REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy opłatę za korzystanie z autostrady w czasie podróży służbowej można zaliczyć do kosztów delegacji służbowej

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka

REKLAMA

Nasi pracownicy często wyjeżdżają prywatnymi samochodami w krajowe i zagraniczne podróże służbowe. Oprócz zwrotu wydatków na przejazdy otrzymują również zwrot kosztów opłat za korzystanie z autostrad. Czy te opłaty możemy wliczyć w koszty delegacji? Jak należy je rozliczyć?

Opłaty za korzystanie z płatnych autostrad stanowią koszty delegacji. Powinni je Państwo rozliczyć w ramach tzw. kilometrówki.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem wykonywania pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową (art. 775 Kodeksu pracy).

Pracodawcy spoza sfery budżetowej, którzy nie ustalili w wewnętrznych przepisach płacowych (układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy) lub w umowach o pracę zasad rozliczania wyjazdów służbowych swoich pracowników, wypłacają diety i inne należności na podstawie rozporządzeń dotyczących krajowych i zagranicznych podróży służbowych pracowników sfery budżetowej. Przy czym regulacje wewnątrzzakładowe nie mogą ustalać przysługującej diety na obszarze kraju i poza jego granicami w wysokości niższej niż dieta za dobę podróży krajowej, tj. obecnie 23 zł (art. 775 § 4 Kodeksu pracy).

REKLAMA

Z tytułu podróży służbowej pracownikowi przysługuje również, oprócz diet, zwrot kosztów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejazdów,
  • noclegów,
  • dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
  • innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca. Jednak pracownik, za zgodą pracodawcy, może wykorzystać do tego celu prywatny samochód osobowy, motocykl lub motorower. W takim przypadku przysługuje mu zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną na podstawie rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.


Zwrot należności delegacyjnych a powstanie przychodu u pracownika

Oprócz kosztów przejazdu pracownik może również wnioskować u pracodawcy o zwrot w kwocie faktycznie poniesionej dodatkowych opłat, np. za przejazd płatną autostradą czy za parkingi. Diety oraz pozostałe należności związane z podróżą służbową stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy. Jest on zwolniony z podatku dochodowego oraz ze składek na ZUS, jeśli świadczenia te zostały wypłacone w wysokości nie wyższej niż przysługują pracownikom sfery budżetowej.

W odniesieniu do urzędowej stawki za 1 km przebiegu pojazdu, stawka ta jest ryczałtowa i jednocześnie tak skalkulowana, że zawiera nie tylko zużycie paliwa, ale również inne koszty eksploatacyjne wykorzystywanego pojazdu (m.in. amortyzację, płyny, oleje itp.). Organy podatkowe oraz Ministerstwo Finansów uznały w ostatnich interpretacjach, że w wysokości tej ryczałtowej stawki należy uwzględnić, oprócz wymienionych wyżej kosztów, również opłaty za przejazdy autostradą i postoje parkingowe. Stąd pracownik, który oprócz tzw. kilometrówki otrzyma odrębny zwrot poniesionych opłat za autostradę oraz parking, uzyska przychód do opodatkowania i składek na ZUS w wysokości tych opłat.

Należności delegacyjne w kosztach uzyskania przychodu pracodawcy

Pracodawca może zaliczyć koszty używania przez pracownika pojazdu prywatnego do celów służbowych w jazdach zamiejscowych do kosztów uzyskania przychodów, jednak z pewnym ograniczeniem – tylko do wysokości kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu wynikających z rozporządzenia o podróżach służbowych na obszarze kraju (art. 23 ust. 1 pkt 36 updof i art. 16 ust. 1 pkt 30 updop). Zatem wydatki przekraczające tak ustaloną kwotę nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji Ministra Finansów z 8 kwietnia 2010 r. (DD6/033-101-2/MZG/09/PK-579): (...) „koszty z tytułu używania samochodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje wszelkie wydatki związane z używaniem samochodu prywatnego przez pracowników na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej. Będą to zatem zarówno tzw. wydatki eksploatacyjne odnoszące się do samochodu, jak również inne koszty używania samochodu ponoszone w trakcie odbywania podróży służbowej, np. opłaty za parkowanie czy przejazd autostradą. Koszty te także są kosztami z tytułu używania samochodu prywatnego do celów służbowych. Stanowisko takie znajduje także potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 5 lutego 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1502/09 (...)”.


Powyższym limitem tzw. kilometrówki objęte są zatem wszelkie wydatki dotyczące używania samochodu prywatnego do celów prowadzonej przez podatnika działalności. Tym samym kosztami uzyskania przychodów będą wydatki ponoszone na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) – w wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu.

Należy jednocześnie pamiętać, że wydatki z tytułu używania pojazdu niebędącego własnością pracodawcy mogą zostać uznane za koszty pracodawcy pod warunkiem, że pracownik prowadzi ewidencję przebiegu tego pojazdu.

WAŻNE!

Warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy wydatków z tytułu używania do celów służbowych samochodów niebędących jego własnością jest prawidłowo prowadzona przez pracownika ewidencja przebiegu pojazdu.

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z pomnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.


PRZYKŁAD

Pracownik był w listopadzie br. w podróży służbowej własnym samochodem osobowym o pojemności skokowej silnika 1300 cm3. Z ewidencji przebiegu pojazdu wynika, że przejechał 210 km. Stawka za 1 km wynosi 0,8358 zł, wobec czego limit „kilometrówki” to 175,52 zł (210 km x 0,8358 zł). Pracownik poniósł w trasie opłaty za autostradę i parkowanie w wysokościach odpowiednio 44 zł i 20 zł. Pracodawca zwrócił pracownikowi 175,52 zł z tytułu przejazdu własnym samochodem oraz 64 zł z tytułu zwrotu opłaty za autostradę i parking. Łącznie pracownik otrzymał 239,52 zł. Do kosztów uzyskania przychodów pracodawca może jednak zaliczyć jedynie wysokość „kilometrówki” tj. 175,52 zł. Natomiast zwrócona pracownikowi należność za poniesione przez niego opłaty za przejazd autostradą i korzystanie z parkingu, tj. 64 zł, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu pracodawcy. Jednocześnie jest to przychód pracownika podlegający opodatkowaniu oraz składkom na ZUS.

Podstawa prawna

  • art. 775 Kodeksu pracy,
  • art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a, art. 23 ust. 1 pkt 36, ust. 5, ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),
  • art. 16 ust. 1 pkt 30, ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  • § 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • § 2, § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA