REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga: dodatkowe kontrole PIP w strefach czerwonych i żółtych

Karolina Kropiwiec
Uwaga: dodatkowe kontrole PIP w strefach czerwonych i żółtych. / fot. Shutterstock
Uwaga: dodatkowe kontrole PIP w strefach czerwonych i żółtych. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W powiatach stref czerwonych i żółtych przeprowadzane są dodatkowe kontrole PIP. Inspekcja sprawdza respektowanie przepisów określających rygory sanitarne w związku z pandemią koronawirusa w firmach zatrudniających ponad 9300 pracowników. Pracodawcy powinni ograniczać ryzyko zakażenia się wirusem.

Dodatkowe kontrole PIP - strefy czerwone i żółte

Dotychczas wszczęto 284 dodatkowe kontrole w powiatach uznanych za strefy czerwony i żółte, w trakcie kontroli nałożono 16 mandatów na kwotę 19 600 zł - poinformowała w czwartek Państwowa Inspekcja pracy. Kontrole dotyczą podmiotów zatrudniających ponad 9300 pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z decyzją Głównego Inspektora Pracy Wiesława Łyszczka w przypadku ogłoszenia stref czerwonych i żółtych w związku z podwyższonym ryzykiem zarażenia wirusem, Okręgowe Inspektoraty Pracy zostały zobowiązane do przeprowadzenia dodatkowych kontroli przedsiębiorstw, które w tych strefach prowadzą działalność i zatrudniają osoby pracujące.

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

Podmioty zatrudniające ponad 9300 pracowników

Jak przekazała w czwartek na konferencji prasowej wicedyrektor departamentu kadr i szkoleń w Głównym Inspektoracie Pracy Iwona Hadacz, dotychczas wszczęto 284 dodatkowe kontrole w powiatach uznanych za strefy czerwone i żółte. Zakończono już 145 takich kontroli - 92 w obszarach żółtych i 53 w czerwonych. Prowadzone obecnie kontrole dotyczą podmiotów zatrudniających ponad 9300 pracowników.

REKLAMA

Wyniki kontroli

Hadacz podała, że w trakcie kontroli nałożono 16 mandatów na kwotę 19 600 zł. Inspektorzy pracy wydali też 703 decyzje z zakresu BHP, 224 decyzje ustne, które zostały zrealizowane jeszcze w trakcie kontroli, sporządzono także 464 wnioski pokontrolne zawarte w wystąpieniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czterech przypadkach inspektorzy pracy powiadomili właściwe Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne o przypadkach naruszania przepisów określających rygory sanitarne wprowadzone w związku ze stanem epidemii.

Krótkie kontrole na terenie całego kraju

Równolegle inspektorzy pracy przeprowadzają krótkie, maksymalnie 2-dniowe kontrole na terenie całego kraju, w kierunku prawidłowego stosowania przepisów ograniczających ryzyko zakażeniem koronawirusem. Kontrole są prowadzone w szczególności w urzędach administracji państwowej i samorządowej, na placach budowy, a także w trakcie kontroli dotyczących przestrzegania przepisów o ograniczeniu handlu w niedziele.

Od 20 sierpnia inspektorzy pracy wszczęli 790 takich kontroli. W podmiotach tych zatrudnionych było ponad 9500 pracowników. Jak przekazała PIP, tylko w 9 przypadkach inspektorzy pracy powiadomili właściwe Wojewódzkie Stacje Sanitarno-epidemiologiczne. Według Iwony Hadacz świadczy to o tym, że administracja państwowa i samorządowa, odpowiedzialnie wywiązuje się z obowiązku zapewnienia pracownikom urzędów pracy bezpiecznych warunków.

Co sprawdza inspekcja?

Inspektorzy pracy sprawdzają m.in. czy pracownicy mają zapewnione indywidualne środki ochrony, takie jak maseczki, przyłbice i rękawiczki. Kontrolowane jest także zapewnienie środków odkażających, płynów do dezynfekcji rąk, a także innych środków higienicznych. PIP zwraca uwagę, że ważne jest także zapewnienie właściwego dystansu między pracownikami urzędu i interesantami, którzy się w nim znajdują.

Obecnie wiele urzędów korzysta z rozwiązań organizacyjnych mających ograniczyć ryzyko zakażenia. Część urzędników pracuje zdalnie albo przychodzi do pracy rotacyjnie. Inspektorzy pracy sprawdzają, czy działania te zostały wprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, inspektorzy pracy zawiadamiają właściwą wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną o zaistniałych zdarzeniach.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA