REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie za skrócony okres wypowiedzenia

Joanna Pysiewicz-Jężak

REKLAMA

Skrócenie okresu wypowiedzenia nie powoduje obniżenia wynagrodzenia pracownika. Skróceniu może jednak ulec tylko okres 3-miesięcznego wypowiedzenia.

Rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony w wyniku wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę następuje po upływie okresu wypowiedzenia, który jest ściśle określony w Kodeksie pracy i zależy od długości zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy. Jednak Kodeks pracy przewiduje również wyjątki od tej zasady i w art. 361 daje pracodawcy prawo do skrócenia okresu wypowiedzenia. Jest ono obwarowane pewnymi warunkami i wiąże się z koniecznością wypłacenia pracownikowi odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Skrócenie okresu wypowiedzenia

Jeżeli wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może w celu wcześniejszego rozwiązania umowy skrócić okres 3-miesięcznego wypowiedzenia najwyżej jednak do jednego miesiąca (art. 361 k.p.). W przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia pracownikowi należy się odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia (czyli za jeden lub dwa miesiące). Okres, za który odszkodowanie przysługuje, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym czasie bez pracy do okresu zatrudnienia.

Należy podkreślić, że skrócenie okresu wypowiedzenia może nastąpić tylko, gdy strony łączyła umowa na czas nieokreślony, a okres wypowiedzenia wynosił 3 miesiące (czyli przysługuje pracownikowi, który był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 3 lata, z wyjątkami przewidzianymi w art. 36 § 11 i § 5 k.p.).

Pracodawca nie musi uzyskiwać zgody na skrócenie okresu wypowiedzenia. Wypowiedziana umowa o pracę rozwiązuje się z upływem skróconego okresu wypowiedzenia. Pracodawca jest zobowiązany wypłacić odszkodowanie najpóźniej w ostatnim dniu pracy. Brak wypłaty w terminie powoduje, że pracodawca ponosi odpowiedzialność za naruszenie Kodeksu pracy (art. 282 § 1 pkt 1 k.p.), a dodatkowo pracownik może żądać odsetek od nieterminowej wypłaty.

REKLAMA

Obliczanie wynagrodzenia za skrócony okres wypowiedzenia

Odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia oblicza się na podstawie rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy. Natomiast przy samym obliczaniu odszkodowania stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (zwanym dalej rozporządzeniem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Od odszkodowania za skrócenie okresu wypowiedzenia nie odprowadza się składek z tytułu ubezpieczenia społecznego. Natomiast odszkodowanie to jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy (odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia) ustala się, stosując zasady obowiązujące przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego ze zmianami, o których mowa poniżej (§ 14 rozporządzenia).

Ustalając podstawę odszkodowania stosownie do § 15-17 rozporządzenia:

  • stałe miesięczne składniki wynagrodzenia uwzględnia się w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego odszkodowania,
  • składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy miesięczne, w zmiennej wysokości, uzyskane przez pracownika w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania, uwzględnia się w przeciętnej wysokości z okresu 3 miesięcy,
  • składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, wypłacone w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania, uwzględnia się w średniej wysokości z tego okresu.

Obliczając wysokość odszkodowania stanowiącą równowartość wynagrodzenia miesięcznego (lub jego wielokrotność), poprzestajemy na ustaleniu średniego miesięcznego wynagrodzenia. Nie bierzemy natomiast przy wyliczeniach pod uwagę współczynnika, o którym mowa w § 19 rozporządzenia, służącego do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za dzień urlopu wypoczynkowego.

Przykład

Pracownik B. zatrudniony w firmie Y na umowę o pracę na czas nieokreślony otrzymał 25 maja 2009 r. 3-miesięczne wypowiedzenie w związku likwidacją pracodawcy, które pracodawca jednostronnie skrócił o 2 miesiące. Umowa rozwiąże się z upływem miesięcznego wypowiedzenia, czyli 30 czerwca. Za lipiec i sierpień pracownik powinien otrzymać odszkodowanie. Pracownik był wynagradzany stawką godzinową (12 zł/h) oraz otrzymywał premię regulaminową w wysokości od 20% do 30% wynagrodzenia zasadniczego w zależności od rezultatów pracy. Ponieważ pracownik otrzymywał wynagrodzenie w wysokości zmiennej (za okresy nie dłuższe niż miesiąc), w celu obliczenia odszkodowania za lipiec i sierpień należy podzielić przez 3 wynagrodzenie otrzymane podczas 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania, czyli w marcu, kwietniu i maju.

Wynagrodzenie otrzymane w marcu:

zasadnicze - 2112 zł (22 dni x 8 h = 176 h x 12 zł),

premia - 20% wynagrodzenia zasadniczego, czyli 422,40 zł (2112 zł x 20% = 422,40 zł).

Wynagrodzenie otrzymane w kwietniu:

zasadnicze - 2016 zł (21 dni x 8 h = 168 h x 12 zł),

premia - 25% wynagrodzenia zasadniczego, czyli 504 zł (2016 zł x 25% = 504 zł).

Wynagrodzenie otrzymane w maju:

zasadnicze - 1920 zł (20 dni x 8 h = 160 h x x 12 zł),

premia - 25% wynagrodzenia zasadniczego, czyli 480 zł (1920 zł x 25% = 480 zł).

W ciągu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odszkodowania pracownik otrzymał 6048 zł wynagrodzenia zasadniczego oraz 1406,40 zł premii, czyli razem 7454,40 zł. Średnia kwota wynagrodzenia z 3 miesięcy wynosi zatem:

2484,80 zł (7454,40 zł : 3 = 2484,80 zł). Ponieważ pracownik ma prawo do 2-miesięcznego odszkodowania, otrzyma 4969,60zł.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA