REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
800 plus, senior, 50
800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Uwaga: jest opinia prawna dotycząca petycji nr BKSP-155-X-539/25 w sprawie przyznania „dodatków pieniężnych 800+ dla emerytów za wychowanie dzieci” z dnia 15 września 2025 r. Chodzi o 800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie? Wciąż podnoszony jest postulat wprowadzenia świadczenia „800 plus” dla seniorów i 50 latków, przysługującego za każde wychowane i obecnie pracujące dziecko płacące podatki w Polsce, powraca do dyskusji publicznej i wywołuje silne emocje oraz pytania o sprawiedliwość międzypokoleniową. Propozycji rozwiązania jest wiele: stałe miesięczne świadczenie, jednorazowa wypłata, płatność w ratach zaległych świadczeń. Ale czy wszystko to się ziści - pytają emeryci? Najpierw wszystko w rękach komisji sejmowej ds. petycji.

rozwiń >

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie?

Wciąż podnoszony jest postulat wprowadzenia świadczenia „800 plus” dla seniorów i 50 latków, przysługującego za każde wychowane i obecnie pracujące dziecko płacące podatki w Polsce. Temat powraca do dyskusji publicznej i wywołuje silne emocje oraz pytania o sprawiedliwość międzypokoleniową.

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega proponowane rozwiązanie?

Propozycja zakłada przyznanie rodzicom seniorom dodatku w wysokości 800 zł za każde wychowane dziecko, które dziś odprowadza podatki w Polsce, lub alternatywnie jednorazowej rekompensaty bądź dodatku emerytalnego; w wariancie pojawia się też pomysł przyznania świadczenia osobom około 50. roku życia.

Dokładna treść petycji: 800 plus dla seniorów

Dokładna treść petycji brzmi tak: "Zwracam się z petycją, aby w uchwalonej ustawie o 800 plus dopisać artykuł o przyznaniu także dodatku do emerytury w kwocie 800zł dla emerytów, którzy wychowali swoje dzieci, wykształcili, kupili im mieszkania i nawet zasiłku rodzinnego nie otrzymywali od Państwa Polskiego. Gdy w 1996r. rządy sprawowała "LEWICA" pod kierunkiem premiera Leszka Millera, to rządzący ustawili takie kryteria dochodowe dla uprawnienia pobierania zasiłku rodzinnego na dzieci, że nikt kto pracował na umowie o pracę, to zasiłku rodzinnego w kwocie bodajże 60zł nie mógł dostać. Otrzymywali go tylko rodzice biznesmeni, bo oni w swoich biznesach wykazywali stratę i żadnych podatków nie płacili. Dzieci biznesmenów, rolników i innych ludzi którzy zatajali dochody otrzymywały też stypendia socjalne na studiach, a dzieci rodziców płacących podatki do takich stypendiów uprawnień nie miały. Gdy obecni rodzice małych dzieci dostają w ramach rozdawnictwa pisowskiego budżetowych pieniędzy na każde dziecko przez 18 lat x l2 miesięcy x800zł= 172.800 zł , to chyba emeryci którzy wychowali swoje dzieci i żadnych pieniędzy od Państwa nie otrzymywali mają uzasadnione prawo, aby wypłacano im dodatek do emerytury 800zł za każde wychowane dziecko. Gdy PIS doprowadził do tego, że wysokość średniej emerytury w stosunku do przeciętnej pensji spadła z 56% do 42 % (tabela w załączeniu) taki dodatek jest w pełni uzasadniony i sprawiedliwy społecznie. Należy także dodać, że PIS podniósł opodatkowanie emerytur z 17% do 21 % (składka zdrowotna 9%+ podatek PIT 12%). Zatem nie może być tak, że pokolenie obecnych emerytów jest ciągle poszkodowane i żadnych fruktów ze swojej ciężkiej pracy nie może otrzymywać, gdyż tylko łoży podatki i składki do budżetu państwa nic w zamian nie dostając. W tym stanie rzeczy petycja jest w pełni zasadna i konieczna. (...).".

Poczucie sprawiedliwości a 800 plus

Przytaczamy tą petycję, która jest z 2023 r., ale w całej sprawie chodzi o zwrócenie uwagi na społeczny postulat i poczucie niesprawiedliwości, szczególnie wśród seniorów, którzy niegdyś nie otrzymywali świadczenia. Wypowiedzi w tym temacie są różne (komentarze pod postem na FB na stornie INFOR PL SA):

REKLAMA

  • "Co za durny postulat. Jakie rekompensaty? Powinni przede wszystkim zlikwidować emerytury dla mam, które wychowały czworo i więcej dzieci i nigdy nie pracowały. Taką emeryturę powinny otrzymać mamy dzieci niepełnosprawnych w stopniu znacznym. One nie mogły pracować bo musiały opiekować się chorymi dziećmi i nadal się opiekują. Inne mamy mogły pracować I jednocześnie wychowywać dzieci. I tak wiele kobiet robiło. I tym mamom rodzin wielodzietnych powinni wypłacać dodatek 800 zł do emerytury.".
  • "Skoro mama 4+ dostaje najniższą emeryturę chociaż nie pracowała to każda kobieta powinna otrzymać 1/4 tejże emerytury za KAŻDE wychowane dziecko.".
  • "Za wychowanie dzieci skoro w każdym jednym Panstwie EU matki dostają dodatek do emerytury za wychowanie dzieci i to obojetne gdzie ta matka albo te dorosłe dzieci mieszkają.Np.w Czechach matki na emeryturze dostają dodatek za każde dziecko urodzone i wychowane i głupota jest aby te dzieci musiały pracowac w Czechach,albo w Polsce ,przeciez mlodzi wyjezdzają.". [pisownie oryginalne].

Dokładna odpowiedź Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej Departament Polityki Rodzinnej: 800 plus dla seniorów

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Departament Polityki Rodzinnej w odpowiedzi z 2023 r. (więc trzeba mieć na uwadze, że wtedy był inny stan prawny) w sprawie dodatku do emerytury w kwocie 800 zł dla emerytów, którzy wychowali swoje dzieci podkreśla: "Polityka rodzinna to jeden z najważniejszych obszarów działania obecnego rządu. Docenienie i podkreślenie roli rodziny, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i dobrobytu znajdują się w centrum jego działań. Czołowym przykładem tej polityki jest realizowany od ponad 7 lat program „Rodzina 500+”. Program „Rodzina 500+” to podstawowa finansowa forma wsparcia rodzin z dziećmi na utrzymaniu przyznawana w postaci świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł na dziecko w wieku do ukończenia 18. roku życia, niezależnie od dochodu rodziny. Program „Rodzina 500+” jest uregulowany ustawą z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2023 r. poz. 810 z późn. zm.), która określa warunki nabywania prawa do świadczenia wychowawczego oraz zasady przyznawania i wypłacania tego świadczenia. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy świadczenie wychowawcze przysługuje Świadczenie wychowawcze przysługuje: 1) matce albo ojcu, jeżeli dziecko wspólnie zamieszkuje i pozostaje na utrzymaniu matki albo ojca, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 2a, albo 2) opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dziecko wspólnie zamieszkuj i pozostaje na utrzymaniu opiekuna faktycznego, albo 3) opiekunowi prawnemu dziecka, 4) dyrektorowi domu pomocy społecznej, albo 5) rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczoterapeutycznej albo dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447,1700 i 2140). Świadczenie wychowawcze przysługuje osobom, o których mowa w ust. 2 do dnia ukończenia przez dziecko 18. roku życia. W trakcie ponad 7 lat obowiązywania ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wprowadzono zmiany w zakresie warunków przyznawania świadczenia wychowawczego, które miały na celu zwiększenie siły oddziaływania programu „Rodzina 500+” i zapewnienie szerszego dostępu do niego. Najistotniejszą z nich było nadanie programowi powszechnego charakteru poprzez zniesienie od 1 lipca 2019 r. kryterium dochodowego na pierwsze dziecko. Efektem tego działania było znaczące rozszerzenie kręgu osób pobierających świadczenie wychowawcze. Obecnie zachodzi potrzeba wprowadzenia kolejnej zmiany w funkcjonowaniu programu, mającej na celu dostosowanie wysokości świadczenia wychowawczego do obecnych potrzeb polskich rodzin i podwyższenie jego wysokości do 800 zł miesięcznie. Podniesienie wysokości świadczenia wychowawczego do 800 zł miesięcznie pozwoli na dalsze zwiększenie skuteczności programu „Rodzina 500+” i jednocześnie stanowi zabezpieczenie lepszych warunków rozwoju dla polskich rodzin. Nowa wysokość świadczenia wychowawczego będzie obowiązywała od 1 stycznia 2024 r. Jednocześnie należy wskazać, że ww. ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci nie reguluje zagadnień związanych z dodatkami do emerytur.".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sejmowa komisja ds. petycji rozpatrzy opcję 800 plus dla seniorów

W 2025 r. posłowie z sejmowej komisji zajęli się propozycją wprowadzenia dodatku emerytalnego - świadczenia 800 plus dla seniorów. Do zakresu działania Komisji należy rozpatrywanie petycji złożonych do Sejmu - w tym takiej jak opisywana w artykule.

800 plus dla seniorów: procedura rozpatrzenia petycji przez Komisję do Spraw Petycji

Na podstawie art.  126c Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, procedura rozpatrzenia petycji przez Komisję do Spraw Petycji kształtuje się następująco:

  1. Rozpatrzenie petycji obejmuje przedstawienie petycji przez posła wyznaczonego przez prezydium Komisji, dyskusję oraz rozstrzygnięcie w sprawie sposobu załatwienia petycji.
  2. Komisja może zwrócić się do innych komisji sejmowych o wyrażenie opinii o rozpatrywanej petycji.
  3. Sposobem załatwienia petycji może być w szczególności:
  • wniesienie przez Komisję projektu ustawy lub uchwały,
  • wniesienie przez Komisję poprawki lub wniosku do projektu ustawy lub uchwały w czasie jego rozpatrywania przez inną komisję sejmową lub w czasie jego drugiego czytania,
  • przedstawienie przez Komisję innej komisji sejmowej opinii w sprawie rozpatrywanego przez nią projektu ustawy lub uchwały,
  • wystąpienie przez Komisję z wnioskiem, o którym mowa w art. 162a ust. 1,
  • nieuwzględnienie przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji.

Opinia prawna dotycząca petycji nr BKSP-155-X-539/25 w sprawie przyznania „dodatków pieniężnych 800+ dla emerytów za wychowanie dzieci” z dnia 15 września 2025 r.

Z dokumentu wynika, że: "Istotne wątpliwości budzi zakres podmiotowy propozycji sformułowanej w petycji. Wnoszący petycję ograniczył krąg osób uprawnionych do dodatku pieniężnego emerytalnego z tytułu wychowania dzieci wyłączenie do rodziców-emerytów. W porównaniu do świadczenia wychowawczego zaproponowany w petycji krąg osób uprawnionych do dodatku jest ograniczony. Świadczenie wychowawcze przysługuje matce albo ojcu, jeżeli dziecko wspólnie zamieszkuje i pozostaje na utrzymaniu matki albo ojca, opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dziecko wspólnie zamieszkuje i pozostaje na utrzymaniu opiekuna faktycznego, opiekunowi prawnemu dziecka, dyrektorowi domu pomocy społecznej albo rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej, dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego). Powyższe oznacza, że uprawnionymi do tego świadczenia mogą być inne podmioty, np. inni członkowie rodziny niż rodzice, którzy byli opiekunami dziecka. W tym świetle ograniczenie prawa do dodatku tylko do rodziców i tym samym pozbawienie tego uprawnienia innych podmiotów, które tak samo jak rodzice ponosiły koszty wychowania dzieci może budzić wątpliwości.".

Wnioski z opinii prawnej czy to koniec z pomysłem 800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków?

Ekspert podkreśla w podsumowaniu petycji, że: "W petycji zaproponowano wprowadzenie przepisów przyznających prawo do „dodatku pieniężnego emerytalnego z tytułu wychowania dzieci” obecnym emerytom, formułując propozycje zmiany konkretnych przepisów prawa. W szczególności określają one krąg osób uprawnionych do przedmiotowego świadczenia oraz warunki, które muszą być spełnione, aby rodzice-emeryci mogli nabyć prawo do zaprojektowanego dodatku pieniężnego.

Propozycja zawarta w petycji budzi istotne wątpliwości prawne. Zdefiniowany w petycji krąg osób uprawnionych do dodatku pieniężnego emerytalnego z tytułu wychowania dzieci ma charakter ograniczony i nie obejmuje innych niż rodzice osób bliskich, które wychowywały dzieci, co nie wydaje się uzasadnione. Dodatkowe wymogi określone w petycji dotyczące dzieci emerytów stanowiące warunki nabycia prawa do świadczenia także budzą wątpliwości. Ponadto propozycja zawarta w ustawie wymagałaby rozważenia i uregulowania kwestii szczegółowych takich jak: potencjalny zbieg prawa do świadczenia wychowawczego i dodatku czy też status okresów niewykonywania pracy.

Ważne

W związku z powyższym należy rekomendować nieuwzględnienie przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji, na podstawie art.126c ust. 3 pkt 5 Regulaminu Sejmu.".

Autor: dr hab. Magdalena Szczepańska, ekspert ds. legislacji w Biurze Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji.

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Argumenty zwolenników

Zwolennicy podnoszą, że obecne pokolenia rodziców wychowały dzieci bez dostępu do systemowych świadczeń, z których korzystają dziś młodsze rodziny, i w związku z tym zasługują na rekompensatę z tytułu wkładu wychowawczego, który obecnie przynosi państwu wpływy podatkowe.

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Argumenty przeciwników i problemy prawne

Krytycy wskazują na ryzyko budżetowe, możliwość tworzenia precedensów oraz trudności dowodowe przy ustalaniu prawa do świadczenia. Wątpliwości prawne dotyczą przede wszystkim zasady lex retro non agit — prawa nie działającego wstecz — i pytania, czy świadczenia mogłyby obejmować lata sprzed wejścia w życie nowych regulacji, co zwykle jest zabronione przez zasadę stabilności prawa.

Trudności praktyczne i warianty rekompensaty

Do kluczowych problemów należą: określenie momentu początkowego uprawnień (za które lata przysługuje wypłata), kryteria potwierdzające, że ktoś wychowywał dziecko, sposób podziału świadczenia między rodziców oraz oszacowanie skutków fiskalnych. W debacie pojawił się pomysł jednorazowej rekompensaty rozumianej jako odszkodowanie za utracony dochód, przy czym część ekspertów postuluje, aby obejmowała ona jedynie rzeczywistą szkodę (damnum emergens), a nie utracone korzyści przyszłe (lucrum cessans).

Kto decyduje i perspektywy w 2026 roku

Realizacja pomysłu wymaga decyzji ustawodawczej oraz oceny budżetowej. Los propozycji zależeć będzie od debaty politycznej, opinii ekspertów fiskalnych i prawnych oraz decyzji administracyjnych i ustawodawczych, które mogą zapaść w kolejnych latach, w tym wokół 2026 r. Pojawiające się propozycje dotyczące jednorazowej rekompensaty zamiast wypłat 500 plus czy 800 plus wstecz otwierają poważną debatę o sprawiedliwości międzypokoleniowej oraz o tym, jak zrekompensować koszty wychowania dzieci poniesione przed wprowadzeniem systemowych świadczeń.

Idea jednorazowej rekompensaty

Propozycja zakłada jednorazowe świadczenie dla rodziców seniorów lub osób w wieku około 50 lat w związku z faktem, że ich dzieci dziś pracują i odprowadzają podatki w Polsce; kwoty miałyby być umiarkowane — raczej rzędu kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych niż stałych, wysokich dopłat miesięcznych — i miałyby służyć częściowemu zrekompensowaniu wydatków poniesionych na wychowanie dzieci, które dzisiaj przynoszą korzyści fiskalne państwu.

Ważne

Koncepcja bywa przedstawiana jako odszkodowanie za utracony dochód, przy czym eksperci sugerują ograniczenie zakresu do rzeczywistej szkody (damnum emergens) i wyłączenie odszkodowania za hipotetyczne utracone zyski (lucrum cessans), ponieważ trudno obiektywnie ustalić, jakie korzyści rodzic mógłby uzyskać w alternatywnej historii świadczeń socjalnych.

Wnioskodawcy powołują się w dyskusji na przepisy o naprawieniu szkody, które regulują obowiązki zobowiązanego wobec poszkodowanego, w tym możliwość wypłaty pieniężnej, gdy przywrócenie stanu poprzedniego jest niemożliwe lub nadmiernie uciążliwe. W praktyce kluczowe okażą się kryteria ustalania uprawnień: od którego roku naliczać rekompensatę, jakie dokumenty i dowody potwierdzą wychowanie dziecka, kto weryfikuje, czy dziecko rzeczywiście pracuje i płaci podatki w Polsce oraz w jaki sposób dzielić świadczenie między rodziców.

800 zł za każde wychowane dziecko: aspekty budżetowe i polityczne

Stałe miesięczne dopłaty w wysokości 800 zł za każde wychowane dziecko oznaczałyby poważne obciążenie finansów publicznych; dlatego w dyskusji pojawiają się alternatywy — jednorazowa rekompensata lub kryteria ograniczające pulę uprawnionych. Wprowadzenie rozwiązania wymagałoby szczegółowych wyliczeń budżetowych, oceny wpływu na inne programy socjalne oraz decyzji politycznej co do priorytetów wydatkowych.

Postulat rekompensaty stawia pytania o sprawiedliwość społeczną: czy państwo powinno wyrównywać historyczne nierówności wynikające z braku dawnych programów wsparcia i jak to pogodzić z zasadą, że prawo zasadniczo nie działa wstecz (lex retro non agit). W debacie odwoływano się do poczucia słuszności i konstytucyjnej zasady równości, a także do orzecznictwa wskazującego, że przyznawanie świadczeń publicznych wymaga jasnych, niedowolnych kryteriów, by nie naruszyć zasady równego traktowania obywateli.

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce a budżet na 2026 r.

W Sejmie RP trwają prace nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2026 (Druk nr 1749) trudno doszukać się w nim wprost świadczeń przewidzianych dla emerytów na 800 plus. Jest natomiast wskazane zabezpieczenie świadczeń/ zabezpieczono finansowanie:

  • skutków waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych – 22 mld zł,
  • całorocznych kosztów (ok. 7 mld zł) wypłaty tzw. renty wdowiej, której funkcjonowanie przewiduje ustawa z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1243).
  • i inne.
Ważne

W budżecie na 2026 r. zagwarantowano kontynuację takich programów jak: Programu „Rodzina 800+”, „Dobry start”, „Za życiem”, „Aktywny Maluch”, „Mama 4+”, dodatkowe roczne i kolejne dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów (tzw. 13. emerytura i tzw. 14. emerytura).

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie w 2026 r. albo w 2027?

Spekulacji i możliwości rozwiązania regulacji jest wiele. Być może świadczenie 800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce wejdzie do polskiego ustawodawstwa, ale droga do tego jest jeszcze naprawdę długa i jeśli będzie to z pewnością wyboista.

Podsumowując, jednorazowa rekompensata za wychowanie dzieci to kompromisowy wariant między postulatem rozbudowanych, stałych dopłat a trudną do utrzymania finansowo koncepcją świadczeń wstecz. Realizacja takiego pomysłu wymagałaby precyzyjnych reguł dowodowych, jasnych ram prawnych, rzetelnych wyliczeń kosztów dla budżetu oraz decyzji politycznej co do tego, jakie wartości — sprawiedliwość międzypokoleniowa czy stabilność finansów publicznych — mają być priorytetem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA