REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłata dodatkowa w PPK - pracodawca wybiera dla kogo?

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
Wpłata dodatkowa na PPK -  pracodawca wybiera komu sfinansuje więcej?
Wpłata dodatkowa na PPK - pracodawca wybiera komu sfinansuje więcej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wpłata dodatkowa w PPK - czy pracodawca może wybrać komu sfinansuje więcej? Jak zadeklarować wyższą wpłatę?

Czy pracodawca może wybrać pracowników, którym sfinansuje wpłatę dodatkową do PPK?

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka rozważa wprowadzenie finansowania dodatkowych wpłat do PPK. Czy możemy je wprowadzić, ale z zastrzeżeniem, że będą odprowadzane tylko za tych pracowników, którzy również zadeklarują wpłaty dobrowolne? Czy można dokonywać wpłat dodatkowych jedynie za pracowników, pomijając zleceniobiorców będących uczestnikami PPK? - pyta Czytelnik z Mrągowa.

RADA

Wpłaty dodatkowe podmiotu zatrudniającego mogą być różnicowane w zależności od tego, czy uczestnik PPK również deklaruje takie wpłaty. Odpowiednie regulacje, dotyczące tego rodzaju różnicowania, powinny się znaleźć w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania. Nie można jednak różnicować sytuacji uczestników PPK ze względu na podstawę prawną świadczenia pracy. Kryterium takie można byłoby uznać za dyskryminujące.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak prawidłowo zadeklarować wpłatę dodatkową na PPK?

Poza obowiązkowymi wpłatami do PPK zarówno podmiot zatrudniający (pracodawca, zleceniodawca), jak i uczestnik PPK mogą zadeklarować wpłaty dodatkowe:

Wpłaty dodatkowe do PPK nie mogą być deklarowane jako konkretna kwota (np. 50 zł miesięcznie), ale zawsze jako określona wartość procentowa mieszcząca się w granicach 0-2,5% wynagrodzenia (pracodawca) lub 0-2% wynagrodzenia (osoba zatrudniona).

Wpłaty dodatkowe do PPK, finansowane przez podmiot zatrudniający, nie mogą być określone kwotowo, lecz jedynie procentowo - w granicach od 0 do 2,5% wynagrodzenia.

Jak zadeklarować dodatkową wpłatę do PPK przez uczestnika i pracodawcę?

Wpłatę dodatkową uczestnik PPK określa w swojej deklaracji. Deklaracja składana jest do podmiotu zatrudniającego, który zostaje nią co do zasady związany. Podmiot zatrudniający ma obowiązek poinformowania uczestnika PPK o możliwości zadeklarowania wpłaty dodatkowej.

Dodatkowe zasilenie PPK przez podmiot zatrudniający wynika zasadniczo z umowy o zarządzanie PPK. W umowie tej, zawieranej z instytucją finansową, można wprowadzić zobowiązania do dokonywania wpłat oraz zróżnicować ich wysokość w oparciu o długość zatrudnienia w podmiocie zatrudniającym. Inne kryteria różnicowania wysokości dopłat są możliwe, ale nie mogą być zawarte w umowie o zarządzanie PPK - muszą wynikać z układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania.

Dodatkowe wpłaty osoby zatrudnionej i podmiotu zatrudniającego nie są ze sobą ustawowo powiązane. Mogą być deklarowane tylko przez uczestników, gdy podmiot zatrudniający ze swojej strony nie wyraża już woli ich opłacania, i odwrotnie. Taka korelacja może wynikać właśnie z regulacji wewnątrzzakładowych (układ lub regulamin). Należy traktować ją jako sposób różnicowania wpłat podmiotu zatrudniającego - np. przyznawania ich tylko tym osobom, które również zadeklarują wpłaty dodatkowe. Takie różnicowanie nie narusza przepisów ustawy o PPK. Wykładnię tę potwierdza PFR na oficjalnym portalu www.mojeppk.pl (Zagadnienia prawne w zakresie ustawy o PPK).

Jak prawidłowo pracodawca może różnicować wpłaty dodatkowe do PPK?

Wpłata dodatkowa finansowana przez podmiot zatrudniający może być różnicowana ze względu na długość okresu zatrudnienia w podmiocie zatrudniającym albo na podstawie postanowień regulaminu wynagrodzeń lub układu zbiorowego pracy, obowiązujących w podmiocie zatrudniającym.

Podmiot zatrudniający, który utworzył PPK w 2020 r. i finansował ich uczestnikom tylko wpłaty podstawowe, od 1 maja 2021 r. wprowadził możliwość finansowania zatrudnionym także wpłat dodatkowych. Podmiot zatrudniający przyjął zasadę "1% za 1%". Zgodnie z nią uczestnikowi PPK, który zdecyduje się na finansowanie wpłaty dodatkowej we własnym zakresie, podmiot zatrudniający także sfinansuje wpłatę dodatkową - w takiej samej wysokości jak wpłata dodatkowa finansowana ze środków uczestnika PPK. Odpowiednie zapisy od 1 maja 2021 r. wprowadzono do regulaminu wynagradzania. Takie postępowanie podmiotu zatrudniającego jest prawidłowe.

Nie można natomiast różnicować wpłat do PPK w oparciu o kryteria dyskryminujące. Niedopuszczalne jest przyznanie wpłat dodatkowych tylko pracownikom, z pominięciem zleceniobiorców, albo odprowadzanie wyższych wpłat za uczestników PPK zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, a niższych - za uczestników pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych. Taką wykładnię również potwierdza PFR (Zagadnienia prawne w zakresie ustawy o PPK).

A zatem przyznając prawo do finansowania wpłat dodatkowych uczestnikom PPK będącym pracownikami, należy także zagwarantować na analogicznych zasadach takie prawo uczestnikom PPK będącym zleceniobiorcami.

Przyznanie prawa do finansowania wpłat dodatkowych przez podmiot zatrudniający tylko pracownikom, z pominięciem zleceniobiorców, stanowi dyskryminację i jest sprzeczne z ustawą o PPK.

Należy zwrócić uwagę, że regulamin wynagradzania obowiązuje osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy i nie obejmuje zleceniobiorców. Objęcie tej grupy osób wpłatami dodatkowymi nie może zatem odbyć się na mocy wprowadzenia odpowiednich zapisów do regulaminu wynagradzania.

Najlepiej, by w zawieranych umowach cywilnoprawnych znalazły się odesłania do tej kwestii, jednoznacznie rozstrzygające prawo zleceniobiorcy - uczestnika PPK - do wpłat dodatkowych finansowanych przez zleceniodawcę.

Przykładowy zapis umowny - prawo do wpłaty dodatkowej uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą

W sytuacji gdy Zleceniobiorca stanie się uczestnikiem PPK prowadzonego u Zleceniodawcy, Zleceniodawca będzie dokonywać za Zleceniobiorcę wpłat dodatkowych do PPK na zasadach wynikających z obowiązującego u Zleceniodawcy regulaminu wynagradzania pracowników.

Podstawa prawna:

art. 26-27 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342)

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA