REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy niezatrudnienie pracownika obsługującego klientów z uwagi na tatuaże będzie dyskryminujące

Małgorzata Podgórska
Czy niezatrudnienie pracownika obsługującego klientów z uwagi na tatuaże będzie dyskryminujące?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę biuro podatkowo-księgowe. W związku z rozwojem działalności poszukuję pracownika na stanowisko księgowa/księgowy. Wśród kandydatów do pracy zgłosiła się osoba wytatuowana (tatuaże są mocno wyeksponowane w widocznym miejscu). Jednocześnie jest to osoba z doświadczeniem w księgowości i dużą wiedzą. Jednak zatrudniony na tym stanowisku pracownik będzie miał bezpośredni kontakt z klientami. Zastanawiam się, czy mogę nie zatrudniać takiej wytatuowanej osoby. Czy będzie to uznane za dyskryminację ze względu na wygląd?

RADA

Pracodawca nie może zabronić pracownikowi posiadania tatuaży. Jednak ze względów wizerunkowych, mając na względzie rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika, wiążącej się ze stałym kontaktem z klientami (np. księgowa), pracodawca może oczekiwać od pracownika, aby stosował obowiązujący w firmie dress code, a tatuaże w czasie pracy były zasłonięte. Natomiast sam fakt posiadania tatuażu zasadniczo nie powinien być przyczyną odmowy zatrudnienia kandydata do pracy, bo takie działanie mogłoby zostać uznane za dyskryminujące.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Przepisy Kodeksu pracy nie regulują kwestii związanych ze strojem, który pracownik powinien nosić w pracy, czy z ozdobami, w tym z możliwością posiadania tatuaży.

Dress code a regulamin pracy. Standard stroju pracownika w czasie pracy może zostać ustalony w regulaminie pracy lub w inny przyjęty u pracodawcy sposób (np. w obwieszczeniu lub zarządzeniu). Pracodawca może w stosownym dokumencie określić swoje wymagania względem ubioru pracownika, np. wskazać, że strój ten ma być czysty i schludny oraz że nie należy nosić żadnych ozdób. Możliwe jest także wprowadzenie uniformu służbowego lub ścisłych wytycznych co do rodzaju lub koloru stroju w pracy. Najczęściej wiąże się to z rodzajem pracy, która wymaga odpowiedniego stroju np. ze względów bezpieczeństwa czy higieny albo będącego elementem wizerunku pracodawcy.

Ważne

Standard obowiązującego u pracodawcy dress code'u można uregulować w regulaminie pracy lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym.

Traktowanie stroju pracowników jako elementu wizerunku pracodawcy jest najczęściej związane z branżą, w której jest zatrudniony dany pracownik. O ile nie jest to problematyczna kwestia w przypadku informatyka czy analityka, który pracuje z domu lub w biurze, nie mając kontaktu z klientami zewnętrznymi, o tyle może mieć dla pracodawcy istotne znaczenie wizerunkowe w odniesieniu np. do branży hotelarskiej (pracownicy recepcji) czy szeroko rozumianych usług dla biznesu. Chodzi zatem o branże, w których pracownicy podczas codziennego wykonywania obowiązków stale mają kontakt z osobami z zewnątrz.

REKLAMA

Przykład

Pracodawca prowadzi biuro doradztwa podatkowego. Ponieważ zatrudnia 60 osób, obowiązuje u niego regulamin pracy. W regulaminie wskazano, że z uwagi na rodzaj działalności firmy i konieczność zachowania spójnego z nią wizerunku w biurze obowiązuje dress code, zgodnie z którym każdy z pracowników mających bezpośredni kontakt z klientami ma nosić ubrania w stonowanych kolorach, w fasonach tzw. biznesowych (zakaz jeansów). Ponadto pracownikom nie wolno eksponować biżuterii oraz tatuaży. W tym przypadku zasadne jest określenie przez pracodawcę dress code'u, w tym także obowiązku zasłaniania przez pracowników tatuaży.

Jeśli u danego pracodawcy nie obowiązuje dress code, pracownik może ubrać się tak, aby było mu wygodnie. Należy wziąć także pod uwagę fakt, że na przestrzeni ostatnich lat (w szczególności po okresie pracy zdalnej w trakcie pandemii) pracownicy coraz częściej wybierają mniej oficjalne stroje do pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wygląd kandydata do pracy a dyskryminacja. Fakt posiadania przez kandydata do pracy nieodpowiedniego stroju czy tatuażu zasadniczo nie może być przyczyną odmowy zatrudnienia. Wynika to wprost z przepisów Kodeksu pracy, zgodnie z którymi jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest niedopuszczalna (art. 113 Kodeksu pracy). Przy czym przez pojęcie "w zatrudnieniu" należy rozumieć także nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy, warunki zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 183a § 1 Kodeksu pracy).

Trzeba mieć też świadomość, że katalog przesłanek, ze względu na które nie można dyskryminować pracownika, a tym samym i kandydata do pracy, jest otwarty, czyli przesłanki są wymienione przykładowo. W praktyce oznacza to, że kandydat do pracy, który uważałby, że nie został zatrudniony dlatego, że ma na ciele tatuaże, mógłby powoływać się na naruszenie zasady równego traktowania.

Przepisy regulujące zasady równego traktowania w zatrudnieniu przewidują jednak kilka wyjątków. Tej zasady nie naruszają m.in. działania proporcjonalne do osiągnięcia zgodnego z prawem celu różnicowania sytuacji pracownika, polegające na niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn, o których wyżej mowa, jeżeli rodzaj pracy lub warunki jej wykonywania powodują, że taka przyczyna lub przyczyny są rzeczywistym i decydującym wymaganiem zawodowym stawianym pracownikowi.

Uznanie, że odmowa zatrudnienia osoby z tatuażami z uwagi na wizerunek pracodawcy działającego w branży, w której mogłoby to być przeszkodą w kontaktach z klientami, jest możliwe, jednak obarczone ryzykiem. W razie roszczenia pracownika sąd pracy może przychylić się do jego racji, uznając, że zakaz tatuażu nie ma uzasadnienia dla określonego stanowiska pracy, a niezatrudnienie z powodu posiadania tatuażu - za działanie dyskryminujące. Na pewno istotnym argumentem w takim sporze będzie wyraźne uregulowanie kwestii dress code'u w regulaminie lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym. Brak takich regulacji raczej wyklucza powołanie się na fakt, że rodzaj pracy wymaga braku ozdób na ciele i posiadanie tatuażu przez kandydata do pracy jest rzeczywistą i decydującą przeszkodą w zatrudnieniu.

Sankcja za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu. Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę tj. 3010 zł (od 1 stycznia 2023 r. będzie to 3490 zł brutto, a od 1 lipca 2023 r. - 3600 zł brutto).

Należy też wziąć pod uwagę, że w sprawach spornych dotyczących naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu wobec pracownika to pracodawca musi udowodnić, że kierował się obiektywnymi powodami, podejmując określone działania (art. 183b § 1 pkt 2 Kodeksu pracy), natomiast pracownik musi jedynie uprawdopodobnić, że był dyskryminowany.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 113, art. 183a, art. 183b i art. 183d ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2140

Małgorzata Podgórska
specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, od wielu lat zajmuje się problematyką prawa pracy, autorka wielu publikacji z tej tematyki

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

REKLAMA

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA