REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy za wadliwie wykonaną pracę należy się wynagrodzenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia

REKLAMA

Pracodawca może pozbawić pracownika wynagrodzenia tylko w przypadkach określonych przepisami. Jednym z powodów niewypłacenia wynagrodzenia za wykonaną pracę lub jego obniżenia jest wadliwe wykonanie przez pracownika produktów lub usług.

Wadliwość wykonanej pracy nie jest wystarczającym powodem, aby nie wypłacić pracownikowi wynagrodzenia. Konieczne jest również wykazanie, że powstała ona z winy pracownika. Przepis Kodeksu pracy regulujący powyższe zagadnienie w praktyce najczęściej stosowany jest w systemach akordowych, jednak może być on zastosowany do każdego rodzaju pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Wina pracownika

REKLAMA

Pracownik ma obowiązek wywiązywania się ze swoich zadań z zachowaniem należytej staranności i sumienności, stosując się do zgodnych z przepisami prawa lub umową o pracę poleceń przełożonego dotyczących pracy. Jeżeli zatem dojdzie do naruszeń w zakresie sumienności czy staranności, pracodawca, chcąc pozbawić pracownika wynagrodzenia za wadliwy produkt lub usługę albo je odpowiednio obniżyć, musi wykazać winę pracownika, a także związek przyczynowy między działaniem pracownika a wadliwością efektów jego pracy.

Ciężar udowodnienia winy pracownika spoczywa na pracodawcy, co wynika z art. 6 k.c. w zw. z art. 300 k.p., który stanowi, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.

Podstawą zastosowania sankcji w postaci niewypłacenia lub obniżenia wynagrodzenia jest wykazanie zarówno winy umyślnej, jak i nieumyślnej (np. rażącego niedbalstwa).

Sposób określenia wynagrodzenia w umowie o pracę >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako zawinione działanie pracownika nie mogą być traktowane przyczyny zewnętrzne, mające wpływ na jakość wykonywanej pracy, np. niewłaściwe warunki pracy, brak lub niewłaściwe narzędzia pracy, zła jakość materiałów, brak właściwego instruktażu co do sposobu wykonania pracy.

Obniżenie lub niewypłacenie wynagrodzenia można zastosować tylko wobec konkretnych pracowników, którzy ze swojej winy wadliwie wykonali pracę.

Przykład

5-osobowa brygada remontowa miała za zadanie usunięcie starej i ułożenie nowej glazury w pomieszczeniach jadalni. Pracownicy mieli podzielone między siebie obowiązki związane z tym remontem, przy czym 3 pracowników na zmianę zajmowało się układaniem glazury na poszczególnych ścianach. Następnego dnia po ułożeniu część nowej glazury odpadła od tynku. Było to efektem zastosowania niewłaściwej techniki. Pracodawca po rozmowie z brygadzistą ustalił, który z pracowników układał glazurę na ww. ścianie, i który tym samym mógł być pozbawiony wynagrodzenia za wadliwą pracę.
Nie można obarczyć odpowiedzialnością np. całej brygady w sytuacji, gdy pracodawca nie będzie w stanie wykazać, kto konkretnie zawinił. Potwierdza to wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 29 lutego 2008 r.

Kiedy można mówić o wadliwie wykonanej pracy

Aby można było mówić o wadliwie wykonanej pracy, konieczne jest również ustalenie punktu odniesienia, czyli tego, jaki efekt powinna mieć praca prawidłowo, niewadliwie wykonana. Stosunkowo prostą kwestią jest ustalenie dobrej jakości produktu, do którego mają zastosowanie określone normy jakościowe, np. Polskie Normy.

W jaki sposób obniżyć wynagrodzenie pracownika >>

REKLAMA

W razie braku norm należy skorzystać z regulacji art. 357 k.c., zgodnie z którym, jeżeli jakość wyrobu nie jest określona przez przepisy lub czynność prawną ani nie wynika z okoliczności, dłużnik (czyli w tym wypadku pracownik) powinien świadczyć rzeczy średniej jakości.

Trudniej natomiast wyznaczyć wadliwość wykonanej usługi, gdyż w tym przypadku nie ma norm jakościowych. W ocenie jakości wykonanej pracy w tym zakresie należałoby posługiwać się ogólnymi miernikami staranności przy wykonywaniu danego rodzaju pracy.


Brak wynagrodzenia lub jego obniżenie

Wynagrodzenie nie przysługuje pracownikowi za wadliwie wykonaną pracę. Jednak w sytuacji, gdy na skutek niewłaściwie realizowanych przez pracownika obowiązków nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie można odpowiednio zmniejszyć.

Odsetki od nieterminowej wypłaty wynagrodzenia >>

Wynagrodzenie w pełnej wysokości za wykonane produkty lub usługi będzie przysługiwało w sytuacji, gdy wadliwość zostanie usunięta przez pracownika. Pracownikowi w takim wypadku nie będzie przysługiwało wynagrodzenie za czas pracy, który poświęcił na usuwanie usterek. A zatem jeżeli pracownik poza normalnymi godzinami pracy poprawia źle wykonaną pracę, czas ten nie będzie wliczany do godzin nadliczbowych.

Przykład

Pracownik zatrudniony jest przy składaniu podzespołów. Mimo przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego w jednym dniu pracownik źle połączył część wykonanych przez siebie podzespołów. Wadliwy produkt był bezużyteczny, jednak istniała możliwość jego poprawienia. Za jeden złożony prawidłowo podzespół pracownikowi przysługiwało wynagrodzenie w kwocie 0,50 zł. Dziennie składał 150 podzespołów, z czego 100 zostało wykonanych wadliwie. Pracownik poprawił serię źle wykonanych przez siebie produktów, pozostając po godzinach pracy w ciągu następnych dwóch dni. Poprawiony produkt mógł być w pełni użytkowany. Łącznie przepracował w nadgodzinach 6 godzin. Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za 150 podzespołów, nie nabywa on jednak prawa do dodatkowego wynagrodzenia i dodatków za pracę ponad normy czasu pracy.
W przypadku jednak, gdyby usunięcie usterki nie było możliwe, pracownik nie nabyłby prawa do wynagrodzenia w kwocie 50 zł (100 podzespołów x 0,50 zł/szt. = 50 zł).

Inaczej wygląda sprawa wadliwie wykonanej pracy określonej stawką godzinową lub miesięczną. W takim wypadku należałoby odpowiednio obliczyć czas pracy przeznaczony na wykonanie danego produktu lub usługi, nie wypłacając wynagrodzenia za godziny pracy, w czasie których powstał wadliwy produkt lub usługa.

Jak ustalić wynagrodzenie za urlop szkoleniowy >>

Nie zawsze też efektem wadliwie wykonanej pracy jest jej całkowita bezużyteczność. Może się okazać, że dany produkt lub usługa w wyniku złej pracy mają obniżoną jakość, niemniej nadają się do użytku. W takim wypadku pracownikowi można odpowiednio obniżyć wynagrodzenie. W pierwszej kolejności należałoby odnieść produkt (lub usługę) wadliwą do niewadliwej oraz określić np. procentowo stopień obniżenia jej jakości.

Przykład

Pracownik wykonał wadliwie 250 produktów, których wartość na skutek usterki obniżyła się o 15%. Za wykonanie jednej sztuki pracownik otrzymywał 0,50 zł. Łącznie za wykonanie 250 sztuk pracownik nabył prawo do wynagrodzenia w kwocie 125,00 zł. Po uwzględnieniu obniżenia wartości wyprodukowanych produktów wynagrodzenie pracownika może być pomniejszone o 18,75 zł (250 sztuk x 0,50 zł x 15% = 18,75 zł).
O ustalony w ten sposób procent zmniejszenia jakości produktu lub usługi można zmniejszyć wynagrodzenie pracownika.

Podstawa prawna:

Orzecznictwo:

  • wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 29 lutego 2008 r. (III APa 272/06, Biul. SAKa 2008/4/37).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

REKLAMA

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

REKLAMA