REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy szkolenia motywują pracowników

Sylwia Szykuła

REKLAMA

Uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez firmę umożliwia rozwój pracowników. Szkolenia jednak nie zawsze uczą i motywują, szczególnie jeśli są źle zorganizowane lub niedopasowane do potrzeb personelu. Co zrobić, żeby dokształcanie przyniosło zamierzony skutek?

Umiejętny styl kierowania personelem oraz przemyślany system motywacyjny powodują, że pracownicy są zadowoleni i wydajnie pracują. Oprócz sprawiedliwej płacy, jasnych kryteriów ocen i pochwał ze strony pracodawcy, motywującą rolę mogą odegrać dobrze przeprowadzone szkolenia. Pracodawca powinien wiedzieć, co chce osiągnąć poprzez takie szkolenia. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniej firmy i osób, które przeszkolą pracowników, oraz interesująca tematyka, która będzie przydatna w pracy. Ważne jest również miejsce i czas trwania przedsięwzięcia: czy będzie to szkolenie połączone z wyjazdem, czy zajęcia w biurze, w czasie pracy. Nierzadko zdarza się, że pracodawcy organizują szkolenia po ośmiu godzinach pracy lub w weekendy. Wówczas jednak szkolenia przestają pełnić funkcję motywacyjną, ponieważ firma zabiera prywatny czas pracowników.

Korzyści dla pracownika i pracodawcy

Uczestnictwo w szkoleniach przynosi korzyści pracownikowi oraz pracodawcy - pracownik ma możliwość rozwoju, pracodawca wykorzystuje nabyte przez niego umiejętności. Inwestycja w zasoby ludzkie będzie owocować w przyszłości, a dobrze wykwalifikowana kadra to kapitał przedsiębiorstwa. Szkolenia zmniejszają także wysoką fluktuację personelu, która często jest sygnałem nieprawidłowego sposobu zarządzania. Pracownik, który uczestniczy w szkoleniach, pogłębia swoje umiejętności; taki „trening” wyzwala u niego innowacyjność i umiejętność samodzielnego działania. Wykwalifikowany i zmobilizowany pracownik działa wydajniej, a tym samym wzrasta efektywność i pozycja rynkowa przedsiębiorstwa. Warto podkreślić, że poprzez szkolenia pracodawca wywołuje u pracownika „niepisane” zobowiązania wobec firmy oraz świadomość, że dba ona o poszerzanie jego horyzontów. Oto jeszcze inne korzyści dla pracowników:
- zdobywanie wiedzy - szkolenie daje możliwość poznania wielu interesujących dziedzin, co może okazać się przydatne w obecnej lub w przyszłej pracy,
- poprzez treningi i ćwiczenia uczymy się nowych rozwiązań, które wdrażamy w praktyce, na przykład możemy nauczyć się sposobów rozwiązywania konfliktów z koleżanką lub intensywniej wykorzystywać wyobraźnię w tworzeniu projektów,
- rozwój osobowości - lepsze poznanie siebie i własnych potrzeb,
- zmiana stanowiska lub awans - możemy zdobyć wiedzę, którą wykorzystamy na kolejnym stanowisku; często nawet warunkiem awansu jest zdobycie dodatkowych kwalifikacji,
- uznanie, przynależność oraz wzrost zaufania wobec firmy - pracodawca zapewniając możliwości rozwoju, wzbudza u pracownika poczucie uznania, a doceniony pracownik czuje się potrzebny i utożsamia się z firmą,
- szkolenie uważane jest za niematerialny element motywacyjny, rodzaj dodatkowego wynagrodzenia,
- oszczędności w budżecie domowym - jeśli chcemy uczyć się języków obcych, możemy to osiągnąć bez uszczuplania własnych środków,
- relaks, możliwość poznania nowych ludzi - szkolenia stanowią niekiedy odskocznię od codziennych zajęć i problemów; dzięki nim uczymy się funkcjonować w grupie, rozwijamy kontakty międzyludzkie.

Rodzaj kursu kluczem do sukcesu

Niektóre firmy oferują pakiet szkoleniowy zaraz po procesie rekrutacji. Celem takiej procedury jest wdrożenie pracownika i ukazanie mu najważniejszych elementów wykonywanej pracy, tj. zachowania, technik rozmowy z klientem, obsługi urządzeń biurowych itp. Inne firmy szkolą pracowników od czasu do czasu, przy okazji wprowadzania nowych koncepcji do firmy, a jeszcze inne dokształcają pracowników stale (np. jeden raz w tygodniu) lub regularnie, w określonych odstępach czasu (np. cztery razy w roku). Celem jest pogłębianie wiedzy personelu, systematyczny rozwój, przygotowanie do awansu, a także budowanie więzi pracownik - organizacja.

Szkolenie może być organizowane w różny sposób, co zależy od środków pieniężnych i zasobów czasu:
- przygotowane i wykonane przez firmę - może być podyktowane chęcią obniżenia kosztów lub lepszą znajomością potrzeb pracowników,
- przygotowane przez firmę, lecz zrealizowane przez organizację z zewnątrz - firma rozpoznaje problem, a wykwalifikowani trenerzy pomagają w jego zrozumieniu i rozwiązaniu,
- przygotowane przez firmę zewnętrzną, która ma doświadczenie i zna potrzeby przedsiębiorstw.

Szkolenia mogą być realizowane wyłącznie dla firmowego personelu, z nastawieniem na jego potrzeby, co pozwala na wywołanie u pracowników poczucia przynależności i zwiększenie motywacji. Minusem takich szkoleń jest niekiedy przymus uczestnictwa w przedsięwzięciu. Alternatywą mogą okazać się tzw. szkolenia otwarte, w których na gruncie neutralnym spotykają się pracownicy wielu firm. Ich wspólnym celem jest poszerzenie wiedzy w określonej tematyce. Pracownik sam wybiera rodzaj i miejsce takiego szkolenia (musi ono być powiązane z wykonywaną pracą) lub tematykę wskazuje pracodawca. Firma pokrywa wtedy część lub całość kosztów. Ten rodzaj szkoleń w wielu przypadkach motywuje skuteczniej, gdyż pracownik zdobywa wiedzę z naprawdę interesującej go dziedziny, spotyka nowych ludzi, wymienia doświadczenia i poznaje innowacyjne rozwiązania.

Negatywne aspekty szkoleń organizowanych przez firmę

Obok korzyści, jakie można czerpać z uczestnictwa w szkoleniach, istnieje ich negatywny aspekt:
- z punktu widzenia pracownika - strata czasu na pozyskanie nieużytecznej i niepraktycznej wiedzy; z punktu widzenia pracodawcy - strata czasu, który można wykorzystać na wykonanie zadań przez pracownika,
- wzrost niechęci pracowników, którzy muszą zostawać po godzinach lub wyjechać na weekend, zamiast odpocząć lub spędzić czas z rodziną,
- organizowanie szkoleń, kiedy nie są spełnione inne podstawowe potrzeby pracowników (dobra pensja, atmosfera w pracy, podział obowiązków) - takie działanie nie motywuje pracownika,
- szkolenia nie motywują, jeśli rozpatrywana na nich tematyka jest nieciekawa dla słuchaczy, sposób prowadzenia wykładów nużący, a ćwiczenia niepraktyczne,
- obawa, że szkolenia niosą ze sobą zmiany i nowe zadania, którym pracownik może nie sprostać,
- ryzyko dla pracodawcy, że zapłaci za szkolenie, które nie przyniesie korzyści firmie,
- wiedza zdobyta podczas szkolenia nie zawsze jest wykorzystywana w praktyce.

Istotne jest również miejsce szkolenia. Mogą to być sale szkoleniowe w profesjonalnym centrum kształcącym kadry, drewniany dom nad jeziorem, sala konferencyjna naszej organizacji czy zaniedbany budynek mało znanej firmy szkoleniowej. Im miejsce wygląda bardziej profesjonalnie, tym chęci pracowników do nauki będę wyższe.

Ogromne znaczenie ma też kadra prowadząca kurs oraz metody przez nią stosowane. Trener powinien być osobą kompetentną, wykwalifikowaną, specjalizującą się w określonej dziedzinie. Ważny jest styl mówienia podczas wykładu, rodzaj realizowanych ćwiczeń, zastosowanie gier i symulacji, relaksacja, trening psychologiczny - umiejętność zainteresowania grupy oraz wydobycie z niej przemyśleń i pomysłów. Trener musi być dobrze przygotowany do szkolenia, żeby w razie pytań potrafił na nie odpowiedzieć. Dlatego przy wyborze odpowiedniej firmy trzeba dobrze się zastanowić i mieć dobre rozeznanie.

Zarobki trenerów są wysokie, centra szkoleniowe rosną jak grzyby po deszczu, niekiedy idą na ilość, a nie jakość, co obniża wartość kursu. W przypadku szkolenia, którego jakość zostawia wiele do życzenia, może ono odnieść negatywny skutek - pracownik czuje się zlekceważony i jego mobilizacja do pracy słabnie. Jeśli więc pracodawca zdecyduje się szkolić pracowników, powinien zrobić to naprawdę dobrze.

Sylwia Szykuła

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Zmiany w pracy i biznesie od 2026 r. Na to muszą się przygotować pracodawcy i pracownicy

W 2026 r. w prawie pracy i biznesie będą duże zmiany. Na nowe regulacje muszą przygotować się wszyscy pracodawcy i pracownicy. Przede wszystkim wchodzi w życie dyrektywa o transparentności płac. Zmieniają się także zasady naliczania stażu pracy i kompetencje PIP. Oto spis najważniejszych zmian do zapamiętania.

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA