REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w korporacji - plusy i minusy

MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Praca w korporacji - plusy i minusy. /Fot. Fotolia
Praca w korporacji - plusy i minusy. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praca w korporacji jest dla wielu spełnieniem marzeń. Szybko może się jednak okazać błędem. Jakie są plusy i minusy pracy w korporacji? Dla kogo jest to odpowiednie miejsce pracy?

Ujarzmij korporację -  kilka zasad jak przetrwać w dużej firmie

Dostałeś pracę w korporacji? Na pewno cieszy Cię perspektywa wyższej pensji, możliwości awansu i rozwoju oraz prestiż, jaki wiąże się z pracą w dużej firmie. Z jednej strony praca w korporacji kusi, a z drugiej wymaga dostosowania się do ustalonych reguł oraz dużej elastyczności. 

REKLAMA

REKLAMA

Panuje ogólna zasada, że do pracy w dużej organizacji bardziej stworzone są osoby silnie ukierunkowane na sukces, lubiące rywalizację i osiąganie kolejnych celów zawodowych. Jednak nie tylko takie predyspozycje są kluczem do odnalezienia się w tym środowisku. Ważne są umiejętności interpersonalne i komunikacyjne.

Poznaj otoczenie

Wyzwaniem dla każdego nowego pracownika jest właściwe dopasowanie się do już zgranego zespołu. Zdobądź wiedzę o swoich współpracownikach i poznaj panujące w zespole zasady. Sprawdź, jak długo każda osoba pracuje w organizacji i jakie stanowisko zajmuje oraz jaki jest zakres jej obowiązków. Zadawaj pytania subtelnie, aby nie wyjść na osobę wścibską i źle wychowaną. Gdy zaczniesz poznawać zespół, szybko przekonasz się, kto będzie Ci życzliwy – zaznacza Małgorzata Majewska. Na początku słuchaj niż mów. Obserwuj otoczenie i dopiero jak wyrobisz sobie zdanie na temat kultury organizacyjnej, zacznij działać aktywnie.

Rekomendowany produkt: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Komunikuj się

Kontaktów interpersonalnych można, a nawet trzeba się nauczyć. Liczy się uprzejmość, życzliwość i budowanie pozytywnych relacji. Poznaj firmę od postaw. Nawiązuj znajomości nie tylko z osobami z Twojego działu, ale również z pracownikami z innych departamentów np. księgowości czy IT. Daj się poznać jako osoba sympatyczna i kontaktowa. To sprawi, że praca będzie nie tylko łatwiejsza, ale i przyjemniejsza – zachęca Małgorzata Majewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Integruj się

Uczestnicz w spotkaniach organizowanych przez współpracowników poza pracą. Szybciej poznasz innych i łatwiej zintegrujesz się z zespołem. Takie spotkania niosą jednak pewne ryzyko. Im zabawa dłużej trwa, tym współpracownicy stają się bardziej wylewni i skłonni do zwierzeń. Nie daj się wciągnąć w biurowe plotki. Nie dopytuj o konflikty w dziale i nie szukaj sensacyjnych informacji o innych – przestrzega Małgorzata Majewska.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Planuj każdy dzień

O pracy w korporacji krąży wiele obiegowych opinii dotyczących wiecznych nadgodzin, czy poświęcania swojego wolnego czasu również w weekendy.  Niekiedy jest to nieuniknione, by zakończyć terminowo projekt, pilnuj jednak, aby nie stało się to regułą. Często powodem zostawania w biurze po godzinach jest nienajlepsze planowanie i ustalanie priorytetów. Kluczem do sukcesu jest stworzenie ramowego planu tygodnia i każdego dnia, ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych oraz punktualność. To pomoże efektywnie zapobiec chaosowi organizacyjnemu – tłumaczy Małgorzata Majewska.

Znaj swoje granice

Częsty stres, napięcie czy przytłoczenie obowiązkami mogą wywoływać syndrom wypalenia zawodowego. Nie bierz na siebie więcej niż jesteś w stanie udźwignąć. Najczęściej osobą, która najwięcej od Ciebie wymaga, jesteś Ty sam. Pamiętaj, że nikt nie jest doskonały, a Ty robisz wszystko, co w Twojej mocy. Nie decyduj się na nowe obowiązki, jeśli nie jesteś pewny, że im podołasz. Naucz się mówić „nie” bez strachu, że zawiedziesz szefa – radzi Małgorzata Majewska. Warto otworzyć się na nowe wyzwania, ale z umiarem. Nadmiar obowiązków i projektów do zrealizowania może szybko obrócić się na Twoją niekorzyść.

Zatrudnienie w bankowości

Wykorzystuj czas na lunch

Przerwy na posiłek pozwalają nie tylko odpocząć, zregenerować siły i poprawić wydajność na resztę dnia. To najlepsza okazja do poznania współpracowników, rozmów o projektach w miejscu innym niż biurowa przestrzeń, czy wymienienia porcji najświeższych informacji o życiu firmy. Warto pamiętać również, że jedzenie przy biurku może przeszkadzać innym, zwłaszcza w zamkniętym pomieszczeniu, gdzie aromatyczne zapachy szybko się roznoszą. 

Poznaj kluczowe określenia z korpomowy

W polskim biznesie zapożyczenia z angielskiego często dominuje w biurowym żargonie. Czasem ułatwia to pracę i umożliwia sprawną komunikację. W trakcie pracy szybko przyswoisz sobie biurowy żargon, specyficzne określenia, a jeśli nie będziesz rozumiał niektórych zwrotów, nie bój się zapytać. Pamiętaj jednak, by nie nadużywać zapożyczeń, ponieważ nie będzie to naturalne – tłumaczy Małgorzata Majewska.

Zadbaj o swój rozwój

Zarządy korporacji zdają sobie sprawę, że inwestycja w rozwój kadry to wydatek, który procentuje. Szkolenia z coachem, kursy czy wyjazdy integracyjne połączone z podnoszeniem kwalifikacji, stają się stałym punktem w budżecie dużych firm. Postaraj się w jak najlepszy sposób wykorzystać możliwości, jakie oferuje Twoja organizacja. Sprawdź w kadrach aktualne programy rozwijania swoich mocnych stron. Wiedza, którą zdobędziesz zaprocentuje w każdej pracy – tłumaczy Małgorzata Majewska.

Praca w małej firmie czy w korporacji - gdzie lepiej zacząć?

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA