REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy niezatrudnienie pracownika obsługującego klientów z uwagi na tatuaże będzie dyskryminujące

Małgorzata Podgórska
Czy niezatrudnienie pracownika obsługującego klientów z uwagi na tatuaże będzie dyskryminujące?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę biuro podatkowo-księgowe. W związku z rozwojem działalności poszukuję pracownika na stanowisko księgowa/księgowy. Wśród kandydatów do pracy zgłosiła się osoba wytatuowana (tatuaże są mocno wyeksponowane w widocznym miejscu). Jednocześnie jest to osoba z doświadczeniem w księgowości i dużą wiedzą. Jednak zatrudniony na tym stanowisku pracownik będzie miał bezpośredni kontakt z klientami. Zastanawiam się, czy mogę nie zatrudniać takiej wytatuowanej osoby. Czy będzie to uznane za dyskryminację ze względu na wygląd?

RADA

Pracodawca nie może zabronić pracownikowi posiadania tatuaży. Jednak ze względów wizerunkowych, mając na względzie rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika, wiążącej się ze stałym kontaktem z klientami (np. księgowa), pracodawca może oczekiwać od pracownika, aby stosował obowiązujący w firmie dress code, a tatuaże w czasie pracy były zasłonięte. Natomiast sam fakt posiadania tatuażu zasadniczo nie powinien być przyczyną odmowy zatrudnienia kandydata do pracy, bo takie działanie mogłoby zostać uznane za dyskryminujące.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Przepisy Kodeksu pracy nie regulują kwestii związanych ze strojem, który pracownik powinien nosić w pracy, czy z ozdobami, w tym z możliwością posiadania tatuaży.

Dress code a regulamin pracy. Standard stroju pracownika w czasie pracy może zostać ustalony w regulaminie pracy lub w inny przyjęty u pracodawcy sposób (np. w obwieszczeniu lub zarządzeniu). Pracodawca może w stosownym dokumencie określić swoje wymagania względem ubioru pracownika, np. wskazać, że strój ten ma być czysty i schludny oraz że nie należy nosić żadnych ozdób. Możliwe jest także wprowadzenie uniformu służbowego lub ścisłych wytycznych co do rodzaju lub koloru stroju w pracy. Najczęściej wiąże się to z rodzajem pracy, która wymaga odpowiedniego stroju np. ze względów bezpieczeństwa czy higieny albo będącego elementem wizerunku pracodawcy.

Ważne

Standard obowiązującego u pracodawcy dress code'u można uregulować w regulaminie pracy lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym.

Traktowanie stroju pracowników jako elementu wizerunku pracodawcy jest najczęściej związane z branżą, w której jest zatrudniony dany pracownik. O ile nie jest to problematyczna kwestia w przypadku informatyka czy analityka, który pracuje z domu lub w biurze, nie mając kontaktu z klientami zewnętrznymi, o tyle może mieć dla pracodawcy istotne znaczenie wizerunkowe w odniesieniu np. do branży hotelarskiej (pracownicy recepcji) czy szeroko rozumianych usług dla biznesu. Chodzi zatem o branże, w których pracownicy podczas codziennego wykonywania obowiązków stale mają kontakt z osobami z zewnątrz.

REKLAMA

Przykład

Pracodawca prowadzi biuro doradztwa podatkowego. Ponieważ zatrudnia 60 osób, obowiązuje u niego regulamin pracy. W regulaminie wskazano, że z uwagi na rodzaj działalności firmy i konieczność zachowania spójnego z nią wizerunku w biurze obowiązuje dress code, zgodnie z którym każdy z pracowników mających bezpośredni kontakt z klientami ma nosić ubrania w stonowanych kolorach, w fasonach tzw. biznesowych (zakaz jeansów). Ponadto pracownikom nie wolno eksponować biżuterii oraz tatuaży. W tym przypadku zasadne jest określenie przez pracodawcę dress code'u, w tym także obowiązku zasłaniania przez pracowników tatuaży.

Jeśli u danego pracodawcy nie obowiązuje dress code, pracownik może ubrać się tak, aby było mu wygodnie. Należy wziąć także pod uwagę fakt, że na przestrzeni ostatnich lat (w szczególności po okresie pracy zdalnej w trakcie pandemii) pracownicy coraz częściej wybierają mniej oficjalne stroje do pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wygląd kandydata do pracy a dyskryminacja. Fakt posiadania przez kandydata do pracy nieodpowiedniego stroju czy tatuażu zasadniczo nie może być przyczyną odmowy zatrudnienia. Wynika to wprost z przepisów Kodeksu pracy, zgodnie z którymi jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest niedopuszczalna (art. 113 Kodeksu pracy). Przy czym przez pojęcie "w zatrudnieniu" należy rozumieć także nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy, warunki zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 183a § 1 Kodeksu pracy).

Trzeba mieć też świadomość, że katalog przesłanek, ze względu na które nie można dyskryminować pracownika, a tym samym i kandydata do pracy, jest otwarty, czyli przesłanki są wymienione przykładowo. W praktyce oznacza to, że kandydat do pracy, który uważałby, że nie został zatrudniony dlatego, że ma na ciele tatuaże, mógłby powoływać się na naruszenie zasady równego traktowania.

Przepisy regulujące zasady równego traktowania w zatrudnieniu przewidują jednak kilka wyjątków. Tej zasady nie naruszają m.in. działania proporcjonalne do osiągnięcia zgodnego z prawem celu różnicowania sytuacji pracownika, polegające na niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn, o których wyżej mowa, jeżeli rodzaj pracy lub warunki jej wykonywania powodują, że taka przyczyna lub przyczyny są rzeczywistym i decydującym wymaganiem zawodowym stawianym pracownikowi.

Uznanie, że odmowa zatrudnienia osoby z tatuażami z uwagi na wizerunek pracodawcy działającego w branży, w której mogłoby to być przeszkodą w kontaktach z klientami, jest możliwe, jednak obarczone ryzykiem. W razie roszczenia pracownika sąd pracy może przychylić się do jego racji, uznając, że zakaz tatuażu nie ma uzasadnienia dla określonego stanowiska pracy, a niezatrudnienie z powodu posiadania tatuażu - za działanie dyskryminujące. Na pewno istotnym argumentem w takim sporze będzie wyraźne uregulowanie kwestii dress code'u w regulaminie lub innym dokumencie wewnątrzzakładowym. Brak takich regulacji raczej wyklucza powołanie się na fakt, że rodzaj pracy wymaga braku ozdób na ciele i posiadanie tatuażu przez kandydata do pracy jest rzeczywistą i decydującą przeszkodą w zatrudnieniu.

Sankcja za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu. Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę tj. 3010 zł (od 1 stycznia 2023 r. będzie to 3490 zł brutto, a od 1 lipca 2023 r. - 3600 zł brutto).

Należy też wziąć pod uwagę, że w sprawach spornych dotyczących naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu wobec pracownika to pracodawca musi udowodnić, że kierował się obiektywnymi powodami, podejmując określone działania (art. 183b § 1 pkt 2 Kodeksu pracy), natomiast pracownik musi jedynie uprawdopodobnić, że był dyskryminowany.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 113, art. 183a, art. 183b i art. 183d ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2140

Małgorzata Podgórska
specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, od wielu lat zajmuje się problematyką prawa pracy, autorka wielu publikacji z tej tematyki

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA