| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Poprawki do nowelizacji ustawy o PIP - opinia Senatu

Poprawki do nowelizacji ustawy o PIP - opinia Senatu

Senat negatywnie zaopiniował poprawki do nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek składania przez kontrolerów PIP pisemnych oświadczeń o prowadzeniu albo nieprowadzeniu przez osobę najbliższą działalności gospodarczej, której przedmiot pokrywa się z przedmiotem kontroli prowadzonej przez tego pracownika.

Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej negatywnie zaopiniowała poprawki do nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Dotyczyły one m.in. objęcia obowiązkiem składania oświadczenia nie tylko kontrolerów PIP, ale także pracowników nadzorujących.

Nowelizacja ustawy zakłada wprowadzenie obowiązku składania przez kontrolerów pisemnych oświadczeń dotyczących prowadzenia przez osobę najbliższą działalności gospodarczej, która jest przedmiotem kontroli.

Podczas środowego posiedzenia senackiej komisji wiceminister rodziny pracy i polityki społecznej Marcin Zieleniecki ocenił, że nowelizacja ustawy ma zapewnić transparentność pracy kontrolerów PIP. - Praktyczne znaczenie tej ustawy pojawia się w momencie, kiedy osoba nadzorująca czy przełożony pracownika Państwowej Inspekcji Pracy podejmuje decyzje wyznaczenia konkretnej osoby do dokonania czynności kontrolnych u określonego pracodawcy. Ustawa powinna dawać przełożonemu informację na temat tego, gdzie podejrzenie o stronniczość i interesowność mogłoby mieć miejsce – wyjaśnił wiceminister.

Polecamy: Dokumentacja kadrowa. Nowe zasady prowadzenia i przechowywania.

Podczas posiedzenia poprawki złożył Antoni Szymański (PiS) i Jan Rulewski (PO), który przejął uwagi biura legislacyjnego.

Szymański zaproponował poprawkę, która "zmierza do objęcia obowiązkiem składnia pisemnego oświadczenia nie tylko pracowników wykonujących czynności kontrolne, ale także pracowników nadzorujących takie czynności". "Ponadto celem poprawki jest objęcie obowiązkiem składania przez pracownika pisemnego oświadczenia także w przypadku, gdy osoby najbliższe wykonują czynności na podstawie stosunku pracy lub na innej podstawie prawnej, jeśli zakres tych czynności pokrywa się z przedmiotem kontroli" – wyjaśnił Szymański.

Dodał, że poprawka precyzuje, że "chodzi o przedmiot kontroli prowadzonych przez organy Państwowej Inspekcję Pracy, nie zaś o przedmiot kontroli prowadzonej przez danego pracownika".

Z kolei biuro legislacyjne zaproponowało, by adresatem składanego oświadczenia był Główny Inspektor Pracy. Legislator zwrócił także uwagę, że opiniowana nowelizacja, wprowadzając obowiązek złożenia przez pracownika Państwowej Inspekcji Pracy pisemnego oświadczenia nie przewiduje "sankcji" w razie odmowy złożenia oświadczenia czy złożenia oświadczenia niezgodnego z prawdą. Dlatego zaproponowano, by taki przypadek stanowił "nienależyte wywiązywanie się z obowiązków służbowych".

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Eksperci portalu infor.pl

EXCO A2A Polska

EXCO A2A Polska (www.exco.pl) jest polską filią Grupy EXCO (www.exco.fr) France, sieci niezależnych biur działających w zakresie audytu, ekspertyz księgowych oraz doradztwa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »