REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca świadczona w formie telepracy może przynieść korzyści zarówno pracodawcy przez redukcję kosztów, jak i pracownikowi przez lepsze zagospodarowanie czasu. Ma ona też swoje wady, np. oderwanie pracownika od życia codziennego firmy.

Telepraca to forma organizacji pracy polegająca na świadczeniu pracy poza siedzibą pracodawcy, jednak w kontakcie i pod nadzorem przełożonych, a także we współpracy z innymi pracownikami. Kontakt ten z reguły odbywa się drogą elektroniczną za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to bardzo korzystny sposób organizacji pracy wszędzie tam, gdzie pracownik może wykonywać pracę w domu i przekazywać wyniki swojej pracy pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W formie telepracy najczęściej zatrudniani są pracownicy konsultingu, osoby wykonujące wolne zawody, m.in. architekci, projektanci, dziennikarze, korektorzy tekstów, tłumacze, księgowi, programiści, pracownicy naukowi, a także przedstawiciele handlowi oraz pracownicy call centers. Taka forma organizacji pracy przynosi wymierne korzyści obydwu stronom stosunku pracy.

Co zyskuje pracodawca

Dla pracodawcy telepraca to przede wszystkim możliwość zmniejszenia kosztów zatrudniania pracowników. Pracodawcy szacują, że telepraca jest tańsza o około 30% od tradycyjnej formy zatrudnienia. Pracodawca wprawdzie ponosi koszty wyposażenia telepracownika w dostęp do Internetu oraz ponosi koszty zapewnienia obsługi technicznej, jednak ta forma organizacji pracy oznacza niższe wydatki na organizację i utrzymanie stanowisk pracy oraz obniżenie kosztów związanych z absencją pracowników.

Wykonywanie pracy w miejscu zamieszkania pracownika eliminuje lub ogranicza wydatki związane z prowadzeniem biura, m.in. koszty czynszu i energii.

REKLAMA

Ponadto pracodawca może zredukować koszty zatrudnienia, wprowadzając dla telepracowników zadaniowy system czasu pracy. Zastosowanie powyższego systemu pozwoli ograniczyć koszty związane z wypłatą wynagrodzeń za pracę w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specyfika telepracy polegająca na wykonywaniu pracy w domu spowodowała również okrojenie obowiązków pracodawcy w zakresie bhp określonych w Kodeksie pracy. Wyłączone zostały przepisy dotyczące obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy określony w art. 212 pkt 4 k.p. oraz obowiązków dotyczących obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy, a także obowiązku zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych (art. 6717 k.p.).

Badania wskazują na wzrost wydajności telepracowników, waha się on w granicach 20-40%, a niekiedy dochodzi do kilkuset procent. Pracując w domu, pracownik może lepiej organizować swój czas pracy, tak aby bez szkody dla siebie i pracy pogodzić życie zawodowe i rodzinne. To przynosi z kolei pożytek pracodawcy, ponieważ powoduje obniżenie stresu związanego z różnymi sytuacjami życiowymi pracownika, zmniejsza absencję pracowników i powoduje wzrost jakości i wydajności pracy. Telepraca sprzyja uelastycznieniu struktury organizacyjnej firmy i powoduje spadek biurokracji.

Dzięki telepracy pracodawca zyskuje możliwość zatrudnienia wysokiej klasy fachowców, którzy mogliby być niedostępni w tradycyjny sposób. Wpływają na to przede wszystkim elastyczne warunki pracy, czyli praca w każdym miejscu i o każdej porze. Takie warunki pracy oraz brak ograniczeń terytorialnych pozwalają na równoczesne podejmowanie wielu kontraktów.

Telepraca pozwala pogodzić pracę z opieką nad dzieckiem. Może być więc alternatywą dla urlopu wychowawczego. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracodawca nie traci cennego i doświadczonego pracownika oraz nie musi poszukiwać pracownika na zastępstwo. Telepraca może być również świadczona w trakcie urlopu wychowawczego - przez cały czas jego trwania lub okresowo, zgodnie z potrzebami pracodawcy i możliwościami pracownika.

Wprowadzenie telepracy daje także pracodawcy możliwość zatrudnienia osób niepełnosprawnych, nawet w sytuacji gdy budynek, w którym pracodawca ma siedzibę, nie jest przystosowany dla osób poruszających się na wózku, niewidomych lub z innymi niepełnosprawnościami.

Pracodawca może również poszukiwać i zatrudniać osoby mieszkające w dużej odległości od siedziby firmy.

Co zyskuje pracownik

Należy podkreślić, że do wykonywania telepracy są potrzebne, oprócz kwalifikacji merytorycznych, określone cechy i predyspozycje, a w szczególności:

  • samodyscyplina,
  • umiejętność organizacji pracy,
  • kreatywne zarządzanie czasem,
  • umiejętność pracy bez nadzoru.

Charakterystyczny dla telepracy jest elastyczny czas pracy pozwalający pracownikom na łączenie pracy ze sprawowaniem opieki nad dziećmi. Możliwość efektywnego wykorzystywania czasu pracy jest szczególnie ważna dla rodziców, którzy zajmują się dziećmi niepełnosprawnymi wymagającymi specjalnej troski czy dla pracowników zajmujących się innymi członkami rodziny wymagającymi stałej pomocy.

Niezwykle istotną rolę telepraca pełni także w życiu osób niepełnosprawnych, które mają trudności w poruszaniu się. Możliwość wykonywania pracy w domu rozwiązuje w ich przypadku problemy związane z codziennymi dojazdami do pracy i pokonywaniem barier funkcjonalnych, takich jak środki transportu nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, krawężniki, schody itd.

Elastyczna forma organizacji pracy, jaką jest telepraca, cieszy się zainteresowaniem także wśród osób, które aktywność zawodową łączą z nauką lub mieszkają w miejscowości oddalonej od miejsca pracy. Pozwala to zaoszczędzić czas na dojazd do pracy oraz środki wydawane na bilety lub paliwo.

Wady telepracy

Podstawową wadą telepracy jest zmniejszenie możliwości kontroli przez pracodawcę działań pracownika. W tej kwestii pracodawca musi polegać na jego samodyscyplinie. Telepraca daje również mniejsze możliwości motywowania do pracy lub pobudzania kreatywności telepracowników.

Aby zapewnić integrację telepracowników, pracodawca ma obowiązek umożliwić im na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej (art. 6716 k.p.).

Natomiast najpoważniejszą wadą dla telepracownika jest niezaspokojona potrzeba kontaktów międzyludzkich. Telepraca osłabia osobiste relacje między pracodawcą a pracownikiem, co grozi utratą więzi z organizacją. Praca zdalna może prowadzić do zaniku kultury biurowej, a więc i częściowo do zaniku kultury organizacji.

Praca w domu może również powodować zacieranie się granic między czasem pracy a prywatnym, co w konsekwencji będzie miało negatywny wpływ na życie rodzinne. Nieumiejętne organizowanie i zarządzanie czasem pracy może doprowadzić do wydłużania dnia pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 212, 6716, 6717 Kodeksu pracy.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA