Kategorie

śmierć pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
25 listopada 2018 wejdzie w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Ustawa wprowadza zmiany w przepisach Kodeksu pracy i w ustawie zasiłkowej. Zmiany dotyczą zasad tymczasowego zarządzania przedsiębiorstwem po śmierci pracodawcy.
Wygaśnięcie umowy o pracę może zajść jedynie w określonych przepisami prawa przypadkach. Wówczas następuje ono z mocy prawa i niepotrzebne są dodatkowe oświadczenia woli. W jakich sytuacjach dochodzi do wygaśnięcia umowy o pracę?
Śmierć pracodawcy powoduje wygaśnięcie sto­sunku pracy wszystkich pracowników. Dotyczy to tylko sytuacji, gdy pracodawca jest osobą fizycz­ną. Wygaśnięcie stosunku pracy następuje z mocy prawa z dniem śmierci pracodawcy. Jakie konsekwencje dla pracownika powoduje śmierć pracodawcy?
Członek otwartego funduszu emerytalnego może dysponować na wypadek swojej śmierci środkami zgromadzonymi na swoim rachunku. Otwarty fundusz emerytalny (OFE) może bowiem dokonać wypłaty tych środków małżonkowi zmarłego. Jeżeli środki te nie zostaną wypłacone współmałżonkowi, przekazywane są przez OFE osobom wskazanym przez zmarłego. Środki zgromadzone na rachunku zmarłego w OFE mogą też wchodzić w skład spadku.
Pokrycie kosztów każdego pogrzebu – choćby symbolicznego – uzasadnia żądanie wypłaty zasiłku pogrzebowego od ZUS. Warunkiem uzyskania zasiłku jest przedstawienie aktu zgonu oraz dokumentu potwierdzającego poniesione koszty pogrzebu.
Od dzisiaj, 1 marca, zasiłek pogrzebowy jest wypłacany w maksymalnej wysokości 4 tys. zł.
ZUS przypomina, że od 1 marca 2011 r. zasiłek pogrzebowy przysługiwać będzie w stałej wysokości 4 tys. zł.
Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) Irena Lipowicz chce wyjaśnień, jakie koszty pogrzebu powinny być udokumentowane, by ZUS mógł wypłacić zasiłek pogrzebowy. Chodzi o sytuację, gdy koszty pokrywa osoba inna niż członek rodziny zmarłego. RPO skierował w tej sprawie wystąpienie do prezesa ZUS.
Tomasz Z. pracował jako mechanik w warsztacie samochodowym. Jego pracodawca zmarł kilka dni temu i umowa o pracę wygasła z tego powodu. Pracownik postanowił domagać się odszkodowania od rodziny zmarłego. Jednak spadkobiercy jego byłego pracodawcy twierdzą, że nie są do tego zobowiązani, ponieważ zamierzają zlikwidować warsztat i nie będą zatrudniać pracowników. Czy ich postępowanie jest prawidłowe?
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę okołobudżetową, która m.in. od marca 2011 r. obniża zasiłek pogrzebowy z obecnych 6 tys. 395,7 zł do 4 tys.
Prawo do renty rodzinnej mają nie tylko dzieci własne, ale również dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione. W sytuacji śmierci obojga rodziców dzieciom przysługuje jedna łączna renta rodzinna.
Ograniczenie prawa do zasiłku pogrzebowego do 12 miesięcy od dnia zgonu bliskiej osoby jest niezgodne z konstytucją - uznał Trybunał Konstytucyjny, który badał przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
W 2011 r. zasiłek pogrzebowy wyniesie 4 tys. zł - przewiduje opublikowany przez resort finansów projekt ustawy okołobudżetowej. W przyszłym roku budżet zaoszczędzi na tym ponad 860 mln zł.
Projekt przyszłorocznego budżetu przewiduje znaczne obniżenie wysokości zasiłku pogrzebowego.
Od jutra, tj. od 1 września, zasiłek pogrzebowy wynosi 6 395,70 zł.
Pracownik otrzymuje stałe wynagrodzenie miesięczne w wysokości 1300 zł brutto. 9 września 2009 r. zmarł jego pracodawca. Jak w takim przypadku prawidłowo wyliczyć pracownikowi wynagrodzenie za wrzesień?
Niedawno zmarł mój dotychczasowy pracodawca, który prowadził działalność gospodarczą. Jeden z jego synów powiedział mi, że moja umowa o pracę wygasła i że nie jestem już pracownikiem. Nie otrzymałem wynagrodzenia za ostatni miesiąc i nie wiem, czy synowie zmarłego mi je wypłacą. Proszę o informację, czy należą mi się jakieś pieniądze i od kogo? Podobno wdowa po zmarłym ma zamiar nadal prowadzić firmę. Czy to oznacza, że moja umowa o pracę jednak nie wygasła?
Niezapłacone w terminie składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i ubezpieczenie zdrowotne (oraz związane z nimi należności) mogą być pobrane przez organ rentowy od spadkobiercy osoby zobowiązanej do zapłaty takich składek w granicach odpowiedzialności danego spadkobiercy za długi spadku (na podstawie uchwały Sądu Najwyższego z 7 maja 2008 r., II UZP 1/08).