REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca świadczona w formie telepracy może przynieść korzyści zarówno pracodawcy przez redukcję kosztów, jak i pracownikowi przez lepsze zagospodarowanie czasu. Ma ona też swoje wady, np. oderwanie pracownika od życia codziennego firmy.

Telepraca to forma organizacji pracy polegająca na świadczeniu pracy poza siedzibą pracodawcy, jednak w kontakcie i pod nadzorem przełożonych, a także we współpracy z innymi pracownikami. Kontakt ten z reguły odbywa się drogą elektroniczną za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Jest to bardzo korzystny sposób organizacji pracy wszędzie tam, gdzie pracownik może wykonywać pracę w domu i przekazywać wyniki swojej pracy pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W formie telepracy najczęściej zatrudniani są pracownicy konsultingu, osoby wykonujące wolne zawody, m.in. architekci, projektanci, dziennikarze, korektorzy tekstów, tłumacze, księgowi, programiści, pracownicy naukowi, a także przedstawiciele handlowi oraz pracownicy call centers. Taka forma organizacji pracy przynosi wymierne korzyści obydwu stronom stosunku pracy.

Co zyskuje pracodawca

Dla pracodawcy telepraca to przede wszystkim możliwość zmniejszenia kosztów zatrudniania pracowników. Pracodawcy szacują, że telepraca jest tańsza o około 30% od tradycyjnej formy zatrudnienia. Pracodawca wprawdzie ponosi koszty wyposażenia telepracownika w dostęp do Internetu oraz ponosi koszty zapewnienia obsługi technicznej, jednak ta forma organizacji pracy oznacza niższe wydatki na organizację i utrzymanie stanowisk pracy oraz obniżenie kosztów związanych z absencją pracowników.

Wykonywanie pracy w miejscu zamieszkania pracownika eliminuje lub ogranicza wydatki związane z prowadzeniem biura, m.in. koszty czynszu i energii.

Ponadto pracodawca może zredukować koszty zatrudnienia, wprowadzając dla telepracowników zadaniowy system czasu pracy. Zastosowanie powyższego systemu pozwoli ograniczyć koszty związane z wypłatą wynagrodzeń za pracę w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specyfika telepracy polegająca na wykonywaniu pracy w domu spowodowała również okrojenie obowiązków pracodawcy w zakresie bhp określonych w Kodeksie pracy. Wyłączone zostały przepisy dotyczące obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy określony w art. 212 pkt 4 k.p. oraz obowiązków dotyczących obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy, a także obowiązku zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych (art. 6717 k.p.).

Badania wskazują na wzrost wydajności telepracowników, waha się on w granicach 20-40%, a niekiedy dochodzi do kilkuset procent. Pracując w domu, pracownik może lepiej organizować swój czas pracy, tak aby bez szkody dla siebie i pracy pogodzić życie zawodowe i rodzinne. To przynosi z kolei pożytek pracodawcy, ponieważ powoduje obniżenie stresu związanego z różnymi sytuacjami życiowymi pracownika, zmniejsza absencję pracowników i powoduje wzrost jakości i wydajności pracy. Telepraca sprzyja uelastycznieniu struktury organizacyjnej firmy i powoduje spadek biurokracji.

REKLAMA

Dzięki telepracy pracodawca zyskuje możliwość zatrudnienia wysokiej klasy fachowców, którzy mogliby być niedostępni w tradycyjny sposób. Wpływają na to przede wszystkim elastyczne warunki pracy, czyli praca w każdym miejscu i o każdej porze. Takie warunki pracy oraz brak ograniczeń terytorialnych pozwalają na równoczesne podejmowanie wielu kontraktów.

Telepraca pozwala pogodzić pracę z opieką nad dzieckiem. Może być więc alternatywą dla urlopu wychowawczego. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracodawca nie traci cennego i doświadczonego pracownika oraz nie musi poszukiwać pracownika na zastępstwo. Telepraca może być również świadczona w trakcie urlopu wychowawczego - przez cały czas jego trwania lub okresowo, zgodnie z potrzebami pracodawcy i możliwościami pracownika.

Wprowadzenie telepracy daje także pracodawcy możliwość zatrudnienia osób niepełnosprawnych, nawet w sytuacji gdy budynek, w którym pracodawca ma siedzibę, nie jest przystosowany dla osób poruszających się na wózku, niewidomych lub z innymi niepełnosprawnościami.

Pracodawca może również poszukiwać i zatrudniać osoby mieszkające w dużej odległości od siedziby firmy.

Co zyskuje pracownik

Należy podkreślić, że do wykonywania telepracy są potrzebne, oprócz kwalifikacji merytorycznych, określone cechy i predyspozycje, a w szczególności:

  • samodyscyplina,
  • umiejętność organizacji pracy,
  • kreatywne zarządzanie czasem,
  • umiejętność pracy bez nadzoru.

Charakterystyczny dla telepracy jest elastyczny czas pracy pozwalający pracownikom na łączenie pracy ze sprawowaniem opieki nad dziećmi. Możliwość efektywnego wykorzystywania czasu pracy jest szczególnie ważna dla rodziców, którzy zajmują się dziećmi niepełnosprawnymi wymagającymi specjalnej troski czy dla pracowników zajmujących się innymi członkami rodziny wymagającymi stałej pomocy.

Niezwykle istotną rolę telepraca pełni także w życiu osób niepełnosprawnych, które mają trudności w poruszaniu się. Możliwość wykonywania pracy w domu rozwiązuje w ich przypadku problemy związane z codziennymi dojazdami do pracy i pokonywaniem barier funkcjonalnych, takich jak środki transportu nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, krawężniki, schody itd.

Elastyczna forma organizacji pracy, jaką jest telepraca, cieszy się zainteresowaniem także wśród osób, które aktywność zawodową łączą z nauką lub mieszkają w miejscowości oddalonej od miejsca pracy. Pozwala to zaoszczędzić czas na dojazd do pracy oraz środki wydawane na bilety lub paliwo.

Wady telepracy

Podstawową wadą telepracy jest zmniejszenie możliwości kontroli przez pracodawcę działań pracownika. W tej kwestii pracodawca musi polegać na jego samodyscyplinie. Telepraca daje również mniejsze możliwości motywowania do pracy lub pobudzania kreatywności telepracowników.

Aby zapewnić integrację telepracowników, pracodawca ma obowiązek umożliwić im na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej (art. 6716 k.p.).

Natomiast najpoważniejszą wadą dla telepracownika jest niezaspokojona potrzeba kontaktów międzyludzkich. Telepraca osłabia osobiste relacje między pracodawcą a pracownikiem, co grozi utratą więzi z organizacją. Praca zdalna może prowadzić do zaniku kultury biurowej, a więc i częściowo do zaniku kultury organizacji.

Praca w domu może również powodować zacieranie się granic między czasem pracy a prywatnym, co w konsekwencji będzie miało negatywny wpływ na życie rodzinne. Nieumiejętne organizowanie i zarządzanie czasem pracy może doprowadzić do wydłużania dnia pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 212, 6716, 6717 Kodeksu pracy.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA