REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ocena pracy działów HR przez menedżerów. / fot. Fotolia
Ocena pracy działów HR przez menedżerów. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Badania przeprowadzone przez Hay Group wykazały brak partnerstwa między działami HR a menedżerami liniowymi, który utrudnia skuteczne zarządzanie. Podstawowym problemem wydaje się być niechętne dzielenie się informacjami i wolna reakcja działów zarządzania zasobami ludzkimi. Jak zmienić aktualną sytuację?

Google lepszym źródłem informacji niż działy HR?

  • Brak partnerstwa między działami HR a menedżerami liniowymi utrudnia skuteczne zarządzanie.
  • Zdaniem menedżerów dział HR niechętnie dzieli się informacjami i wolno reaguje.
  • Aż czterech na dziesięciu menedżerów twierdzi, że Google jest lepszym źródłem informacji i wsparcia niż dział HR w firmie.
  • Ogromna większość dyrektorów HR uznaje przekazanie menedżerom większych uprawnień za klucz do osiągnięcia lepszych wyników.

Według badań przeprowadzonych przez Hay Group, globalną firmę doradczą, stosunki między menedżerami liniowymi a dyrektorami personalnymi są napięte.

REKLAMA

REKLAMA

Działy HR czują się przeciążone. Prawie wszyscy dyrektorzy HR (94 procent) twierdzą, że ich dział został zredukowany w wyniku oszczędności wprowadzonych przez firmę. Trzech na dziesięciu (30 procent) doświadczyło szczególnie ostrych cięć, gdyż ich zespoły zredukowano o 11–25 procent. Jednocześnie menedżerowie liniowi w ogromnym zakresie polegają na działaniach zespołów HR. Ponad dwie trzecie (68 procent) dyrektorów HR uważa, że obsługa bieżących zapytań ze strony menedżerów liniowych zajmuje ich działom do jednej trzeciej czasu pracy.

W konsekwencji ponad jedna trzecia (38 procent) dyrektorów HR zgadza się z twierdzeniem lub wyraża mocne przekonanie, że ich zespół poświęca zbyt dużo czasu na „prowadzenie innych za rękę”, co sprawia, że nie mogą przyjąć bardziej strategicznej perspektywy. A przeważająca większość (94 procent) dyrektorów HR uważa, że priorytetem jest przekazanie menedżerom uprawnień do podejmowania decyzji w dziedzinie zasobów ludzkich.

Transformacja działów HR

REKLAMA

Podobnie jest w Polsce. Dla wielu dyrektorów HR zbudowanie partnerskich relacji z menedżerami jest jednym z ważniejszych zadań, gdyż dążą oni do uzyskania bardziej strategicznej roli w biznesie. Jednocześnie z rozmów przeprowadzonych z klientami wynika, że działy HR są przeciążone, a dużą część ich pracy stanowią często podstawowe zapytania od menedżerów, dotyczące płac i rekrutacji, rozwoju i procesów. – podkreśla Mirosława Kowalczuk, dyrektor działu Productized Services w Hay Group Polska. – Z drugiej strony widać, że nie udostępnianie menadżerom niezbędnych informacji powoduje, że sięgają po nie tam, gdzie mogą dostać je natychmiast – do mediów, do internetu. Niestety wówczas dział personalny nie ma kontroli nad jakością danych. Może więc warto poszukać złotego środka?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na FORUM

Trudne relacje

Mimo częstych kontaktów między menedżerami a działami HR, brakuje partnerstwa: prawie dwie trzecie (64 procent) dyrektorów HR twierdzi, że menedżerowie liniowi oczekują natychmiastowych odpowiedzi na zapytania i nie wykazują zrozumienia, jeżeli proces ten trwa dłużej. Za napięcie odpowiadają jednak obie strony, jako że zdaniem prawie połowy (48 procent) menedżerów liniowych, zespół HR w ich firmie zbyt wolno odpowiada na zapytania. Kolejnych 40 procent uważa, że dział HR aktywnie blokuje proces podejmowania przez nich decyzji, a dwie trzecie (66 procent) twierdzi, że dział HR niechętnie dzieli się informacjami i danymi. Znaczna liczba (58 procent) menedżerów uważa ponadto, że proces zatrudniania, awansowania i planowania zasobów jest zawiły i nieskuteczny. Co więcej, 41 procent menedżerów twierdzi, że Google jest lepszym źródłem informacji niż zespół HR w ich firmie.

Niezdrowe współzawodnictwo w pracy

Czas na zmiany

Komunikat ze strony menedżerów liniowych jest jasny: większość z nich (56 procent) zgadza się z twierdzeniem lub wyraża mocne przekonanie, że podejmowaliby lepsze decyzje i czynili to szybciej, gdyby zespół HR udzielał im więcej informacji. A 46 procent uważa, że aby możliwa była skuteczna współpraca, dział HR musi sprawniej reagować i wykazać się większą otwartością.

W ujęciu globalnym więcej niż jeden na dziesięciu dyrektorów HR (14 procent) za najważniejszy problem uznaje powolne przyswajanie technologii. – I to właśnie nowoczesne technologie w służbie działów HR mogą stanowić rozwiązanie problemu i zbudować relacje na nowo. Tempo w jakim zmienia się otoczenie powoduje, że często decyzje muszą być podejmowane tu i teraz. Dzięki technologii możliwe jest przekazanie dużo większej liczby informacji i uprawnień menedżerom przy jednoczesnym zapewnieniu  jakości danych i ram do podejmowania decyzji, które będą zgodne z polityką firmy. To nie jest łatwe, wymaga w zaufania z obu stron i zmiany działania, czy sposobu myślenia, ale może też obu stronom przynieść duże korzyści. Menedżer mający wpływ i narzędzia to menedżer bardziej efektywny. A odciążone od codziennych zadań administracyjno-informacyjnych działy HR będą mogły skupić się na rzeczywistym wsparciu biznesu.

Nowe zasady zaangażowania pracowników

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA