REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w małej firmie czy w korporacji – gdzie lepiej zacząć?

Sylwia Rudek
Praca w małej firmie czy w korporacji? /fot. Fotolia
Praca w małej firmie czy w korporacji? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Panuje przekonanie, że w małej firmie można się dużo nauczyć, ale korporacje mają większy prestiż i szybciej awansują pracowników. Czy lepiej pracować w małej firmie czy w dużym przedsiębiorstwie? Od jakiej firmy zacząć, by właściwie pokierować swoją karierą zawodową?

Gdzie rozpocząć karierę zawodową – w małej firmie czy w korporacji?

Wielu młodych ludzi ma obawia się, że iż zatrudniając się w małej firmie, uniemożliwi sobie karierę w korporacji. Panuje przekonanie, że rekruterzy dyskwalifikują osoby z doświadczeniem w małych, często nieznanych firmach. Rzeczywiście, zdarza się, że firmy poszukujące pracowników mają sprecyzowane oczekiwania co do doświadczenia kandydata. W takich sytuacjach dodatkowym atutem może okazać się doświadczenie w podobnej wielkościowo firmie. Nie jest to jednak reguła, bo gdyby pracodawcy kierowali się wyłącznie doświadczeniem w korporacji, uniemożliwiliby sobie pozyskanie prawdziwego talentu, który mógł zdobywać doświadczenie w małej firmie. Należy więc przyjąć, że to co zdecyduje o zatrudnieniu to kompetencje, a te można posiąść w każdej firmie. Przed rozpoczęciem kariery wystarczy zastanowić się, na czym najbardziej nam zależy – na wysokich zarobkach, miłej atmosferze, współpracownikach-przyjaciołach, elastyczności pracy, czy możliwości awansu?

REKLAMA

REKLAMA

Praca w małej firmie czy w korporacji?

Duże firmy – duże zarobki

Oczywiście nie wysokie korporacje już na starcie oferują wysokie wynagrodzenie. Jednak Zdecydowanie łatwiej dostać dobrze płatną pracę w korporacji niż w firmie, która zatrudnia kilka osób. Jednak pracownikom korporacji częściej zdarza się pracować w nadgodzinach, za które nie zawsze otrzymują dodatkowe pieniądze. Natomiast pracownicy małych firm skarżą się na niskie wynagrodzenie uważając je za nieadekwatne do nakładu wykonywanej pracy i przesadną minimalizacje kosztów, którą odczuwają przy wypłacie. Poza tym, małe firmy zwykle zatrudniają na umowy zlecenia lub części etatu. Zdarza się, że pensje wypłacane są w częściach – oficjalna na konto, pozostała do ręki pracownika. Międzynarodowe firmy bardzo dbają o reputacje, więc szanse na nieprzestrzeganie prawa pracy są naprawdę małe.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Rozwój zawodowy – szkolenia, awans, obowiązki

Dużym plusem wynikającym z pracy w korporacji jest możliwość odbycia profesjonalnych szkoleń, oczywiście w ramach godzin pracy. W korporacjach łatwiej też awansować – przede wszystkim dlatego, że w małych firmach zazwyczaj jest jeden kierownik, maksymalnie kilku. W korporacjach awans jest szybszy, bo istnieje więcej stanowisk, a warunki, które wymagane są do jego objęcia są jasno wyznaczone i odpowiednio wcześniej znane. Zaletą małych przedsiębiorstw jest wielozadaniowość. Pracownicy małych firm wykonują wiele obowiązków, zdarza się, że realizują pracę, która w korporacji podzielona jest na kilka osób. Dzięki temu mają większą wiedzę i kompetencje, jednak czy jeden pracownik może robić wszystko? Na pewno praca przestaje być monotonna, a to jest problemem zatrudnionych w korporacji, jednak obciążenie jednego pracownika zbyt wieloma zadaniami zazwyczaj przekłada się na jakość ich wykonania i efektywność pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elastyczność pracy

Duże firmy oferują większą elastyczność pracy. Pracownicy pracują w systemie zadaniowym lub sami mogą decydować, w jaki sposób chcą przepracować tygodniowe 40 godzin. Dzięki temu zamiast sztywnych 8. godzin w pracy mogą przychodzić na 9 od poniedziałku do czwartku, a w piątek pracować 4 godziny. Pracownikom, którzy mają większą swobodę łatwiej pogodzić życie zawodowe z prywatnym.

Czy warto korzystać z usług doradcy zawodowego?

Świadczenia dodatkowe

W korporacjach pracownicy dostają dodatki świąteczne w postaci bonów lub kart przedpłaconych. Zazwyczaj objęci są też opieką medyczną, a w niektórych firmach nie tylko pracownicy, ale także ich rodziny. Duże przedsiębiorstwa finansują popularne karty multisport oraz zapewniają zniżki do niektórych restauracji i sklepów. Międzynarodowe firmy oferują pracownikom szkolenia, dofinansowują studia i kursy językowe. Korporacje wyposażają swoich pracowników w popularne gadżety służbowe takie jak telefon czy  komputer. Jednak w rzeczywistości posiadanie telefonu służbowego oznacza konieczność korzystania z niego poza godzinami pracy, a komputera – przenoszenie zadań niedokończonych w pracy do domu.

Atmosfera pracy

W małych firmach łatwiej nawiązać przyjacielskie stosunki ze współpracownikowi – wszyscy się znają, a niektórzy spotykają poza pracą. W korporacjach, nie ma możliwości, aby poznać wszystkich pracowników, jednych zna się wyłącznie z widzenia, innych w ogóle nie kojarzy. W korporacjach trudno jest nawiązać relacje, ale z drugiej strony praca to przecież nie miejsce na zawieranie znajomości. W małych firmach problem pojawia się, gdy zespół nie jest zgrany. Tam trzeba zwracać szczególną uwagę na dopasowanie charakterologiczne, bo gdy pracownicy się nie lubią, nie będzie się im dobrze pracować, co więcej może się to okazać niemożliwe. Duże przedsiębiorstwa mają wielu pracowników i gdy nawet relacje między wybranymi są napięte, zawsze można zmienić członków zespołu na takich, których temperamenty i forma pracy będą zgodne, przez co praca będzie szybsza i skuteczniejsza. Jedną z różnic jest też sposób komunikacji. W małych firmach pracownicy ze sobą rozmawiają, w dużych piszą e-maile. Wszystkie ustalenia ustne zazwyczaj trzeba potwierdzać mailowo, a przy natłoku obowiązków jest to uciążliwe, każdy jest anonimowy. Poza tym ograniczona zostaje relacja z innymi pracownikami, zdarza się tak, że osoba pracująca na tym samym piętrze z którą wymieniamy wiadomości elektroniczne codziennie, może nie wiedzieć jak wyglądamy. Przeszkodą w przypadku zatrudnienia w małej firmie może okazać się brak specjalistów na podobnym stanowisku. W korporacjach przynajmniej kilka osób wykonuje tę samą pracę, więc z problemem zawsze można zwrócić się o pomoc.

Jak częsta zmiana pracy wpływa na wizerunek pracownika?

Bezpieczeństwo pracy

Pracownicy korporacji regularnie poddawani są okresowej ocenie pracowników. Dobre wyniki zapewniają nagrody – od biletów do kina, przez premię, po awans. W skrajnych przypadkach, brak postępów może zdecydować o zwolnieniu. Stąd też wzmożona, często niezdrowa, rywalizacja między pracownikami. Nieustanne porównywanie do innych wzmaga presję, która zamiast zwiększyć efektywność wywołuje jej spadek i zmusza zatrudnionego do pracy po godzinach. Prawdopodobieństwo, że korporacja upadnie jest bardzo małe, dzięki czemu pracownicy mają poczucie bezpieczeństwa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

REKLAMA

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

REKLAMA

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA