REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie za skrócony okres wypowiedzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Pysiewicz-Jężak

REKLAMA

Skrócenie okresu wypowiedzenia nie powoduje obniżenia wynagrodzenia pracownika. Skróceniu może jednak ulec tylko okres 3-miesięcznego wypowiedzenia.

Rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony w wyniku wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę następuje po upływie okresu wypowiedzenia, który jest ściśle określony w Kodeksie pracy i zależy od długości zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy. Jednak Kodeks pracy przewiduje również wyjątki od tej zasady i w art. 361 daje pracodawcy prawo do skrócenia okresu wypowiedzenia. Jest ono obwarowane pewnymi warunkami i wiąże się z koniecznością wypłacenia pracownikowi odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Skrócenie okresu wypowiedzenia

REKLAMA

Jeżeli wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może w celu wcześniejszego rozwiązania umowy skrócić okres 3-miesięcznego wypowiedzenia najwyżej jednak do jednego miesiąca (art. 361 k.p.). W przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia pracownikowi należy się odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia (czyli za jeden lub dwa miesiące). Okres, za który odszkodowanie przysługuje, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym czasie bez pracy do okresu zatrudnienia.

Należy podkreślić, że skrócenie okresu wypowiedzenia może nastąpić tylko, gdy strony łączyła umowa na czas nieokreślony, a okres wypowiedzenia wynosił 3 miesiące (czyli przysługuje pracownikowi, który był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 3 lata, z wyjątkami przewidzianymi w art. 36 § 11 i § 5 k.p.).

Pracodawca nie musi uzyskiwać zgody na skrócenie okresu wypowiedzenia. Wypowiedziana umowa o pracę rozwiązuje się z upływem skróconego okresu wypowiedzenia. Pracodawca jest zobowiązany wypłacić odszkodowanie najpóźniej w ostatnim dniu pracy. Brak wypłaty w terminie powoduje, że pracodawca ponosi odpowiedzialność za naruszenie Kodeksu pracy (art. 282 § 1 pkt 1 k.p.), a dodatkowo pracownik może żądać odsetek od nieterminowej wypłaty.

Obliczanie wynagrodzenia za skrócony okres wypowiedzenia

Odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia oblicza się na podstawie rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy. Natomiast przy samym obliczaniu odszkodowania stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (zwanym dalej rozporządzeniem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Od odszkodowania za skrócenie okresu wypowiedzenia nie odprowadza się składek z tytułu ubezpieczenia społecznego. Natomiast odszkodowanie to jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy (odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia) ustala się, stosując zasady obowiązujące przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego ze zmianami, o których mowa poniżej (§ 14 rozporządzenia).

Ustalając podstawę odszkodowania stosownie do § 15-17 rozporządzenia:

  • stałe miesięczne składniki wynagrodzenia uwzględnia się w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego odszkodowania,
  • składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy miesięczne, w zmiennej wysokości, uzyskane przez pracownika w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania, uwzględnia się w przeciętnej wysokości z okresu 3 miesięcy,
  • składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, wypłacone w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania, uwzględnia się w średniej wysokości z tego okresu.

Obliczając wysokość odszkodowania stanowiącą równowartość wynagrodzenia miesięcznego (lub jego wielokrotność), poprzestajemy na ustaleniu średniego miesięcznego wynagrodzenia. Nie bierzemy natomiast przy wyliczeniach pod uwagę współczynnika, o którym mowa w § 19 rozporządzenia, służącego do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za dzień urlopu wypoczynkowego.

Przykład

Pracownik B. zatrudniony w firmie Y na umowę o pracę na czas nieokreślony otrzymał 25 maja 2009 r. 3-miesięczne wypowiedzenie w związku likwidacją pracodawcy, które pracodawca jednostronnie skrócił o 2 miesiące. Umowa rozwiąże się z upływem miesięcznego wypowiedzenia, czyli 30 czerwca. Za lipiec i sierpień pracownik powinien otrzymać odszkodowanie. Pracownik był wynagradzany stawką godzinową (12 zł/h) oraz otrzymywał premię regulaminową w wysokości od 20% do 30% wynagrodzenia zasadniczego w zależności od rezultatów pracy. Ponieważ pracownik otrzymywał wynagrodzenie w wysokości zmiennej (za okresy nie dłuższe niż miesiąc), w celu obliczenia odszkodowania za lipiec i sierpień należy podzielić przez 3 wynagrodzenie otrzymane podczas 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania, czyli w marcu, kwietniu i maju.

Wynagrodzenie otrzymane w marcu:

zasadnicze - 2112 zł (22 dni x 8 h = 176 h x 12 zł),

premia - 20% wynagrodzenia zasadniczego, czyli 422,40 zł (2112 zł x 20% = 422,40 zł).

Wynagrodzenie otrzymane w kwietniu:

zasadnicze - 2016 zł (21 dni x 8 h = 168 h x 12 zł),

premia - 25% wynagrodzenia zasadniczego, czyli 504 zł (2016 zł x 25% = 504 zł).

Wynagrodzenie otrzymane w maju:

zasadnicze - 1920 zł (20 dni x 8 h = 160 h x x 12 zł),

premia - 25% wynagrodzenia zasadniczego, czyli 480 zł (1920 zł x 25% = 480 zł).

W ciągu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania pracownik otrzymał 6048 zł wynagrodzenia zasadniczego oraz 1406,40 zł premii, czyli razem 7454,40 zł. Średnia kwota wynagrodzenia z 3 miesięcy wynosi zatem:

2484,80 zł (7454,40 zł : 3 = 2484,80 zł). Ponieważ pracownik ma prawo do 2-miesięcznego odszkodowania, otrzyma 4969,60zł.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkie weekendy z wolnym piątkiem: ta grupa gotowa przejść na czterodniowy tydzień pracy natychmiast

90 proc. profesjonalistów chce pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, o ile nie wpłynie to na ich zarobki. Jako największe korzyści skróconego tygodnia pracy specjaliści wskazują więcej czasu wolnego oraz poprawę ogólnej satysfakcji z życia Jako największe zagrożenia – obniżenie wynagrodzenia oraz pracę w nadgodzinach.

Najmłodsi pracownicy niechętnie idą na zwolnienie lekarskie, dlaczego

Pracownicy z pokolenia Z czyli do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa pracowników charakteryzuje się najniższym poziomem nieobecności z powodów zdrowotnych.

Zetki chcą pracować z sensem, w dobrej atmosferze i za dużą kasę

Dla pokolenia Z zaangażowanie w pracę naprawdę ma znaczenie. Z kolei 40 procent młodych mówi, że bardzo się stara w codziennych obowiązkach, a kolejne 42 procent twierdzi, że nie zawsze wszystko wychodzi im idealnie. 57 proc. młodych wskazuje pieniądze jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy i motywacji. Ale to nie wystarczy.

Ksiądz: 6000 zł, biskup: 10000 zł, a zakonnica ...300 zł? Zarobki i emerytury duchownych 2025

Jak wyglądają finanse duchowieństwa w Polsce? Najnowsze dane pokazują, że zarobki i świadczenia kapłanów oraz sióstr zakonnych są bardzo zróżnicowane. Prześwietlamy ich miesięczne dochody i zasady przyznawania emerytur, ujawniając pełen obraz finansowy osób duchownych.

REKLAMA

Zaufanie pracowników: jaką jest dla firmy wartością, co zrobić by ją budować

Stwierdzenie, że zaufanie pracowników zwiększa wyniki firmy, nie budzi kontrowersji. Firmy radzą sobie lepiej, gdy ich pracownicy im ufają. Czy można jednak przeliczyć zaufanie na konkretny wynik finansowy?

Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie. Zatem ile zarabia się w KSSiP?

REKLAMA

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

REKLAMA