REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukces zawodowy a charakter pracownika

Joanna Niemyjska
Sukces zawodowy a charakter pracownika. /Fot. Fotolia
Sukces zawodowy a charakter pracownika. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Psycholodzy od lat zajmują się tematem wpływu naszej osobowości na życie zawodowe. Warto być świadomym posiadanych cech. Pozwala to na kierowanie swoją karierą.

Każdy z nas dysponuje pewnym zespołem cech charakteru, w jaki zostaliśmy wyposażeni przez naturę. Praca nad sobą, w ramach rozwoju osobistego, może niektóre cechy uwypuklić, inne zniwelować. Niewiele jednak osób decyduje się na pracę nad swoim charakterem. Tymczasem, jak się okazuje, to on właśnie ma olbrzymi wpływ na to, jak daleko zajdziemy w życiu zawodowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie perfekcjonista, nie optymista, ale… realista!

Dlaczego nie perfekcjonista? Wydaje się, że to właśnie ludzie nadzwyczaj dokładni są idealnymi kandydatami, najbardziej pożądanymi przez pracodawców. Nic bardziej mylnego. Osoby, które w swoich działaniach dążą do perfekcji, pozornie są atrakcyjnymi pracownikami, gdyż kojarzą się z dokładnością i starannością wykonywanych zadań. Jest to oczywista zaleta. Jednak należy pamiętać o tym, że tego rodzaju pracownicy zazwyczaj wielokrotnie powtarzają tę samą czynność, zdecydowanie dłużej niż inni pracują nad swoim zadaniem, a w konsekwencji mogą być mniej efektywni w oczach samego pracodawcy. Z pewnością, w przypadku realizacji jednostkowych, dużych lub specyficznych projektów, perfekcjoniści doskonale się sprawdzają. Jednak codzienność wielu tradycyjnych firm pokazuje, że dokładność tych osób może opóźniać pracę, narażając tym samym firmę na straty.

Zobacz także: Jak zadbać o rozwój kariery?

Optymiści pozornie są wymarzonymi współpracownikami. Z całą pewnością nie da się przecenić ich zdolności do wsparcia i odnajdywania dobrych stron, nawet w najgorszych sytuacjach zawodowych. Jednak w przypadku realizacji wielu projektów, zbytni optymizm bywa zgubny. Może prowadzić bowiem do dotkliwej porażki, w efekcie której nawet najlepszy argument nie pomoże, jeśli doprowadzi ona do upadku firmy i zwolnień pracowników.

REKLAMA

Jakich pracowników więc najchętniej szukają pracodawcy? Realistów. To oni bowiem są najbardziej elastyczni, potrafią radzić sobie w różnych sytuacjach, a ich trzeźwa ocena sytuacji i podjęte działania mogą niekiedy uratować przedsiębiorstwo od bankructwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Typy zawodowe

Każdy z nas jest inny, a w związku z posiadanym charakterem i umiejętnościami możemy się realizować zawodowo w różnych miejscach. Warto skupić się więc na tym, co robimy najlepiej. Naukowcy wyróżniają różne osobowości zawodowe i jak się okazuje, to, że ktoś ma inny charakter, wcale nie znaczy, że będzie gorszym pracownikiem. Tajemnica sukcesu zawodowego, polegającego na osiąganiu wybitnych wyników w swojej pracy, która dodatkowo sprawia satysfakcję, to zbieżność wykonywanego zawodu z predyspozycjami osobowościowymi.

Zgodnie z Teorią Hollanda istnieją więc kilka różnych typów zawodowych. Typ konwencjonalny ceni sobie porządek i bezpieczeństwo, dlatego też preferuje zawody związane, np. z danymi oraz ich porządkowaniem. Typ realistyczny natomiast reprezentują zwykle osoby nastawione na działanie, które aktywnie, przy użyciu dostępnych maszyn i środków lubią realizować swoje zadania. Co ciekawe cenią one sobie pracę fizyczną. Innym zupełnie charakterem odznacza się typ artystyczny, który lubi bujać w obłokach, podchodzić do realizowanych zadań kreatywnie i nieszablonowo. W pracy zazwyczaj dąży do tego, aby wykorzystywać swoją wyobraźnię oraz umiejętności twórcze. Osoby, które skupiają się na zrozumieniu świata, dogłębnie analizując wiele zjawisk, które cenią wiedzę, badania, odkrycia nauki, są też niejednokrotnie twórcami teorii naukowych reprezentują typ badawczy.

Polecamy serwis: Rekrutacja

Szczególnie lubiane są osoby, które określamy mianem typu społecznego. Zwykle mają one wielu znajomych, gdyż kochają nawiązywanie relacji międzyludzkich, co zresztą przychodzi im bardzo łatwo. Takie osoby to świetni reprezentanci firmy, gdyż potrafią znaleźć wspólny język niemal z każdym. Osoby takie lubią pomagać ludziom. Pracę z ludźmi lubią też osoby reprezentujące typ przedsiębiorczy, z tym że oni potrafią umiejętnie ją ukierunkować na własne korzyści. Te osoby dążą często do tego, aby mieć władzę, są pewne siebie, kierują innymi ludźmi.

Pomimo teorii, która wyróżnia te wszystkie typy osobowości, trudno znaleźć osobę, która byłaby idealnym reprezentantem wybranego typu zawodowego. Zwykle są to więc typy mieszane. Jednak fakt, że istnieją pewne cechy wspólne u określonych grup osób może świadczyć o tym, że tak naprawdę każdy z nas ma szansę osiągnąć sukces. Ważne jest, aby robić to, co kochamy i potrafimy najlepiej.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

REKLAMA

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

REKLAMA

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA