Kategorie

Wykorzystanie innowacyjnych narzędzi i technologii w zarządzaniu talentami

Agnieszka Porębska
Anna Podolak
Utalentowani pracownicy mają bardzo sprecyzowane oczekiwania nie tylko pod względem zarobków, możliwości awansu czy dostępu do pakietów socjalnych. Specjaliści chcą wykonywać swoje obowiązki przy użyciu nowoczesnych narzędzi i technologii, oszczędzających czas i dających możliwość skoncentrowania się na tym, co najważniejsze – wynikach i rozwoju.

Dobrze wiedzą o tym polskie firmy z branży SSC/BPO*. Są to organizacje nastawione na efektywność, oparte na wiedzy, których sukces w biznesie zależy w dużej mierze od umiejętności własnego zespołu. Wdrażają one innowacyjne narzędzia identyfikujące i rozwijające kompetencje pracowników. Dostrzegają również, że tego typu narzędzia to istotna oszczędność czasu i tym samym mniejsze koszty działalności.

Innowacja na etapie rekrutacji

Reklama

Sposobem na zatrzymanie zdolnych i cennych dla organizacji pracowników jest wdrożenie nowoczesnych narzędzi z zakresu talent management. Narzędzia te odgrywają kluczową rolę na wszystkich etapach cyklu zatrudnienia, począwszy od rekrutacji, poprzez okres pracy, włączając w to również aspekty rozwoju pracownika i zarządzania jego potrzebami, aż do zakończenia współpracy. Potrzeba wdrożenia odpowiedniego systemu nabiera szczególnego znaczenia wraz z rosnącą skalą zatrudnienia. Narzędzia takie jak job search, czyli baza ofert działająca jak wewnętrzny portal pracy, umożliwiają aplikowanie on-line na wszystkie dostępne stanowiska oraz polecenie innych kandydatów zewnętrznych. Aplikacja ta, połączona z systemem rekrutacyjnym, daje możliwość efektywnego zarządzania procesem naboru. Pozwala w szybki sposób dokonać selekcji kandydatów i regularnie monitorować poszczególne fazy procesu. Nowoczesne systemy wspierające zarządzanie ludźmi pozwalają samodzielnie modyfikować swoje dane osobowe oraz aktualizować historię zatrudnienia. – Każdy pracownik ma możliwość aktualizowania swojego resume w systemie, uzupełnienia go o nowo nabyte umiejętności, wspierając tym samym proces wewnętrznej rekrutacji – wylicza Marcelina Lasota, koordynator ds. personalnych we wrocławskim Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard.

Współczesne korporacje stosują wiele narzędzi pozwalających na identyfikowanie, grupowanie i rozwijanie umiejętności pracowników oraz wykorzystywanie ich wiedzy. Tworzenie baz wewnątrz organizacji, gromadzących informacje o kompetencjach zespołu, ma zastosowanie praktyczne, szczególnie na początku realizacji projektu, który wymaga unikatowych kwalifikacji. Przykładem takiego narzędzia jest stosowany w firmie Infosys BPO Poland skill central. Jest to baza informacji dotyczących znajomości języków, zdobytych certyfikatów, np. finansowych, odbytych szkoleń etc. – Przykładem wykorzystania bazy danych o specyficznych kompetencjach pracowników jest koncepcja SPARK (Shared Project Assignement Resources and Knowledge, czyli przypisywanie zasobów i wiedzy do projektów wspólnych), dający pracownikom możliwość uczestnictwa w specjalnych projektach, w których rozwijają swoje talenty pod kierunkiem menedżera projektu, ale fizycznie pozostają w swoich departamentach – opisuje Anna Tumidajewicz, dyrektor ds. finansowo-księgowych Infosys BPO Europe. – Jest to bardzo praktyczna alternatywa dla tzw. flying squad, czyli wydzielonego zespołu ekspertów, którzy wykorzystują swoje doświadczenie i umiejętności przy realizacji zadań dla klientów, szczególnie w obliczu sytuacji o strategicznym znaczeniu, trudnych, potencjalnie kryzysowych, wymagających szerszego spojrzenia – dodaje.


Czas (i informacja) to pieniądz

Innowacyjne narzędzia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi mają na celu również oszczędność czasu pracowników oraz zapewnienie obsługi z zakresu HR na jak najwyższym poziomie. To inwestycja służąca stworzeniu komfortowego środowiska pracy, w którym dostęp do informacji jest pełny i szybki.

Administrowanie danymi

Reklama

Nowoczesnym narzędziem do zarządzania informacją przez dział HR jest system oparty na platformie HRMS People Soft. Ten system wykorzystuje np. Hewlett-Packard we wszystkich swoich oddziałach na świecie. Narzędzie to umożliwia administrowanie danymi personalnymi oraz zarządzanie wszelkimi zmianami, jakie mają miejsce na przestrzeni całego okresu zatrudnienia. Dodatkową funkcją systemu jest możliwość administrowania zapytaniami zgłaszanymi przez pracowników. Każdy pracownik ma możliwość zalogowania się i wysyłania pytań na tematy dotyczące zatrudnienia. Spectrum tematów może być różne: od rozliczania urlopu czy delegacji, przez premie, po system oceny rocznej itp. Na pytania odpowiadają specjaliści z działu HR. Na tej podstawie można stworzyć wirtualne dokumenty typu Frequently Asked Questions (FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania).

Miesięcznie dział HR otrzymuje nawet 460 zapytań. Korzystanie z systemu umożliwia sprawne zarządzanie zgłaszanymi zagadnieniami oraz identyfikację obszarów generujących największą liczbę pytań. To z kolei daje podstawę do rozbudowywania FAQ­ów. Ponadto stanowi to znaczne usprawnienie dla pracowników działu HR, którzy ze względu na skalę zatrudnienia nie byliby w stanie odpowiadać na każde z pytań osobiście. Pracownicy mają również możliwość ocenić, czy udzielona im odpowiedź spełniła ich oczekiwania, pozwalając nam tym samym na stałe podnoszenie jakości obsługi HR – wyjaśnia Marcelina Lasota.

– System ten jest również połączony z narzędziami do raportowania. Za pomocą takich narzędzi można w sprawny sposób monitorować różne metryki HR-owe, jak chociażby fluktuację pracowników – tłumaczy Marcelina Lasota.

Komunikacja wewnętrzna

Wymianie informacji, również tych mniej formalnych, sprzyja także intranet, który jako zaawansowany system zintegrowanej komunikacji wewnętrznej firmy staje się coraz powszechniejszy. W zależności od potrzeb organizacji bywa mniej lub bardziej złożony. Każdy z działów czy departamentów firmy może mieć własne, dedykowane podstrony, ale zawsze służy to temu samemu celowi – szybkiej wymianie wiedzy i informacji. Dodatkowo pracownicy uzyskują dostęp do tzw. sharepointów, czyli uwspólnionych dysków, które stanowią wirtualną przestrzeń do przechowywania dokumentów elektronicznych. Narzędzia tego typu mają wiele zalet: od kluczowej dla nowoczesnego przedsiębiorstwa oszczędności czasu, poprzez redukcję kosztów, po budowanie unikalnej kultury organizacyjnej opartej na ciągłej i szybkiej wymianie doświadczeń.


Transfer wiedzy i ocena

Organizację pracy i transfer wiedzy w globalnych korporacjach zatrudniających tysiące ludzi w oddziałach na różnych kontynentach ułatwiają takie narzędzia HR jak np. ILite+, wdrożone przez Infosys. To system, który umożliwia wirtualne zapisanie się na wybrany kurs wewnątrz organizacji. Dodatkowo porządkuje on wszystkie zagadnienia związane ze szkoleniami: od momentu wyrażenia chęci uczestnictwa, po otrzymanie odpowiednich materiałów. Rekrutacja, rozwój kompetencji, udogodnienia w codziennej pracy – to tylko niektóre obszary, w których stosuje się narzędzia talent management.

Osobnym zagadnieniem są systemy oceny pracownika i postępów, jakie zrobił od momentu ostatniej analizy jego kompetencji. Do tego służy narzędzie PERFORMAGIC, dające możliwość globalnego zarządzania ocenami, kompetencjami i planami rozwojowymi na poziomie zarówno indywidualnym, jak i całej firmy. System PERFORMAGIC zawiera w sobie wzory umiejętności i cech, wymaganych przy pełnieniu określonych funkcji w organizacji. Ocenę kompetencji wspomaga również narzędzie Feedback 360, które umożliwia wydanie szerszej opinii (postępy analizuje zespół osób, a nie jeden podwładny).

Rozwój kompetencji

Zaawansowane narzędzia HRM stanowią znaczące wsparcie dla zarządzania talentami oraz zarządzania wiedzą. – Dajemy naszym pracownikom dostęp do aplikacji zawierającej tysiące szkoleń e-learningowych, umożliwiającej samodzielne podnoszenie kwalifikacji w zakresie umiejętności zarówno twardych, jak i miękkich – tłumaczy Marcelina Lasota. Oprócz elektronicznych szkoleń korporacje wprowadzają innowacyjne i kompleksowe programy rozwojowe. Przykładem takiego projektu jest program Ambasadorów Praktyki, wdrożony przez Infosys BPO na skalę globalną, czy Akademia Talentów realizowana w arvato services. Jest to cykliczny program rozwoju wiedzy i kompetencji dla pracowników contact center, który identyfikuje wyróżniających się pracowników i pomaga zarządzać ich ścieżkami rozwoju. – Pracownicy w grupach maksymalnie trzy osobowych rozwiązują case studies i prezentują wnioski przed kierownictwem firmy. Najlepsi otrzymują nagrody pieniężne, stypendia na studia lub szkolenia, a przy okazji mogą wykazać się inicjatywą i zaistnieć na szerszym forum organizacji – wyjaśnia Ewa Kuchta, dyrektor personalny w arvato services.

Rozwijanie umiejętności w nowoczesnych przedsiębiorstwach to już nie tylko tradycyjne szkolenia w salach konferencyjnych, analizy mocnych stron przedsiębiorstwa na flipchartach czy kursy języka angielskiego, ale nowoczesne, technicznie zaawansowane i jednocześnie proste w użyciu aplikacje, za pomocą których pracownik może rozwinąć swoje umiejętności i uczestniczyć w długofalowych globalnych programach poszerzających kompetencje.


Wyposażony pracownik

Telefon, notebook, bezprzewodowy internet – takie narzędzia są już podstawą w każdej firmie. Coraz powszechniejsze staje się wyposażanie pracowników w narzędzia typu BlackBerry czy elektroniczne karty identyfikacyjne (ID). Newslettery to również niejedyny sposób komunikacji wewnętrznej. To także intranet, elektroniczne platformy wymiany myśli, blogi oraz firmowe komunikatory zastępujące pogaduszki przy kawie w firmowej kuchni. Wideokonferencje oraz telekonferencje zamiast spotkań w salce konferencyjnej to stałe elementy dnia w korporacjach działających w międzynarodowym środowisku, w którym oddziały z różnych krajów muszą się ze sobą w sposób efektywny komunikować.

W środowisku, w którym coraz większą rolę odgrywa cloud computing, czyli praca z danymi w zdecentralizowanym środowisku, również narzędzia wspomagające zarządzanie personelem zaczynają ewoluować w stronę coraz bardziej zaawansowanych technologii, zapewniających większą elastyczność zastosowania i efektywność działania. W dłuższej perspektywie oznacza to nie tylko wielkie oszczędności i ograniczanie biurokracji, ale przede wszystkim wykorzystanie i rozwój potencjału własnego zespołu.

 

PRZYPIS

*SSC (Shared Services Centers) – Centra Usług Wspólnych – to centra tworzone wewnątrz grupy kapitałowej przedsiębiorstwa, w formie wydzielonego oddziału lub oddzielnej spółki ze 100­proc. kapitałem spółki matki, oferujące usługi dla swojego przedsiębiorstwa oraz dla jego klientów. SSC nie mają więc własnej osobowości prawnej i biznesowej.

BPO (Business Process Outsourcing) – Outsourcing Procesów Biznesowych – to jeden z najbardziej innowacyjnych segmentów usług dla biznesu. BPO to obsługa przez zewnętrznego dostawcę określonych procesów w przedsiębiorstwie, takich jak księgowość, finanse, HR.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Najwięcej ubezpieczonych cudzoziemców w historii - kwiecień 2021

    Cudzoziemcy pobili rekord - w kwietniu 2021 r. jest najwięcej ubezpieczonych w Polsce obcokrajowców w historii. Jak przedstawiają się liczby?

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych 2022

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych wejdą w życie 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni? Nowe emerytury i renty będą wypłacane tylko na konto. Rozwiąże się problem emerytur czerwcowych. Zmienią się zasady pobierania zasiłków.

    Brexit a ubezpieczenia i rozliczenia podatkowe pracowników

    Brexit - jakie są skutki w zakresie ubezpieczeń społecznych i rozliczeń podatkowych pracowników? Wszystko o zaświadczeniu A1.

    Odpis na ZFŚS na emerytów i rencistów - byłych pracowników

    Odpis na ZFŚS na emerytów i rencistów będących byłymi pracownikami - jak obliczyć? Jak ustalić status tych osób i wysokość zwiększenia?

    Ostatni dzień na wdrożenie PPK!

    PPK - 10 maja 2021 r. to ostatni dzień na wdrożenie PPK czyli zawarcie umowy o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową.

    Praca zdalna - przepisy prawne

    Praca zdalna - przepisy prawne regulujące home office znajdują się w ustawie covidowej. Kodeks pracy wciąż nie zawiera przepisów dotyczących pracy zdalnej.

    Bezrobocie w kwietniu 2021 r.

    Bezrobocie - w kwietniu 2021 r. w Polsce odnotowano spadek bezrobocia. Gdzie jest najwyższe bezrobocie, a gdzie najniższe?

    Emerytury stażowe - obywatelska inicjatywa ustawodawcza

    Emerytury stażowe będą przedmiotem obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. NSZZ "Solidarność" apeluje o liczne podpisy.

    4 urlopy dla ojca po urodzeniu dziecka

    Urlopy dla ojca - po urodzeniu dziecka ojciec może skorzystać z 4 rodzajów urlopów - ojcowskiego, okolicznościowego, tacierzyńskiego i rodzicielskiego.

    Przymusowy urlop wypoczynkowy - jaka forma?

    Przymusowy urlop wypoczynkowy - w jakiej formie pracodawca powinien polecić pracownikowi wykorzystanie urlopu wypoczynkowego?

    Idealny pierwszy dzień pracy - model First Day Experience

    Pierwszy dzień w nowej pracy - jak wygląda w modelu First Day Experience? Jak mógłby wyglądać idealny pierwszy dzień pracy?

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym wchodzi w życie - Izrael i Turcja

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym podpisana między Polską i Izraelem oraz umowa podpisana między Polską a Turcją wchodzą w życie dnia 1 maja i 1 czerwca 2021 r.

    Czym jest informacja starosty?

    Informacja starosty to dokument związany z zatrudnianiem cudzoziemców. To tzw. test rynku pracy. Czemu służy? Kiedy jest wymagana, a kiedy nie?

    Badanie pracowników na obecność alkoholu i narkotyków a prawo

    Badanie pracowników na obecność alkoholu i narkotyków będzie zgodne z prawem? MRPiT pracuje nad projektem ustawy.

    Zgłoszenie do ubezpieczeń - zmiana od 16 maja 2021 r.

    Zgłoszenie do ubezpieczeń - jaka zmiana od 16 maja 2021 r.? W ZUS ZUA i ZUS ZZA należy wskazać kod zawodu. Będą nowe wzory formularzy ZUS.

    Urlopy rodzicielskie 2022 - ważne zmiany

    Urlopy rodzicielskie w 2022 r. czekają ważne zmiany. Urlop rodzicielski dla ojca będą określać nowe zasady. Polska musi dostosować Kodeks pracy do unijnej dyrektywy work-life balance.

    Czy postojowe to pomoc publiczna?

    Postojowe z ZUS - czy to jest pomoc publiczna? Odpowiedź znajduje się w art. 15zzzh ust 1 ustawy covidowej.

    Zarobki studentów w 2021 r. [RAPORT]

    Zarobki studentów w 2021 r. zmalały. Ile zarabiają studenci w czasie pandemii? Jakie mają problemy?

    Kogo pracodawca powinien zapisać do PPK?

    PPK - kogo pracodawca powinien zapisać? 10 maja 2021 r. mija termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK. To już ostatni etap wdrażania PPK.

    Jak wybrać system kadrowo-płacowy?

    System kadrowo-płacowy powinien być dostosowany do działalności firmy. Jak wybrać? Oto garść użytecznych wskazówek.

    O co chodzi z tym kapitałem początkowym?

    Kapitał początkowy ma wpływ na wysokość emerytury. Jak to się dzieje? O co w tym wszystkim chodzi?

    Kodeks pracy 2021 a praca zdalna - zmiany

    Kodeks pracy w 2021 r. czekają zmiany. Znajdzie się w nim praca zdalna. Co się zmieni?

    Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przedłużony do 23 maja 2021 r.

    Dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przedłużony do 23 maja 2021 r. Kiedy przysługuje?

    Niedziela handlowa - maj 2021

    Niedziela handlowa - maj 2021 r. ma aż 5 niedziel. Czy 2 maja, 9 maja, 16 maja, 23 maja lub 30 maja jest niedziela handlowa? Czy dzisiaj/jutro jest niedziela handlowa?

    Wynagrodzenia wypłacane "pod stołem" [RAPORT]

    Wynagrodzenia wypłacane "pod stołem" - ile wynagrodzeń w Polsce wypłacanych jest na czarno? Jakie są skutki takiego procederu?