty zaleceń oraz wskazówek przygotowywane przez eksperta ds. BHP dla danej branży – dodaje Magdalena Włastowska.

Ochrona pracowników sezonowych przed COVID-19

W trakcie sezonu wakacyjnego, podczas którego mamy do czynienia z bardzo dużym natężeniem ruchu w lokalach gastronomicznych zlokalizowanych na np. na bulwarach nadmorskich czy Krupówkach, nie można zapominać o ochronie pracowników przed ewentualnym ryzykiem zakażenia COVID-19. Nagła absencja chociaż jednego pracownika może przełożyć się na konieczność kwarantanny pozostałej części personelu, co będzie stanowiło znaczące obciążenie organizacyjne i finansowe dla działalności przedsiębiorcy – szczególnie w tak gorącym okresie turystycznym. – Z racji tego, że wirus przenosi się głównie drogą powietrzno-kropelkową, również pracowników sezonowych obowiązują zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa przed zachorowaniem. Podstawą – zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami – jest noszenie maseczek ochronnych, a także w poszczególnych przypadkach rękawic. Pracodawca ma obowiązek zapewnić dostęp do płynu bądź żelu na bazie alkoholu do dezynfekcji rąk zarówno dla pracowników, jak i turystów. Należy go udostępnić przy drzwiach wejściowych, w toaletach, a także w przestrzeniach o dużym nasileniu ruchu. Dezynfekcji muszą być poddawane również narzędzia pracy oraz powierzchnie, takie jak stoliki czy lady. Jeżeli to możliwe, należy zapewnić także odpowiednią wentylację w pomieszczeniach – podsumowuje ekspert W&W Consulting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tegoroczne wakacje będą z pewnością bardzo gorącym okresem – i nie chodzi o temperaturę, ale o tysiące urlopowiczów, którzy w tym samym czasie będą korzystać z polskich kąpielisk, hoteli, restauracji czy dodatkowych aktywności – np. przygotowanych pod kątem dzieci. Dla nieprzerwanego prowadzenia biznesu, a przede wszystkim w trosce o zdrowie zarówno pracowników, jak i ich klientów – warto z odpowiednim wyprzedzeniem zweryfikować kwestie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.

* Źródło danych: Badanie Nocowanie.pl „Plany wyjazdowe Polaków na 2021 rok”

Źródło: W&W Consulting

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

REKLAMA

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

PIP przekształci umowę zlecenia i dzieło w umowę o pracę, nie trzeba będzie iść do sądu. Dodatkowo będą zdalne kontrole. Szykuje się rewolucja dla pracowników i pracodawców

Szykuje się reforma Państwowej Inspekcji Pracy: co będzie oznaczała dla pracowników i pracodawców? Na ten moment wiadomo, że rozwiązania mają na celu zapobieganie obchodzeniu prawa i zapewnienie pracownikom realnej ochrony. Reforma ma dwa główne wymiary: organizacyjny – zmiana struktury PIP, wdrożenie narzędzi cyfrowych i standardów kontroli zdalnych; społeczny – budowanie nowego wizerunku inspekcji jako partnera pracowników, a nie instytucji represyjnej. Dzięki temu PIP ma zyskać skuteczniejsze instrumenty do reagowania na naruszenia prawa pracy.

Nie nalicza się wpłat na PPK od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika programu [Przykłady]

Od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika PPK nie nalicza się wpłat. Inna jest sytuacja, gdy chodzi o wynagrodzenie wypłacone zmarłemu pracownikowi, od którego wpłaty zostały naliczone i dokonane po śmierci pracownika. Opracowanie tematu zwiera praktyczne przykłady.

Ustawa o jawności wynagrodzeń: co konkretnie oznacza dla pracodawców i pracowników? [WYWIAD]

Rok 2026 zbliża się wielkimi krokami. Od stycznia na pracodawców zostaną nałożone nowe obowiązki dotyczące wynagrodzeń. Co konkretnie kryje się pod ustawą o jawności wynagrodzeń? Jakie uprawnienia zyskają pracownicy? Jak nowe przepisy wpłyną na polski rynek pracy?

REKLAMA

Zmiany nie tylko w wynagrodzeniach ale i w benefitach na skutek regulacji UE. Sprawdź co powinieneś wiedzieć

Unijna dyrektywa o przejrzystości wynagrodzeń wprowadza nową definicję wynagrodzenia. Na jej mocy pracodawcy będą zobowiązani do prezentowania wynagrodzenia na nowych zasadach, uwzględniających nie tylko świadczenia pieniężne, ale także wartość benefitów i dodatków rzeczowych. Wartość benefitów zależnych od piastowanego stanowiska stanie się także elementem raportowania luki płacowej.

Czy lepszym rozwiązaniem jest awansować pracownika wewnętrznie, czy zatrudnić kogoś z zewnątrz?

Promować pracownika z wewnątrz organizacji czy zatrudnić specjalistę z rynku – to pytanie, które zadaje sobie wiele firm, zwłaszcza gdy chodzi o obsadzenie stanowiska o strategicznym znaczeniu. Eksperci Gi Group Holding podkreślają, że nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi - decyzja zależy od dostępnych w firmie kompetencji, dynamiki zespołu, celów biznesowych, a także od kosztów, nie tylko finansowych.

REKLAMA