REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy

Fabryka Motywacji
Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.
Anna Piekut
Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy
Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie zespołem, w którym występuje różnorodność w postaci wieku, koloru skóry, religii, kultury może powodować strach. Jednakże różnorodność w miejscu pracy jest jednym z kluczowym zasobów organizacji, przyczyniającym się do jej rozwoju i nie należy się jej obawiać.

Wielkie, rozbiegane oczy menadżera, hiring menadżera, osoby kierującej przedsiębiorstwem padają często na różnorodność – wieku, płci, religii, kultury. Można oczy zamknąć i nie widzieć. Na pewien czas jest to skuteczne rozwiązanie. Ale w obliczu globalizacji, dynamicznej wymiany pokoleń, rozwoju technologii, migracji specjalistów i pracowników podstawowych – zmiana wciśnie się pod powieki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co zatem zrobić? Przyjrzeć się i oswoić

Większość rekruterów rozpoczynając procesy rekrutacyjne do organizacji otrzymuje formalną informację o zadaniach, jakie ma wykonywać przyszły pracownik, zwaną opisem stanowiska, zakresem obowiązków, job description. Dowiadujemy się z niej, w jakim obszarze pracownik będzie działał, z kim będzie współpracował, co ma być efektem finalnym jego pracy, jakie jest miejsce w strukturze stanowiska, na które prowadzony jest nabór itp.

INFORAKADEMIA poleca: Doskonalenie komunikacji menedżerskiej w firmie

Poza tą czysto formalną informacją spotykamy się z osobą odpowiedzialną za zatrudnianie pracowników w firmie, z menadżerem zespołu, do którego prowadzona jest rekrutacja lub z inną osobą w organizacji, z którą doprecyzowujemy oczekiwania w stosunku do kandydata z potencjałem rynku.

REKLAMA

I wtedy często dowiadujemy się, jaka jest struktura wieku w zespole, jaka jest otwartość na inne kultury, kolory skóry, konkretne nacje. I wtedy to właśnie pojawia się strach przed tym, że osoba, której metryka wskazuje na półwiecze nie znajdzie wspólnego języka ze świeżym absolwentem wyższej uczelni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy obawa jest słuszna? Tak

Pięćdziesięciolatek może nie znać funkcjonalności „apek”, ba, może nie znać nawet tego słowa. Świeżo upieczony absolwent uniwersytetu ma umiarkowaną wiedzę na temat kartoteki.

Czy w takim razie można coś z tym zrobić ? I czy warto? Tak. Zdecydowanie – tak.

Jak?

Nie etykietować. Nie ulegać stereotypom. Ani tym negatywnym, ani tym pozytywnym.

Wzorcowy przedstawiciel „pokolenia x” szybko się nudzi, ciągle poszukuje nowych wrażeń, a nowiny technologiczne nie stanowią dla niego problemu.

Dwa lata temu prowadziłam projekt w niewielkiej organizacji. Poza procesami rekrutacyjnymi byłam odpowiedzialna za wdrożenie pracownika do organizacji, opracowania systemu dystrybucji zadań i weryfikacji stopnia ich realizacji. Zatrudniona na stanowisko wsparcia sprzedaży osoba urodziła się w końcu lat osiemdziesiątych. Po kilku dniach właściciel firmy wzburzony podszedł do mojego biurka: „Ta dziewczyna nie ma pojęcia o pracy! Prosiłem ją o proste zestawienia, przez dwa dni ich nie otrzymałem!”. Właściciel swoje polecenia przekazał mailem. Okazało się, że dziewczyna zawsze pracowała na kliencie poczty – nie wiedziała jak ma odczytać swoją służbową pocztę przez serwer. Trzeciego dnia rano wszystkie zestawienia dotarły do właściciela.

Polecamy serwis: HRM

W innej organizacji zatrudniłam osobę z kraju, w którym absolutnie dominującą religią jest islam. W zespole zapanowały mieszane uczucia, menadżer zastanawiał się jak poradzić sobie z rytmem dnia uwarunkowanym przez tę religię. Dość szybko okazało się, że korzenie nowego członka zespołu sięgają kultury greckiej i z tym wyznaniem związany był kandydat.

Poświęcać czas i uwagę na obserwację, na wyłuskanie atutów każdego członka zespołu. Praca w święta? W jednym z zespołów, z którymi pracowałam znajdowała się  osoba, która święta obchodzi w innych terminach i z przyjemnością obejmowała dyżur 25 grudnia na rzecz innego dnia wolnego, w terminie przez siebie wskazanym.

Od emerytowanej księgowej nauczyłam się sposobu archiwizowania i przechowywania dokumentów księgowych. Korzystam z niego do dzisiaj, chociaż dołączyłam jeszcze element ich skanowania.

Współpracująca w Fabryką Motywacji graficzka opowiadała, jak inspirujące było dla niej spotkanie z praktykantami ze szkoły, chociaż programy graficzne ma w jednym paluszku.

Uwzględniać – w miarę możliwości – potrzeby członków swojego zespołu. Ojciec, który musi zdążyć do zamykającego o 17.00 godzinie swoje wrota przedszkola, doceni fakt, że spotkania zespołu, jeżeli tylko nie ma ku temu obiektywnych przeszkód, są organizowane w pierwszej połowie dnia.

Słuchać. Słuchać pytań, słuchać odpowiedzi, słuchać wątpliwości, słuchać pomysłów, słuchać ciszy. Wsłuchiwać się nie tylko w szmer zestawień, raportów, eskalujących maili.

I nie bać się swojego zespołu. Nie bać się konfliktu. Pytać. Sprawdzać. Brać odpowiedzialność.

I okaże się, że wielkie oczy strachu są po prostu…. wielkie.

Rzeczywistość jest kolorowa, mieniąca się doświadczeniami i terminami.  A zatem mieniąca się wiedzą. Im bardziej różnorodne źródła jej czerpania, tym lepiej dla organizacji.

Autor: Anna Piekut - w Fabryce Motywacji odpowiedzialna jest przede wszystkim za procesy rekrutacyjne dla klientów. Rekrutacjami zajmuje się od 10 lat. Współpracuje zarówno z małymi organizacjami, jak i korporacjami międzynarodowymi. Rekrutuje na różnego rodzaju stanowiska: od podstawowych, asystenckich, po specjalistyczne i top management w różnych branżach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

REKLAMA

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

REKLAMA

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Większość Polaków nie wie, że przysługują im te pieniądze z ZUS, a wniosek o wypłatę można złożyć w każdym czasie - nie ma przedawnienia, a to istotne nie tylko dla seniorów

Miliony Polaków mają w ZUS specjalne konto, o którym często nie wiedzą. Gromadzą się na nim pieniądze, które można dziedziczyć, a w przypadku rozwodu czy podziału majątku – dzielić. Co więcej, decyzja dotycząca tych środków nie jest ostateczna. Sprawdź, czym jest subkonto w ZUS i dlaczego powinieneś się nim zainteresować już teraz.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA