REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy szkolenia motywują pracowników

Sylwia Szykuła

REKLAMA

Uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez firmę umożliwia rozwój pracowników. Szkolenia jednak nie zawsze uczą i motywują, szczególnie jeśli są źle zorganizowane lub niedopasowane do potrzeb personelu. Co zrobić, żeby dokształcanie przyniosło zamierzony skutek?

Umiejętny styl kierowania personelem oraz przemyślany system motywacyjny powodują, że pracownicy są zadowoleni i wydajnie pracują. Oprócz sprawiedliwej płacy, jasnych kryteriów ocen i pochwał ze strony pracodawcy, motywującą rolę mogą odegrać dobrze przeprowadzone szkolenia. Pracodawca powinien wiedzieć, co chce osiągnąć poprzez takie szkolenia. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniej firmy i osób, które przeszkolą pracowników, oraz interesująca tematyka, która będzie przydatna w pracy. Ważne jest również miejsce i czas trwania przedsięwzięcia: czy będzie to szkolenie połączone z wyjazdem, czy zajęcia w biurze, w czasie pracy. Nierzadko zdarza się, że pracodawcy organizują szkolenia po ośmiu godzinach pracy lub w weekendy. Wówczas jednak szkolenia przestają pełnić funkcję motywacyjną, ponieważ firma zabiera prywatny czas pracowników.

Korzyści dla pracownika i pracodawcy

Uczestnictwo w szkoleniach przynosi korzyści pracownikowi oraz pracodawcy - pracownik ma możliwość rozwoju, pracodawca wykorzystuje nabyte przez niego umiejętności. Inwestycja w zasoby ludzkie będzie owocować w przyszłości, a dobrze wykwalifikowana kadra to kapitał przedsiębiorstwa. Szkolenia zmniejszają także wysoką fluktuację personelu, która często jest sygnałem nieprawidłowego sposobu zarządzania. Pracownik, który uczestniczy w szkoleniach, pogłębia swoje umiejętności; taki „trening” wyzwala u niego innowacyjność i umiejętność samodzielnego działania. Wykwalifikowany i zmobilizowany pracownik działa wydajniej, a tym samym wzrasta efektywność i pozycja rynkowa przedsiębiorstwa. Warto podkreślić, że poprzez szkolenia pracodawca wywołuje u pracownika „niepisane” zobowiązania wobec firmy oraz świadomość, że dba ona o poszerzanie jego horyzontów. Oto jeszcze inne korzyści dla pracowników:
- zdobywanie wiedzy - szkolenie daje możliwość poznania wielu interesujących dziedzin, co może okazać się przydatne w obecnej lub w przyszłej pracy,
- poprzez treningi i ćwiczenia uczymy się nowych rozwiązań, które wdrażamy w praktyce, na przykład możemy nauczyć się sposobów rozwiązywania konfliktów z koleżanką lub intensywniej wykorzystywać wyobraźnię w tworzeniu projektów,
- rozwój osobowości - lepsze poznanie siebie i własnych potrzeb,
- zmiana stanowiska lub awans - możemy zdobyć wiedzę, którą wykorzystamy na kolejnym stanowisku; często nawet warunkiem awansu jest zdobycie dodatkowych kwalifikacji,
- uznanie, przynależność oraz wzrost zaufania wobec firmy - pracodawca zapewniając możliwości rozwoju, wzbudza u pracownika poczucie uznania, a doceniony pracownik czuje się potrzebny i utożsamia się z firmą,
- szkolenie uważane jest za niematerialny element motywacyjny, rodzaj dodatkowego wynagrodzenia,
- oszczędności w budżecie domowym - jeśli chcemy uczyć się języków obcych, możemy to osiągnąć bez uszczuplania własnych środków,
- relaks, możliwość poznania nowych ludzi - szkolenia stanowią niekiedy odskocznię od codziennych zajęć i problemów; dzięki nim uczymy się funkcjonować w grupie, rozwijamy kontakty międzyludzkie.

Rodzaj kursu kluczem do sukcesu

Niektóre firmy oferują pakiet szkoleniowy zaraz po procesie rekrutacji. Celem takiej procedury jest wdrożenie pracownika i ukazanie mu najważniejszych elementów wykonywanej pracy, tj. zachowania, technik rozmowy z klientem, obsługi urządzeń biurowych itp. Inne firmy szkolą pracowników od czasu do czasu, przy okazji wprowadzania nowych koncepcji do firmy, a jeszcze inne dokształcają pracowników stale (np. jeden raz w tygodniu) lub regularnie, w określonych odstępach czasu (np. cztery razy w roku). Celem jest pogłębianie wiedzy personelu, systematyczny rozwój, przygotowanie do awansu, a także budowanie więzi pracownik - organizacja.

Szkolenie może być organizowane w różny sposób, co zależy od środków pieniężnych i zasobów czasu:
- przygotowane i wykonane przez firmę - może być podyktowane chęcią obniżenia kosztów lub lepszą znajomością potrzeb pracowników,
- przygotowane przez firmę, lecz zrealizowane przez organizację z zewnątrz - firma rozpoznaje problem, a wykwalifikowani trenerzy pomagają w jego zrozumieniu i rozwiązaniu,
- przygotowane przez firmę zewnętrzną, która ma doświadczenie i zna potrzeby przedsiębiorstw.

Szkolenia mogą być realizowane wyłącznie dla firmowego personelu, z nastawieniem na jego potrzeby, co pozwala na wywołanie u pracowników poczucia przynależności i zwiększenie motywacji. Minusem takich szkoleń jest niekiedy przymus uczestnictwa w przedsięwzięciu. Alternatywą mogą okazać się tzw. szkolenia otwarte, w których na gruncie neutralnym spotykają się pracownicy wielu firm. Ich wspólnym celem jest poszerzenie wiedzy w określonej tematyce. Pracownik sam wybiera rodzaj i miejsce takiego szkolenia (musi ono być powiązane z wykonywaną pracą) lub tematykę wskazuje pracodawca. Firma pokrywa wtedy część lub całość kosztów. Ten rodzaj szkoleń w wielu przypadkach motywuje skuteczniej, gdyż pracownik zdobywa wiedzę z naprawdę interesującej go dziedziny, spotyka nowych ludzi, wymienia doświadczenia i poznaje innowacyjne rozwiązania.

Negatywne aspekty szkoleń organizowanych przez firmę

Obok korzyści, jakie można czerpać z uczestnictwa w szkoleniach, istnieje ich negatywny aspekt:
- z punktu widzenia pracownika - strata czasu na pozyskanie nieużytecznej i niepraktycznej wiedzy; z punktu widzenia pracodawcy - strata czasu, który można wykorzystać na wykonanie zadań przez pracownika,
- wzrost niechęci pracowników, którzy muszą zostawać po godzinach lub wyjechać na weekend, zamiast odpocząć lub spędzić czas z rodziną,
- organizowanie szkoleń, kiedy nie są spełnione inne podstawowe potrzeby pracowników (dobra pensja, atmosfera w pracy, podział obowiązków) - takie działanie nie motywuje pracownika,
- szkolenia nie motywują, jeśli rozpatrywana na nich tematyka jest nieciekawa dla słuchaczy, sposób prowadzenia wykładów nużący, a ćwiczenia niepraktyczne,
- obawa, że szkolenia niosą ze sobą zmiany i nowe zadania, którym pracownik może nie sprostać,
- ryzyko dla pracodawcy, że zapłaci za szkolenie, które nie przyniesie korzyści firmie,
- wiedza zdobyta podczas szkolenia nie zawsze jest wykorzystywana w praktyce.

Istotne jest również miejsce szkolenia. Mogą to być sale szkoleniowe w profesjonalnym centrum kształcącym kadry, drewniany dom nad jeziorem, sala konferencyjna naszej organizacji czy zaniedbany budynek mało znanej firmy szkoleniowej. Im miejsce wygląda bardziej profesjonalnie, tym chęci pracowników do nauki będę wyższe.

Ogromne znaczenie ma też kadra prowadząca kurs oraz metody przez nią stosowane. Trener powinien być osobą kompetentną, wykwalifikowaną, specjalizującą się w określonej dziedzinie. Ważny jest styl mówienia podczas wykładu, rodzaj realizowanych ćwiczeń, zastosowanie gier i symulacji, relaksacja, trening psychologiczny - umiejętność zainteresowania grupy oraz wydobycie z niej przemyśleń i pomysłów. Trener musi być dobrze przygotowany do szkolenia, żeby w razie pytań potrafił na nie odpowiedzieć. Dlatego przy wyborze odpowiedniej firmy trzeba dobrze się zastanowić i mieć dobre rozeznanie.

Zarobki trenerów są wysokie, centra szkoleniowe rosną jak grzyby po deszczu, niekiedy idą na ilość, a nie jakość, co obniża wartość kursu. W przypadku szkolenia, którego jakość zostawia wiele do życzenia, może ono odnieść negatywny skutek - pracownik czuje się zlekceważony i jego mobilizacja do pracy słabnie. Jeśli więc pracodawca zdecyduje się szkolić pracowników, powinien zrobić to naprawdę dobrze.

Sylwia Szykuła

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA