REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitorowanie poczty pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monitorowanie poczty pracownika. /Fot. Fotolia
Monitorowanie poczty pracownika. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik, który przy wykonywaniu swoich obowiązków pracowniczych, korzysta z poczty elektronicznej, nie powinien używać jej w prywatnych celach. Jak pracodawca może skontrolować pracę pracownika w tym zakresie? Czy można monitorować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej

REKLAMA

Przepisy prawa pracy nie przewidują wprost możliwości kontroli poczty pracownika przez pracodawcę. Uznaje się jednak, że jest to możliwe. Uzasadnienie dla tego sądu stanowi istota stosunku pracy. Zgodnie bowiem z art. 22 §1 Kodeksu pracy w ramach stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Do obowiązku pracodawcy należy natomiast zatrudnianie pracownika za wynagrodzeniem. Wydaje się więc, że skoro pracownik pozostaje w oznaczonym miejscu i czasie w dyspozycji pracodawcy to pracodawca jest uprawniony do kontroli jego pracy. Dotyczy to również pracy wykonywanej za pośrednictwem poczty elektronicznej.

REKLAMA

Warto zaznaczyć, że firmowa skrzynka pocztowa stanowi własność pracodawcy a nie pracownika. Pracownik korespondujący za pośrednictwem skrzynki pocztowej będącej własnością pracodawcy kontaktuje się z innymi podmiotami w imieniu pracodawcy. Należy więc przyjąć, że pracodawca ma prawo wglądu w firmową skrzynkę pocztową.

Czy można kontrolować prywatną korespondencję elektroniczną pracownika w pracy

Tajemnica korespondencji

Wbrew temu wszystkiemu, co zostało wyżej napisane, pracodawca nie może czuć się bezkarny w zakresie kontroli poczty pracownika. Nie może dokonywać jej w sposób całkowicie swobodny. W świetle art. 111 Kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Inne dobra osobiste pracownika to m.in. tajemnica korespondencji. Pracodawca musi więc być ostrożny, gdyż naruszenie dobra osobistego pracownika uprawnia go do żądania zadośćuczynienia lub wypłaty odpowiedniej sumy na cel społeczny. Tajemnica korespondencji, jak inne dobra osobiste, nie jest bezwzględna, ale wyłączyć ją mogą tylko szczególne okoliczności, do których zalicza się:

  • działanie dozwolone przez przepisy prawa,
  • wykazanie prawa podmiotowego,
  • zgoda właściciela korespondencji na ujawnienie informacji w niej zamieszczonych,
  • działanie w ochronie uzasadnionego interesu pracodawcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymienione okoliczności wyłączają także tajemnicę korespondencji. Może zdarzyć się przecież sytuacja, w której pracownik przesyła klientom pracodawcy ofertę danej usługi w dużo niższej cenie niż powinien. Klienci informują o tym pracodawcę. W takim przypadku kontrola poczty elektronicznej pracownika jest uzasadniona. Mowa o uzasadnionym interesie pracodawcy.

Dozwolony monitoring

Co istotne, pracodawca nie powinien stosować stałego monitoringu, czyli śledzić wszystkie poczynania pracownika za pośrednictwem poczty elektronicznej. Byłaby to nieproporcjonalna w stosunku do celu ingerencja w dobra osobiste. Kontrola powinna być przeprowadzana tylko wówczas, gdy zaistnieje szczególna potrzeba po stronie pracodawcy, jak np. podejrzenie wykonywania poleceń dla innego podmiotu za pośrednictwem poczty firmowej.

Kontrola prywatnej i służbowej korespondencji pracowników

REKLAMA

Zgodnie z doktryną kontrola korespondencji pracownika jest możliwa wówczas, gdy pracodawca wyraźnie określił cel korzystania ze skrzynki, jakim są wyłącznie kontakty służbowe. Uznaje się bowiem, że korespondencja za pośrednictwem poczty służbowej odbywa się w imieniu i w interesie pracodawcy.

Kolejnym warunkiem dozwolonego monitoringu poczty elektronicznej jest poinformowanie pracownika o kontroli. Wymóg ten zawiera załącznik do rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz ustawa o ochronie danych osobowych. W świetle wskazanego załącznika pracownik wykonujący pracę przy użyciu urządzeń z monitorem ekranowym musi zostać poinformowany o kontroli ilościowej i jakościowej jego pracy. Podsumowując, pracodawca ma obowiązek poinformowania pracownika o  mającej nastąpić kontroli. Najlepiej zrobić to na piśmie. Kontrola poczty bez poinformowania o tym pracownika może nastąpić tylko w wyjątkowych okolicznościach. Zazwyczaj podaje się tu przykład  zamiaru zdobycia dowodów popełnianego przestępstwa.

Udostępnianie przez pracodawcę danych osobowych pracownika

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA