REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, by szkolenie było efektywne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Markert

REKLAMA

Organizujemy coraz więcej szkoleń. Pracownicy traktują je jako rzecz oczywistą i ze znudzeniem przyjmują kolejną propozycję działu personalnego. Z drugiej zaś strony przełożeni nie widzą korzyści ze szkoleń i z trudem zgadzają się na kilkudniową nieobecność w pracy podwładnych. Jak można zmienić taką sytuację?

Szkolą się wszyscy. Firmy rezerwują budżety szkoleniowe, a następnie porównują z innymi pracodawcami swoje „benchmarki” - ile pieniędzy zostało w danym roku przeznaczone na szkolenia pracowników. Boom na szkolenia ułatwiła polityka unijna i możliwość zdobycia dofinansowania na rozwój kadry. Niestety, jak wynika z moich obserwacji, realizowane programy są często zmarnotrawionym czasem. Szkolenia organizuje się, bo tak wypada, a ich zakresy ustalane są dość przypadkowo.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Głównym tego powodem jest brak dostosowania programów do potrzeb rozwojowych szkolonych pracowników. Prościej i szybciej jest zamówić gotowe szkolenie, na przykład z negocjacji dla handlowców („każdy handlowiec przecież musi umieć negocjować”), niż zadać sobie trud i przygotować program w odpowiedzi na potrzeby danej grupy i specyfikę ich pracy. Opracowanie takiego dedykowanego szkolenia wymaga wielu godzin połączonego wysiłku pracowników HR, przełożonych i realizatorów kursu. Trzeba dotrzeć do licznych informacji i znaleźć odpowiedź między innymi na następujące pytania: jakie cele stawia się handlowcom, jaką rolę odgrywają oni w negocjacjach, jaki jest poziom ich decyzyjności, co jest ich mocną stroną, gdzie popełniane są najczęściej błędy, jakie są wyzwania związane ze sprzedawanym produktem, jaka jest ich konkurencja i specyfika klientów, i wiele, wiele innych. Do tego dochodzą różnice w potrzebach indywidualnych poszczególnych osób: niektórzy są lepsi, mają więcej doświadczeń, inni mniej. Mimo że o efektywności szkoleń mówi się już od wielu lat, wciąż działy personalne zwracają się do mnie z prośbą: „proszę nam przygotować program z komunikacji” (zarządzania, konfliktu itp.). Moje pytanie: „Jakich konkretnie umiejętności mają nauczyć się pracownicy i w jakich sytuacjach będą je wykorzystywać?” okazuje się jednak kłopotliwe.

Zbadaj lukę kompetencyjną

Punktem wyjścia do planowania rozwoju pracowników powinna być tzw. luka kompetencyjna. Jest to różnica pomiędzy posiadanymi a pożądanymi kompetencjami potrzebnymi do wykonywania powierzonej pracy. Oznacza to, że, po pierwsze: należy ustalić, jaki jest obecny poziom wiedzy i umiejętności pracownika oraz w jakim stopniu spełnia on wymagania zdeterminowane przez zakres obowiązków. Po drugie, trzeba wcześniej określić te wymagania: jaki poziom wiedzy i umiejętności pracownik powinien posiadać na danym stanowisku. Rozwój pracownika planuje się w dwóch przypadkach: pracownik nie spełnia stawianych mu oczekiwań albo pojawiają się nowe zadania (np. obsługa nowego programu komputerowego) czy okoliczności (np. wprowadzane są nowe produkty). Jedynie stwierdzony niedostatek kompetencji lub zmiana pociągają za sobą konieczność nabycia nowej wiedzy czy umiejętności. Nie warto szkolić pracowników dla samego szkolenia, licząc, że dana umiejętność może się przyda. Jest to zazwyczaj strata czasu i pieniędzy. Nowe umiejętności niewykorzystane zaraz po szkoleniu giną (uważa się, że najpóźniej po upływie jednego do dwóch miesięcy). Dodatkowo, wbrew powszechnemu mniemaniu, szkolenie w zakresie umiejętności przez firmę niewykorzystywanych demotywuje pracownika. Nauczenie go na przykład, jak zarządzać projektami, bez możliwości wykorzystania tej wiedzy w pracy, jest jak obietnica awansu bez pokrycia. Pracownik ma poczucie, że jego możliwości nie są dobrze wykorzystywane w danej firmie i... odchodzi do konkurencji. Tak więc należy szkolić, ale tylko do poziomu kompetencji, jakie zostaną wykorzystane na danym stanowisku pracy.

Ustal cele rozwojowe

Znając lukę kompetencyjną, można przystąpić do zdefiniowania celów rozwojowych danego pracownika lub pracowników pracujących na tym samym stanowisku. Warto stosować tu ogólną zasadę ustalania celów - SMART. Mówi ona, że dobrze zdefiniowany cel, też i rozwojowy, jest: konkretny (specific), mierzalny (measureable), akceptowalny (agreed), realny (rationable) i określony w czasie (timebound). Dodatkowo cel rozwojowy powinien opisywać zachowanie pracownika, jakie będzie można zaobserwować po szkoleniu. Czyli zamiast: „Pracownik podniesie swoje kwalifikacje w zakresie technik prezentacji” (niekonkretne i nie opisuje zachowania), dobry cel brzmi: „Po szkoleniu uczestnik będzie w stanie przygotować i przeprowadzić prezentację na temat leżący w zakresie jego kompetencji, realizującą postawione prezentacji cele, w czasie nie dłuższym niż dwa dni”. Drugą ważną kwestią, o jakiej należy pamiętać, planując rozwój pracowników, jest to, że musi on zawsze wynikać z celów biznesowych firmy i je wspierać. Nie ma sensu na przykład szkolić regionalnych pracowników w kreatywności, jeśli wszelkie decyzje podejmowane są w centrali firmy. Na koniec warto przypomnieć, że definiowanie celów rozwojowych pracowników należy do zadań ich przełożonych. Rolą działu HR jest natomiast edukowanie kierowników w dobrym określaniu celów rozwojowych, po pierwsze, a po drugie, dbanie, aby organizowane szkolenia realizowały cele rozwojowe postawione przed uczestnikami.

REKLAMA

Wybierz metodę

Dopiero po ustaleniu luki kompetencyjnej oraz po zdefiniowaniu celów następuje wybór metody rozwoju pracownika. Może się okazać, że - najczęściej stosowana forma - szkolenie, nie jest wcale najbardziej efektywną w danych okolicznościach. Warto pamiętać o innych, czasami dużo bardziej adekwatnych do postawionych celów, sposobach podnoszenia kompetencji. Są to między innymi: praca indywidualna (e-learning, czytanie literatury fachowej, portale specjalistyczne itp.), powierzanie pracownikowi zadań specjalnych, poszerzenie jego zadań lub odpowiedzialności w ramach tego samego zakresu obowiązków (job enrichment) albo zwiększenie zakresu obowiązków (job enlargement), realizacja nowych projektów, udział w zespołach projektowych, czasowa zmiana stanowiska lub miejsca pracy, awans pionowy lub poziomy, coaching lub odgrywanie roli coacha, współpraca lub rozmowa z bardziej doświadczonym pracownikiem, studia, udział w konferencjach, wizyty w innych oddziałach itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie potrzeb, ustalanie celów rozwojowych i dobór metody są niezbędne dla efektywności rozwoju pracowników. Jedną z ważniejszych funkcji pracowników personalnych zajmujących się organizacją szkoleń jest dbanie, aby pieniądze na rozwój były dobrze skonsumowaną inwestycją. Zarządzanie procesem rozwoju pracowników firmy wymaga jednak ścisłej współpracy kierownictwa i działów personalnych.

Kinga Markert

Autorka jest mediatorem, moderatorem i trenerem. Prowadzi firmę Markert Mediacje specjalizującą się w zarządzaniu konfliktami i rozwoju pracowników. Wiele lat pracowała w wewnętrznym dziale HR.

Kontakt: kinga.markert@mediacje.biz

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

REKLAMA

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

REKLAMA