REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukces zawodowy a charakter pracownika

Joanna Niemyjska
Sukces zawodowy a charakter pracownika. /Fot. Fotolia
Sukces zawodowy a charakter pracownika. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Psycholodzy od lat zajmują się tematem wpływu naszej osobowości na życie zawodowe. Warto być świadomym posiadanych cech. Pozwala to na kierowanie swoją karierą.

Każdy z nas dysponuje pewnym zespołem cech charakteru, w jaki zostaliśmy wyposażeni przez naturę. Praca nad sobą, w ramach rozwoju osobistego, może niektóre cechy uwypuklić, inne zniwelować. Niewiele jednak osób decyduje się na pracę nad swoim charakterem. Tymczasem, jak się okazuje, to on właśnie ma olbrzymi wpływ na to, jak daleko zajdziemy w życiu zawodowym.

REKLAMA

Autopromocja

Nie perfekcjonista, nie optymista, ale… realista!

Dlaczego nie perfekcjonista? Wydaje się, że to właśnie ludzie nadzwyczaj dokładni są idealnymi kandydatami, najbardziej pożądanymi przez pracodawców. Nic bardziej mylnego. Osoby, które w swoich działaniach dążą do perfekcji, pozornie są atrakcyjnymi pracownikami, gdyż kojarzą się z dokładnością i starannością wykonywanych zadań. Jest to oczywista zaleta. Jednak należy pamiętać o tym, że tego rodzaju pracownicy zazwyczaj wielokrotnie powtarzają tę samą czynność, zdecydowanie dłużej niż inni pracują nad swoim zadaniem, a w konsekwencji mogą być mniej efektywni w oczach samego pracodawcy. Z pewnością, w przypadku realizacji jednostkowych, dużych lub specyficznych projektów, perfekcjoniści doskonale się sprawdzają. Jednak codzienność wielu tradycyjnych firm pokazuje, że dokładność tych osób może opóźniać pracę, narażając tym samym firmę na straty.

Zobacz także: Jak zadbać o rozwój kariery?

Optymiści pozornie są wymarzonymi współpracownikami. Z całą pewnością nie da się przecenić ich zdolności do wsparcia i odnajdywania dobrych stron, nawet w najgorszych sytuacjach zawodowych. Jednak w przypadku realizacji wielu projektów, zbytni optymizm bywa zgubny. Może prowadzić bowiem do dotkliwej porażki, w efekcie której nawet najlepszy argument nie pomoże, jeśli doprowadzi ona do upadku firmy i zwolnień pracowników.

Jakich pracowników więc najchętniej szukają pracodawcy? Realistów. To oni bowiem są najbardziej elastyczni, potrafią radzić sobie w różnych sytuacjach, a ich trzeźwa ocena sytuacji i podjęte działania mogą niekiedy uratować przedsiębiorstwo od bankructwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Typy zawodowe

Każdy z nas jest inny, a w związku z posiadanym charakterem i umiejętnościami możemy się realizować zawodowo w różnych miejscach. Warto skupić się więc na tym, co robimy najlepiej. Naukowcy wyróżniają różne osobowości zawodowe i jak się okazuje, to, że ktoś ma inny charakter, wcale nie znaczy, że będzie gorszym pracownikiem. Tajemnica sukcesu zawodowego, polegającego na osiąganiu wybitnych wyników w swojej pracy, która dodatkowo sprawia satysfakcję, to zbieżność wykonywanego zawodu z predyspozycjami osobowościowymi.

Zgodnie z Teorią Hollanda istnieją więc kilka różnych typów zawodowych. Typ konwencjonalny ceni sobie porządek i bezpieczeństwo, dlatego też preferuje zawody związane, np. z danymi oraz ich porządkowaniem. Typ realistyczny natomiast reprezentują zwykle osoby nastawione na działanie, które aktywnie, przy użyciu dostępnych maszyn i środków lubią realizować swoje zadania. Co ciekawe cenią one sobie pracę fizyczną. Innym zupełnie charakterem odznacza się typ artystyczny, który lubi bujać w obłokach, podchodzić do realizowanych zadań kreatywnie i nieszablonowo. W pracy zazwyczaj dąży do tego, aby wykorzystywać swoją wyobraźnię oraz umiejętności twórcze. Osoby, które skupiają się na zrozumieniu świata, dogłębnie analizując wiele zjawisk, które cenią wiedzę, badania, odkrycia nauki, są też niejednokrotnie twórcami teorii naukowych reprezentują typ badawczy.

Polecamy serwis: Rekrutacja

Szczególnie lubiane są osoby, które określamy mianem typu społecznego. Zwykle mają one wielu znajomych, gdyż kochają nawiązywanie relacji międzyludzkich, co zresztą przychodzi im bardzo łatwo. Takie osoby to świetni reprezentanci firmy, gdyż potrafią znaleźć wspólny język niemal z każdym. Osoby takie lubią pomagać ludziom. Pracę z ludźmi lubią też osoby reprezentujące typ przedsiębiorczy, z tym że oni potrafią umiejętnie ją ukierunkować na własne korzyści. Te osoby dążą często do tego, aby mieć władzę, są pewne siebie, kierują innymi ludźmi.

Pomimo teorii, która wyróżnia te wszystkie typy osobowości, trudno znaleźć osobę, która byłaby idealnym reprezentantem wybranego typu zawodowego. Zwykle są to więc typy mieszane. Jednak fakt, że istnieją pewne cechy wspólne u określonych grup osób może świadczyć o tym, że tak naprawdę każdy z nas ma szansę osiągnąć sukces. Ważne jest, aby robić to, co kochamy i potrafimy najlepiej.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Drzemka w pracy. Jakie konsekwencje w 2025 r.?

Drzemka w pracy. Czy grożą za to jakieś konsekwencje prawne? Ciekawe przykłady i orzeczenia Sądu Najwyższego.

To już pewne: oskładkowania wszystkich umów nie będzie: rząd zmienia Krajowy Plan Odbudowy i będzie inaczej reformował rynek pracy

Ostatecznie upadł projekt ozusowania wszystkich umów. Byłby to cios, zwłaszcza dla najbardziej mobilnych pracowników, którzy nie zadowalają się podstawową pensją lecz starają się dorobić. Jednym ruchem rząd zabrałby im nawet 40 procent tych dorobionych pieniędzy, które teraz otrzymują na rękę.

Zasiłek wyrównawczy 2025 i 2026 r. [komu przysługuje, w jakiej wysokości, jak uzyskać]

Zasiłek wyrównawczy przysługuje wyłącznie ubezpieczonemu będącemu pracownikiem. Świadczenie stanowi różnicę między przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem pracownika, a jego miesięcznym wynagrodzeniem osiągniętym za pracę w warunkach rehabilitacji zawodowej.

PKD 2025: lista zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności [TABELA]

Zmiany w PKD od stycznia 2025 r. – przedsiębiorcy mają 2 lata na wdrożenie nowych przepisów. Katalog kodów został zmodyfikowany i rozszerzony o nowe rodzaje działalności. Artykuł zawiera listę nowych kodów PKD oraz klucze przejścia PKD 2027 na PKD 2025.

REKLAMA

Pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia. Czy można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia?

Pracownik wykonuje swoją pracę w celu uzyskania umówionego wynagrodzenia. Co jeśli pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia? Czy zatrudniony może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia, jakie są przepisy.

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 i 2026 r. [dla kogo, wysokość świadczenia, okres pobierania, wniosek]

Pracownik może pobierać zasiłek chorobowy tylko przez określony czas. Możliwa jest sytuacja, gdy osoba otrzymująca zasiłek nie wróci do pracy z powodu przedłużającej się choroby. W takim przypadku może pobierać świadczenie rehabilitacyjne przez okres niezbędny do uzyskania zdolności do pracy.

Mobbing 2025: zmiana przepisów i nowe obowiązki pracodawców [Projekt ustawy]

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące mobbingu w miejscu pracy funkcjonują od 21 lat. W 2025 r. będą trwały prace nad zmianą przepisów i wprowadzeniem nowych obowiązków pracodawców w celu zwiększenia ochrony pracowników. Pracodawcy będą musieli m.in. określić zasady przeciwdziałania mobbingowi. Planowana jest również podwyżka minimalnego progu zadośćuczynienia za mobbing.

Umowy cywilnoprawne 2025: oskładkowanie umów [Fakty i mity]

Oskładkowania umów cywilnoprawnych w 2025 roku nie będzie. Przesunięto je co najmniej o rok. Pojawiło się jednak wiele nieprawdziwych informacji na ten temat. Poniższy artykuł zawiera 11 faktów i mitów dotyczących ozusowania umów. Sprawdź, co jest prawdą, co półprawdą, a co informacją zupełnie nieprawdziwą.

REKLAMA

Pracownicy odchodzą z pracy ze względu na pracę zmianową. Ogromny problem firm produkcyjnych

Nadmierna rotacja pracowników to ogromny problem firm produkcyjnych w Polsce. Pracownicy odchodzą z pracy m.in. ze względu na pracę zmianową. Z jakimi problemami borykają się pracodawcy w branży produkcyjnej? Jak mogą je rozwiązać?

31 stycznia 2025 r. to ostateczny termin na zgłoszenie do Małego ZUS Plus

31 stycznia upływa ostateczny termin na zgłoszenie do Małego ZUS Plus. Przedsiębiorca, który nie dokona zgłoszenia do tego dnia, będzie mógł skorzystać z ulgi dopiero w przyszłym roku.

REKLAMA