REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawco! Co musisz wiedzieć korzystając z usług agencji pracy tymczasowej?

Pracodawco! Co musisz wiedzieć korzystając z usług agencji pracy tymczasowej?/ fot. Shutterstock
Pracodawco! Co musisz wiedzieć korzystając z usług agencji pracy tymczasowej?/ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej decydują się na zatrudnienie pracowników tymczasowych. Nic dziwnego, w końcu niesie to za sobą wiele korzyści, m.in. możliwość sprawdzenia kompetencji pracownika przed zatrudnieniem go na stałe w firmie czy pozyskanie dodatkowych rąk do pracy w gorącym sezonie.

Obecnie usługa pracy tymczasowej jest najczęściej wybierana przez klientów naszej agencji. Nie wszyscy pracodawcy wiedzą jednak, z czym wiąże się ta forma zatrudnienia, jakie obowiązują ograniczenia oraz czy to rozwiązanie jest faktycznie korzystne dla ich firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowa o pracę tymczasową – z czym to się wiąże

Pracodawcy powinni przede wszystkim pamiętać, że umowa o pracę tymczasową to również umowa o pracę, która podlega Ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Podobnie jak przy standardowej umowie, tak i w przypadku pracy tymczasowej nawiązany zostaje stosunek pracy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Różnica polega na tym, że w umowę zaangażowane są 3 podmioty: pracownik, pracodawca użytkownik i agencja pracy tymczasowej.

Pracownikom tymczasowym przysługuje więc prawo do płatnego urlopu (w wymiarze: 2 dni za każdy przepracowany miesiąc) i wynagrodzenia chorobowego. Pracodawca ma również obowiązek odprowadzania składek ZUS.  Wszystkie strony umowy obowiązuje też okres wypowiedzenia: 3 dni, jeśli umowa została zawarta na okres do 2 tygodni lub jeden tydzień, jeśli umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż 2 tygodnie.

REKLAMA

Polecamy: Wiosenne rabaty do – 50%
Bestsellery – podatki, rachunkowość, prawo pracy
Dowiedz się więcej>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy, że pracodawca wie dokładnie, z czym wiąże się praca tymczasowa i decyduje się na tę formę zatrudnienia pracowników. Na co jeszcze powinien zwrócić uwagę, podpisując umowę?

Przede wszystkim, czy obejmuje ona:

  • 3 strony umowy: pracodawcę użytkownika, pracownika oraz agencję pracy tymczasowej

  • datę zawarcia umowy

  • okres trwania umowy (nie może on przekraczać 18 miesięcy)

  • warunki zatrudnienia: wysokość wynagrodzenia, zakres obowiązków, wymiar czasu pracy, miejsce pracy itd.

  • a w przypadku umowy zawieranej na czas określony: informację o możliwości wcześniejszego rozwiązania umowy przez każdą ze stron
     

Jaką pracę może wykonywać pracownik tymczasowy

Bardzo często odbieramy w naszej agencji telefony od klientów, którzy chcą zatrudnić pracowników tymczasowych do robót budowalnych. Scenariusz jest zazwyczaj podobny: sprawdzamy zakres obowiązków, po czym uświadamiamy pracodawcę, że prawo zabrania zatrudniania pracowników tymczasowych do prac szczególnie niebezpiecznych.

Zgodnie z przepisami bhp do prac szczególnie niebezpiecznych zalicza się:

  • roboty budowlane, rozbiórkowe, remontowe i montażowe prowadzone bez wstrzymania ruchu zakładu pracy lub jego części

  • prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych

  • prace na wysokości

  • prace w zamkniętych przestrzeniach: w zbiornikach, kanałach, wnętrzach urządzeń technicznych

Jako agencja szczególną ostrożność zachowujemy też, kiedy klient zgłasza zapotrzebowanie na pracowników sprzątających. Należy pamiętać, że mycie okien również może być pracą na wysokości – dlatego zadajemy szereg dodatkowych pytań o warunki pracy, aby wykluczyć tę sytuację. Zgodnie z przepisami pracownik tymczasowy może myć okna np. z poziomu zero lub stabilnego elementu (np. schodów), ale kategorycznie zabrania się, aby wykorzystywał w tym celu parapet czy drabinę. Tego pracodawcy często nie wiedzą i mogą łatwo narazić się na kary.

Jeśli firma chce zlecić wykonanie prac szczególnie niebezpiecznych, agencja pracy nadal może pomóc w rekrutacji. W tym przypadku pracodawca musi jednak zatrudnić pracowników bezpośrednio u siebie w firmie na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia – umowa o pracę tymczasową nie wchodzi w grę.

Dowiedz się więcej, jak wygląda współpraca z agencją pracy.

Jak ustalić wynagrodzenie pracownika tymczasowego

Minimalne wynagrodzenie pracowników określone jest w Ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i obowiązuje ono również przy zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Stawka minimalna wynosi obecnie 2250 zł brutto w przypadku umowy o pracę i 14,70 zł brutto za godzinę w przypadku umowy zlecenia.

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych dodatkowo reguluje Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z dnia 9 sierpnia 2003 r. Ustawa ta zapewnia pracownikom tymczasowym traktowanie na równi z pracownikami stałymi. Co to oznacza w praktyce? Na przykład, jeżeli pracownik zatrudniony bezpośrednio w firmie na stanowisku pracownika produkcji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 4000 brutto miesięcznie, to pracownikowi tymczasowemu oddelegowanemu do pracy na tym samym stanowisku należy się takie samo wynagrodzenie.

Ostateczną wartość wynagrodzenia ustala klient (pracodawca użytkownik) w porozumieniu z agencją pracy tymczasowej. Oprócz tego, że stawka powinna spełniać warunki określone w ustawie, to powinna też odpowiadać standardom rynku. Warto więc wcześniej sprawdzić, jakie są średnie zarobki na danym stanowisku. Niestety nie raz zdarzało nam się odmówić realizacji usługi, ponieważ zaproponowane przez klienta wynagrodzenie było zbyt niskie.

Ustalenie zaniżonej stawki tak naprawdę z góry naraża pracodawcę na koszty: znalezienie kandydatów do pracy jest trudne i czasochłonne, a czasami cały proces rekrutacji kończy się niepowodzeniem.

Praca tymczasowa – dla kogo to dobre rozwiązanie

Tę formę zatrudnienia polecamy przede wszystkim firmom działającym w branżach sezonowych, które w okresie wzmożonej produktywności potrzebują dodatkowych rąk do pracy. Są to głównie firmy produkcyjne, kurierskie czy też działające w branży gastronomiczno-hotelarskiej. Praca tymczasowa to też dobre rozwiązanie w okresach urlopowych, kiedy firmy potrzebują pracowników na zastępstwa.

Komu jeszcze polecamy to rozwiązanie? Na przykład pracodawcom, którzy szukają solidnych fachowców i chcą sprawdzić ich kompetencje przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu na stałe w firmie. Praca tymczasowa daje taką możliwość oraz dodatkowo odciąża pracodawcę w kwestiach związanych z rekrutacją i obsługą administracyjno-kadrową pracowników.

Aneta Dziadkowiec, HR Manager w Jobs Plus

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r. ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił zmiany w harmonogramie grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku.

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

REKLAMA

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA