| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Firma a ubezpieczenie > Jak rozłożyć dług w ZUS na raty

Jak rozłożyć dług w ZUS na raty

Przedsiębiorcy, którzy mają problem ze spłatą zobowiązań wobec ZUS, mogą ubiegać się o rozłożenie zaległości na raty. W tym celu należy złożyć wniosek.

Zadłużenie w ZUS może być poważnym problem dla przedsiębiorcy. Jest on jednak możliwy do rozwiązania. Zakład proponuje różne formy spłaty zobowiązań, takie jak np. rozłożenie zaległości na raty.

Liczba zawartych umów ratalnych w systematycznie wzrasta. W I półroczu 2016 r. w Pomorskiem było ich 921, natomiast od stycznia do czerwca tego roku aż 1335. Wzrasta również objęta nimi kwota zadłużenia - od 58,6 mln w I półroczu 2016 r. do 88,1 mln w I półroczu br.

Rozłożenie należności z tytułu składek na raty polega na umożliwieniu uregulowania ich w uzgodnionym, dłuższym czasie.

O ulgę w spłacie mogą ubiegać się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy czy członkowie zarządów spółek. Uldze podlegają składki w pełnej kwocie, na wszystkie fundusze.

Polecamy: Dokumentacja kadrowa. Nowe zasady prowadzenia i przechowywania

Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu.

- ratalny pozwala przedsiębiorcy na uporządkowanie jego sytuacji. Mimo, że ciąży na nim zobowiązanie to nie jest ono wymagalne. Jeżeli więc w terminie spłaca kolejne raty i reguluje bieżące składki, może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, potrzebne np. przy startowaniu w przetargach. Gdy umowa jest realizowana, ZUS nie podejmuje działań zmierzających do wyegzekwowania należności, a dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne zawiesza.

Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną.

Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać: elektronicznie, pisemnie, bądź ustnie - do protokołu lub telefonicznie (aby złożyć wniosek w tej formie płatnik musi mieć profil na platformie PUE). Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku ustala się zawsze indywidualnie i jest on zależny od rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania. Przedsiębiorcy powinni pamiętać że udzielona ulga może stanowić pomoc publiczną.

Klienci ZUS, którzy mają problemy ze spłatą należności, mogą skorzystać z pomocy specjalnych doradców. Ich zadaniem jest wskazanie najdogodniejszego sposobu uregulowania zadłużenia, a także zapewnienie pomocy w zgromadzeniu i przygotowaniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

DOKUMENTACJA PRACOWNICZA 2019

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »