REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy niezatrudnienie pracownika obsługującego klientów z uwagi na tatuaże będzie dyskryminujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Podgórska
Czy niezatrudnienie pracownika obsługującego klientów z uwagi na tatuaże będzie dyskryminujące?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę biuro podatkowo-księgowe. W związku z rozwojem działalności poszukuję pracownika na stanowisko księgowa/księgowy. Wśród kandydatów do pracy zgłosiła się osoba wytatuowana (tatuaże są mocno wyeksponowane w widocznym miejscu). Jednocześnie jest to osoba z doświadczeniem w księgowości i dużą wiedzą. Jednak zatrudniony na tym stanowisku pracownik będzie miał bezpośredni kontakt z klientami. Zastanawiam się, czy mogę nie zatrudniać takiej wytatuowanej osoby. Czy będzie to uznane za dyskryminację ze względu na wygląd?

RADA

Pracodawca nie może zabronić pracownikowi posiadania tatuaży. Jednak ze względów wizerunkowych, mając na względzie rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika, wiążącej się ze stałym kontaktem z klientami (np. księgowa), pracodawca może oczekiwać od pracownika, aby stosował obowiązujący w firmie dress code, a tatuaże w czasie pracy były zasłonięte. Natomiast sam fakt posiadania tatuażu zasadniczo nie powinien być przyczyną odmowy zatrudnienia kandydata do pracy, bo takie działanie mogłoby zostać uznane za dyskryminujące.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Przepisy Kodeksu pracy nie regulują kwestii związanych ze strojem, który pracownik powinien nosić w pracy, czy z ozdobami, w tym z możliwością posiadania tatuaży.

Dress code a regulamin pracy. Standard stroju pracownika w czasie pracy może zostać ustalony w regulaminie pracy lub w inny przyjęty u pracodawcy sposób (np. w obwieszczeniu lub zarządzeniu). Pracodawca może w stosownym dokumencie określić swoje wymagania względem ubioru pracownika, np. wskazać, że strój ten ma być czysty i schludny oraz że nie należy nosić żadnych ozdób. Możliwe jest także wprowadzenie uniformu służbowego lub ścisłych wytycznych co do rodzaju lub koloru stroju w pracy. Najczęściej wiąże się to z rodzajem pracy, która wymaga odpowiedniego stroju np. ze względów bezpieczeństwa czy higieny albo będącego elementem wizerunku pracodawcy.

Ważne

Standard obowiązującego u pracodawcy dress code'u można uregulować w regulaminie pracy lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym.

Traktowanie stroju pracowników jako elementu wizerunku pracodawcy jest najczęściej związane z branżą, w której jest zatrudniony dany pracownik. O ile nie jest to problematyczna kwestia w przypadku informatyka czy analityka, który pracuje z domu lub w biurze, nie mając kontaktu z klientami zewnętrznymi, o tyle może mieć dla pracodawcy istotne znaczenie wizerunkowe w odniesieniu np. do branży hotelarskiej (pracownicy recepcji) czy szeroko rozumianych usług dla biznesu. Chodzi zatem o branże, w których pracownicy podczas codziennego wykonywania obowiązków stale mają kontakt z osobami z zewnątrz.

REKLAMA

Przykład

Pracodawca prowadzi biuro doradztwa podatkowego. Ponieważ zatrudnia 60 osób, obowiązuje u niego regulamin pracy. W regulaminie wskazano, że z uwagi na rodzaj działalności firmy i konieczność zachowania spójnego z nią wizerunku w biurze obowiązuje dress code, zgodnie z którym każdy z pracowników mających bezpośredni kontakt z klientami ma nosić ubrania w stonowanych kolorach, w fasonach tzw. biznesowych (zakaz jeansów). Ponadto pracownikom nie wolno eksponować biżuterii oraz tatuaży. W tym przypadku zasadne jest określenie przez pracodawcę dress code'u, w tym także obowiązku zasłaniania przez pracowników tatuaży.

Jeśli u danego pracodawcy nie obowiązuje dress code, pracownik może ubrać się tak, aby było mu wygodnie. Należy wziąć także pod uwagę fakt, że na przestrzeni ostatnich lat (w szczególności po okresie pracy zdalnej w trakcie pandemii) pracownicy coraz częściej wybierają mniej oficjalne stroje do pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wygląd kandydata do pracy a dyskryminacja. Fakt posiadania przez kandydata do pracy nieodpowiedniego stroju czy tatuażu zasadniczo nie może być przyczyną odmowy zatrudnienia. Wynika to wprost z przepisów Kodeksu pracy, zgodnie z którymi jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest niedopuszczalna (art. 113 Kodeksu pracy). Przy czym przez pojęcie "w zatrudnieniu" należy rozumieć także nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy, warunki zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 183a § 1 Kodeksu pracy).

Trzeba mieć też świadomość, że katalog przesłanek, ze względu na które nie można dyskryminować pracownika, a tym samym i kandydata do pracy, jest otwarty, czyli przesłanki są wymienione przykładowo. W praktyce oznacza to, że kandydat do pracy, który uważałby, że nie został zatrudniony dlatego, że ma na ciele tatuaże, mógłby powoływać się na naruszenie zasady równego traktowania.

Przepisy regulujące zasady równego traktowania w zatrudnieniu przewidują jednak kilka wyjątków. Tej zasady nie naruszają m.in. działania proporcjonalne do osiągnięcia zgodnego z prawem celu różnicowania sytuacji pracownika, polegające na niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn, o których wyżej mowa, jeżeli rodzaj pracy lub warunki jej wykonywania powodują, że taka przyczyna lub przyczyny są rzeczywistym i decydującym wymaganiem zawodowym stawianym pracownikowi.

Uznanie, że odmowa zatrudnienia osoby z tatuażami z uwagi na wizerunek pracodawcy działającego w branży, w której mogłoby to być przeszkodą w kontaktach z klientami, jest możliwe, jednak obarczone ryzykiem. W razie roszczenia pracownika sąd pracy może przychylić się do jego racji, uznając, że zakaz tatuażu nie ma uzasadnienia dla określonego stanowiska pracy, a niezatrudnienie z powodu posiadania tatuażu - za działanie dyskryminujące. Na pewno istotnym argumentem w takim sporze będzie wyraźne uregulowanie kwestii dress code'u w regulaminie lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym. Brak takich regulacji raczej wyklucza powołanie się na fakt, że rodzaj pracy wymaga braku ozdób na ciele i posiadanie tatuażu przez kandydata do pracy jest rzeczywistą i decydującą przeszkodą w zatrudnieniu.

Sankcja za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu. Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę tj. 3010 zł (od 1 stycznia 2023 r. będzie to 3490 zł brutto, a od 1 lipca 2023 r. - 3600 zł brutto).

Należy też wziąć pod uwagę, że w sprawach spornych dotyczących naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu wobec pracownika to pracodawca musi udowodnić, że kierował się obiektywnymi powodami, podejmując określone działania (art. 183b § 1 pkt 2 Kodeksu pracy), natomiast pracownik musi jedynie uprawdopodobnić, że był dyskryminowany.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 113, art. 183a, art. 183b i art. 183d ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2140

Małgorzata Podgórska
specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, od wielu lat zajmuje się problematyką prawa pracy, autorka wielu publikacji z tej tematyki

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

Czas pracy 2026. Tabela: wymiar czasu pracy dla 1 miesiąca, 3-miesięcy i 4 miesięcy

Czas pracy w 2026 roku - będzie 2008 godzin pracy, a więc 251 dni roboczych i 114 dni wolnych od pracy. Jaki jest wymiar czasu pracy w poszczególnych miesiącach przyszłego roku? Ile wynosi miesięczna, 3-miesięczna i 4-miesięczna norma czasu pracy? Oto tabela do pobrania i druku.

REKLAMA

Rewolucja w Kodeksie Pracy: umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy. Sprawdź, co zyskasz w 2026 r.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja na polskim rynku pracy. Po latach dyskusji i apeli milionów Polaków, praca na umowie zleceniu czy prowadzenie własnej firmy nareszcie zostaną potraktowane na równi z etatem. Sejm przyjął ustawę, która zrównuje te formy aktywności zawodowej ze stażem pracy. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dłuższy urlop, wyższe dodatki i większe bezpieczeństwo. Sprawdźmy szczegóły tej historycznej zmiany, która czeka już tylko na podpis Prezydenta.

Nawet 1 mln kobiet po 50 roku życia aktywnie poszukuje pracy. Czas na zmianę myślenia [Debata]

Kobiety po 50 roku życia to jedna z najliczniejszych, a zarazem najmniej aktywnych grup zawodowych w Polsce. Nawet 1 mln kobiet w wieku 50+ aktywnie poszukuje pracy. Debata ekspercka „Z doświadczeniem na marginesie? Jak włączyć kobiety 50+ do rynku pracy” odkrywa, że dojrzałe kobiety to dziś ogromny, lecz wciąż niedostatecznie doceniany potencjał. Jednym z rozwiązać może być sprzedaż bezpośrednia.

REKLAMA