Czy postojowe to pomoc publiczna?
REKLAMA
REKLAMA
Postojowe z ZUS
Świadczenie postojowe przyznaje Tarcza Antykryzysowa czyli Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Jest to jedna z form wsparcia przedsiębiorców i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych z powodu trudnej sytuacji, w jakiej znaleźli się z powodu epidemii COVID-19. Świadczenie postojowe wypłaca ZUS na wniosek zainteresowanego podmiotu, któremu tarcza przyznaje takie prawo. Uprawnieni do postojowego określani są rodzajem prowadzonej działalności, a więc kodami PKD. Nalezy spełniać także inne wymogi, jak spadek przychodów o co najmniej 40% w stosunku do określonych miesięcy. Więcej na temat postojowego przeczytasz w artykule: Postojowe - marzec i kwiecień 2021 r.
REKLAMA
Możliwość ubiegania się o postojowe była kilka razy przedłużana ze względu na kolejne obostrzenia i lockdowny. Skutkowały one zamknięciem wielu branż bądź ograniczeniem działalności licznych firm.
Czy postojowe to pomoc publiczna?
Niektóre świadczenia przysługujące przedsiębiorcy wymagają uprzedniego wskazania pomocy publicznej, z jakiej dany podmiot już skorzystał. To samo dotyczy wsparcia z tytułu COVID-19. Czy postojowe stanowi zatem pomoc publiczną? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w art. 15zzzh ust. 1 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przepis ten wylicza, jakie wsparcie udzielane w związku z pandemią stanowi pomoc publiczną:
"Wsparcie:
1) o którym mowa w art. 15gga, art. 15ka, art. 15kb, art. 15m, art. 15m1, art. 15p, art. 15q, art. 15za ust. 2, art. 15zs1, art. 15zs2, art. 15zzb–15zze, art. 15zze2, art. 15zze4, art. 31zo oraz art. 31zy10,
2) udzielone na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w związku z COVID-19 – w przypadku podatku, którego termin płatności upływa po dniu 31 grudnia 2019 r., lub zaległości podatkowej powstałej po tym dniu
– zgodne z warunkami zawartymi w Komunikacie Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1) stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce."
Należy zatem prześledzić, czy wskazane przepisy regulują świadczenie postojowe - art. 15gga, art. 15ka, art. 15kb, art. 15m, art. 15m1, art. 15p, art. 15q, art. 15za ust. 2, art. 15zs1, art. 15zs2, art. 15zzb–15zze, art. 15zze2, art. 15zze4, art. 31zo oraz art. 31zy10. Nie ma w tym wyliczeniu art. 15zq, który traktuje o świadczeniu postojowym. Postojowe z ZUS nie stanowi więc pomocy publicznej. Natomiast dodatkowe świadczenie postojowe (art. 15zs1) i jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe (art. 15zs2) stanowią pomoc publiczną. Są to formy pomocy przyznawane kolejnymi Tarczami Antykryzysowymi.
Pomoc publiczna - COVID-19
Analizując wyżej wymienione przepisy, pomoc publiczną stanowi:
- świadczenie na rzecz ochrony miejsc pracy (art. 15gga)
- wypłata środków pieniężnych na poczet imprezy turystycznej (art. 15ka)
- środki z Turystycznego Funduszu Zwrotów (art. 15kb)
- wsparcie finansowe osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej z budżetu państwa (art. 15m)
- wsparcie finansowe w postaci pomocy socjalnej, twórców i artystów (art. 15m1)
- zwolnienie z podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 15p)
- przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości (art. 15q)
- zaniechanie w całości lub w części poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych (art. 15za ust. 2)
- dodatkowe świadczenie postojowe (art. 15zs1)
- jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe (art. 15zs2)
- przyznanie przez starostę, na podstawie zawartej umowy, części kosztów wynagrodzeń pracowników (art. 15zzb)
- dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 (art. 15zzc)
- jednorazowa pożyczka na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorcy (art. 15zzd)
- jednorazowa pożyczka na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej (art. 15 zzda)
- dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników organizacji pozarządowej lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 15zze)
- dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej lub jej jednostki organizacyjnej (art. 15zze2)
- środki z Funduszu Pracy udzielane mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy w postaci jednorazowej dotacji (art. 15zze4)
- zwolnienie z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności na wniosek płatnika składek, który zgłosił do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych (art. 31zo)
- odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę (art. 31zy10)
Polecamy: Dziennik Gazeta Prawna – wydanie cyfrowe
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1842)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat