REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie do karnetów sportowych dla pracowników a składki ZUS

Małgorzata Kozłowska
pracownik, sport, socjal/fot. Shutterstock
pracownik, sport, socjal/fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jaką formę finansowania przyjąć, aby koszt dofinansowania do karnetów sportowych mógł zostać wyłączony z podstawy oskładkowania?

Problem

Zamierzamy sfinansować naszym pracownikom karnety - abonamenty sportowe. Jaką formę finansowania przyjąć, aby koszt tego dofinansowania mógł zostać wyłączony z podstawy oskładkowania?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rada

Najbezpieczniejszą formą będzie wprowadzenie do przepisów o wynagradzaniu prawa do nabywania przez pracowników od pracodawcy karnetów sportowych po niższej cenie (tj. za częściową, choćby symboliczną, odpłatnością). Wówczas wartość karnetu, w części opłaconej przez pracodawcę, nie będzie oskładkowana. Istnieje także możliwość sfinansowania tych karnetów ze środków zfśs (jeśli pracodawca posiada taki fundusz). Będą one zwolnione z oskładkowania pod warunkiem, że zostaną przyznane pracownikom z zastosowaniem kryterium socjalnego, a nie wszystkim "po równo". Szczegóły w uzasadnieniu.

Polecamy: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Uzasadnienie

Zasadniczo wynagrodzenie za pracę oraz inne przychody ze stosunku pracy stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne (art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy systemowej oraz art. 81 ust. 1 ustawy zdrowotnej). Niektóre rodzaje przychodów są zwolnione z oskładkowania. Do wyłączeń z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zalicza się - oprócz wynagrodzenia chorobowego i zasiłków - także przychody określone w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej: rozporządzenie składkowe).

REKLAMA

Z podstawy wymiaru składek są m.in. wyłączone niektóre korzyści materialne pracowników uzyskiwane od pracodawcy, jeśli zostaną spełnione łącznie następujące warunki (§ 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego):

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • korzyść pracownika ma formę niepieniężną i polega na zakupie od pracodawcy artykułów lub usług po cenach niższych niż detaliczne,
  • zasady nabywania określonych świadczeń zostały określone w przepisach płacowych wymienionych w powołanym przepisie rozporządzenia składkowego,
  • pracownik poniósł za nie częściową odpłatność.

Wartość pieniężna karnetów sportowych sfinansowanych w całości przez pracodawcę ze środków innych niż zfśs podlega oskładkowaniu.

Taką wykładnię przepisów od lat konsekwentnie potwierdza ZUS w wydawanych interpretacjach indywidualnych. W jednej z najnowszych interpretacji (z 10 stycznia 2019 r., znak: WPI/200000/43/1388/2018) ZUS uznał, że jeżeli przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy wprost przewidują uprawnienie pracownika do nabycia niektórych artykułów czy usług, a pracownik ponosi za to częściową odpłatność, to wartość takiego świadczenia w części opłaconej przez pracodawcę nie będzie oskładkowana. Ponadto organ wyjaśnił, że:

ZUS

(...) częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (…) nabycia tychże dóbr.

ZUS zwraca uwagę, że pracownik pokrywa w części koszt zakupu tych karnetów, choćby symbolicznie, w ten sposób, że pracodawca dokonuje ich zakupu, a następnie udostępnia pracownikowi korzystanie z tych usług po cenie niższej od tej, którą pracownik byłby zobowiązany zapłacić według cen rynkowych. Omawiane zwolnienie nie ma natomiast zastosowania, jeśli to pracownik sam dokona zakupu karnetu sportowego, a pracodawca zwróci mu część kwoty (która ma być finansowana przez pracodawcę). W tej sytuacji, zdaniem ZUS, nie można mówić o korzyści w postaci umożliwienia zakupu towaru lub usługi po cenie niższej niż detaliczna w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego, ponieważ w rzeczywistości pracownik nabywa prawo do świadczenia pieniężnego wypłacanego po spełnieniu określonych warunków (por. interpretację ZUS z 29 maja 2015 r., znak: WPI/200000/43/570/2015).

W firmie ABC obowiązuje regulamin wynagradzania, zgodnie z którym pracownicy mogą nabywać od pracodawcy karty Benefit uprawniające do korzystania z obiektów rekreacyjno-sportowych, na warunkach określonych w regulaminie wynagradzania. Pracownik jest uprawniony do zakupu po cenie niższej niż detaliczna usługi - abonamentu na zajęcia sportowo-rekreacyjne (w postaci kart "A.B.", dalej: Abonament). Tytułem współfinansowania Abonamentu pracownik ponosi co miesiąc koszt w wysokości 10 zł. Kwota ta jest potrącana z miesięcznego wynagrodzenia pracownika, na podstawie jego pisemnej zgody, począwszy od pierwszego miesiąca objęcia pracownika uprawnieniami z tytułu Abonamentu.

Ze względu na to, że regulamin wynagradzania wprost przewiduje koszty udziału pracownika w abonamencie rekreacyjno-sportowym, wartość abonamentu sfinansowana przez pracodawcę będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek.

Prawo pracownika do nabycia po niższych cenach karnetów sportowych musi być powiązane z gwarancją ze strony pracodawcy do częściowego finansowania tych świadczeń, a nie wskazywać tylko na "możliwość" finansowania świadczenia (interpretacja ZUS z 3 listopada 2016 r., znak: DI/100000/43/1041/2016). Istotne jest to, aby ww. świadczenia wynikały z przepisów należących do źródeł prawa pracy w rozumieniu art. 9 Kodeksu pracy, tj. układów zbiorowych, innych porozumień, regulaminów czy statutów. W sytuacji gdy będę określone w innych dokumentach, to będą oskładkowane nawet wówczas, gdy pracownik uzyska je po cenach niższych niż detaliczne (interpretacja ZUS z 8 maja 2018 r., znak WPI/200000/43/417/2018). Według ZUS zarządzenie ustalone przez pracodawcę, określające zasady dopłat do programu sportowego, nie może być uznane za przepisy o wynagradzaniu, ponieważ nie stanowi ono integralnej części regulaminu wynagradzania (interpretacja ZUS z 6 lipca 2016 r., znak: WPI/200000/43/751/2016). Także odpowiednie zapisy w umowie o pracę nie uprawniają do skorzystania ze zwolnienia (interpretacja ZUS z 2 czerwca 2015 r., znak: WPI/200000/43/618/2015).

Prawo do zakupu przez pracownika usługi po cenie niższej niż detaliczna, przyznane na mocy zarządzenia pracodawcy lub stosownego przepisu w umowie o pracę, zgodnie z wytycznymi ZUS nie korzysta ze zwolnienia składkowego.

Za "przepisy o wynagradzaniu" można natomiast uznać postanowienia uchwały wspólników - tak zostało wskazane w wyroku Sądu Najwyższego z 6 maja 2010 r. (II UK 337/09).

Drugim potencjalnie korzystnym sposobem sfinansowania karnetów sportowych jest zfśs. Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego podstawy wymiaru składek nie stanowią bowiem świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jeśli zatem pracodawca zakupi karnety sportowe ze środków zfśs i przekaże je pracownikom z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego, to wartość tych świadczeń będzie w całości wyłączona z podstawy wymiaru składek. Zastosowanie kryterium socjalnego, czyli uzależnienie świadczenia finansowanego z zfśs od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych, jest warunkiem skorzystania ze zwolnienia składkowego (por. np. interpretację ZUS z 16 grudnia 2014 r., znak: WPI/200000/43/1335/2014).

Regulamin zfśs w spółce z o.o. przewiduje dofinansowanie z tego funduszu m.in. karnetów na zajęcia sportowe. Zgodnie z regulaminem pracodawca ustalił trzy progi dochodowe (średni dochód ustalany na członka rodziny uprawnionego pracownika), na podstawie których jest przydzielana kwota finansowania - odpowiednio w wysokości 100%, 80% lub 60% wartości miesięcznego karnetu. W tej sytuacji zarówno świadczenia sfinansowane z zfśs w całości, jak i wartość dopłat do świadczeń korzystają ze zwolnienia składkowego.

Regulamin zfśs przewiduje finansowanie abonamentów sportowych dla wszystkich pracowników w równej kwocie po 140 zł miesięcznie. W tej sytuacji wartość sfinansowanych z zfśs abonamentów podlega oskładkowaniu, ponieważ przy przyznawaniu świadczeń z zfśs nie zastosowano kryterium socjalnego.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 4 pkt 9, art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 300; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 303

  • art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1510; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 447

  • § 1, § 2 ust. 1 pkt 19 i pkt 26 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r. ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił zmiany w harmonogramie grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku.

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

REKLAMA

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA