| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Firma a ubezpieczenie > Jak rozłożyć dług w ZUS na raty

Jak rozłożyć dług w ZUS na raty

Przedsiębiorcy, którzy mają problem ze spłatą zobowiązań wobec ZUS, mogą ubiegać się o rozłożenie zaległości na raty. W tym celu należy złożyć wniosek.

Zadłużenie w ZUS może być poważnym problem dla przedsiębiorcy. Jest on jednak możliwy do rozwiązania. Zakład proponuje różne formy spłaty zobowiązań, takie jak np. rozłożenie zaległości na raty.

Liczba zawartych umów ratalnych w systematycznie wzrasta. W I półroczu 2016 r. w Pomorskiem było ich 921, natomiast od stycznia do czerwca tego roku aż 1335. Wzrasta również objęta nimi kwota zadłużenia - od 58,6 mln w I półroczu 2016 r. do 88,1 mln w I półroczu br.

Rozłożenie należności z tytułu składek na raty polega na umożliwieniu uregulowania ich w uzgodnionym, dłuższym czasie.

O ulgę w spłacie mogą ubiegać się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy czy członkowie zarządów spółek. Uldze podlegają składki w pełnej kwocie, na wszystkie fundusze.

Polecamy: Dokumentacja kadrowa. Nowe zasady prowadzenia i przechowywania

Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu.

- ratalny pozwala przedsiębiorcy na uporządkowanie jego sytuacji. Mimo, że ciąży na nim zobowiązanie to nie jest ono wymagalne. Jeżeli więc w terminie spłaca kolejne raty i reguluje bieżące składki, może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, potrzebne np. przy startowaniu w przetargach. Gdy umowa jest realizowana, ZUS nie podejmuje działań zmierzających do wyegzekwowania należności, a dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne zawiesza.

Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną.

Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać: elektronicznie, pisemnie, bądź ustnie - do protokołu lub telefonicznie (aby złożyć wniosek w tej formie płatnik musi mieć profil na platformie PUE). Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku ustala się zawsze indywidualnie i jest on zależny od rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania. Przedsiębiorcy powinni pamiętać że udzielona ulga może stanowić pomoc publiczną.

Klienci ZUS, którzy mają problemy ze spłatą należności, mogą skorzystać z pomocy specjalnych doradców. Ich zadaniem jest wskazanie najdogodniejszego sposobu uregulowania zadłużenia, a także zapewnienie pomocy w zgromadzeniu i przygotowaniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak rozłożyć dług w ZUS na raty/Fot. Fotolia
Jak rozłożyć dług w ZUS na raty/Fot. Fotolia

Rachunkowość Budżetowa – prenumerata247.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kredyt Inkaso S.A.

Nowoczesna windykacja

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »