REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda samochodem służbowym - rozszerzenie zakresu obowiązków

Marcin Nagórek
Marcin Nagórek
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jazda samochodem służbowym - rozszerzenie zakresu obowiązków. / Fot. Fotolia
Jazda samochodem służbowym - rozszerzenie zakresu obowiązków. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może polecić pracownikowi jazdę samochodem służbowym. W jakiej formie powinien rozszerzyć zakres obowiązków pracownika? Co w sytuacji, gdy pracownik nie zgadza się na prowadzenie firmowego auta?

Zakres obowiązków wolno rozszerzyć

W ramach powierzonych zadań można zlecić pracownikowi jazdę samochodem. I choć przepisy tego nie wymagają, lepiej zrobić to w formie pisemnej.

REKLAMA

REKLAMA

Czy pracodawca może w jakikolwiek sposób zmusić mnie do jazdy samochodem służbowym, np. dwa, trzy razy w miesiącu po 8 godzin? Jazda na dłuższe trasy sprawia mi trudności, o czym rozmawiałam z przełożoną. Pomimo to nadal chce rozszerzyć zakres moich obowiązków służbowych. Czy może to zrobić ustnie?

W opisanym stanie faktycznym wydanie przez pracodawcę polecenia kierowania pojazdem w ramach obowiązków służbowych należy traktować jako istotną zmianę warunków pracy. W konsekwencji pracodawca dla własnego interesu powinien w celu zmodyfikowania (poszerzenia) zakresu czynności pracownika zawrzeć z nim stosowne porozumienie bądź zastosować wypowiedzenie zmieniające.

Redakcja poleca produkt: Komplet zmian w prawie pracy

REKLAMA

Dopuszczalne formy

Przede wszystkim należy zauważyć, że zakres obowiązków pracownika ustala pracodawca. I to w jego interesie jest, aby zakres czynności był określony na piśmie, staje się on bowiem wiążącym elementem umowy o pracę. Co prawda, Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z 2 września 2014 r. sygn. akt III AUA 296/14 (LEX nr 1511607), wskazał, że przepisy prawa pracy nie obligują do przekazania pracownikowi zakresu jego obowiązków na piśmie. Praktyka jednak wskazuje, że pracodawcy wręczają zatrudnionym pisemne zakresy obowiązków, by nie zachodziła kolizja co do zakresu powierzonych zadań oraz by była możliwość powierzania określonych czynności. W podobnym kierunku wypowiedział się również Sąd Najwyższy w wyroku z 7 stycznia 1998 r., sygn. akt I PKN 457/97 (OSNP 1998/22/653).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: FORUM

Co ustalą strony

Ustalony pomiędzy stronami zakres czynności ma podstawowe znaczenie dla ustalenia zakresu obowiązków pracownika wynikających ze stosunku pracy. Jak bowiem wskazał SN w wyroku z 2 października 2008 r., sygn. akt I PK 73/08 (LEX nr 785527), sam rodzaj pracy może być określony bardziej lub mniej szczegółowo. Jeśli strony stosunku pracy ustaliły szczegółowo warunki co do rodzaju i zakresu pracy w samej umowie o pracę (względnie w załączniku w postaci zakresu czynności), to stają się one z ich woli istotnymi jej elementami. Zmiana ich wymaga zgody pracownika, a w razie jej braku – wypowiedzenia zmieniającego z art. 42 kodeksu pracy. W konsekwencji pracodawca może zastosować jedną ze wskazanych opcji, aby rozszerzyć zakres czynności swojego pracownika.

Gdy np. pracodawca oświadcza pracownikowi, że jego zamiarem jest zmiana treści umowy, i podaje nowe warunki zatrudniania, w tym np. poszerza zakres czynności o kierowanie pojazdem służbowym, jednak nie składa oświadczenia o wypowiedzeniu dotychczasowych warunków umowy, to wspomniany art. 42 k.p. nie ma zastosowania. Nie jest to bowiem wypowiedzenie zmieniające, lecz zwykłe porozumienie. W tej sytuacji do zmiany treści umowy niezbędna jest zgoda pracownika na nowe warunki. A gdy takiej nie będzie, pracodawcy pozostaje wskazany wyżej art. 42 k.p., czyli możliwość zastosowania wypowiedzenia zmieniającego.

Ryczałt samochodowy od 1 stycznia 2015 r.

Gdzie jest granica

W orzecznictwie podkreśla się, że wypowiedzenia zmieniającego wymaga tylko istotna zmiana wynikających z umowy warunków pracy i (lub) płacy. Co do warunków pracy powstają w praktyce trudności w przeprowadzeniu granicy między zmianą istotną (wymagającą wypowiedzenia zmieniającego) oraz nieistotną (dokonywaną przez pracodawcę poleceniem – z art. 100 par. 1 k.p.). Warto zwrócić uwagę m.in. na wyrok SN z 12 kwietnia 2012 r., sygn. akt II PK 216/11 (LEX nr 1162590), gdzie wskazano, że w trybie polecenia służbowego nie można zmienić pracownikowi rodzaju umówionej pracy (art. 29 par. 1 pkt 1 i art. 100 par. 1 w zw. z art. 42 k.p.).

Z kolei w orzeczeniu SN z 7 września 1999r., sygn. akt I PKN 265/99 (OSNP 2001/1/17), słusznie zostało podniesione, że o tym, czy zmiana jest istotna, decyduje nie tylko ocena powszechna, ale przede wszystkim stanowisko stron stosunku pracy. Jeżeli strony stosunku pracy traktują taką zmianę jako istotną, to wymaga ona wypowiedzenia zmieniającego.

Kontrowersyjne stanowisko

W pewnych okolicznościach pracodawca mógłby zostać zwolniony z obowiązku zastosowania wskazanych procedur. W razie polecenia dotyczącego wykonywania czynności wynikających z rodzaju pracy określonego w umowie o pracę pracodawca nie musi dokonywać m.in. wypowiedzenia warunków pracy. Jeśli zatem zakresu czynności nie wskazano w umowie o pracę, to jego zmiana (zakres) nie musi następować po porozumieniu z pracownikiem (wyrok SN z 14 października 2004 r., sygn. akt I PK 663/06).

Jak poinformować pracownika o zakresie jego obowiązków?

Jest to jednak stanowisko dość kontrowersyjne, w szczególności w kontekście opisanej wyżej możliwości ustalania rodzaju i zakresu pracy w formie ustnej. Pracownik bowiem mógłby dowodzić, że strony poczyniły jednak w tym zakresie pewne ustalenia ustne, mimo że na piśmie nie ustalono szczegółowego zakresu czynności. Z powyższej przyczyny uzasadnione jest, aby wspomnianych modyfikacji stosunku pracy dokonywać na piśmie.

Jeśli strony stosunku pracy ustaliły szczegółowo warunki co do rodzaju i zakresu pracy w samej umowie o pracę, to stają się one z ich woli istotnymi jej elementami.

Podstawa prawna:

Art. 42 i 100 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA