REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekonać pracowników do uczenia się i zdobywania nowej wiedzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Jakubowski

REKLAMA

PROBLEMStoję na czele zespołu trenerów wewnętrznych w dużej korporacji. Moi podwładni są wysokiej klasy specjalistami w swoich dziedzinach. Potrafią świetnie wytłumaczyć każdą trudną kwestię, ich prezentacje są bardzo dobrze przygotowane. Podstawową trudnością moich pracowników jest zakorzeniony w ludziach opór przed uczeniem się. Trudno to pojąć, bo na znaczną część szkoleń zapisują się sami, a w ankietach deklarują rozwój zawodowy. W ubiegłym roku zaplanowano mniej zajęć szkoleniowych i z tego powodu narzekaniom i ostrym słowom nie było końca. Z drugiej strony wiadomo jednak, że każde prawie szkolenie, jeżeli trenerowi naprawdę zależy na efektach, jest swego rodzaju drogą przez mękę. Jak zmienić tę idiotyczną grę między trenerami a uczestnikami szkoleń?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Właściwą reakcją na ogarniającą nas zmianę jest uczenie się. Ludzie to czują i wybierają różne formy edukacji.

Jest jednak pewna pułapka, która utrudnia nam życie w nowej rzeczywistości. Można zaryzykować tezę, że nasze mózgi, głównie z uwagi na tkwiące w nich nawyki, są nieprzygotowane do procesu ciągłego uczenia się. Przez całą historię ludzkości polegało ono na powolnym, skutecznym nasiąkaniu naszej świadomości wzorami zachowań, trenowaniu należytego postępowania w określonych sytuacjach, poznawaniu sensu codziennych zwyczajów i świątecznych rytuałów. Człowiek miał jasny obraz odgrywanej przez siebie roli, miejsca zajmowanego w hierarchii czy też możliwości - lub jej braku - poprawy sytuacji materialnej. Zawód zdobywało się praktykując u osoby znającej się na rzeczy, na początku w klanie bądź rodzinie, a potem u mistrza. Za rozwój duchowy odpowiedzialna była miejscowa religia przekazująca niekwestionowane prawdy ostateczne.

Zrozumieć zmiany i przetrwać

Nasze mózgi budują skomplikowane struktury umożliwiające naukę właśnie w wyżej przedstawiony sposób. Połączenia neuronalne pozwalają nam tworzyć obraz świata, a nawyki automatycznie reagować na różne bodźce. Kulturowo jesteśmy przygotowani do zrozumienia danej sytuacji, do życia w stabilnej rzeczywistości. Rozwijaliśmy się dzięki wprowadzaniu stosunkowo drobnych innowacji. Nawet fundamentalne zmiany - pojawienie się nowej religii zasadniczo zmieniającej obraz świata lub krwawe wojny - następowały raz na jakiś czas i tworzyły nową stabilność.

Przez tysiące lat wielu ludzi było analfabetami, a umiejętność liczenia była sztuką, którą znali tylko nieliczni. Tak naprawdę masowy dostęp do informacji mamy dopiero od kilkudziesięciu lat. Jeszcze kilka generacji temu ludzie przez całe swoje życie osobiście kontaktowali się z taką ilością osób, z jaką dany człowiek zanurzony we współczesnym świecie spotyka się dziś w ciągu miesiąca. W średniowieczu liczba informacji, jakie za życia wchłaniał przeciętny Europejczyk była równa tej z jednego tygodnika typu „Newsweek”.

W wyniku nieustannego doskonalenia praktycznego działania i tworzenia coraz skuteczniejszej technologii niechcący przekroczyliśmy - albo właśnie przekraczamy - pewien symboliczny Rubikon. Stworzyliśmy sobie nowy świat pełen fascynujących możliwości i nowych niebezpieczeństw. Musimy odpowiedzieć na te zmiany tym, w co wyposażyła nas natura. Musimy zrozumieć tę nową rzeczywistość - żeby przetrwać.

Mieć wiedzę i ogólną, i konkretną

Uczenie się reagowania na zmiany musi zyskać zupełnie nową jakość. Z jednej strony każdy człowiek chcąc wykonywać swój zawód i utrzymać się na rynku pracy, a przez to zarabiać, musi stać się specjalistą. Powinien świetnie znać bardzo wąską dziedzinę wiedzy bądź wyspecjalizować się w konkretnym typie usług, a nawet pracy fizycznej. Ważna jest zatem umiejętność przetrawiania nowych informacji, choć jednocześnie o ból głowy może przyprawiać konieczność ciągłego podważania tego, co się już wypracowało, przeorientowania nawyków, uczenia się nieznanych dotąd procedur i dostrzegania rewolucyjnych odkryć.

Z drugiej strony, chcąc żyć, każdy z nas musi mieć pobieżną, ale też stale rozwijającą się wiedzę ogólną. W pracy musimy - choćby intuicyjnie - rozumieć specyfikę działania innych profesjonalistów, a w życiu społecznym, chcąc być świadomym obywatelem - pojąć politykę. A przecież ważne jest też obcowanie ze sztuką, sensowne zaplanowanie wypoczynku, podtrzymywanie przyjaźni. No i każdy z nas powinien też umieć budować rodzinę, wychowywać dzieci, dbać o własne zdrowie, kondycję fizyczną. A i pomodlić (albo jak kto chce - pomedytować) by się przydało, bo duch może nisko podupaść i wtedy to wszystko nie ma sensu.

Uczyć i wspierać innych
W każdej z omawianych tu dziedzin są specjaliści, którzy znają się na komputerach, technikach sprzedaży, obowiązującym prawie, psychologii czy duszpasterstwie. Ci specjaliści jednocześnie muszą jednak także umieć uruchamiać proces uczenia się i wspierać uczestniczących w nim pracowników. Powinni mieć tak zorganizowaną pracę edukacyjną, żeby osoba ucząca się naprawdę poznawała, odkrywała lub utrwalała to, co jest jej potrzebne. Każdy warsztat, wykład, seminarium jest okazją do nieustannego uświadamiania sobie, że przyswajana wiedza czy rozwijane umiejętności już za chwilę będą wymagały uzupełnienia lub nawet całkowitej zmiany.

Specjaliści wtedy stają się trenerami, kiedy potrafią rozbudzać w uczestnikach szkolenia ciekawość poznawania nowej wiedzy. Ta współobecność, towarzyszenie szkolonym osobom w ich uczeniu się polega na dialogu, rozumieniu indywidualnych potrzeb, składaniu dopracowanych i ciekawych propozycji do wspólnej pracy, stosowaniu za zgodą uczestników różnych aktywizujących technik itd. Czasami też na asertywnej konfrontacji.

Niestety, większość trenerów stara się jak najlogiczniej przekazać na zajęciach przygotowane uprzednio treści. Często stosują przy tym nieświadomie różne dydaktyczne sztuczki i manipulacje - bo tym nasiąkli w szkole i na uczelniach. Uczestnicy, którzy od podstawówki stosowali zasadę „zakuj, zalicz, zapomnij” chodzą na szkolenia, gdyż są świadomi wymogów pracodawcy, ale w ich trakcie bronią się przed zalewającą ich falą informacji, ciągle mówiącym trenerze i konieczności intelektualno-pamięciowego opanowywania setek danych.

Zmiana podstawowego systemu prowadzenia szkoleń, osobiste i proceduralne przygotowanie się trenerów do tego typu pracy jest koniecznym warunkiem jej efektywności - w naszej nowej, wspaniałej, ale groźnej epoce wiedzy.

Jacek Jakubowski

autor jest współwłaścicielem firmy Grupa TROP, przewodniczącym Rady Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kontakt: jac.jakubowski@grupatrop.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

REKLAMA

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

Krótszy tydzień pracy zaczyna się w głowie, nie w kalendarzu. Czy 4-dniowy tydzień pracy ma sens?

Czy wprowadzenie nowych przepisów skracających czas pracy w postaci 4-dniowego tygodnia pracy ma sens? Co trzeba zrobić w firmie, aby wprowadzenie tych rewolucyjnych zmian było skuteczne? W przeciwnym razie może tylko nasilać problem wypalenia zawodowego.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026 - co zaliczamy do stażu pracy?

Sejm przyjął projekt zmiany Kodeksu pracy w 2026 roku. Ustawa wprowadza rewolucyjne zmiany w naliczaniu stażu pracy. Jak obecnie liczymy staż pracy? Kto skorzysta na nowych przepisach? Teraz zajmą się nimi senatorowie.

REKLAMA

O ile wzrosną składki ZUS kierowców międzynarodowych w 2026 roku? Przewoźnicy na pewno zapłacą więcej

Pod koniec sierpnia 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Jednym z elementów dokumentu jest ustalenie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W przyszłym roku stawka ta wzrośnie o 747 zł, czyli do 9420 zł. Ta kwota ma ogromne znaczenie dla branży transportowej, bo to właśnie od niej naliczane są najczęściej składki ZUS kierowców w transporcie międzynarodowym.

Minimalne wynagrodzenie 2026 zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 15 września 2025 r. Ile wyniesie brutto od 1 stycznia?

Dnia 15 września 2025 r. rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Rada ministrów jest zobligowana do ustalenia wysokości minimalnej krajowej na 2026 r. do 15 września każdego roku. Ile wynosi nowa kwota?

REKLAMA