Tajemnica firmy - sprawdź, co grozi za jej ujawnienie
REKLAMA
Poufne informacje firmy
Przepisy prawa pracy nie precyzują pojęcia „tajemnica pracodawcy”. W praktyce uważa się, że pojęcie to obejmuje wszelkie informacje niejawne, których pracodawca nie udostępnił nie tylko na zewnątrz zakładu, ale także ogółowi pracowników, a których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Obowiązek zachowania poufności obciąża każdego podwładnego.
REKLAMA
Pracownik musi zachować w tajemnicy wszelkie informacje, których upowszechnienie mogłoby spowodować szkodę dla pracodawcy. Dotyczy to głównie tajemnicy produkcji, organizacji pracy czy informacji handlowych.
Na skutek naruszenia obowiązku tajemnicy pracodawca nie musi ponieść faktycznej szkody. Wystarczy, aby firma została tylko narażona na niebezpieczeństwo jej poniesienia. Zdaniem Sądu Najwyższego wyrażonym w wyroku z 6 czerwca 2000 r. (sygn. akt I PKN 697/99, OSNP 2001/24/709), naruszenie obowiązku zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, może polegać na samym uzyskaniu wiedzy o takich informacjach przez nieuprawnionego pracownika. Do powstania naruszenia nie jest zatem konieczne przekazanie tych informacji osobom trzecim czy wykorzystanie ich w inny sposób.
PRZYKŁAD
Pracownik przekazał konkurencyjnej firmie informacje, w jaki sposób jego pracodawca przechowuje swoje towary, tak aby zachowały dłuższą świeżość. Na skutek ujawnienia tej informacji spółka została narażona na zmniejszenie sprzedaży, gdyż jej konkurent postanowił zastosować tę samą metodę konserwowania towarów. W takiej sytuacji prezes spółki wypowiedział pracownikowi umowę o pracę, wskazując, że naruszył on swój podstawowy obowiązek przez ujawnienie tajemnicy, co naraziło firmę na straty. Pracownik złożył odwołanie do sądu pracy, które zostało oddalone.
Jeżeli pracodawca zamierza egzekwować od pracownika obowiązek przestrzegania określonych tajemnic, powinien wcześniej zaznajomić go z zakresem informacji mających poufny charakter.
Wiedza ta powinna dotrzeć do pracownika na początku zatrudnienia, a konkretnie przed dopuszczeniem go do wykonywania zadań, przy wykonywaniu których będzie miał dostęp do poufnych danych.
Oświadczenie o zapoznaniu się z zakresem informacji objętych tajemnicą pracownik składa na piśmie. W jego aktach osobowych powinno znaleźć się pisemne potwierdzenie zapoznania się z zakresem informacji objętych tajemnicą określoną w obowiązujących przepisach dla umówionego rodzaju pracy.
Przepisy prawa pracy nie określają szczególnych wymagań co do treści takiego oświadczenia. Może być ono zatem sformułowane dowolnie, ale z uwagi na obowiązek pracownika w zakresie ochrony tajemnicy pracodawcy i konsekwencje za nieprzestrzeganie tego obowiązku nie powinno być wątpliwości, jaki zakres informacji podlega ochronie. Dlatego w oświadczeniu należy wskazać rodzaj tajemnicy lub podstawę prawną jej uregulowania. Oświadczenie tajemnicy firmy może być złożone przez pracownika oddzielnie albo łącznie z innymi oświadczeniami, np. o zapoznaniu się z regulacjami zakładowymi oraz przepisami i zasadami bhp.
KORZYŚCI (+)
Jeżeli pracownik nie został we właściwym czasie zapoznany z zakresem poufnych informacji, to i tak odpowiada za nielojalność wobec swojego pracodawcy, polegającą na naruszeniu tajemnicy firmy, której ujawnienie może narazić ją na szkodę.
Więcej na ten temat przeczytasz w płatnej części serwisu w artykule: Jaką odpowiedzialność wobec pracodawcy ponosi pracownik, który ujawnia tajemnice firmy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat