Kategorie

Wykorzystanie innowacyjnych narzędzi i technologii w zarządzaniu talentami

Agnieszka Porębska
Anna Podolak
Utalentowani pracownicy mają bardzo sprecyzowane oczekiwania nie tylko pod względem zarobków, możliwości awansu czy dostępu do pakietów socjalnych. Specjaliści chcą wykonywać swoje obowiązki przy użyciu nowoczesnych narzędzi i technologii, oszczędzających czas i dających możliwość skoncentrowania się na tym, co najważniejsze – wynikach i rozwoju.

Dobrze wiedzą o tym polskie firmy z branży SSC/BPO*. Są to organizacje nastawione na efektywność, oparte na wiedzy, których sukces w biznesie zależy w dużej mierze od umiejętności własnego zespołu. Wdrażają one innowacyjne narzędzia identyfikujące i rozwijające kompetencje pracowników. Dostrzegają również, że tego typu narzędzia to istotna oszczędność czasu i tym samym mniejsze koszty działalności.

Innowacja na etapie rekrutacji

Sposobem na zatrzymanie zdolnych i cennych dla organizacji pracowników jest wdrożenie nowoczesnych narzędzi z zakresu talent management. Narzędzia te odgrywają kluczową rolę na wszystkich etapach cyklu zatrudnienia, począwszy od rekrutacji, poprzez okres pracy, włączając w to również aspekty rozwoju pracownika i zarządzania jego potrzebami, aż do zakończenia współpracy. Potrzeba wdrożenia odpowiedniego systemu nabiera szczególnego znaczenia wraz z rosnącą skalą zatrudnienia. Narzędzia takie jak job search, czyli baza ofert działająca jak wewnętrzny portal pracy, umożliwiają aplikowanie on-line na wszystkie dostępne stanowiska oraz polecenie innych kandydatów zewnętrznych. Aplikacja ta, połączona z systemem rekrutacyjnym, daje możliwość efektywnego zarządzania procesem naboru. Pozwala w szybki sposób dokonać selekcji kandydatów i regularnie monitorować poszczególne fazy procesu. Nowoczesne systemy wspierające zarządzanie ludźmi pozwalają samodzielnie modyfikować swoje dane osobowe oraz aktualizować historię zatrudnienia. – Każdy pracownik ma możliwość aktualizowania swojego resume w systemie, uzupełnienia go o nowo nabyte umiejętności, wspierając tym samym proces wewnętrznej rekrutacji – wylicza Marcelina Lasota, koordynator ds. personalnych we wrocławskim Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard.

Współczesne korporacje stosują wiele narzędzi pozwalających na identyfikowanie, grupowanie i rozwijanie umiejętności pracowników oraz wykorzystywanie ich wiedzy. Tworzenie baz wewnątrz organizacji, gromadzących informacje o kompetencjach zespołu, ma zastosowanie praktyczne, szczególnie na początku realizacji projektu, który wymaga unikatowych kwalifikacji. Przykładem takiego narzędzia jest stosowany w firmie Infosys BPO Poland skill central. Jest to baza informacji dotyczących znajomości języków, zdobytych certyfikatów, np. finansowych, odbytych szkoleń etc. – Przykładem wykorzystania bazy danych o specyficznych kompetencjach pracowników jest koncepcja SPARK (Shared Project Assignement Resources and Knowledge, czyli przypisywanie zasobów i wiedzy do projektów wspólnych), dający pracownikom możliwość uczestnictwa w specjalnych projektach, w których rozwijają swoje talenty pod kierunkiem menedżera projektu, ale fizycznie pozostają w swoich departamentach – opisuje Anna Tumidajewicz, dyrektor ds. finansowo-księgowych Infosys BPO Europe. – Jest to bardzo praktyczna alternatywa dla tzw. flying squad, czyli wydzielonego zespołu ekspertów, którzy wykorzystują swoje doświadczenie i umiejętności przy realizacji zadań dla klientów, szczególnie w obliczu sytuacji o strategicznym znaczeniu, trudnych, potencjalnie kryzysowych, wymagających szerszego spojrzenia – dodaje.


Czas (i informacja) to pieniądz

Innowacyjne narzędzia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi mają na celu również oszczędność czasu pracowników oraz zapewnienie obsługi z zakresu HR na jak najwyższym poziomie. To inwestycja służąca stworzeniu komfortowego środowiska pracy, w którym dostęp do informacji jest pełny i szybki.

Administrowanie danymi

Nowoczesnym narzędziem do zarządzania informacją przez dział HR jest system oparty na platformie HRMS People Soft. Ten system wykorzystuje np. Hewlett-Packard we wszystkich swoich oddziałach na świecie. Narzędzie to umożliwia administrowanie danymi personalnymi oraz zarządzanie wszelkimi zmianami, jakie mają miejsce na przestrzeni całego okresu zatrudnienia. Dodatkową funkcją systemu jest możliwość administrowania zapytaniami zgłaszanymi przez pracowników. Każdy pracownik ma możliwość zalogowania się i wysyłania pytań na tematy dotyczące zatrudnienia. Spectrum tematów może być różne: od rozliczania urlopu czy delegacji, przez premie, po system oceny rocznej itp. Na pytania odpowiadają specjaliści z działu HR. Na tej podstawie można stworzyć wirtualne dokumenty typu Frequently Asked Questions (FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania).

Miesięcznie dział HR otrzymuje nawet 460 zapytań. Korzystanie z systemu umożliwia sprawne zarządzanie zgłaszanymi zagadnieniami oraz identyfikację obszarów generujących największą liczbę pytań. To z kolei daje podstawę do rozbudowywania FAQ­ów. Ponadto stanowi to znaczne usprawnienie dla pracowników działu HR, którzy ze względu na skalę zatrudnienia nie byliby w stanie odpowiadać na każde z pytań osobiście. Pracownicy mają również możliwość ocenić, czy udzielona im odpowiedź spełniła ich oczekiwania, pozwalając nam tym samym na stałe podnoszenie jakości obsługi HR – wyjaśnia Marcelina Lasota.

– System ten jest również połączony z narzędziami do raportowania. Za pomocą takich narzędzi można w sprawny sposób monitorować różne metryki HR-owe, jak chociażby fluktuację pracowników – tłumaczy Marcelina Lasota.

Komunikacja wewnętrzna

Wymianie informacji, również tych mniej formalnych, sprzyja także intranet, który jako zaawansowany system zintegrowanej komunikacji wewnętrznej firmy staje się coraz powszechniejszy. W zależności od potrzeb organizacji bywa mniej lub bardziej złożony. Każdy z działów czy departamentów firmy może mieć własne, dedykowane podstrony, ale zawsze służy to temu samemu celowi – szybkiej wymianie wiedzy i informacji. Dodatkowo pracownicy uzyskują dostęp do tzw. sharepointów, czyli uwspólnionych dysków, które stanowią wirtualną przestrzeń do przechowywania dokumentów elektronicznych. Narzędzia tego typu mają wiele zalet: od kluczowej dla nowoczesnego przedsiębiorstwa oszczędności czasu, poprzez redukcję kosztów, po budowanie unikalnej kultury organizacyjnej opartej na ciągłej i szybkiej wymianie doświadczeń.


Transfer wiedzy i ocena

Organizację pracy i transfer wiedzy w globalnych korporacjach zatrudniających tysiące ludzi w oddziałach na różnych kontynentach ułatwiają takie narzędzia HR jak np. ILite+, wdrożone przez Infosys. To system, który umożliwia wirtualne zapisanie się na wybrany kurs wewnątrz organizacji. Dodatkowo porządkuje on wszystkie zagadnienia związane ze szkoleniami: od momentu wyrażenia chęci uczestnictwa, po otrzymanie odpowiednich materiałów. Rekrutacja, rozwój kompetencji, udogodnienia w codziennej pracy – to tylko niektóre obszary, w których stosuje się narzędzia talent management.

Osobnym zagadnieniem są systemy oceny pracownika i postępów, jakie zrobił od momentu ostatniej analizy jego kompetencji. Do tego służy narzędzie PERFORMAGIC, dające możliwość globalnego zarządzania ocenami, kompetencjami i planami rozwojowymi na poziomie zarówno indywidualnym, jak i całej firmy. System PERFORMAGIC zawiera w sobie wzory umiejętności i cech, wymaganych przy pełnieniu określonych funkcji w organizacji. Ocenę kompetencji wspomaga również narzędzie Feedback 360, które umożliwia wydanie szerszej opinii (postępy analizuje zespół osób, a nie jeden podwładny).

Rozwój kompetencji

Zaawansowane narzędzia HRM stanowią znaczące wsparcie dla zarządzania talentami oraz zarządzania wiedzą. – Dajemy naszym pracownikom dostęp do aplikacji zawierającej tysiące szkoleń e-learningowych, umożliwiającej samodzielne podnoszenie kwalifikacji w zakresie umiejętności zarówno twardych, jak i miękkich – tłumaczy Marcelina Lasota. Oprócz elektronicznych szkoleń korporacje wprowadzają innowacyjne i kompleksowe programy rozwojowe. Przykładem takiego projektu jest program Ambasadorów Praktyki, wdrożony przez Infosys BPO na skalę globalną, czy Akademia Talentów realizowana w arvato services. Jest to cykliczny program rozwoju wiedzy i kompetencji dla pracowników contact center, który identyfikuje wyróżniających się pracowników i pomaga zarządzać ich ścieżkami rozwoju. – Pracownicy w grupach maksymalnie trzy osobowych rozwiązują case studies i prezentują wnioski przed kierownictwem firmy. Najlepsi otrzymują nagrody pieniężne, stypendia na studia lub szkolenia, a przy okazji mogą wykazać się inicjatywą i zaistnieć na szerszym forum organizacji – wyjaśnia Ewa Kuchta, dyrektor personalny w arvato services.

Rozwijanie umiejętności w nowoczesnych przedsiębiorstwach to już nie tylko tradycyjne szkolenia w salach konferencyjnych, analizy mocnych stron przedsiębiorstwa na flipchartach czy kursy języka angielskiego, ale nowoczesne, technicznie zaawansowane i jednocześnie proste w użyciu aplikacje, za pomocą których pracownik może rozwinąć swoje umiejętności i uczestniczyć w długofalowych globalnych programach poszerzających kompetencje.


Wyposażony pracownik

Telefon, notebook, bezprzewodowy internet – takie narzędzia są już podstawą w każdej firmie. Coraz powszechniejsze staje się wyposażanie pracowników w narzędzia typu BlackBerry czy elektroniczne karty identyfikacyjne (ID). Newslettery to również niejedyny sposób komunikacji wewnętrznej. To także intranet, elektroniczne platformy wymiany myśli, blogi oraz firmowe komunikatory zastępujące pogaduszki przy kawie w firmowej kuchni. Wideokonferencje oraz telekonferencje zamiast spotkań w salce konferencyjnej to stałe elementy dnia w korporacjach działających w międzynarodowym środowisku, w którym oddziały z różnych krajów muszą się ze sobą w sposób efektywny komunikować.

W środowisku, w którym coraz większą rolę odgrywa cloud computing, czyli praca z danymi w zdecentralizowanym środowisku, również narzędzia wspomagające zarządzanie personelem zaczynają ewoluować w stronę coraz bardziej zaawansowanych technologii, zapewniających większą elastyczność zastosowania i efektywność działania. W dłuższej perspektywie oznacza to nie tylko wielkie oszczędności i ograniczanie biurokracji, ale przede wszystkim wykorzystanie i rozwój potencjału własnego zespołu.

 

PRZYPIS

*SSC (Shared Services Centers) – Centra Usług Wspólnych – to centra tworzone wewnątrz grupy kapitałowej przedsiębiorstwa, w formie wydzielonego oddziału lub oddzielnej spółki ze 100­proc. kapitałem spółki matki, oferujące usługi dla swojego przedsiębiorstwa oraz dla jego klientów. SSC nie mają więc własnej osobowości prawnej i biznesowej.

BPO (Business Process Outsourcing) – Outsourcing Procesów Biznesowych – to jeden z najbardziej innowacyjnych segmentów usług dla biznesu. BPO to obsługa przez zewnętrznego dostawcę określonych procesów w przedsiębiorstwie, takich jak księgowość, finanse, HR.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę? Co roku rośnie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (tzw. najniższej krajowej, płacy minimalnej) i minimalnej stawki godzinowej. Już dziś wiadomo, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2022 r. do 3010 zł brutto (w 2021 roku wynosi 2800 zł). Pracownicy i pracodawcy mają wątpliwości, czy z uwagi na wzrost płacy minimalnej od nowego roku trzeba zmienić postanowienia wszystkich umów o pracę, które obecnie opiewają na kwotę niższą niż 3010 zł? Czy można nie zmieniać umów a np. uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Co może zrobić pracownik, jeżeli pracodawca nie wypłaca mu minimalnego wynagrodzenia? Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła Państwowa Inspekcja Pracy.

    Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom zdalnym?

    Bezpieczeństwo pracowników zdalnych może stanowić duże wyzwanie. To w domu zdarza się najwięcej wypadków. Za co odpowiada pracodawca? Jakie są przepisy BHP?

    Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

    Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

    Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze także świadczeniobiorca

    Elektroniczne Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze teraz także świadczeniobiorca, np. potwierdzenie prawa do emerytury, renty, zasiłku.

    Od wypłat z PPK zazwyczaj nie pobiera się podatku Belki

    Wypłaty z PPK - uczestnik PPK może w każdym czasie skorzystać ze swoich środków. W niektórych przypadkach wiąże się to jednak z obowiązkiem zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku Belki).

    Potrzeby pracowników - wnioski z pandemii

    Potrzeby pracowników różnią się w zależności od rodzaju pracowników: fizycznych i biurowych. Jakie wnioski można wyciągnąć z pandemii COVID-19?

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków - pandemia

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków w czasie pandemii wzrosły. Statystyczny pracownik ma w tygodniu 5,5 godziny nadgodzin.

    Narzędzia do identyfikacji talentów - 3 zalety

    Narzędzia do identyfikacji talentów pozwalają zwiększyć potencjał firmy. Jakie są 3 główne zalety tego typu narzędzi?

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w pandemii - wątpliwości

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w czasie pandemii została uregulowana przepisami ustawy covidowej. Czy nowy limit wysokości odpraw odnosi się do wszystkich świadczeń? Jakie wątpliwości budzą nowe przepisy?

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r.

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r. ustanawia Prezydent RP. Święto będzie w grudniu. Czy oznacza to kolejny dzień wolny od pracy?

    Niebieska Karta UE - będą zmiany

    Niebieska Karta UE dotyczy zatrudniania cudzoziemców spoza UE. Odbywa się na innych zasadach niż obywateli państw członkowskich UE. Europarlament przyjął przepisy ułatwiające zatrudnianie obcokrajowców.

    Jak najniższa krajowa rosła od 2015 do 2022 r.?

    Najniższa krajowa w 2015 r. wynosiła 1750 zł brutto. W 2022 r. będzie to 3010 zł brutto. Najniższa krajowa wzrosła o 1260 zł.

    Dzień próbny w pracy - płatny czy nie?

    Dzień próbny w pracy a wynagrodzenie - czy jest płatny? Co na to prawo? W celu sprawdzenia pracownika należałoby podpisać umowę na okres próbny.

    PIT-2 a ukończenie 26 roku życia - kiedy złożyć?

    PIT-2 a ukończenie 26 roku życia - kiedy należy złożyć oświadczenie? Co z podwyższonymi kosztami przychodu?

    ZUS ERO - emerytura z datą wsteczną

    ZUS ERO to wniosek o emeryturę z datą wsteczną. Podstawą przyznania lub przeliczenia emerytury z datą wcześniejszą są przepisy covidowe. Dla kogo jest ten wniosek?

    Odprawa emerytalna - wysokość, warunki

    Jaka jest wysokość odprawy emerytalnej? Jakie warunki należy spełnić, aby ją otrzymać? Czy odprowadza się od niej podatek i składki ZUS? Kiedy wypłacić odprawę?

    Jakie są składniki wynagrodzenia za pracę?

    Składniki wynagrodzenia za pracę to przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze i dodatki. Czym premia różni się od nagrody?

    PPK: od 2022 r. stan oszczędności na mojeppk.pl

    PPK - od 2022 r. stan oszczędności będzie można sprawdzić na mojeppk.pl. Do jakich danych będzie miał dostęp każdy uczestnik PPK?

    Płaca minimalna 2022 - jest decyzja rządu

    Płaca minimalna w 2022 r. wzrośnie o 210 zł. Ile wyniesie płaca minimalna 2022? Jest już ostateczna decyzja rządu.

    Praca zdalna a migracje zarobkowe

    Jak praca zdalna wpływa na migracje zarobkowe? Czy na pewno jest ich teraz mniej? Oto wyniki badania.

    Urlop okolicznościowy - śmierć ojca

    Urlop okolicznościowy - śmierć ojca to okoliczność uprawniająca pracownika do wolnego od pracy. Ile dni przysługuje? Jaki jest termin ich wykorzystania?

    Praca zdalna a kolejne fale pandemii [RAPORT]

    Praca zdalna zyskiwała na popularności wraz z nastaniem kolejnych fal pandemii COVID-19. Sprawdź, jaki wpływ na pracę miały fale koronawirusa w Polsce i Unii Europejskiej.

    Co pracownicy mówią o pracodawcach w sieci?

    Pracownik i pracodawca - jak wyglądają stosunki z szefem? Co można przeczytać na ten temat w Internecie? Okazuje się, że najważniejsze jest dobre rozstanie.

    Urodzeni w latach 1984-1994 chcą całkowitej pracy zdalnej

    Całkowita praca zdalna najwięcej zwolenników ma wśród pracowników urodzonych w latach 1984-1994.

    Niemcy: odszkodowanie za kwarantannę tylko dla zaszczepionych

    Odszkodowanie za czas kwarantanny będzie przyznawane tylko zaszczepionym pracownikom? Taki projekt nowych przepisów powstał w Niemczech.