REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie wiekiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zarządzanie wiekiem. / Fot. Fotolia
Zarządzanie wiekiem. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie wiekiem to obecnie duże wyzwanie dla działów HR. Najwięcej problemów powstaje z powodu ogromnej różnicy między pracownikami z innych pokoleń, głównie X i Y. Nie powinno traktować się wszystkich w ten sam sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest podejście indywidualne. Każde pokolenie ma swoje zalety, na których warto się skupić i które warto rozwijać.

X, Y, Z, czyli o zarządzaniu międzypokoleniowym

Zarządzanie wiekiem to nie tylko wyzwanie, ale i sztuka. Zwłaszcza w obliczu dynamicznych zmian personalnych na rynku pracy i ogromnych różnic między pracownikami z kolejnych pokoleń.

REKLAMA

REKLAMA

Według ankiety zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami wśród Członków Strategicznych Stowarzyszenia - wiodących firm na polskim rynku pracy podczas HR Awards Ceremony, największe bolączki działów HR są związane bezpośrednio ze zmianami demograficznymi. Zgodnie z wynikami ankiety, już teraz 14 proc. firm za priorytetowe wyzwanie uważa współpracę międzypokoleniową w organizacji,  a według 45 proc. praktyków HR zarządzanie wiekiem będzie stanowiło jeden z najważniejszych tematów z jakim firmy będą musiały zmierzyć się w ciągu najbliższych lat.

Warto więc już teraz wdrażać kompleksową politykę zarządzania wiekiem, która usprawni współpracę między przedstawicielami pokoleń obecnych w firmie, a także przygotuje przedsiębiorstwo na napływ kolejnych generacji.

Redakcja poleca: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Poznaj swój zespół

Na strukturę zatrudnienia we współczesnych organizacjach składają się obecnie trzy pokolenia pracowników – przedstawiciele generacji baby boomers (ur. po wojnie, w latach 1946-60, w okresie wyżu demograficznego), pokolenia X (ur. w latach 1961-1980) oraz Y (ur. po 1980 roku do połowy lat 90.). Wkrótce dołączą do nich również młodzi ludzie z tzw. generacji Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku., mające obecnie po 20 lat. Biorąc pod uwagę fakt, że każde z tych pokoleń cechują odmienne wartości, cele, styl oraz nastawienie do pracy i filozofii życia, zarządzanie różnorodnością wiekową staje się nie lada wyzwaniem. Pracując nad koncepcją zarządzania należy przede wszystkim poznać i zaakceptować różnice międzypokoleniowe. – Różnice międzypokoleniowe są rzeczą naturalną. To efekt wychowania w odmiennych warunkach społeczno-ekonomicznych. Każda z generacji została ukształtowana przez różne, kluczowe dla jej czasów wydarzenia i trendy, co przekłada się na postawę osób z różnych pokoleń w pracy. Patrząc na przedstawicieli wszystkich generacji zatrudnionych w organizacji, należy więc przede wszystkim wyzbyć się stereotypów i osądzania oraz przyjąć, że każde pokolenie ma swoje wady, ale i zalety, na których warto się skupić i które warto rozwijać – mówi Iwona Szeląg – Dudek, Kierownik Wydziału Zapewnienia Zasobów Ludzkich w Orange Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Potyczka Iksów z Igrekami

Najbardziej namacalne różnice pokoleniowe rysują się głównie między generacją X i Y, które stanowią obecnie zdecydowaną większość w organizacjach. Zwłaszcza przedstawiciele pokolenia Y wywołują wśród pracodawców skrajne emocje. – Pracodawcy przyzwyczaili się przez ostatnie lata do generacji X, dla której praca stanowiła wartość samą w sobie. Iksy to ludzie celebrujący etos  pracy oraz sukcesywne i cierpliwe dążenie do celu. To również osoby szanujące autorytety, formalną, pionową strukturę firm. Pokolenie X to także pracownicy pokorni, przekonani, że sukcesy i atrakcyjne zarobki przychodzą wraz z doświadczeniem. Cenią komunikację bezpośrednią i długotrwałe budowanie relacji, co przekłada się na ich lojalność wobec firm – komentuje Mariola Raudo, HR Business Partner w Nestlé Polska. Zgoła odmienny jest z kolei portret typowego Ygreka. Pokolenie Y jest nastawione na osiąganie spektakularnego sukcesu, niekoniecznie chcą jednak poświęcać temu swój czas wolny, który cenią i oddzielają od życia zawodowego. Millenialsi wychowali się w świecie nowych technologii, gdzie króluje komunikacja nieformalna – odrzucają też autorytety i formalny styl komunikowania na rzecz partnerskiego podejścia. Są nastawieni na cel, efekt, dynamiczny styl pracy, stąd też cechuje ich wielozadaniowość. Mają wobec pracodawców konkretne, sprecyzowane oczekiwania – jeśli firma nie jest ich w stanie Ygrekom zaoferować, nie mają problemu ze zmianą pracy. Ygreki nie mają łatwo na rynku pracy. Ich charakterystyczne podejście do życia spotyka się często ze strony pracodawców z brakiem zrozumienia i jest odbierane jako przejaw bezczelności, roszczeniowości, a nawet lenistwa. Aby zachęcić firmy do budowania relacji z młodymi ludźmi, którzy wkrótce zdominują rynek pracy i będą siłą generującą zyski dla przedsiębiorstwa, a także by eksponować unikalne atuty młodego pokolenia, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami uruchomiło niedawno kampanię świadomościową #jestemYgrekiem. nie jestem leniem. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że zarządzanie wiekiem nie jest rzeczą łatwą. Podchodzenie do tego zagadnienia przez pryzmat stereotypów krążących na temat Ygreków jeszcze bardziej do zadanie utrudnia. Poprzez kampanię chcemy więc oswoić pokolenie Y z pracodawcami i zachęcić obie strony do wzajemnego docierania i poznawania swoich oczekiwań jak najwcześniej, jeszcze na etapie gdy młodzi ludzie studiują, np. podczas staży i praktyk – komentuje Piotr Palikowski, prezes PSZK. 

10 sposobów na zmotywowanie młodych pracowników

Myśl jednostkowo

Uwzględniając ogólną charakterystykę każdego z pokoleń, największy błąd jaki może popełnić pracodawca to traktowanie wszystkich pracowników w jednakowy sposób – uniwersalne podejście nie sprawdza się w multigeneracyjnej firmie. Mowa tu oczywiście o indywidualnym doborze i podziale zadań, wyborze pożądanych przez pracownika, skutecznych świadczeniach motywacyjnych czy systemie i warunkach pracy. Traktowanie wszystkich w równym stopniu rozumiane jako dostęp do benefitów, szkoleń, wiedzy etc. jest jak najbardziej wskazane. Nie należy jednak patrzeć na swoich pracowników tylko przez pryzmat konkretnego pokolenia, ale budować indywidualne podejście ponad podziałami międzypokoleniowymi. Aby skutecznie zarządzać wiekiem w organizacji, warto zadbać przede wszystkim o odpowiedni i zróżnicowany dobór osób do zespołu oraz ich integrację. – Efektem umiejętnego budowania relacji między podwładnymi jest pełen potencjału zespół, w którym członkowie wymieniają się kompetencjami i doświadczeniami, wzajemnie się od siebie uczą. Szczególnym wyzwaniem jest zbliżenie do siebie najstarszych i najmłodszych pracowników firmy. W tym celu warto zorganizować np. programy mentoringowe, w ramach których starsi pracownicy mogą dzielić się wiedzą i edukować młodych, którzy dzięki temu nabywają nowe kompetencje i przejmują na siebie część obowiązków, co odciąża i optymalizuje pracę pokolenia 50+. Dobrym pomysłem są też szkolenia wewnętrzne – komentuje Maciej Hassa, Kierownik Zespołu Marki Pracodawcy z PZU.

Każda generacja posiada unikalne cechy, które mogą przyczynić się do budowania sukcesu organizacji. Zrozumienie tego jest kluczem do sprawnego zarządzania wiekiem, którego nie należy traktować jako problematycznego zagadnienia, ale jako warte podjęcia wyzwanie.

Jakich pracowników warto zatrudniać?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa za pracę w nocy w październiku 2025 r. W tym miesiącu należy się najmniej

W tym miesiącu należy się najmniej za pracę w nocy. Stawka godzinowa w październiku 2025 r. jest najniższa, ponieważ mamy największą liczbę godzin pracy w roku. Ile wynosi stawka za godzinę pracy w nocy?

Obywatele Ukrainy po 30 września 2025 r. Przedłużony legalny pobyt w Polsce do 4 marca 2026 r. Prezydent podpisał nową ustawę

Nowe przepisy o obywatelach Ukrainy w Polsce weszły w życie. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę. Do kiedy jest przedłużony legalny pobyt Ukraińców? Jakie zmiany wprowadziła ostatnia nowelizacja przepisów?

Stała rekrutacja zamiast gaszenia pożarów – RPO zmienia rynek pracy

Rosnące braki kadrowe i coraz większa konkurencja o pracowników sprawiają, że przedsiębiorstwa sięgają po nowe narzędzia, które pozwalają skutecznie zarządzać rekrutacją. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się trendów w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych, jest stała rekrutacja (Recruitment Process Outsourcing, RPO).

Czy inspektor pracy wyda decyzję administracyjną ustalającą stosunek pracy? [ANALIZA EKSPERTA]

W ostatnim czasie pojawiły się propozycje legislacyjne, które mają na celu wzmocnienie roli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) poprzez nadanie jej uprawnień do stwierdzania istnienia stosunku pracy w sytuacji, gdy zawarto umowę cywilnoprawną. Projekt ustawy, który umożliwia inspektorom PIP wydanie decyzji administracyjnej, która jest natychmiast wykonalna, ma na celu poprawę sytuacji osób wykonujących pracę zarobkową i efektywniejsze egzekwowanie przepisów prawa pracy. Jednakże, wprowadzanie takich uprawnień budzi poważne wątpliwości co do zgodności z konstytucyjnymi zasadami prawa, w tym z zasadą demokratycznego państwa prawnego, które gwarantuje równość stron w postępowaniach administracyjnych. Poniżej szczegółowa analiza eksperta w zakresie przedmiotowej propozycji.

REKLAMA

Żądania zwrotu pieniędzy za wypłacone świadczenia pielęgnacyjne. Co dalej z sytuacją osób z niepełnosprawnościami?

Resort pracy podkreśla: po wyroku TK z 21 października 2014 r. przy przyznawaniu prawa do świadczeń pielęgnacyjnych opiekunom dorosłych osób z niepełnosprawnością właściwe organy miały i mają bezwzględny obowiązek przestrzegania art. 17 ust. 1b u.ś.r. i zawartego w nim kryterium wieku powstania niepełnosprawności. Stanowiska te pozostają w opozycji do wielokrotnie wyrażanego w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądu, że nie jest dopuszczalne oparcie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na tej części art. 17 ust. 1b u.ś.r., która została uznana przez TK za niezgodną z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Co dalej z sytuacją OzN?

Październik 2025: godziny pracy, dni wolne

Październik w 2025 r. - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Czy kalendarz października przewiduje święto w innym dniu niż niedziela?

Jakie kierunek studiów wybrać, żeby dobrze zarabiać?

Jakie kierunki studiów gwarantują dobry start na rynku pracy? Jakie studia wybrać, żeby dobrze zarabiać już na początku kariery zawodowej? Oto kilka pomysłów najbardziej opłacalnych wyborów.

Nowe benefity: coraz więcej pracodawców dopłaca do dojazdów do pracy. 137 zł to przeciętny koszt dojazdu Polaka do pracy

Nowe benefity pracownicze w postaci dopłat do dojazdów do pracy są coraz częściej oferowane przez pracodawców. Średnio przeciętny Polak wydaje 137 zł na dojazd do pracy. Okazuje się, że benefity mobilnościowe to jedne z najbardziej atrakcyjnych dodatków dla pracowników. Zachęcają do powrotów do biur z pracy zdalnej i budują lojalność zatrudnionych.

REKLAMA

Korzystanie przez kandydatów do pracy ze sztucznej inteligencji podczas udziału w rekrutacji - jak oceniają to rekruterzy?

Okazuje się, że aż 36 proc. rekruterów miało do czynienia z kandydatami używającymi sztucznej inteligencji podczas procesu zatrudniania. Teraz polski portal No Fluff Jobs wprowadza unikalne na rynku narzędzie AI, które usprawnia pracę zespołów rekrutacji.

Co złości pracowników w firmie i co z tym zrobić powinien pracodawca

W świecie pracy złość często bywa traktowana jako coś niewłaściwego, niewygodnego, a nawet groźnego. Tymczasem ignorowanie złości lub jej tłumienie prowadzi do destrukcji – wypalenia zawodowego, obniżenia zaangażowania i pogorszenia relacji w zespołach. Stwarza to potrzebę odpowiedniej refleksji u pracodawców, ale i pracowników.

REKLAMA