Wynagrodzenie za wadliwie wykonaną pracę (art. 82)
REKLAMA
REKLAMA
Za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu.
REKLAMA
O fakcie niewypłacenia wynagrodzenia za wadliwie wykonaną pracę pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie. Musi podać pracownikowi powody swojej decyzji.
Zobacz: Wynagrodzenie za gotowość do pracy (art. 81)
Pracodawcy nie wolno nie wypłacić wynagrodzenia pracownikowi za wadliwie wykonaną pracę, jeżeli wcześniej odebrał od niego pracę, bez zastrzeżeń.
Jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi. Za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.
Wynagrodzenie nie przysługuje pracownikowi, jeśli wykonał wadliwie swoją pracę z własnej winy. W prawie pracy mamy do czynienia z winą umyślną lub nieumyślną. Wina umyślna zachodzi, gdy pracownik celowo i świadomie wykona wadliwy produkt lub usługę. Z winą umyślną mamy także do czynienia, jeśli pracownik przewidywał, że może wadliwie wykonać swoją pracę i godził się na to. Wina nieumyślna występuje, kiedy pracownik powinien zdawać sobie sprawę z tego, że jego zachowanie doprowadzi do wadliwego wykonania pracy, a mimo to bezpodstawnie przypuszcza, że tego uniknie. Z winą nieumyślną mamy także do czynienia, gdy pracownik skutków swojego działania nie przewidział, a przewidzieć je nie tylko mógł, lecz powinien.
Zobacz serwis: Wypowiedzenie
Podstawa prawna: Art. 82 Kodeksu pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat