REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypowiedzenie układu zbiorowego pracy

Wypowiedzenie układu zbiorowego pracy. /Fot. Fotolia
Wypowiedzenie układu zbiorowego pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wypowiedzenie układu zbiorowego pracy jest jednym ze sposobów jego rozwiązania. Zachowanie jakiej procedury jest konieczne dla zgodnego z prawem wypowiedzenia układu zbiorowego pracy z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia? Kiedy i w jaki sposób należy o tym poinformować Państwową Inspekcję Pracy? Jakie dokumenty muszą zostać sporządzone i podpisane przez strony? Czy należy podawać powody wypowiadania układu? O tym poniżej.

Kodeks pracy stanowi, iż układ rozwiązuje się:

REKLAMA

Autopromocja
  • na podstawie zgodnego oświadczenia stron,
  • z upływem okresu, na który został zawarty,
  • z upływem okresu wypowiedzenia dokonanego przez jedną ze stron.

Wypowiedzenie układu zbiorowego pracy jest więc jednym ze sposobów jego rozwiązania. Oświadczenie o wypowiedzeniu układu zakładowego może złożyć każda ze stron układu – zarówno pracodawca jak i zakładowa organizacja związkowa. Jeżeli układ podpisała więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa, oświadczenie o wypowiedzeniu układu powinno być podpisane przez wszystkie te organizacje związkowe. Taki obowiązek wynika z art. 2419 § 2 Kodeksu pracy, który przewiduje, że jeżeli układ został zawarty przez więcej niż jedną organizację związkową, przez okres jego obowiązywania wszelkie czynności dotyczące tego układu podejmują wszystkie organizacje związkowe, które go zawarły, chyba że w okresie obowiązywania układu zaszły jakieś zmiany po stronie związkowej układu (np. w prawa strony układu wstąpiła organizacja związkowa, która nie zawarła układu lub też nastąpiło połączenie organizacji związkowych albo rozwiązanie organizacji związkowej będącej uczestnikiem strony związkowej układu).

Zobacz także: Zawieszenie układu zbiorowego pracy

W razie nieosiągnięcia porozumienia w sprawie wypowiedzenia układu przez wszystkie organizacje związkowe będące stroną układu, wypowiedzenie układu dokonane przez niektóre z tych organizacji nie będzie skuteczne.

Oświadczenie o wypowiedzeniu układu wymaga zachowania formy pisemnej. Dla wywołania skutków prawnych musi być doręczone drugiej stronie układu. Wypowiedzenie układu jest czynnością prawną jednostronną, a więc dochodzi do skutku bez względu na zgodę drugiej strony. Natomiast wycofanie wypowiedzenia jest możliwe pod warunkiem wyrażenia zgody przez drugą stronę układu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strony mogą dowolnie ustalić okres wypowiedzenia układu. Jeżeli jednak nie zamieściły odpowiedniego postanowienia w układzie (zawierając układ lub w okresie obowiązywania układu - w drodze protokołu dodatkowego), to wówczas zgodnie z art. 2417 § 3 Kodeksu pracy okres wypowiedzenia układu wynosi trzy miesiące kalendarzowe. Ponieważ przepis ten określa, że okres wypowiedzenia należy obliczać w miesiącach kalendarzowych, zatem stanowi on odrębną regulację, co oznacza, że wyłączone jest odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego (art. 112 Kodeksu cywilnego dotyczącego obliczania terminu oznaczonego w miesiącach). W związku z tym stosując ustawowy okres wypowiedzenia należy przyjąć, że upływa on z ostatnim dniem miesiąca, a nie kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu.

Ważne!
Przepisy nie wymagają wskazania przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie układu.

Informacja o wypowiedzeniu układu podlega zgłoszeniu do rejestru układów. W odniesieniu do układów zakładowych taki rejestr prowadzi właściwy okręgowy inspektor pracy.

Polecamy serwis: Zwolnienia grupowe

REKLAMA

Wniosek o wpisanie do rejestru informacji o wypowiedzeniu układu składa się na piśmie. Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy, prowadzenia rejestru układów i akt rejestrowych oraz wzorów klauzul rejestracyjnych i kart rejestrowych (Dz. U. Nr 34, poz. 408) w razie, gdy wniosek o wpis informacji dotyczy okoliczności wymagających stwierdzenia w formie pisemnej, do tego wniosku powinien być dołączony odpowiedni dokument. W przypadku wniosku o wpis do rejestru informacji o wypowiedzeniu układu wnioskodawca powinien dołączyć pismo zawierające oświadczenie o wypowiedzeniu układu, z potwierdzeniem przez drugą stronę układu terminu zapoznania się z jego treścią.

O dokonaniu wpisu informacji o wypowiedzeniu układu do rejestru układów organ rejestrujący powiadamia strony układu. Jeżeli jednak wniosek o wpis informacji o wypowiedzeniu układu nie spełnia wymogów przewidzianych w § 9 ust. 1 i 2 (np. do wniosku nie dołączono pisma o wypowiedzeniu układu, brak potwierdzenia powiadomienia drugiej strony układu o jego wypowiedzeniu) wówczas nie podlega on rozpatrzeniu. Wniosek taki łącznie z dołączonymi dokumentami podlega zwrotowi wraz z pisemnym uzasadnieniem odmowy jego rozpatrzenia.

Zadaj pytanie na: Forum

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA