REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie rekrutować menedżera

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak skutecznie rekrutować menedżera
Jak skutecznie rekrutować menedżera
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kompetentni menedżerowie potrafią z charyzmą motywować i inspirować zespoły. Dzięki temu ich członkowie z zapałem angażują się w realizację wspólnych celów i osiągają zamierzone wyniki, co bezpośrednio przyczynia się do rozwoju firmy. Właśnie dlatego zdolni liderzy są od zawsze tak pożądani na rynku pracy. Tylko jak ich znaleźć i – co trudniejsze – przekonać do zmiany zatrudnienia, skoro zazwyczaj wcale nie szukają nowej posady?

Obecna sytuacja na rynku pracy sprawia, że obsadzenie stanowisk – szczególnie menedżerskich – już kolejny rok z rzędu spędza sen z powiek przedstawicielom działów personalnych i właścicielom firm. Duża jest bowiem zarówno odpowiedzialność za zaproszenie do współpracy osoby z oczekiwanymi kompetencjami oraz utożsamiającej się z celami firmy, jak i trudność z dotarciem do takiego kandydata.

REKLAMA

Autopromocja

Najpierw sprawdź własne zasoby

REKLAMA

Przed rozpoczęciem działań związanych z rekrutacją menedżerów (podobnie specjalistów) w pierwszej kolejności dokładnie określ i opisz profil stanowiska wraz z niezbędnymi kompetencjami, umiejętnościami i doświadczeniem pozwalającym na realizację zadań z nim związanych. Następnie przyjrzyj się wewnętrznym zasobom firmy. Być może podczas analizy pracowników poszczególnych zespołów wyłonisz spośród nich osobę zasługującą na awans?

Może np. okaże się, że dobry specjalista jest na takim etapie rozwoju, na którym powierzone mu zadania nie są już wystarczające, a przy tym na co dzień przejawia zdolności do zarządzania zespołem i sprawdzi się także w koordynacji pracy innych osób? Widząc taki potencjał, przełożony lub dział personalny może określić kluczowe obszary kompetencyjne do rozwoju i pomóc wewnętrznemu kandydatowi w ich uzupełnianiu. Bez wątpienia atutem takiej osoby będzie znajomość funkcjonowania przedsiębiorstwa „od wewnątrz”.

Możliwość rozwoju w ramach wewnętrznej struktury organizacji pozytywnie wpływa również na motywację oraz zaangażowanie zespołu, co przekłada się na osiągane przez niego wyniki. Natomiast jeśli po weryfikacji wewnętrznych zasobów personalnych nie dostrzegasz wśród swoich pracowników pretendenta do awansu na stanowisko do obsadzenia, jedynym rozwiązaniem jest wyjście na zewnątrz organizacji.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spójrz na rekrutację z innej strony

REKLAMA

Poszukiwanie pracownika kojarzy się zwykle z ogłoszeniami zamieszczanymi na portalach rekrutacyjnych, w zakładkach „kariera” na firmowych stronach internetowych czy tematycznych grupach w mediach społecznościowych. W przypadku stanowisk menedżerskich i wysokospecjalistycznych takie działania zwykle się nie sprawdzają. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – twoje oferty najprawdopodobniej nie dotrą do osób, z którymi chciałbyś podjąć współpracę, ponieważ zazwyczaj są one już zatrudnione i wcale nie myślą o zmianie w tym zakresie.

Gdy zależy nam na podjęciu współpracy z menedżerami lub specjalistami wyższego szczebla, konieczne jest przyjęcie bardziej zaawansowanej strategii niż w przypadku „klasycznych” rekrutacji. Do kandydatów pasywnych, czyli tych, którzy nie szukają pracy, najskuteczniej dociera się bezpośrednio, wykorzystując tzw. metodę direct search lub head huntingu – mówi Elżbieta Majewska-Drąg, starszy konsultant ds. rekrutacji w firmie szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

Nie jest to jednak łatwe zadanie. Pracownicy działów personalnych czasem próbują zrealizować je we własnym zakresie, np. poprzez branżowe portale społecznościowe, jednak możliwość dotarcia do ekspertów z konkurencji bywa dla nich miejscami mocno ograniczona. Jest tak chociażby ze względu na limitowany zasób czasu, którym dysponują oraz chęć przestrzegania dobrych praktyk wskazujących na to, że nie wypada im kontaktować się z przedstawicielami firm, z którymi współpracują lub też bezpośrednio konkurują. Ponadto w większości przypadków nawet trudno znaleźć nazwisko osoby na danym stanowisku. Właśnie dlatego wiele przedsiębiorstw na tym etapie decyduje się na współpracę z firmami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w poszukiwaniu kadry najwyższego szczebla.

Nie mów nikomu

Chcąc nawiązać kontakt z konkretnymi osobami niezbędna jest znajomość nie tylko branży, ale też metod dotarcia do jej najlepszych przedstawicieli. Bardzo ważnym aspektem prowadzenia takiego procesu jest indywidualne podejście do kandydatów oraz dyskrecja – zwykle nie chcą oni, żeby obecny pracodawca wiedział, że rozważają pracę dla konkurencji.

W pierwszej kolejności razem z klientem określamy szczegółowo profil idealnego kandydata. Następnie weryfikujemy jego zbieżność z ekspertami, których CV już posiadamy we własnej bazie. Korzystamy z networkingu i rekomendacji zewnętrznych. Podejmujemy działania direct search i – oczywiście za zgodą klienta – head hunting. Kolejnym etapem jest nawiązanie kontaktu z wybranymi osobami i zachęcenie ich do rozważenia zmiany pracy. Potrzebujemy do tego dobrych argumentów, stąd niezwykle ważna jest atrakcyjność oferty, którą przedstawimy. Z drugiej strony, im więcej dowiemy się o danym kandydacie pasywnym i jego aspiracjach, tym lepiej będziemy mogli dopasować proponowane mu warunki pracy. Równocześnie zwiększy się prawdopodobieństwo, że znajdziemy właśnie tę osobę, z którą klient podejmie owocną współpracę – zauważa Elżbieta Majewska-Drąg z Integra Consulting Poland.

W dobie problemów z pozyskiwaniem kadry najwyższego szczebla eksperci podpowiadają, by optymalizować działania oraz łączyć kilka metod i źródeł dotarcia do kandydatów. W ten sposób zwiększysz bowiem szanse na powodzenie procesu rekrutacyjnego. Warto na bieżąco obserwować rozwój pracowników i poprzez planowanie ścieżek kariery budować ich specjalistyczne, jak i menedżerskie kompetencje. Połączenie tego ze stałą współpracą z wspierającym partnerem biznesowym w obszarze rekrutacji i selekcji może zapewnić stały research rynku oraz kontakty do najlepszych przedstawicieli danej branży. Jednorazowe wsparcie przy kluczowych projektach np. wysokiego szczebla poszerzy możliwości dotarcia do kandydatów, z którymi będąc w bezpośredniej konkurencji działy HR nie mogą sobie pozwolić na kontakt.

Ważne jest, aby firma planując swoją strategię marketingową, budowała nie tylko pozycję na rynku w kontekście konkurencji czy pozyskiwania nowych klientów, ale także była widoczna i atrakcyjna dla potencjalnych kandydatów z branży. Te wszystkie elementy połączone ze sobą znacznie zwiększają skuteczność rekrutacji, szczególnie na stanowiska menedżerskie i wysokospecjalistyczne – podsumowuje Elżbieta Majewska-Drąg z Integra Consulting Poland.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zetki chcą pracować z sensem, w dobrej atmosferze i za dużą kasę

Dla pokolenia Z zaangażowanie w pracę naprawdę ma znaczenie. Z kolei 40 procent młodych mówi, że bardzo się stara w codziennych obowiązkach, a kolejne 42 procent twierdzi, że nie zawsze wszystko wychodzi im idealnie. 57 proc. młodych wskazuje pieniądze jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy i motywacji. Ale to nie wystarczy.

Ksiądz: 6000 zł, biskup: 10000 zł, a zakonnica ...300 zł? Zarobki i emerytury duchownych 2025

Jak wyglądają finanse duchowieństwa w Polsce? Najnowsze dane pokazują, że zarobki i świadczenia kapłanów oraz sióstr zakonnych są bardzo zróżnicowane. Prześwietlamy ich miesięczne dochody i zasady przyznawania emerytur, ujawniając pełen obraz finansowy osób duchownych.

Zaufanie pracowników: jaką jest dla firmy wartością, co zrobić by ją budować

Stwierdzenie, że zaufanie pracowników zwiększa wyniki firmy, nie budzi kontrowersji. Firmy radzą sobie lepiej, gdy ich pracownicy im ufają. Czy można jednak przeliczyć zaufanie na konkretny wynik finansowy?

Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

REKLAMA

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie.

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

REKLAMA

Dodatkowa praca: co teraz motywuje do szukania drugiego etatu lub innej możliwości dorobienia

Powody podejmowania dodatkowej pracy nie zawsze mają wymiar dochodowy. Owszem, najwięcej osób szuka pracy na drugi etat, bo nie wystarcza im pieniędzy na utrzymanie. Jednak wśród motywów znajdują się zgoła inne, na przykład chęć zdobycia dodatkowych doświadczeń zawodowych.

Pracujesz na własnym laptopie? Co to oznacza dla ciebie i dla twojego pracodawcy

Jeszcze kilka lat temu strategia Bring Your Own Device - BYOD, polegająca na tym, że pracownik wykonuje swoje zadania na prywatnym komputerze, laptopie lub telefonie, była postrzegana jako nowoczesne podejście do organizacji pracy. Cyberzagrożenia w ostatnim czasie zasadniczo zmieniają tę optykę.

REKLAMA