REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wentylacja i klimatyzacja w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Tomaszewska

REKLAMA

Wentylacja i klimatyzacja ma za zadanie utrzymać odpowiednią jakość powietrza w miejscach wykonywania pracy.

Pracodawca powinien zadbać o to, aby jego pracownicy mogli wykonywać swoją pracę w bezpiecznych i higienicznych warunkach. Jednym ze sposobów na zapewnienie ww. warunków w pracy jest odpowiednie wentylowanie i klimatyzowanie pomieszczeń pracy. Miejsca, w których świadczona jest praca, powinny zostać zabezpieczone przed niekontrolowanym przepływem powietrza. W pomieszczeniach pracy powinna zostać zapewniona taka wymiana powietrza, która będzie odpowiednia ze względu na funkcjonowanie i przeznaczenie pomieszczeń.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wentylowanie pomieszczeń pracy jest to nie tylko komfort, ale przede wszystkim konieczność. Powietrze w pomieszczeniach pracy wciąż ulega zanieczyszczeniom. Brak odpowiedniej wentylacji w znaczący sposób wpływa na jakość pracy i jej bezpieczeństwo. Wentylacja to także jeden z istotnych elementów ochrony zbiorowej pracowników.

WAŻNE!
Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

W pomieszczeniach pracy, w których wydzielają się substancje szkodliwe dla zdrowia, powinna być zapewniona taka wymiana powietrza, aby nie były przekraczane wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń tych substancji.

Wymagania dotyczące parametrów powietrza w pomieszczeniach pracy określają m.in. Polskie Normy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego należy czyścić kanały wentylacyjne i klimatyzacyjne >>

Rodzaje wentylacji

REKLAMA

Istnieje kilka różnych rodzajów wentylacji. Pierwszym z nich, najprostszym, jest tzw. wentylacja naturalna. Przy tym rodzaju wentylacji znaczenie ma różnica temperatur (gęstość powietrza) pomiędzy powietrzem wewnątrz budynku a powietrzem na zewnątrz. Dzięki tej różnicy następuje naturalna wymiana powietrza w pomieszczeniach pracy. Powietrze w tym wypadku może dostawać się do pomieszczeń poprzez specjalnie przygotowane kratki wentylacyjne, nawiewniki, ale także przez nieszczelne okna czy drzwi. Skuteczność, a zarazem powodzenie odpowiedniego wentylowania pomieszczeń, zależy od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz budynku.

Drugim rodzajem wentylacji jest wentylacja mechaniczna. Ponieważ nie jest ona uzależniona od okoliczności, na które nie mamy wpływu (warunki atmosferyczne), można ją uznać za skuteczniejszą. Przepływ powietrza w pomieszczeniu zostaje wymuszony przez wentylator lub inne urządzenie.

Wentylację można także podzielić na wentylację:

  • ogólną, która ma za zadanie zapewnić równomierną wymianę powietrza w całym pomieszczeniu pracy,
  • miejscową, która oczyszcza powietrze w jednym konkretnym miejscu.

Klimatyzacja

Popularna, szczególnie w biurowcach, klimatyzacja to jeden z rodzajów wentylacji. Zadaniem klimatyzacji jest utrzymanie właściwego ciśnienia, temperatury, wilgotności i składu chemicznego powietrza. Dzięki temu, klimatyzacja ma zapewnić właściwe warunki higieniczne pracownikom przebywającym w klimatyzowanych pomieszczeniach.

W przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej pracodawca musi zapewnić:

  • odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii,
  • stosowanie środków mających na celu ograniczenie natężenia i rozprzestrzeniania się hałasu i drgań powodowanych pracą urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

WAŻNE!
Jeżeli w związku z wydzielaniem się w procesie pracy substancji szkodliwych dla zdrowia awaria wentylacji może zagrażać zdrowiu pracowników, należy zastosować system kontrolny sygnalizujący stan zagrożenia.


Wymagania wentylacji pomieszczeń pracy

Wymogi dotyczące wentylowania pomieszczeń są różne w zależności od potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Ponadto inny cel będzie miała wentylacja w pomieszczeniach, w których wydzielają się 2 lub więcej substancji szkodliwych, a działanie każdej z nich na organizm ludzki jest inne i niezależne od działania pozostałych substancji, a inne gdy, wydzielają się 2 lub więcej substancji szkodliwych, a ich działanie na organizm ludzki jest takie samo lub gdy jednoczesne ich występowanie wzmaga ich odrębne działanie.

W pierwszym przypadku wentylacja powinna zapewnić co najmniej taką ilość powietrza, która rozcieńczy stężenie substancji, wymagającej największej objętości powietrza do rozcieńczenia, aż do osiągnięcia wartości najwyższego dopuszczalnego stężenia.

Natomiast w drugim przypadku wymiana powietrza powinna zapewnić co najmniej ilość powietrza równą sumie jego objętości potrzebnych do rozcieńczenia stężenia każdej z tych substancji, aż do wartości najwyższego dopuszczalnego stężenia.

W nieklimatyzowanych pomieszczeniach pracy musi być zapewniona stała wymiana powietrza – nie mniejsza niż 0,5-krotna w ciągu godziny.

WAŻNE!
Urządzenia lub ich części, z których mogą wydzielać się szkodliwe gazy, pary lub pyły, powinny być zhermetyzowane. W razie niemożliwości zhermetyzowania, urządzenia te powinny być wyposażone w miejscowe wyciągi.

Wentylacja nie powinna powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Nie dotyczy to wentylacji awaryjnej. Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.

Należy pamiętać, aby strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie był skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

Ochrona indywidualna pracowników >>

Ważne jest, aby maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie przekraczała:

  • 70°C (343 K) przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy oraz
  • 45°C (318 K) – w pozostałych przypadkach.

WAŻNE!
W pomieszczeniach pracy, w których występują łatwopalne lub niebezpieczne pod względem wybuchowym pyły, gazy lub pary, maksymalna temperatura nawiewanego powietrza powinna być zgodna z przepisami w sprawie ochrony przeciwpożarowej.

Przy stosowaniu w pomieszczeniach pracy wentylacji mechanicznej z recyrkulacją powietrza ilość powietrza świeżego nie powinna być mniejsza niż 10% ogólnej ilości wymienianego powietrza.

W powietrzu wprowadzanym do pomieszczeń pracy przy stosowaniu recyrkulacji zanieczyszczenie czynnikami szkodliwymi dla zdrowia nie powinno przekraczać poziomu, przy którym suma stosunków stężeń poszczególnych substancji do odpowiadających im wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń przekracza 0,3 (§ 38 rozporządzenia).

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 roku. Zmiany Kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA