Nowelizacja ustawy o PPK: kiedy wpłaty do PPK są nienależne i jak powinny być zwracane?
REKLAMA
REKLAMA
- Nowelizacja ustawy o PPK - jakie zmiany?
- Wpłaty nienależne, za które nabyto jednostki uczestnictwa
- Wpłaty nienależne, za które nie nabyto jednostek uczestnictwa
- Obowiązek informowania ewidencji PPK
Nowelizacja ustawy o PPK - jakie zmiany?
Dotychczas w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych brak było regulacji wskazujących zasady postępowania w przypadku dokonania nienależnych wpłat do PPK, także wpłaty powitalnej i dopłat rocznych finansowanych przez państwo. Chodzi tu o wpłaty dokonane np. po zawarciu umowy o prowadzenie PPK na rzecz osoby niespełniającej definicji osoby zatrudnionej czy po złożeniu przez uczestnika PPK deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK oraz wpłaty przekazane do instytucji finansowej w wysokości wyższej niż należna. Przy czym katalog sytuacji, w wyniku których wpłaty do PPK mogą być nienależne, nie jest zamknięty.
REKLAMA
Uregulowanie tej kwestii w ustawie o PPK umożliwi „wycofanie” takich wpłat z instytucji finansowej. Będą one zwracane na rzecz podmiotu, który je sfinansował. Taki zwrot będzie możliwy bez potrzeby składania przez uczestnika PPK dyspozycji odkupienia lub umorzenia jednostek uczestnictwa lub jednostek rozrachunkowych.
Ważne! Zmiany ustawy o PPK, regulujące zwroty nienależnie dokonanych wpłat, wchodzą w życie z dniem 21 listopada 2022 r.
Wpłaty nienależne, za które nabyto jednostki uczestnictwa
Jeżeli zatem na rachunku PPK danej osoby, zostaną zapisane jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, jednostki uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub jednostki rozrachunkowe funduszu emerytalnego, które zostały nabyte lub przeliczone za wpłaty, które okazały się nienależne w całości lub w części, instytucja finansowa - niezwłocznie po powzięciu o tym informacji - odkupi lub umorzy te jednostki uczestnictwa lub te jednostki rozrachunkowe w zakresie, w jakim wpłaty okazały się nienależne, bez konieczności złożenia żądania odkupienia lub umorzenia tych jednostek przez tę osobę. W takiej sytuacji instytucja finansowa w terminie 3 dni roboczych od dnia odkupienia lub umorzenia tych jednostek, dokona zwrotu:
- osobie zatrudnionej - środków pieniężnych pochodzących z odkupienia jednostek uczestnictwa lub umorzenia jednostek rozrachunkowych nabytych lub przeliczonych z wpłat finansowanych przez tę osobę, na jej rachunek bankowy, a jeżeli instytucja finansowa nie posiada informacji o tym rachunku - na rachunek bankowy pracodawcy;
- pracodawcy - środków pieniężnych pochodzących z odkupienia jednostek uczestnictwa lub umorzenia jednostek rozrachunkowych nabytych lub przeliczonych z wpłat finansowanych przez pracodawcę, na jego rachunek bankowy;
- Funduszowi Pracy - środków pieniężnych pochodzących z odkupienia tych jednostek uczestnictwa lub umorzenia jednostek rozrachunkowych nabytych lub przeliczonych z wpłaty powitalnej lub dopłat rocznych, za pośrednictwem PFR, na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw pracy.
Uwaga! W przypadku, gdy instytucja finansowa przekaże kwotę pochodzącą z odkupienia jednostek uczestnictwa lub umorzenia jednostek rozrachunkowych nabytych lub przeliczonych z wpłat finansowanych przez osobę zatrudnioną, na rachunek bankowy pracodawcy, ten ostatni jest obowiązany niezwłocznie - nie później niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania tej kwoty - przekazać tę kwotę tej osobie.
Wpłaty nienależne, za które nie nabyto jednostek uczestnictwa
Procedura zwrotu przez instytucję finansową wpłat, za które nie zostaną nabyte jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego bądź ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego, lub które nie zostały przeliczone na jednostki rozrachunkowe funduszu emerytalnego - jest prostsza. W takiej sytuacji instytucja finansowa zwraca je finansującemu daną wpłatę, czyli:
- osobie zatrudnionej - przy czym zwrotu dokonuje na jej rachunek bankowy, a jeżeli instytucja finansowa nie posiada informacji o numerze tego rachunku - na rachunek bankowy pracodawcy, który w terminie 5 dni od jej otrzymania ma obowiązek przekazać ją tej osobie;
- pracodawcy - przy czym zwrotu dokonuje się na jego rachunek bankowy.
Instytucja finansowa powinna to zrobić niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych po powzięciu informacji, o tym, że wpłaty okazały się nienależne.
Obowiązek informowania ewidencji PPK
Informacje o dokonanych zwrotach wpłat, które okazały się nienależne w całości lub w części, ze wskazaniem kwoty zwrotu w podziale na zwrot z wpłat osoby, na rzecz której dokonano zwrotu, podmiotu zatrudniającego oraz wpłaty powitalnej i dopłat rocznych, instytucja finansowa przekazuje do ewidencji PPK.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat